کد خبر : 32004 / /
/

یارانه نقدی|یارانه معیشتی| یارانه جدید

آخرین خبر از یارانه نقدی امروز 10 دی ماه| واریز عیدی ویژه رییس جمهور به مردم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کسانی که تحت هر شرایطی یارانه خود را دریافت نکردند یا استحقاق دریافت یارانه دارند، می‌توانند به سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها مراجعه و ثبت نام کنند.

آخرین خبر از یارانه نقدی امروز 10 دی ماه| واریز عیدی ویژه رییس جمهور به مردم

یارانه نقدی دی ماه واریز شد. یارانه به دهک های پایین جامعه پرداخت می شود. یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوارها واریز می شود. یارانه نقدی فعلا اصل است و کالابرگ الکترونیکی هم وجود دارد.از ماه آینده به صورت اعتباری یا همان کالابرگ پرداخت می شود  که در صورت عدم استفاده کالایی درآخر ماه یارانه نقدی برداشت می شود.در ادامه جزئیات بیشتری درباره یارانه نقدی بخوانید.

یارانه خیلی مهم برای مردم

یارانه نقدی

صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت فاطمه (س)، اظهار داشت: در ماهی که گذشت، خدمات ویژه‌ای به بازنشستگان تأمین اجتماعی و کشوری ارائه شد. انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی همه بازنشستگان با افزایش ۸۰ درصد شرح خدمات و ۱۲۰ درصد منابع ریالی هدیه‌ای بود که دولت به این افراد داد. واریز حقوق بازنشستگان کشوری به همراه یک ماه معوق افزایش سایر سطوح از دیگر اقداماتی بود که در وزارت تعاون انجام شد.

وی عنوان کرد: حسب رصد سامانه رصد معاونت اشتغال وزارت تعاون، دستگاه‌های اجرایی نسبت به اجرای وظایف خود برای ایجاد اشتغال جلوتر از زمان مقرر هستند و مأموریت‌های خود را اجرایی کرده اند که جای تشکر دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رابطه با آخرین تصمیمات برای تعیین دستمزد کارگران برای سال آینده، گفت: بناست در جلسه آتی شورای کار نسبت به انتخاب کمیسیون تخصصی برای بررسی شرایط و موازین قانونی اتخاذ تصمیم شود و متعاقباً اطلاعات کافی به استحضار می‌رسد.

مرتضوی در خصوص افرادی که هنوز یارانه دریافت نکرده اند، تصریح کرد: کسانی که یارانه خود را دریافت نکرده اند یا استحقاق دریافت دارند می‌توانند به سامانه سازمان هدفمندی یارانه مراجعه کرده و اطلاعات خود را وارد کنند. ارزیابی انجام شده و نتیجه آن به متقاضی ابلاغ می‌شود.

وی در ادامه آخرین تصمیمات درباره اجرای کالابرگ الکترونیکی، گفت: متأسفانه در گذشته به دلیل اینکه پیش بینی‌های لازم انجام نشده بود، سامانه کالابرگ الکترونیکی طراحی نشده بود. بعد از ابلاغ قانون، وزارت تعاون با همکاری بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و صمت این سامانه را طراحی کرد و این سامانه را در برخی شهرستان‌ها به صورت آزمایشی اجرا کرد و جواب خوبی گرفتند و در سطح استان هرمزگان هم اجرا شد. در اجرای این طرح مردم مختار هستند که یارانه خود را نقدی دریافت کنند یا چند روز قبل واریز یارانه نقدی، موارد پروتئینی را از فروشگاه‌ها دریافت کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اقلامی که شامل این طرح می‌شوند، خاطرنشان کرد: حدود ۱۱ قلم پیش بینی شده که انتخاب این ۱۱ قلم هم اختیاری است. مثلاً فردی در این ماه می‌خواهد فقط برنج خریداری کند یا روغن خریداری کند و این موضوع کاملاً اختیاری است.

مرتضوی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا افزایش سن بازنشستگی در تدوین برنامه هفتم کنار گذاشته شده است، بیان کرد: هنوز برنامه هفتم تدوین نشده است و وقتی این برنامه تدوین شد، درباره این موضوع اظهارنظر خواهد شد. دو موضوع در این زمینه وجود دارد، یکی ذی نفعان و دیگری صندوق‌ها هستند. تمام تلاش ما این است که منابع خود را به موقع برای پرداخت حقوق بازنشستگان آماده کرده و در موعد مقرر پرداخت کنیم، ولی این به آن معنا نیست که الزاماً و حتماً باید نسبت به افزایش مدت بازنشستگی اقدام شود. طرح‌های مختلف بررسی می‌شود و آنچه به قانون تبدیل شود ضمانت اجرایی خواهد داشت.

