کد خبر : 30870 / /
/

قیمت تخم مرغ شانه ای چند شد ؟ | چرا قیمت تخم‌مرغ نجومی شد ؟

قیمت تخم‌مرغ این روزها تحت تاثیر سه عامل افزایش یافته است و هر شانه تخم‌مرغ 30 عدد‌ی به قیمت 95 هزار تومان عرضه می‌شود.

قیمت تخم مرغ شانه ای چند شد ؟ | چرا قیمت تخم‌مرغ نجومی شد ؟

روند رشد قیمت ‌تخم‌مرغ در روزهای اخیر ادامه یافت و روز گذشته هم دوباره تخم‌مرغ قیمت افزایش داشت.

بررسی میدانی خبرنگار فارس از بازار تهران نشان می‌دهد که امروز قیمت هر شانه تخم مرغ 30 عددی، 95 هزار تومان است ‌این در حالی است که قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار پس از اصلاح ارز ترجیحی، 76 هزار تومان برای هر شانه تخم‌مرغ 30 عددی بود.

نکته دیگر اینکه کاهش‌های اخیر قیمت مرغ ‌در کاهش قیمت تخم‌مرغ تاثیر نداشته است و این محصول پروتئینی راه خود را در مسیر افزایش قیمت پیش گر‌فته است.

امروز در بازار تهران شانه تخم‌مرغ 30 عددی، 19 هزار تومان بیش از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار قیمت‌گذاری شد‌،  فروشندگان می‌گویند قیمت تخم‌مرغی که از تولید‌کننده می‌خرند بالاتر رفته است و آنها نقشی در گران کردن قیمت تخم‌مرغ ندارند.

محسن دستوری، مدیر یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در منطقه 19 تهران به خبرنگار فارس می‌گوید:‌ ما هر شانه تخم مرغ را 90 هزار تومان از تولیدکننده می‌خریم و مجبور هستیم با حاشیه سود ناچیز بفروشیم.

* 3 عامل رشد قیمت تخم مرغ در بازار

اما دلیل اصلی رشد قیمت تخم مرغ در بازار چیست؟ یکی از دست‌اندرکاران عمده فروش تخم‌مرغ در این‌باره می‌گوید: واقعیت این است که فروشندگان مستقیم از تولید‌کننده خریداری نمی‌کنند و در این میان شرکت‌های‌ توزیع کننده فعال هستند بنابراین واسطه‌هایی بین تولید کننده و فروشنده وجود دارد که بخشی از رشد قیمتی از اینجا ناشی می‌شود.

به عقیده وی، ‌تولید‌کنندگان هم در بالا بردن قیمت تخم‌مرغ نقش دارند آنها علت افزایش قیمت را رشد ‌‌هزینه‌های تولید عنوان می‌کنند.‌

یک تولید‌کننده تخم‌مرغ به خبرنگار فارس می‌گوید:‌ نهاده دولتی با تاخیر به دست ما می‌رسد بنابراین تولید‌کننده مجبور می‌شود که نهاده را از بازار آزاد به قیمت‌های گرانتری بخرد و همین هزینه های تولید را بیشتر می‌کند و آنها هم مجبور هستند برای تامین بخشی از این افزایش هزینه به قیمت بالاتری بفروشد.

به گفته این تولیدکننده، البته در این میان برخی فروشندگان‌ با توجه به افزایش تقاضا سعی در گران‌فروشی و سواستفاده از وضعیت بازار دارند.‌

بنابراین گزارش رشد قیمت تخم مرغ امروز تحت تاثیر سه عامل، «افزایش هزینه های تولید»، «وجو ددلالی و واسطه‌گری بین تولیدکننده و مصرف‌کننده» و «نبود ‌نظارت بر قیمت های مصوب»، است./فارس

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.