کد خبر : 33098 / /
/

یارانه نقدی | مبلغ قطعی یارانه | یارانه خانوارها

فوری | سورپرایز جذاب دولت برای یارانه نقدی بگیران | افزایش باورنکردنی یارانه نقدی این خانوارها

نایب رییس فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی گفت: میزان مالیات بر درآمد کارکنان بخش عمومی در لایحه بودجه به میزان ۲۶ درصد و مالیات بر درآمد کارکنان بخش خصوصی به میزان ۶۷ درصد و مجموع مالیات بر حقوق کارکنان به میزان ۴۶ درصد نسبت به قانون بودجه سال جاری رشد داشته است.

فوری | سورپرایز جذاب دولت برای یارانه نقدی بگیران |  افزایش باورنکردنی یارانه نقدی این خانوارها

دولت در لایحه بودجه 1402 برای سال آینده افزایش میزان  یارانه نقدی را پیشنهاد کرده است.چندی پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. مرتضوی در خصوص افرادی که هنوز یارانه دریافت نکرده اند، تصریح کرد: کسانی که یارانه نقدیخود را دریافت نکرده اند یا استحقاق دریافت دارند می‌توانند به سامانه سازمان هدفمندی یارانه مراجعه کرده و اطلاعات خود برای گرفتن یارانه وارد کنند.آخرین خبر ها درباره یارانه نقدی را در خبرآزاد بخوانید.

محسن پیرهادی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، دولت دو گام مهم و اثرگذار برای ارتقای عدالت اجتماعی و مبارزه با فقر را مد نظر قرار داده است،‌ اظهار کرد: افزایش چهار برابری یارانه های نقدی و معیشتی از محل منابع هدفمندی یارانه ها و پوشش رایگان بیمه برای سه دهک پایین درآمدی.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: جدا از نیت دولت برای تحقق هدف عدالت گستری در این زمینه اما چند نکته اساسی وجود دارد؛ اول اینکه  همزمان با افزایش یارانه نقدی و معیشتی، سهم نهادهای حمایتی، کمیته امداد و سازمان بهزیستی از منابع تبصره ۱۴ کاهش یافته است. در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، سهم دو نهاد کمیته امداد و سازمان بهزیستی برای اجرای برنامه های حمایتی خود کاهش فقر مطلق، پرداخت مستمری به مددجویان از منابع حاصل از هدفمندی یارانه ها، بالغ بر ۴۷ هزار میلیارد تومان بوده اما این رقم در لایحه بودجه سال  آتی با کاهش ۵ درصدی به  ۴۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی در ادامه تاکید کرد: دوم اینکه اعتبارات هزینه ایِ فصل حمایتی در بودجه عمومی دولت در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ حدود ۲۶۳ هزار میلیارد تومان بوده است که با کاهش ۵۲ درصدی به مبلغ ۱۲۶ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آتی رسیده است. سوم اینکه در حالی که افزایش حقوق گروه های مختلف حقوق بگیر در لایحه به میزان ۲۰ درصد پیش بینی شده است، میزان مالیات بر درآمد کارکنان بخش عمومی در لایحه به میزان ۲۶ درصد و مالیات بر درآمد کارکنان بخش خصوصی به میزان ۶۷ درصد و مجموع مالیات بر حقوق کارکنان به میزان ۴۶ درصد نسبت به قانون بودجه سال جاری رشد داشته است.

نایب رئیس فراکسیون انقلاب مجلس در ادامه تصریح کرد: از سوی دیگر درآمدهای اختصاصی دولت از محل فروش کالاها و خدمات به میزان ۱۱۱ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که نسبت به رقم مصوب در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور که ۷۱ هزار میلیارد تومان است رشد ۵۶ درصدی را نشان می دهد. بخش عمده این افزایش ناشی از افزایش  ۳۱ درصدی درآمد حاصل از خدمات بهداشتی و درمانی و افزایش ۵۹ درصدی  درآمد حاصل از خدمات رفاهی دانشجویی است. از سوی دیگر تعریف یک ردیف درآمدی جدید در لایحه با عنوان درآمد حاصل از دارو و ملزومات مصرفی پزشکی، با پیش بینی درآمد ۱۹ هزار میلیارد تومان لحاظ شده است.

