کد خبر : 32282 / /
/

یارانه|یارانه معیشتی| یارانه جدید

خبر ویژه برای یارانه بگیران امروز 13 دی | یارانه معیشتی دی ماه 2 میلیون شد؟ | زمان جدید واریز یارانه دی

آنچه در روزهای اخیر بیشتر از سوی افکار عمومی مورد پرسش قرار می‌گیرد؛ زمان واریز یارانه دی‌ ماه 1401 است. اگر قرار باشد مرحله 143 یارانه نقدی طبق روال ماه‌های قبل پرداخت شود، انتظار می‌رود در هفته سوم و احتمالا از بیستم دی ماه یارانه به دست سرپرستان خانوار برسد.

خبر ویژه برای یارانه بگیران امروز 13 دی | یارانه معیشتی دی ماه 2 میلیون شد؟ | زمان جدید واریز یارانه دی

یارانه معیشتی جدید دولت رئیسی برای اولین بار از اردیبهشت سال 1401 پرداخت شد. رقم  یارانه معیشتی  برای هر خانوار متفاوت است.با افزایش یارانه معیشتی سه دهک پایین درآمدی توسط دولت به هر نفر ۴۰۰ هزار تومان، قدرت خرید دهک اول درآمدی روستاییان (فقیرترین دهک) ۲.۵ برابر می‌شود.یارانه معیشتی در دولت رئیسی بطور قابل ملاحظه ای افزایش یافت.در ادامه جدیدترین خبرها درباره یارانه معیشتی را می خوانیم.​

یارانه معیشتی

 امروز علی بهادری جهرمی- سخنگوی دولت به تشریح آخرین وضعیت اختصاص کالابرگ الکترونیکی پرداخته است. وی با اشاره به اینکه نباید خودمان را درگیر این موضوع که «یارانه نقدی بهتر است یا کالابرگ؟» کنیم، خبر داده که هر کدام از مدل یارانه نقدی و کالابرگ که در تست‌ها موفق باشند، پیاده‌سازی شده و دولت هم در همان مسیر پیش خواهد رفت.

اما آنچه در روزهای اخیر بیشتر از سوی افکار عمومی مورد پرسش قرار می‌گیرد؛ زمان واریز یارانه دی‌ ماه 1401 است. اگر قرار باشد مرحله 143 یارانه نقدی طبق روال ماه‌های قبل پرداخت شود، انتظار می‌رود در هفته سوم و احتمالا از بیستم دی ماه یارانه به دست سرپرستان خانوار برسد.

یارانه معیشتی

آنطور که پیشتر سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده بود؛ در صورتی‌که سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم باشند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتی‌که جزو دهک‌های چهارم تا نهم باشند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز می‌شود.

از کسر مبلغ تا قطع یارانه نقدی برخی از سرپرستان

یارانه معیشتی

در حالی در آذرماه سازمان هدفمندی یارانه‌ها حامل یک خبر خوش برای یارانه‌بگیران مبنی بر پایان یافتن یکی از اقساط وام کرونای یک میلیون تومانی بود که حواشی هم در این ماه کم نبوده است. یکی از این حواشی مربوط به کسر مقداری از مبلغ یارانه نقدی بود.

جریان از این قرار بود که تعدادی از سرپرستان خانوار اعلام کردند که در شرایطی که در ماه‌ها قبل مبلغ 400 هزار تومان بابت یارانه نقدی دریافت می‌کردند که در آذرماه این رقم به 300 هزار تومان رسیده است. عده‌ای این کاهش را ناشی از خطای دولت اعلام کردند اما سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها به این موضوع واکنش نشان داده و علت را شناور بودن دهک‌بندی خانوارها دانسته است.

یارانه معیشتی

شناور بودن پرداخت یارانه این احتمال را تقویت کرده که در هر بررسی مشمولان یارانه نقدی، دهک درآمدی خانوارها جابه‌جا شود. در ضمن، مبلغ یارانه نقدی نیز متناسب با تغییر دهک، دچار تغییر خواهد شد. البته، آنچه مبهم است این است که آیا شناور بودن دهک‌بندی خانوار به صورت ماهانه انجام می‌شود یا این امر هر چند ماه یک‌بار اتفاق می‌‌افتد؟ با اینحال، قرار شده مبلغ یارانه ثابت نباشد و بسته به دهک خانوار تغییر کند.

حاشیه بعدی نیز مربوط به قطع یارانه تعدادی از سرپرستان خانوار است. اما، طیبه حسینی- سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها به این ماجرا هم واکنش نشان داد و طی سخنانی اعلام کرد که سازمان هدفمندی هیچ‌گونه پیامکی مبنی بر قطع یارانه خانوار ارسال نکرده است.

