کد خبر : 24816 / /
/

حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | حقوق بازنشستگان کشوری

جزییات مهم از افزایش حقوق بازنشستگان | بلاخره حقوق بازنشستگان چقدر افزایش یافت؟ | مابه التفاوت حقوق بازنشستگان کی واریز می شود؟

مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان پس از فراز و نشیب‌های فراوان بالاخره ابلاغ شد.

جزییات مهم از افزایش حقوق بازنشستگان | بلاخره حقوق بازنشستگان چقدر افزایش یافت؟ | مابه التفاوت حقوق بازنشستگان کی واریز می شود؟

پس از انتشار خبر پیشنهاد مشترک سازمان امور استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه مبنی بر افزایش حقوق بازنشستگان و کارکنان لشگری و کشوری، گمانه‌زنی درباره علت این پیشنهاد و کیفیت و جزئیات این افزایش در رسانه‌ها بیش از پیش مطرح شد.حقوق بازنشستگان همانند حقوق سایر افراد هر ساله مقداری افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان داری شرایط خاصی است، به طور مثال سن و سابقه کاری وی بر مبلغ حقوق بازنشستگان تاثیر گذار است.جدیدترین اخبار در رابطه با حقوق بازنشستگان را از سایت خبر آزاد پیگیری نمایید.

امروز (۲۷ مرداد)، سرپرست وزارت کار در جمع بازنشستگان و در حضور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در بندر انزلی، عین مصوبه شورایعالی کار برای افزایش مستمری بازنشستگان را ابلاغ کرد.

با این حساب، مستمری بازنشستگان سایر سطوح ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵ هزار تومان مبلغ ثابت افزایش خواهد یافت.

اما بازنشستگان تامین اجتماعی استنباطی برخلاف این باور دارند، علی دهقان کیا مسئول نهاد صنفی بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران در این‌باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: با توجه به بدقولی‌های صورت گرفته، صحبت‌های هفته گذشته از نظر عموم بازنشستگان معترض قابل اعتماد نیست.

وی ادامه می‌دهد: تا به امروز راجع به اصلاح مصوبه مورد بحث جلسه زیاد داشتیم،حتی مجلس هم حق را به بازنشستگان داد اما دولت یا سکوت کرد و یا وعده داد، نتیجه اینکه حال می‌گویند که از شهریورماه حقوق بازنشستگان غیرحداقلی بگیر سازمان تامین اجتماعی را تصحیح خواهیم کرد.

دهقان کیا می‌گوید: حتی برای این هفته وعده یک جلسه را داریم اما هنوز که خبری نداده‌اند. برای همین  داستان اصلاح حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هنوز از کارگران بازنشسته تمام نشده است.

وی ادامه می‌دهد تا به امروز همه مسئولان حرف‌های کلی زده‌اند، اینکه قرار است حقوق بازنشستگان مطابق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی اصلاح شود هنوز در حد حرف است و تا احکام بازنشستگی جدید صادر نشود معلوم نخواهد شد که نحوه اصلاح چگونه خواهد بود.

برابر قانون تامین اجتماعی مستمری سالانه بازنشستگان براساس احکامی که در شروع سال صادر می‌شود پرداخت خواهد شد، مبنای صدور این احکام نیز مصوبه‌ دولت است که نحوه افزایش حقوق بازنشستگان را مشخص می‌کند.

برای سال ۱۴۰۱ دولت مرتکب خطایی شد و فراتر از اختیارت قانونی عمل کرد، نتیجه اعتراض بازنشستگان بود و مداخله هیات تطبیق مقررات مجلس شورای اسلامی در جهت ابطال مصوبه دولت.

نتیجه اینکه حالا نزدیک به یک ماه از ابطال افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی می‌گذرد، اما هنوز معلوم نیست که این بار دولت چه میزانی را برای افزایش حقوق این جماعت ۱٫۶ میلیون نفری پیش بینی خواهد کرد.

