کد خبر : 31481 / /
/

هواشناسی|هواشناسی امروز| هواشناسی فردا

هواشناسی هشدار داد| خبر مهم به این استان ها

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی‌رنگ نسبت به بارش باران در مناطق گرمسیر با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی در مناطق سردسیر بارش برف هشدار داد.

هواشناسی هشدار داد| خبر مهم به این استان ها

سازمان هواشناسی کشور نسبت به بارش برف و باران در ۱۰ استان هشدار داد.

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی‌رنگ نسبت به بارش باران در مناطق گرمسیر با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی در مناطق سردسیر بارش برف هشدار داد.

این وضعیت در روز پنج‌شنبه (اول دی‌ماه) در ایلام، خوزستان، لرستان، نیمه شمالی چهارمحال و بختیاری، روز جمعه (۲ دی‌ماه) در خوزستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، غرب و جنوب اصفهان، نیمه شمالی و غربی فارس و شنبه (۳ دی‌ماه) در ایلام، لرستان، خوزستان، بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، جنوب و غرب اصفهان، جنوب همدان، جنوب کرمانشاه مورد انتظار است.

براثر این مخاطرات احتمال خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی وجود دارد.

سازمان هواشناسی تسریع در کشت های تاخیری گندم در مناطق سرد استان اصفهان ، آخرین زمان کاشت محصولات دیم پاییزه (گندم ، جو ، گلرنگ و ...) تا پایان آذر در مناطق گرم استان لرستان ، تسریع در برداشت چغندرقند و انتقال سریع به کارخانه در استان لرستان ، تسریع در برداشت مزارع ذرت و نیشکر باقیمانده در استان خوزستان را توصیه می‌کند.

این سازمان برای مناطق سردسیر قطع آبیاری در باغاتی که محصول آن‌ها برداشت شده با توجه به بارندگی و سردی هوا ، کنترل، بررسی و بازدید ضدیخ در رادیاتور ماشین آلات کشاورزی، موتورهای چاه آب و تخلیه محتویات داخل سمپاش‌ها ، تسریع در جمع‌آوری لوله‌ها و تجهیزات آبیاری تحت فشار و انتقال ادوات و ماشین آلات کشاورزی به مکان‌های مسقف ، انتقال دام‌ها به اماکن سرپوشیده و حفاظت از بره‌ها و گوساله‌های تازه متولد شده در مقابل سرما و سوز باد را توصیه می‌کند.

همچنین اجتناب از توقف عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، حفاظت از کندوهای زنبور عسل در برابر بارندگی و سرما با استفاده از پوشش‌های مناسب و انتقال کندوها به مکان‌های امن و دور از جریان روان‌آب‌ها و حاشیه رودخانه‌ها ، عدم محلول پاشی و سمپاشی باغات و مزارع با توجه به بارش‌های پیش رو، تسریع در استفاده از کودهای مغذی قبل از شروع بارش، بستن دریچه‌ها و منافذ پوشش گلخانه و دوپوش کردن جداره پائینی گلخانه‌ها جهت جلوگیری از نفوذ سرما و بارندگی توصیه می‌شود.

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی‌رنگ دیگری از تشدید فعالیت سامانه بارشی، بارش باران و برف، وزش باد شدید موقتی، در نواحی گرمسیر رعدوبرق، در دامنه، ارتفاعات و نقاط سردسیر بارش برف خبر داده است.

این وضعیت در روز پنجشنبه (۱ دی‌ماه) در ایلام و خوزستان، روز جمعه(۲ دی‌ماه) در خوزستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، نیمه شمالی و غربی فارس، جنوب و غرب اصفهان و روز شنبه (۳ دی‌ماه) در ایلام، لرستان، خوزستان، بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، جنوب و غرب اصفهان، جنوب همدان و جنوب کرمانشاه انتظار می‌رود.

براثر این مخاطرات احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، بارش سنگین برف بویژه در نواحی سردسیر و گذرگاه‌های کوهستانی، کولاک، مسدود شدن محورهای مواصلاتی در روستاهای سردسیر، پدیده صاعقه در نقاط گرمسیر، خسارت به زیر ساخت‌ها به ویژه قطعی برق در روستاهای صعب العبور، اختلال در سفرهای بین شهری، سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، خسارت به صنعت کشاورزی، تاخیر و احتمال لغو پرواز، افزایش مصرف حامل‌های انرژی و افت فشار گاز وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی از چنین وضعیتی پاکسازی و لایروبی شبکه کانال‌ها و آب راه‌ها، پرهیز از سفرهای برون شهری، عدم فعالیت کوه‌نوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، آمادگی زمستانی در ناوگان حمل و نقل و راهداری‌ها، عدم تردد و اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و اطراف مسیل‌ها، آمادگی دستگاه‌های اجرایی مسئول و امدادرسان و مدیریت در مصرف انرژی را توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.