کد خبر : 31511 / /
/

واریز یارانه نقدی دی ماه جلو افتاد | تغییر دهک بندی ها برای یارانه نقدی دی ماه | یارانه دی ماه نقدی است یا کالابرگ؟

بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱، دولت مکلف بود بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالابرگ را طوری پرداخت کند که قدرت کاهش یافته به نسبت شهریور ۱۴۰۰ برای دهک های مشمول حفظ شود اما این کار انجام نشده است.

واریز یارانه نقدی دی ماه جلو افتاد | تغییر دهک بندی ها برای یارانه نقدی دی ماه | یارانه دی ماه نقدی است یا کالابرگ؟

 موضوع کالابرگ الکترونیک از تابستان سال ۱۳۹۷ و با افزایش قیمت کالاهای اساسی عنوان شد. کالابرگ همان یارانه کالایی در کارت بانکی یارانه خانوار شارژ می شود کالابرگ برای خرید  6 کالای اساسی استفاده خواهد شد گمانه زنی ها نیز درخصوص شارژ آن مطرح است که کالابرگ الکترونیک هر چند ماه یکبار شارژ می شودآخرین اخبار درباره کالابرگ در سایت خبر آزاد بخوانید.

یارانه دی ماه نقدی است یا کالابرگ؟

به گزارش منیبان، بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱، دولت مکلف بود بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالابرگ را طوری پرداخت کند که قدرت کاهش یافته به نسبت شهریور ۱۴۰۰ برای دهک های مشمول حفظ شود اما این کار انجام نشده است.

 احسان ارکانی گفت: قرار بود ما به تفاوت افزایش قیمت کالاهای اساسی به نسبت شهریور سال گذشته با کالا برگ جبران شود و ما باید ببینیم گیر این کار و دستگاهی که تعلل یا استنکافش عامل اصلی اجرایی نشدن کالابرگ الکترونیکی است، چیست؟

وی افزوده است: اگر موضوع منابع مالی باشد به سازمان برنامه بودجه مربوط است، اگر موضوع زیرساخت های الکترونیکی و زیرساخت شبکه باشد بخشی از آن به وزارت ارتباطات، بخش دیگر به وزارت صمت، قسمتی به وزارت اقتصاد و بخشی به وزارت جهاد کشاورزی بر می گردد و باید مسئولان مربوطه توضیح دهند که در چه مرحله ای قرار دارند. اگر مشکلاتی که مانع ادامه کار شده مربوط به دستگاه مشخصی است توضیحات آنها را می‌شنویم و اگر قانع کننده نبود نسبت به سایر موارد اقدام خواهیم کرد.

بر اساس خبرها بیشترین افزایش قیمت را اقلام غذایی دارند. حدود ۶۰ درصد تورم در لبنیات، گوشت قرمز وسفید، تخم مرغ، برنج و محصولات بر پایه آرد صنعتی و نان سفید داریم. در مجموع تورم برای همه کالاها در کشور سی درصد است اما آنچه که برای مردم مهم است قیمت میلگرد و مصالح ساختمانی نیست بلکه افزایش قیمت مواد غذایی است که حدود ۶۰درصد است.

ارکانی همچنین گفته است: این تورم را کالابرگ باید حذف می‌کرد. اگر در شهریور ۱۴۰۰ قیمت یک کیلو مرغ ۴۰ هزار تومان بوده الان کیلویی ۶۵ هزار تومان است یعنی به قیمت مرغ ۲۵ هزار تومان افزوده شده است و باید بررسی کرد که یک خانواده چهار نفره مصرف ماهیانه مرغش چند کیلوگرم بوده است بعد هزینه مازاد این را حساب کرد و به آنها در قالب کالابرگ این ما به تفاوت پرداخت شود که مرغ را با همان قیمت شهریور ۱۴۰۰ بتوانند تامین کنند.

