کد خبر : 31891 / /
/

حقوق کارگران | حقوق کارگران سال جدید

حقوق کارگران برای سال آینده معلوم شد | واریز 9 میلیون تومان به حساب بانکی کارگران امشب

فعال کارگری با اشاره به اینکه عدد و رقم سبد معیشت باید سه‌جانبه و در کمیته دستمزد تعیین شود، گفت: تعیین عدد و رقم دستمزد باید بعد از تعیین رقم سبد معیشت باشد.

حقوق کارگران برای سال آینده معلوم شد | واریز 9 میلیون تومان به حساب بانکی کارگران امشب

نمایندگان کارگری از احتمال برگزاری یک نشست فوری برای بررسی حقوق کارگران خبر دادند؛ حالا نزدیک یک ماه از آن نشست گذشته و کارگران می‌پرسند چرا نشست فوری برای رسیدگی به بحران معیشت و حقوق کارگران برگزار نشده است؟به ماه‌های آخر سال نزدیک می‌شویم و باز هم گمانه‌زنی‌ها درباره میزان حقوق کارگران بالا گرفته است و همه به دنبال این هستند که بدانند در سال 1402 میزان حقوق کارگران چه می شود. در ادامه خبرهای جدید را درباره حقوق کارگران در خبر آزاد بخوانید.

فعال کارگری با اشاره به اینکه عدد و رقم سبد معیشت باید سه‌جانبه و در کمیته دستمزد تعیین شود، گفت: تعیین عدد و رقم دستمزد باید بعد از تعیین رقم سبد معیشت باشد.

سه ماه پایانی سال همواره برای کارگران ماه‌های حساسی است, چرا که نزدیک به 14 میلیون نفر برای تعیین دستمزد چشم به تصمیمات اعضای شورای‌عالی کار دوخته‌اند. هرساله کمیته دستمزد تشکیل و جزئیات سبد معیشت کارگران بررسی و رقم تعیین می‌شود و سپس این رقم ملاک تصمیم‌گیری در شورای‌عالی کار قرار می‌گیرد.

البته کارگران اعتقاد دارند رقمی که به‌عنوان سبد معیشت تعیین می‌شود همواره از واقعیت‌های زندگی عقب است و هیچ سالی دستمزد بر اساس آن رقم تعیین نمی‌شود.

در نشست شورای‌عالی کار در شانزدهم بهمن ماه 1400 نرخ سبد معیشت خانوارهای کارگری به‌عنوان یکی از معیارهای تعیین دستمزد، نهایی شد و هر سه گروه کارگری، کارفرمایی و دولت پای این رقم را امضا کردند. این سبد برای خانوار متوسط شهری با بعد 3.3 نفر انجام شده است. بر اساس محاسبات انجام‌شده، مطابق بخشنامه شورای‌عالی کار افزایش حقوق سال 1401، سبد معیشت حداقلی خانوارهای کارگری برای مذاکرات مزدی، 89,798,205 ریال نرخ‌گذاری شد، با این حساب، حداقل هزینه‌های ماهانه زندگی، حدود 8میلیون و 980هزار تومان تعیین شده است.

و دستمزد کارگران در سال 1401 نسبت به سال 1400، 57.4 درصد افزایش یافت، به‌گونه‌ای که حداقل دستمزد ماهانه از دومیلیون و 554هزار و 950 تومان به چهارمیلیون و 179هزار و 750 تومان و حداقل دستمزد روزانه از 88هزار به 139هزار تومان رسید. امسال نیز هنوز جلسات کمیته دستمزد برای تعیین مبلغ سبد معیشت کارگران در سال 1402 تشکیل نشده است.

به‌گفته نمایندگان حاضر در جلسه قبلی شورای‌عالی کار, دستور جلسه بعدی شورای‌عالی کار که به‌احتمال زیاد 28 دی ماه خواهد بود, تشکیل کمیته دستمزد برای تعیین عدد و رقم سبد معیشت خواهد بود.

حقوق کارگران

* تعیین حقوق کارگران بعد از مشخص‌شدن عدد و رقم سبد معیشت

ناصر چمنی, فعال کارگری معتقد است که رقم دستمزد کارگران پس از مشخص شدن مبلغ هزینه سبد معیشت در کمیته دستمزد با حضور شرکای اجتماعی و در شورای‌عالی کار تعیین خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ماده 41 قانون کار مبنا و ملاک عمل شورای‌عالی کار برای تعیین دستمزد است، بیان می‌کند: در بند 1 ماده 41 به نرخ تورم و بند 2 به سبد معیشت خانوار کارگری اشاره شده است، بنابراین ضرورت دارد که ابتدا جلسات کمیته دستمزد درباره هزینه‌های زندگی کارگران تشکیل شود.

این فعال کارگری اظهار داشت: سال گذشته رقم سبد معیشت 9میلیون و خرده‌ای تعیین شد, اما با افزایش هزینه‌ها این رقم امسال به بیش از 13میلیون تومان رسیده است، بنابراین در جلسات کمیته دستمزد باید سبد معیشت کارگران را با هزینه‌های کارشناسی بررسی و با حضور شرکای اجتماعی مبلغ را تعیین و درباره دستمزد سال آینده تصمیم‌گیری شود.

چمنی افزود: اعداد و ارقام بازار مشخص است و بر کسی پوشیده نیست, هر چقدر میزان تورم بیشتر باشد, قدرت خرید کارگران کمتر است. شرایط زندگی کارگران در زمان حاضر به هزینه‌های مسکن و اقلام اساسی به‌شدت دچار مشکل است.

وی گفت: مرکز پژوهش‌های تأمین اجتماعی گزارشی درباره هزینه‌های سبد معیشت ارائه کرده است که در حد کارشناسی نتایج خود را اعلام کرده است اما مبنای تعیین دستمزد نیست. مطابق مصوبه شورای‌عالی, کمیته دستمزد می‌بایست تشکیل شود و هر کدام از شرکای اجتماعی گزارش‌های میدانی خود را از هزینه ارائه کنند و پس از بررسی, عدد و رقم سبد معیشت به دست می‌آید./تسنیم

افزایش حقوق کارگران می‌تواند تورم ایجاد کند؟

ابوی با بیان اینکه افزایش ۵۷ درصدی دستمزد با افزایش قیمت کالاها خنثی شد، گفت: دستمزد کارگران حتی تا خط فقر هم فاصله زیادی دارد؛ چگونه می‌تواند تورم ایجاد کند؟ تورم زمانی ایجاد می‌شود که پول مازاد در جامعه باشد، اما دستمزد کارگران به‌اندازه‌ای نیست که امورات خود را بگذرانند.

افزایش ۵۷ درصدی پایه حقوق کارگران تکرار می‌شود؟

نماینده کارگران در شورای‌عالی کار در واکنش به اینکه صالح‌آبادی بیان کرده است افزایش ۵۷درصدی دستمزد قطعاً برای ۱۴۰۲ تکرار نمی‌شود، تصریح کرد: صاحبان رأی در شورای‌عالی کار مشخص شده‌اند، آنها درباره دستمزد کارگران تصمیم می‌گیرند./تسنیم

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.