آنطور که سخنگو گفته این اخبار جعلی بوده و با هدف کلاهبرداری منتشر شده‌اند.

موضوع مهم دیگری که در ارتباط با یارانه نقدی در هفته گذشته منتشر شد؛ مساله بودجه اختصاص‌یافته جهت پرداخت یارانه در بودجه 1402 بود.

یارانه معیشتی

نسخه مقدماتی لایحه بودجه ۱۴۰۲ حکایت از این مطلب دارد که ماهانه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان و برای یک سال ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی به خانوارها لحاظ شده است. این در حالیست در سال 1401 میزان  پرداخت ماهیانه یارانه نقدی (اعم از 300 و 400 هزار تومانی)  حدود 27 هزار میلیارد تومان و برای یک سال حدود 325 هزار میلیارد تومان بوده است.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ضمن تشریح آمار غربالگری بینایی کودکان سه تا ۶ سال در کشور طی ۸ ماه سال جاری، اعلام کرد که بهزیستی به خانواده‌های نیازمند، کمک هزینه عینک و جراحی چشم پرداخت می‌کند که البته نسبت به سال گذشته در دستورالعمل حمایت‌های مالی، مبلغ این کمک هزینه بسیار افزایش یافته و در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزارتومان به عنوان کمک هزینه عینک به آنها پرداخت می‌شود.

افروز صفاری‌فرد با اشاره به برنامه غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ ساله که از سال ۱۳۷۵ توسط سازمان بهزیستی اجرا می‌شود، اظهار کرد: هر کودکی طی سن ۳ تا ۶ سال باید سه بار مورد غربالگری بینایی قرار گیرد تا در این راستا کودکان دارای اختلالات بینایی شناسایی و درمان شوند.

وی با بیان اینکه از ابتدای اجرای این طرح تاکنون حدود ۵۰ میلیون مورد غربال تنبلی چشم انجام شده است، گفت: از این موارد ۳۷۰ هزار کودک دارای آمبلیوپی تشخیص داده شده و این افراد مداخلات لازم همچون عینک و جراحی چشم را دریافت کرده‌ و از معلولیت بینایی آنها جلوگیری شده است. ویژگی این برنامه پیگیری وضعیت کودکان دارای اختلالات بینایی توسط همکاران در بخش دولتی و غیردولتی است.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به غربالگری‌های بینایی انجام شده طی هشت ماه سال جاری نیز، بیان کرد: طی این مدت حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار کودک غربال و از این تعداد ۳۹ هزار کودک دارای اختلالات بینایی (تنبلی چشم و عیوب انکساری) شناسایی شده‌اند. عمده موارد علت تنبلی چشم مادرزادی است و هنوز علت خاصی برای آن تشخیص داده نشده است.

وی تاکید کرد: یک زمان طلایی برای تشخیص اختلالات بینایی وجود دارد و اگر افراد در سن ۳ تا ۶ سال این اختلال را درمان کنند مشکل‌شان برطرف می‌شود، در غیر این صورت دچار معلولیت بینایی خواهند شد.

وی درباره پایگاه‌های غربالگری بینایی نیز یادآور شد: از میان ۲۵۰۰ مرکز مثبت زندگی فعال در کشور نیمی از مراکز مجهز به پایگاه غربالگری بینایی هستند، اما به جز این مراکز، موسسات غیردولتی وجود دارند که در این زمینه با سازمان همکاری می‌کنند. همچنین برخی از پایگاه‌های سیار با کمک اهالی منطقه برای انجام غربالگری کودکان در شهرها و روستاها به صورت سیار کار غربالگری انجام می‌دهند.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به پرداخت کمک هزینه عینک و جراحی چشم به خانواده‌های نیازمند نیز گفت: هزینه عینک مثل سایر خدمات بالا رفته است؛ البته نسبت به سال گذشته در دستورالعمل حمایت‌های مالی بهزیستی مبلغ کمک هزینه عینک بسیار افزایش داده شده به طوریکه در حال حاضر سازمان بهزیستی حدود ۵۰۰ هزارتومان به عنوان کمک هزینه عینک به خانواده‌های نیازمند پرداخت می‌کند اما به همان میزان قیمت عینک نیز افزایش یافته و با احتساب قیمت حدودی عینک، بهزیستی حدود یک سوم قیمت عینک را به خانواده‌های نیازمند می‌پردازد.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.