ثبت‌نام مجدد جاماندگان یارانه

یارانه نقدی

وزیر کار همچنین بیان کرد: کسانی که تحت هر شرایطی یارانه‌شان را دریافت نکردند یا استحقاق دریافت یارانه دارند، یا اینکه به دلایل مختلف در آن بازه زمانی ثبت‌نام نکرده بودند، می‌توانند به سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها مراجعه و ثبت‌نام کنند.

وی اضافه کرد: سپس اطلاعات در اختیار معاونت رفاه وزارت تعاون قرار می‌گیرد. آزمون وُسع به عمل می‌آید و نتیجه، هم به متقاضی و هم به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ابلاغ می‌شود.

حقوق و دستمزد کارگران

مرتضوی درباره تصمیم‌گیری درخصوص حقوق و دستمزد کارگران در سال 1402 هم گفت: در جلسه آتی شورای کار نسبت به انتخاب کمیسیون تخصصی برای بررسی‌های شرایط و موازین قانونی تصمیم‌گیری می‌شود. متعاقباً اطلاعات کافی به استحضار خواهد رسید.

وی همچنین اعلام کرد: حسب رصد سامانه معاونت اشتغال وزارتخانه، دستگاه‌های اجرایی نسبت به ایفای نقش خود جلوتر از زمان هستند و فرصت‌های شغلی را که در دستور کار داشتند، ایجاد کردند.

یارانه نقدی

در پی تأمین منابع برای «جوانی جمعیت»

وزیر کار همچنین درباره قانون جوانی جمعیت عنوان کرد: گروهی را به سرپرستی معاونت فرهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتخاب کردیم که یکی از محورهای فعالیتشان جوانی جمعیت است. در پی تأمین منابع هستیم.

وی افزود: به شرکت‌های تابعه اعلام شده است که در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی یکی از مهمترین مباحثی که در دستورکار قرار می‌گیرد بحث جوانی جمعیت است.

تصمیم جدید دولت برای کالابرگ الکترونیک و یارانه نقدی

حدود هشت ماه از حذف ارز رانتی ۴۲۰۰ تومانی که حاصلی جز رانت و فساد در اقتصاد ایران نداشت، می گذرد؛ در این مدت دولت با پرداخت یارانه تلاش کرده تا بخشی از قدرت خرید مردم را حفظ کند اما مجلس همچنان بر اجرای طرح کالابرگ الکترونیک اصرار دارد در حالی که مردم به دریافت یارانه نقدی تمایل دارند.

حدود هشت ماه از حذف ارز رانتی ۴۲۰۰ تومانی که حاصلی جز رانت و فساد در اقتصاد ایران نداشت، می گذرد؛ در این مدت دولت با پرداخت یارانه تلاش کرده تا بخشی از قدرت خرید مردم را حفظ کند اما مجلس همچنان بر اجرای طرح کالابرگ الکترونیک اصرار دارد در حالی که مردم به دریافت یارانه نقدی تمایل دارند.

مجلس شورای اسلامی در جریان تصویب بودجه ۱۴۰۱ به دولت اجازه داد نسبت به اصلاح نرخ ارز ترجیحی اقدام کند و آن را مشروط به توزیع کالابرگ الکترونیکی برای کالاهای اساسی آن هم به نرخ شهریور ۱۴۰۰ کرد.

بر اساس قانون بودجه، به دولت اجازه داده می‌شود در سال ۱۴۰۱ تا معادل سقف ردیف (۱۸) جدول مصارف تبصره (۱۴) این قانون را از طریق تأمین منابع مابه‌التفاوت ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی اختصاص دهد. چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف نماید باید قبلاً ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف‌کننده برای کالاهای اساسی را از طرق کالابرگ الکترونیکی و در امور پزشکی از طریق بیمه‌ها و به طرق جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد به طوری که افراد بتوانند این کالاها و خدمات را به نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰ و در سقف سهمیه تعیین‌شده تهیه کنند.