قدرت خرید گروه های حقوق بگیر در سال آتی کاهش می یابد/ یارانه نقدی

وی افزود: معنی این تغییرات آن است که در سال ۱۴۰۲ ، بخش بیشتری از خدمات عمومی مورد نیاز مردم، مستلزم پرداخت مستقیم از سوی آنها بوده و نیز قدرت خرید بخشی از مردم  به صورت مشخص گروه های مختلف حقوق بگیر کاهش می یابد. اگرچه اقدام دولت و دغدغه دست اندرکاران بودجه نویس در قوه مجریه گسترش چتر حمایتی بر سر قشر ضعیف  و کم درآمد بوده است اما  این اعداد و ارقام عملا بخشی از اثرات افزایش یارانه های نقدی و پوشش بیمه پایه را خنثی می کند.

این عضو کمیسیون امور داخلی در ادامه خاطرنشان کرد: به هر روی اگرچه افزایش اعتبارات یارانه های نقدی و معیشتی و برنامه دولت برای پوشش بیمه پایه برای سه دهک پایین درآمدی در لایحه بودجه لحاظ شده است اما کاهش اعتبارات فصل حمایتی و نهادهای حمایتی و نیز افزایش پیش بینی برخی از درآمدهای اختصاصی عمدتا در حوزه سلامت معنایی جز هزینه کرد بیشتر در این حوزه ها از سوی مردم ندارد و خود به سدی در برابر تحقق اهداف دولت در حوزه عدالت اجتماعی بدل می شود.

یارانه نقدی

تکلیف یارانه نقدی سال 1402 معلوم شد

عضو کمیسیون تلفیق بودجه: افزایش یارانه‌ها در سال آینده از محل فروش فرآورده‌های نفتی خواهد بود

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1402 گفت: افزایش یارانه‌ها در سال آینده با توجه به تبصره 14 صورت خواهد گرفت که اعتبار آن از محل فروش فرآورده‌های نفتی خواهد بود.

عبدالله ایزدپناه عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1402 ، در مورد افزایش یارانه نقدی اظهار کرد: دولت در لایحه بودجه 1402 برای سال آینده افزایش میزان یارانه را پیشنهاد کرده است.

وی افزود: افزایش یارانه ها در سال آینده با توجه به تبصره 14 صورت خواهد گرفت که از محل فروش فرآورده های نفتی خواهد بود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1402 گفت: دولت 800 همت برای یارانه در سال آینده پیشنهاد کرده است اما اعتبار 610 همت منطقی‌تر خواهد بود.

خلیل بهروزی‌فر عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1402 در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سوال که آیا در لایحه بودجه 1402 دولت یارانه نقدی افزایش داشته است، گفت: دولت یک درصد افزایشی را برای یارانه های نقدی در سال پیش رو در لایحه دیده است که باید بررسی شود.

وی با اشاره به میزان افزایش یارانه هادر سال آینده گفت: دولت 800 همت برای یارانه در سال آینده پیشنهاد کرده است اما اعتبار 610 همت منطقی‌تر خواهد بود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1402 خاطر نشان کرد: بودجه 1402 باید طوری تنظیم شود که یارانه‌ها با افزایش تورم و افزایش قیمت‌ها و همچنین  با برنامه هفتم توسعه انطباق داشته باشد؛ آنچه که الان تصویب می‌شود بایدهمه این ملاحظات را مد نظر قرار دهد.

یارانه نقدی

یارانه نقدی جدید برای مادران

نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها در راستای عملیاتی شدن سند ملی ازدواج دانشگاهیان با همکاری معاونت فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و بنیاد ۱۵ خرداد وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اجرای نخستین طرح ملی ایران جوان با هدف تکریم زوج‌های دانشجوی دارای فرزند با عنوان «دردانه» در دانشگاه‌های سراسر کشور را آغاز کرد.