نماینده مردم نیشابور در مجلس اظهار داشت: با یارانه نقدی موافق نیستم یارانه نقدی به سرنوشت ۴۵هزار تومان قبلی دچار می‌شود. امسال ۳۰۰ هزار تومان یارانه می‌دهیم که هنوز به پایان سال نرسیده این ۳۰۰ هزار تومان به دلیل تورم ۶۰ درصدی ارزشش ۱۲۰ هزار تومان شده است و سال بعد این عدد اصلا ارزش ندارد و شاید همه بر این باور باشند که پول نقد مهم است در صورتی که در شرایط تورمی پول نقد مهم نمی باشد و همه در این شرایط تلاش می‌کنند پول نقدشان را به کالا تبدیل کنند که ارزش آن حفظ شود.

از دیدگاه این نماینده در شرایط کنونی بهترین راه جبران این تورم ارائه کالا برگ می باشد زیرا هرسال با قیمت کالاها ارزشش حفظ می‌شود و اعتبارش بیشتر خواهد شد اگر دولت این را اجرایی نکند مجلس باید بنشیند و فکر اساسی کند.

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات نیز اعلام کرده است: با توجه به تصمیم دولت و مجلس تا پایان امسال یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود و کالابرگی نیز صادر نمی شود.

مردم برای این مبلغ یارانه حساب کردند و یارانه را صرف کالای اساسی می‌کنند، عده ای صرف هزینه ایاب و ذهاب و آموزش می کنند و برای آن برنامه ریزی کرده اند فعلا حذف این مبلغ و تبدیل به کالابرگ در دولت منتفی و در مجلس هم هیچ کسی به دنبال این بحث نیست./ منیبان

کالابرگ

 طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت آزمایشی اجرا می‌شود

سخنگوی دولت از اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت آزمایشی و اختیاری در یکی از استان‌ها خبر داد.

به گزارش فارس، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در تشریح  نشست امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: طرح کالا برگ الکترونیکی، با مشارکت وزارت اقتصاد، وزارت جهاد، وزارت صنعت و همکاری‌هایی که در مجمع بانک مرکزی و سازمان برنامه صورت گرفت، یک زیرساخت آمادگی اولیه را پیدا کرد تا بتواند به‌صورت آزمایشی به مرحله اجرا دربیاید.

بهادری جهرمی در ادامه گفت: گزارشی که امروز، وزیر محترم رفاه در جلسه ارائه کردند، نشان از آن بود که آمادگی اجرای آزمایشی این طرح، تقریباً نهایی شده و به‌زودی در یکی از استان‌های جنوبی کشور البته به‌صورت اختیاری برای شهروندان عزیز این استان فعال خواهد شد. ان‌شاءالله که شاهد اجرای موفقیت‌آمیز این آزمایش و اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیکی به‌صورت اختیاری در این استان باشیم.

سخنگوی دولت با اشاره به سایر مصوبات این جلسه گفت:  یکی از آیین‌نامه‌های مصوب هیئت وزیران این بود که همه دستگاه‌های اجرایی و همه زیرمجموعه‌های این دستگاه‌ها مکلف شده‌اند تا اطلاعات مالی کلیه کارکنان و کلیه افرادی که به هر نحو، حقوق یا مزایایی را از این دستگاه‌ها دریافت می‌کنند، حتی اگر کارکنان رسمی و قراردادی یا پیمانی دستگاه‌ها نباشندرا در جهت افزایش انضباط مالی و سامان‌دهی بهترین نیروی انسانی و مجموعه کارکنان به‌معنای اعم کلمه در سامانه پاکنا که پیش‌از این فعال شده بود، ثبت اطلاعات بکنند.

وی افزود: همچنین پیرو مصوبه که پیش‌از این هیئت وزیران در خصوص احراز صلاحیت عضویت در هیئت‌مدیره و هیئت عامل شرکت‌های دولتی داشت امروز مصوبه دیگری به تصویب وزیران رسید تا حقوق و مزایای اعضای محترم هیئت مدیره و مدیرعامل و مدیران عامل شرکت های دولتی را سامان‌دهی کند. مطابق این دستورالعمل همه شرکت‌های دولتی بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و همچنین همه شرکت‌های تابعه رمان‌ها و حتی شرکت‌هایی که به هر نحو تحت مدیریت دولت هستند مکلف شدند که در چارچوب این دستورالعمل صرفاً پرداخت‌ها به هیئت‌مدیره و اعضای هیئت عامل خودشان (اعضایی که منصوب دولت هستند) را داشته باشد.

