کد خبر : 31603 / /
/

هواشناسی|هواشناسی امروز| هواشناسی فردا

هواشناسی هشدار داد| ایران در یک قدمی یخ زدن! | برف سنگین در این جاده ها

سازمان هواشناسی با صدور هشدار وقوع سیلاب، کولاک برف، آب‌گرفتگی معابر و مسیل‌ها از بارش برف و باران در ۳۰ استان کشور خبر داد.

هواشناسی هشدار داد| ایران در یک قدمی یخ زدن! | برف سنگین در این جاده ها

صادق ضیاییان،  درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: امروز دوشنبه (۵ دی) در سواحل دریای خزر، خراسان شمالی و برخی مناطق خراسان رضوی بارش باران و در ارتفاعات البرز و مناطق سردسیر بارش برف ادامه خواهد داشت و دریای خزر مواج است. در شرق هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان نیز افزایش ابر، رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: برای فردا سه شنبه (۶ دی) نیز بارش‌ها در گیلان، مازندران و ارتفاعات البرز مرکزی ادامه می‌یابد و علاوه بر این با نفوذ تدریجی سامانه بارشی از جنوب کشور در خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد، فارس، اصفهان، غرب استان‌های یزد و کرمان، هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان بارش باران گاهی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید و در مناطق مرتفع و سردسیر بارش برف پیش‌بینی می‌شود. در این روز در جزایر واقع در خلیج فارس و تنگه هرمز رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقتی رخ می‌دهد و دریا متلاطم است.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، چهارشنبه (۷ دی) نیز بارش در نوار شمالی کاهش می‌یابد و در سایر مناطق ذکر شده بارش ادامه خواهد داشت. در این روز علاوه بر خلیج فارس در دریای عمان نیز رگبارو رعد و برق رخ می‌دهد و دریای عمان نیز متلاطم است و به‌تدریج در اوایل شب سامانه بارشی از جنوب شرق کشور خارج می‌شود.

وی افزود: پنجشنبه (۸ دی) نیز در برخی مناطق کرمان، سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان بارش پراکنده رخ می‌دهد. همچنین با نفوذ جریانات سرد شمالی به سواحل دریای خزر بارش و کاهش نسبی دما در شرق اردبیل، گیلان و مازندران آغاز می‌شود. همچنین طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در جنوب و جنوب شرق کشور وزش باد و کاهش نسبی دما رخ می‌دهد.

ضیاییان گفت:برای جمعه (۹ دی) هم در شمال آذربایجان شرقی، اردبیل و ارتفاعات البرز غربی بارش برف و باران و در گیلان و مازندران بارش باران پیش‌بینی می‌شود. همچنین طی روزهای پنجشنبه و جمعه غرب دریای خزر مواج است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۶ دی ) قسمتی ابری و همراه با غبار صبحگاهی و به‌تدریج افزایش ابر و گاهی وزش باد ملایم با  احتمال بارش پراکنده در شب با حداقل دمای ۲ و حداکثر دمای ۹ و روز چهارشنبه ( ۷ دی‌ )نیمه ابری تا ابری با احتمال بارش پراکنده و در بعد از ظهر وزش باد با حداقل دمای ۳ و حداکثر دمای ۸ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان در پایان گفت: طی امروز و فردا( ۵ و ۶ دی) نیز بندرعباس با دمای ۲۴ درجه سانتیگراد گرمترین و شهرکرد با دمای ۷- درجه سردترین مرکز استان کشور است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی سامانه بارشی طی 24 ساعت آینده در اکثر مناطق کشور به جز سیستان و بلوچستان فعال است. در جنوب و جنوب غرب کشور رگبار باران، وزش باد شدید موقتی، گاهی رعدوبرق و در مناطق سردسیر و ارتفاعات بارش برف روی می‌دهد.

شدت بارش‌ها برای استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی و استان‌های خوزستان،‌فارس و بوشهر است.

فردا یکشنبه در استان‌های واقع در غرب، مرکز، شرق، شمال شرق و ارتفاعات زاگرس مرکزی و دامنه‌های البرز و روز دوشنبه در استان‌های ساحلی دریای خزر، شمال شرق، هرمزگان و جنوبی کرمان و سیستان و بلوچستان بارش پراکنده همراه با وزش باد ادامه خواهد داشت.

روز سه‌شنبه در بخش‌هایی از غرب، جنوب غرب، جنوب، جنوب شرق، سواحل دریای خزر و دامنه‌های البرز مرکزی بارش پیش بینی می‌شود. روز چهارشنبه بارش‌ها در جنوب غرب، غرب،‌ جنوب، جنوب شرق، مرکز و برخی مناطق شرق کشور ادامه خواهد داشت.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: بارش برف و باران

منطقه اثر: قزوین، البرز، تهران، مرکزی و قم.

اثر مخاطره: آب‌گرفتگی معابر عمومی، بارش برف همراه با لغزندگی جاده‌ها و معابر عمومی، اختلال در سفرهای بین‌شهری، اختلال در ترددهای داخل شهری، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها.

توصیه: آمادگی ناوگان حمل ونقل و راهداری‌ها، عدم تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، آمادگی سازمان‌های مربوطه همچون شهرداری‌ها و راهداری‌ها، پرهیز از رفت وآمدهای غیر ضروری در سطح شهرها و سفرهای بین شهری.

توصیف سامانه: نفوذ سامانه بارشی

نوع مخاطره: بارش باران و برف، کولاک، پدیده مه، در نواحی گرمسیر رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و کاهش محسوس دما

منطقه اثر:

شنبه 1401/10/03: کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، خوزستان، همدان، مرکزی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، اصفهان، قم، سمنان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، یزد، خراسان رضوی، شمال استان‌های کرمان و خراسان جنوبی.

یکشنبه 1401/10/04: گلستان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان و هرمزگان.

اثر مخاطره: کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، اختلال در تردد، احتمال ریزش سنگ در جاده‌های کوهستانی، احتمال تأخیر در پرواز، احتمال تنش دمایی در باغات و مزارع، افت فشار گاز، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و احتمال آب‌گرفتگی محلی و محدود در معابر.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیرضروری، به‌همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی به‌هنگام مسافرت با خودرو، تمهیدات لازم در صنعت کشاورزی برای جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از سرما و یخبندان، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایرکوچ‌رو، آمادگی شهرداری و سازمان‌های امدادی برای مقابله با برف، یخبندان، مه و کولاک در جاده‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و مدیریت در مصرف انرژی به‌ویژه گاز.

توصیف سامانه: رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت و مواج‌شدن دریا

زمان پایان: شنبه 1401/10/03

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی تا 1.5 تا 2.5 متر

منطقه اثر:

جمعه 1401/10/02: شمال خلیج فارس، در استان‌های خوزستان و بوشهر.

شنبه 1401/10/03: خلیج فارس و تنگه هرمز، در استانهای خوزستان، بوشهر و هرمزگان.

اثر مخاطره: اختلال در ترددها و فعالیت‌های دریایی خلیج فارس، خطر غرق شدن شناورها به‌ویژه شناورهای سبک و نیمه‌سنگین، پاره شدن تورهای صیادی، خطر غرق شدن شناگران، خطر خسارت به تأسیسات ساحلی و فراساحلی.

توصیه: خودداری از ترددهای دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی، ممنوعیت شنا، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت احتمالی.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.