با این توصیف، مجلس دست دولت را در نحوه اجرای قانون باز گذاشت و اجازه داد تا با توجه به شرایط کشور و منابع موجود، نسبت به پرداخت یارانه نقدی و یا کالابرگ الکترونیک اقدام کند. اما اکنون با گذشت هشت ماه از اجرای این بند از قانون و با وجود آماده سازی زیرساخت کالابرگ الکترونیک و اجرای آزمایشی آن در یک استان، برآیندها نشان می دهد مردم به یارانه نقدی تمایل بیشتری دارند تا دریافت کالابرگ الکترونیک.

با این وجود مجلس همچنان بر توزیع کالابرگ الکترونیک تاکید دارد؛ در این رابطه رئیس مجلس در یک گفت و گوی تلویزیونی خود در مورد حذف ارز ترجیحی در بودجه ۱۴۰۲ گفت: در اجرای قانون مربوط به حذف ارز ترجیحی اشکالاتی وجود داشت، باید با سبد کالا معیشت مردم مورد حمایت قرار می گرفت.

وی با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی ناقص انجام شده است و باید تکمیل شود، تصریح کرد: دولت بستر فنی انتخاب مردم بین سبد کالا و یارانه نقدی را فراهم کرده است باید قدرت خرید مردم حفظ شود ، تثبیت قیمت اشتباه است.

با این وجود، آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در نشست امروز هیات دولت به طور صریح اعلام کرد که اجرای آزمایشی ارائه کالابرگ الکترونیک از استان هرمزگان آغاز شده است؛ زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح توزیع کالابرگ الکترونیک در زمان تصویب و آغاز اجرای قانون مردمی‌سازی یارانه‌ها فراهم نبود، لذا اجرای طرح توزیع کالابرگ الکترونیک به گونه‌ای برنامه‌ریزی شد که در مرحله اجرای سراسری آن برای مردم مشکلی ایجاد نشود.

اکنون با گذشت چند ماه از حذف ارز ترجیحی و پرداخت یارانه نقدی به مردم و مهیا سازی زیرساخت های کالابرگ الکترونیک و اینکه دولت می خواهد این کار به انتخاب مردم باشد، این سوال پیش می آید که کدام نوع یارانه حمایتی هم برای مردم و هم اقتصاد مفیدتر است.

عطا بهرامی کارشناس اقتصادی دراین باره به خبرنگار سیاسی ایرنا می گوید: در قانون بودجه امسال، مجلس دست دولت را برای پرداخت جبرانی به مردم در ازای اصلاح قیمت ارز ترجیحی باز گذشت؛ قانون می گوید یا می توان پرداخت نقدی به مردم داشت و یا کالاهای اساسی و مصرفی به صورت کالابرگ الکترونیک به مردم عرضه کرد.

وی افزود: اقتصاد ایران تجربه هر دو نوع پرداخت یارانه را داشته است؛ در دهه های ۶۰ و ۷۰ کوپن کالا به مردم عرضه می شد و از سال ۸۹ به سمت یارانه نقدی حرکت کردیم.

این تحلیلگر مسایل اقتصادی با بیان اینکه پرداخت یارانه مستقیم به مردم اثرگذاری بهتری بر کاهش ضریب جینی به عنوان یکی از شاخص های بهبود معیشت داشته است، افزود: در دوره ای که یارانه نقدی به مردم پرداخت شد، ضریب جینی به ۰.۳۶ رسید که نوعی رکورد بود و نشان می داد که پرداخت یارانه نقدی نسبت به کالابرگ برتری کاملی در ترمیم معیشت مردم دارد.

بهرامی با یادآوری این نکته که دولت دست مصرف کننده را از استفاده از یارانه نقدی و یا کالابرگ الکترونیک باز گذاشته است، افزود: آنچه اهمیت دارد، این است که سیستم کالابرگ انتخاب مصرف کننده را از بین می برد زیرا سبد مصرف خانوار شامل دهها و صدها قلم کالاست و ممکن است یک مصرف کننده به یک نوع کالا نیازی نداشته باشد و یا بخواهد یارانه خود را صرف خرید خدمات یا بازپرداخت تسهیلات بانکی کند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: هدف پرداخت یارانه و سیستم های حمایتی در همه اقتصادها، ارتقای تقاضای کل در بازار است و بنابراین هر اقدامی که به تقویت تقاضای مصرف کننده کمک کند، نوعی پرداخت یارانه و حمایت از خانوار محسوب می شود.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.