با این حال انتظارات و توقعات حول این محور است که دولت برای سال ۱۴۰۱ طبق پییشنهاد هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی عمل کند و این بار برای سایر سطوح بگیران ۳۸ درصد افزایش حقوق درنظر کند.

هرچند بازنشستگان تامین اجتماعی تا این اندازه بدبین هستند که با توجه اتفاقات چند ماه گذشته، چشمشان به صدور احکام جدید بازنشستگی باشد و به وعده و وعید دولتی‌ها دل خوش نباشند./تجارت نیوز

پرونده افزایش حقوق بازنشستگان بسته شد

در حالی در روزهای گذشته بازنشستگان تامین اجتماعی منتظر اعلام تصمیم نهایی دولت درباره افزایش حقوق بازنشستگان بودند، به یک باره خبری از درون دولت در رابطه با ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری بیرون آمد.

سازمان امور اداری و استخدامی اعلام کرد که پیشنهاد افزایش حقوق و مستمری کارمندان و بازنشستگان، توسط این سازمان مشترک با سازمان برنامه و بودجه کشور به دولت ارائه شده است و در روزهای آینده روال قانونی تأیید آن طی خواهد شد.

عادلانه‌سازی پرداخت‌ها، افزایش قدرت خرید و همچنین کمک به حفظ بنیان خانواده در راستای قانون جوانی جمعیت کشور، از اهداف این پیشنهاد عنوان شده است.

الگوی جدید پیشنهادی، این‌گونه است که معادل ریالی امتیازاتی که برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت با عنوان متناسب‌سازی حقوق به صورت ثابت در احکام کارگزینی در نظر گرفته می‌شود، به حقوق افزوده خواهد شد.

بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی مطابق با جزء ۲ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کشور، مشمول این افزایش حقوق خواهند بود.

همچنین در راستای اجرای ماده ۱۶ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مطابق این پیشنهاد کمک هزینه اولاد و حق عائله‌مندی تمامی گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌هایی که در ماده ۲۹ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه مطرح شده و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی (به استثنای مشمولان قانون کار) از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات افزایش خواهد یافت.

حقوق بازنشستگان

واکنش سخنگوی دولت به افزایش حقوق بازنشستگان

به دنبال انتشار این خبر، علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در رابطه با افزایش حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری گفت: سازمان امور اداری و استخدامی کشور پیش از این پیشنهادی برای افزایش حقوق این عزیزان ارائه داده بود و با سازمان برنامه و بودجه جلسات مشترکی تشکیل شد و افزایش حقوق کارمندان دولت با تمرکز بر افرادی که دریافتی پایین‌تری دارند پیشنهاد شد.

وی عنوان کرد: باید این پیشنهاد مراحل نهایی خود را طی کند تا امکان اجرایی شدن آن فراهم شود؛ پیش‌بینی ما این است تا پایان ماه آینده این موضوع فراهم شود.

شرط رییس‌جمهور برای ترمیم حقوق بازنشستگان

مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه نیز دیروز در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران اعلام کرد: رییس‌جمهور ماموریت دادند تا یک ترمیمی در رابطه با حقوق کارمندان و بازنشستگان لشکری و کشوری انجام بشود، با فرض اینکه استقراضی انجام نشود.

او افزود: جلساتی برای بررسی افزایش منابع و مدیریت مصارف برگزار شده و در حال برگزاری است. نتایج نهایی نشده ولی امیدواریم چند روز آینده به نتایجی برسیم.

میرکاظمی عنوان کرد: اول باید ببینیم توان این کار را داریم یا نه؛ چون نمی‌شود یک پرداختی انجام بدهیم، از آن طرف مجبور شویم خلق پول کنیم و تورم بیشتری به مردم تحمیل شود.

او متذکر شد: با فرض این‌که بتوانیم منابعی را پیدا بکنیم و یا مدیریتی بر هزینه‌ها انجام بدهیم تا بتوانیم حقوق‌ها را ترمیم و جلو برویم که اقدامات کارشناسی آن در حال انجام است.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.