کد خبر : 32676 / /
/

تغییرات جدی در تعطیلات کشور | شنبه ها تعطیل می شود؟

احمد علیرضا بیگی معتقد است که تعطیلی در روز پنج‌شنبه می‌تواند راندمان کار را پایین بیاورد و خسارت بیشماری را تحمیل کند. در واقع مجلس هم موافق این کار نیست. پنج شنبه روز کاری محسوب شود و تعطیلات کشور به روزهای جمعه و شنبه انتقال یابد.

تغییرات جدی در تعطیلات کشور | شنبه ها تعطیل می شود؟

احمد علیرضا بیگی معتقد است که تعطیلی در روز پنج‌شنبه می‌تواند راندمان کار را پایین بیاورد و خسارت بیشماری را تحمیل کند. در واقع مجلس هم موافق این کار نیست. پنج شنبه روز کاری محسوب شود و تعطیلات کشور به روزهای جمعه و شنبه انتقال یابد.

دولت به‌منظور ساماندهی تعطیلات لایحه‌ای را تدوین کرده است که بر اساس آن در مرحله اول قرار است پنجشنبه‌ها در سراسر کشور تعطیل شود.

مجلس معتقد است که ساماندهی تعطیلات لازم است تعطیلات در کشور یکسان‌سازی شود. همچنین دولت با این لایحه به‌دنبال این است که پنجشنبه‌ها را برای همه ایرانی‌ها در سراسر کشور تعطیل اعلام کند، این یک قدم رو به جلو برای ساماندهی تعطیلات است. در صورتی که علیرضا بیگی معتقد است تعطیلی در روزهای پنج‌شنبه  مورد نظر بسیاری در مجلس نیست. بلکه این روز باید به روز دیگری موکول شود تا مردم ایران از دنیا جدا نباشند.

در این باره همشهری‌آنلاین با احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز و عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس درباره این اقدام و مسائل پیرامون آن به گفت‌وگو نشسته است.

آیا لایحه ساماندهی تعطیلات کشور در مرحله‌ای قرار گرفته است که نوید این می‌رود روزهای پنج شنبه به عنوان تعطیلات آخر هفته اعلام شود؟ این تصمیم از چه روی و با چه هدفی گرفته شده است؟

زندگی شهری با مشغله‌های بی‌شمارش همواره نیازمند تعطیلات آخر هفته در جوامع امروزی است.

برنامه‌ریزی برای چنین امری به استحکام خانواده قوت می‌بخشد. و این امر یک الزام برای جامعه کنونی محسوب می‌شود. البته چنین اقدامی نیازمند سازوکارهایی است.

اما با توجه به تعطیلات شنبه و یکشنبه در کشورهای دیگر و تعطیلات جمعه در برخی از کشورها نظیر کشور ما، پیشنهاد روز پنج‌شنبه برای تعطیلات سراسری در کشور، باعث می‌شود که ۴ روز در هفته  از دنیا جدا شویم.

یعنی از نظر شما پنج شنبه روز مناسب برای تعطیلات آخر هفته در ایران نیست؟ آیا باید از خیر افزایش تعطیلات گذشت یا اینکه راه‌حلی برایش در نظر دارید؟

خیر! تعطیلی این روز می‌تواند راندمان کار را پایین بیاورد و خسارت بیشماری را تحمیل کند. در واقع مجلس هم موافق این کار نیست. اما می‌توان با راه‌کاری این مسئله را حل کرد. پنج شنبه روز کاری محسوب شود و تعطیلات کشور به روزهای جمعه و شنبه انتقال یابد. با این اقدام می‌توان از مشکلات احتمالی جلوگیری کرد. باید تعطیلات را در روزهای جمعه و شنبه در نظر بگیریم و از فرصت تعطیلات به نحوی استفاده کنیم تا فاصله خود و موضوع ارتباطمان با دنیا را به جهت زمان محدود نکنیم.

آیا تعطیلات آخر هفته به قدری اهمیت دارد که دولت و مجلس برای این اقدام تصمیماتی برنامه‌ریزی شده بگیرند؟

به عقیده من با توجه به اهمیت نقش خانواده و استحکام آن باید برای چنین امری هزینه کرد. همانطور که برای جوانی جمعیت کشور که قانون وضع و امتیازاتی در نظر گرفت شده است، اکنون باید برای تعطیلات ۲ روز آخر هفته برنامه‌ریزی دقیقی انجام داد تا در آینده مشکلاتی در روند این اقدام پیش نیاید.

آیا باید میزان تعطیلات آخر هفته در تهران و کلان‌شهرها و شهرهای کوچک برابر باشد؟

تصمیم‌گیری برای انجام تعطیلات آخر هفته ملاحظات زیادی دارد که باید همه آن را در نظر گرفت. این گونه به نظر می‌رسد که با توجه به وضعیت شهرستان‌ها و اتفاقاتی که در آنجا به واسطه ۲ روز تعطیلی رخ می‌دهد، ضرورت این تعطیلات در آنجا حس نشود و بالعکس بیشتر در کلان‌شهرها و شهرهای شلوغ کشور این ضرورت مورد تاکید است. در هر حال روی این مسئله باید بحث و کارشناسی لازم صورت بگیرد.  و در واقع اگر موضوعی در صحن مطرح شود، مرکز پژوهش‌های مجلس به واسطه تکلیفی که بر عهده دارد، باید بررسی کارشناسی و تحقیقات میدانی  انجام دهد و در مورد آن اظهار نظر کند.

آیا در مورد روز پنج شنبه در صحن تصمیم گیری خواهد شد؟

من و برخی دوستان در مجلس موافق تعطیلی پنج‌شنبه نیستیم. و اگر این لایحه به صورت طرح در صحن علنی مطرح شود به عنوان پیشنهاد حتما درباره تعطیلی شنبه دفاع خواهیم کرد.

آیا  این موضوع که در ایران ۷۸ روز  در سال تعطیلی داریم حال آنکه در بسیاری از کشور های جهان بین  ۱۱۵ تا ۱۲۰ روز تعطیلات داریم مورد توجه نمایندگان قرار می گیرد و چنین قیاسی در تصمبیم گیری مجلس موثر خواهد بود؟

برای مجلس این قیاس اهمیت دارد. حتما مرکز پژوهش‌های مجلس به قیاس تعطیلات ایران با کشورهای دیگر هم توجه کرده است.حتی درباره مقایسه تعطیلات ما با کشورهای پیرامونی ایران نظیر ترکیه به جهت قرابت فرهنگی مطالعاتی انجام می‌شود چرا که هم از جهت جمعیت هم از جهت اقتصادی نزدیکی قابل توجهی داریم. به هر ترتیب مرکز پژوهش‌ها به کار میدانی و تحقیقات استنادی توجه دارد.

در مورد تعطیلات روزهای خاص آیا اقدامی صورت خواهد گرفت؟

‌بحث تعطیلات روزهای خاص بسیار قدیمی است. بیش از یک دهه مدام این مسئله در مجلس مطرح می‌شود اما به جایی نمی‌رسد. اگر در این باره در مجلس مسئله‌ای مطرح شود، حتما مورد شور قرار خواهد گرفت. در واقع ما برای مثال تجربه موفق عید فطر را داریم که به یک روز بسنده نشده است. حتی برخی از تعطیلات که جهان اسلام برایش ارزش قائل است فرصت مناسبی است برای اینکه جامعه امکان تنفس پیدا کند./همشهری

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.