سخنگوی دولت اظهار کرد: همه این شرکت‌ها در سطوح تعیین‌شده که پیش‌از این در دستورالعمل احراز صلاحیت مشخص شده ،سقف دریافتی و شیوه‌های دریافتی اون‌ها مشخص شده، هیچگونه پرداخت وجهی خارج از دستورالعمل تحت هر عنوانی اعم از حق‌التألیف حق‌التدریس و حق‌التحقیق و حق ترجمه فوق‌العاده پژوهش و امثال این‌ها هم ممنوع شده است که ان‌شاءالله بتوانیم شاهد سامان‌دهی در پرداخت حق عضویت اعضای نماینده دولت در هیئت‌های مدیره یا هیئت‌های عامل شرکت‌های دولتی یا شرکت‌های تحت نظر دولت باشیم.

بهادری جهرمی خبر داد: در حاشیه جلسه امروز هیات دولت گزارش‌هایی از برخی آمارهای بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و وزارت کار ارائه شد. گزارش وزیر اقتصاد حاکی از آغاز نمایان شدن آثار مثبت ناشی از سیاست مردمی‌سازی یارانه‌ها بود که به عنوان نمونه در بخش تولیدات کشاورزی واردات بسیاری از کالاهای اساسی مرتبط با این بخش کاهش چشمگیری در همین مدت چندماه گذشته داشته است.

وی افزود: روغن آفتابگردان ۴۰ درصد، گندم ۲۸ درصد، کنجاله ۶۰ درصد و ذرت ۱۶ درصد کاهش واردات داشته‌ است. رشد اقتصادی تابستان سال گذشته که یک درصد بوده امسال به ۳.۶ درصد رسیده است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: در حوزه ارزی هم با افزایش ۶۴ درصدی عرضه ارز در سامانه نیما در همین هشت ماه امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته مواجهیم. در سال پیش ۱۹.۶ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه شده بود و امسال ۳۲.۱ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه شده است./ فارس

کالابرگ

جزییات جدید برای طرح کالابرگ در ۳ استان بجای یارانه نقدی

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از ایجاد سامانه‌ای تحت عنوان "شبکه ملی اعتبار" خبر داد و گفت: بنا بر این شده به صورت نمونه در برخی استان‌ها یارانه مردم را زودتر از موعد به حساب آنها یا حساب پشتیبان واریز کنیم.

سید صولت مرتضوی، وزیر کار به ایجاد «شبکه ملی اعتبار» به منظور واریز یارانه در قالب کالابرگ الکترونیک، زودتر از موعد به حساب افراد یا به حساب پشتیبان آنها گفت: آنهایی که احساس می‌کنند نیاز به یک پشتیبان برای خرید ۱۱ قلم از کالاهای اساسی دارند، قبل از موعد مقرر واریزی یارانه‌ نقدی می‌توانند از این شبکه اعتباری پشتیبان استفاده کنند.

 مرتضوی در توضیح کالا برگ الکترونیکی گفت: یک شبکه ملی اطلاعات ایجاد و طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت نمونه و آزمایشی در برخی استان‌ها اجرا شده است که قبل از پرداخت یارانه به مردم، یارانه آنها به یک حساب پشتیبان واریز می‌شود.

وی در توضیح اختیاری بودن کالا برگ گفت: اگر افراد تحت هر شرایطی تشخیص دادند نیاز به پولشان دارند، نیاز نیست از این طریق خرید کنند و پول را برای کار دیگر می‌خواهند، در زمان مقرر که یارانه‌ها به حساب همه مردم واریز می‌شود، می‌توانند یارانه نقدی خود را بردارند.

وزیرکار با بیان اینکه فعلاً مرحله آزمایشی کالا برگ الکترونیک در سه استان اجرا می‌شود گفت: اینکه درکدام استان‌ها این طرح اجرایی می‌شود را بعداً نتایج آن اعلام می‌شود. چند شهرستان را نمونه انجام داده‌ایم که موفقیت آمیز بوده است. مرحله استانی را انجام می‌دهیم و بعد از مرحله استانی، ارزیابی و تصمیم گیری خواهیم کرد. همکاران در حال آماده کردن زیر ساخت‌ها هستند/تسنیم

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.