در این طرح به زوج‌های دانشجوی دارای فرزند متولد ۱۴۰۱، تسهیلات و هدایایی از جمله کارت هدیه برای مادر، سپرده مخصوص فرزند و وام قرض الحسنه اعطا می‌شود.

دانشجویان واجد شرایط می‌توانند جهت اطلاع از جزئیات بیشتر طرح و شرایط ثبت نام به سامانه https://ezdevaj.nahad.ir / بخش دردانه مراجعه کنند.

حجت السلام سیدمحمد هاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت اجرای طرح «دردانه» در دانشگاه‌ها گفت: برنامه «دردانه» ویژه مادران دانشجو است که براساس این طرح، خدماتی به فرزند و مادر ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: براساس این طرح یک حساب بانکی برای فرزند ایجاد شده و یک کارت هدیه به مادر ارائه می‌شود و همچنین یک تسهیلات بانکی در اختیار آنها قرار می‌گیرد که برای دریافت آن به بانک طرف قرار داد معرفی می‌شوند.

مدیرکل خانواده و ازدواج نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها افزود: برای خانواده نیازمند نیز یک سری «بسته حمایتی سیسمونی» پیش بینی شده است براساس آن دانشجویانی که شاید وضعیت مالی خوبی نداشته باشند، این پک حمایتی سیسمونی ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: تا کنون حدود ۳ هزار نفر از دانشجویان در طرح دردانه ثبت نام کرده‌اند، بیش از یک هزار نفرتاکنون برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند، برخی تسهیلات اعلامی را دریافت کرده و برخی در نوبت دریافت هستند./مهر

واریزی یارانه نقدی 2 میلیونی

 سرانه بودجه دولت در سال ۱۴۰۲ برای هر فرد به صورت ماهی تقریبا ۲ میلیون تومان برآورد شده که حدودا ۴۴.۶ درصد بیشتر از سال قبل بوده است. این تغییرات با احتساب تورم ۴۵ درصدی، ۰.۴ درصد افت سرانه بودجه به صورت واقعی را نشان می دهد. در بررسی ارقام بودجه مهم ترین سمت به منابع بودجه عمومی که علامتی از پیش بین های دولت در خصوص هزینه ها و مصارف آن است اختصاص دارد.

در همین رابطه تنظیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نشان می دهد کل این رقم در سال جاری برابر با هزار و ۹۸۴ همت بوده است. این رقم به صورت سرانه نشاندهنده خدماتی است که دولت به طور ماهیانه در بخش های مختلف به هر فرد می دهد.

یارانه نقدی در سال ۱۴۰۲

اگر جمعیت کشور در سال ۱۴۰۲ را تقریبا ۸۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در نظر بگیریم در این صورت سرانه بودجه عمومی افراد در کشور تقریبا برابر با ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای یک سال بوده و این رقم به صورت ماهانه یک میلیون و ۹۵۷ هزار تومان یا به عبارتی تقریبا ۲ میلیون تومان خواهد بود.

این رقم طبق محاسبات دولت در سال گذشته، برای یک سال معادل با ۱۶ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان و با فرض همین جمعیت ۸۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، بوده است. در این صورت بودجه ماهانه در نظر گرفته شده برای هر فرد به طور متوسط تقریبا یک میلیون و ۳۵۳ هزار تومان بوده است. به عبارت دیگر در این مدت درحدود ۴۴.۶ درصد به این رقم افزوده شده است.

اگر تورم را ۴۵ درصد در نظر بگیریم، آنچه برای رقم سال بعد در نظر گرفته شده در حقیقت به صورت واقعی ۰.۴ درصد کمتر شده است. به بیان دیگر سرانه واقعی بودجه در سال آینده از سال قبل کمتر شده و تقریبا یک میلیون و ۳۴۸ هزار تومان برآورد می شود./ گل کوچیک

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.