کد خبر : 20154 / /
/

قیمت دلار/پیش بینی قیمت دلار/بازار دلار/دلار در صرافی ها

شوک جدید بازار دلار|قیمت دلار چند شد؟|قیمت دلار امروز ۹ خرداد

امروز قیمت هر اسکناس دلار براساس نرخ صرافی ملی ایران ۲۵ هزار و ۹۹۷ تومان است.

شوک جدید بازار دلار|قیمت دلار چند شد؟|قیمت دلار امروز ۹ خرداد

ریزش قیمت دلار همچنان ادامه دارد. کارشناسان بازار ارز معتقدند حباب قیمت دلار روز به روز خالی تر می شود و در چند ماه آینده قیمت دلار به رقم واقعی می رسد. از این رو توصیه اکید مسئولان و صاحب نظران در حوزه بازار ارز این است که مردم به قیمت دلار توجهی نکنند و از خرید آن اجتناب بورزند. قیمت دلار هر چه باشد به نظر می رسد در چند ماه آینده بیشتر به ثبات می رسد

بر اساس نرخ صرافی ملی ایران امروز (نهم خرداد  ۱۴۰۱ ) هر دلار آمریکا به مبلغ ۲۵ هزار و ۹۹۷ تومان و هر اسکناس یورو به قیمت ۲۸ هزار و۱۷۹ تومان به فروش می‌رسد.

قیمت روز ارز در صرافی ملی ایران

نام ارز قیمت (تومان)
دلارآمریکا 25.997
یورو 

28.179

پوند انگلیس 38.784
درهم امارات  7.658
لیر ترکیه  1.923
یوان چین  4.547
دینار عراق  20
روبل روسیه 524

اثر نرخ تورم بر قیمت دلار

قیمت دلار

تغییرات در نرخ تورم بازار موجب تغییرات در نرخ تبدیل ارزها می‌شود. ارز یک کشور که نرخ تورم کمتری نسبت به کشور دیگر دارد، ارزش بیشتری نسبت به کشور مقابل پیدا می‌کند.

زمانی که تورم پایین است، قیمت کالاها و سرویس‌ها با سرعت بسیار کمتری رشد می‌کنند. در کشوری که در بلندمدت تورم بسیار پایینی را تجربه کرده است، معمولا ارزش ارز رسمی آن کشور کاهش چندانی نمی‌یابد، اما در کشوری که سال‌ها و دهه‌هاست دچار تورم است، کاهش شدید ارزش ارز خود را شاهد خواهد بود.

اثر نرخ بهره بر قیمت دلار

تغییرات در نرخ بهره، روی ارزش ارز و نرخ تبدیل آن به دلار اثر می‌گذارد. نرخ‌های فارکس، نرخ بهره و نرخ تورم با هم همبستگی دارند.

افزایش نرخ بهره معمولا باعث می‌شود ارزش ارز یک کشور افزایش یابد، زیرا نرخ بهره بالا، سود بیشتری به وام‌دهندگان می‌رساند و به همین دلیل سرمایه خارجی را جذب می‌کند که در نهایت اثر خود را در نرخ تبدیل ارز می‌گذارد.

اگر یک سرمایه‌گذار بتواند با سپرده کردن پول خود در بانکی در انگلیس سود سالیانه 8.5 درصدی بدست آورد ولی 1 درصد نرخ سود را برای استفاده از این پول در ژاپن بپردازد، طبیعتا سرمایه‌گذار حاضر خواهد بود ین ژاپن را قرض بگیرد و با خرید پوند انگلیس، آنرا در بانک‌ انگلیسی سپرده‌گذاری کند

قیمت دلار

اهمیت حجم مبادلات خارجی کشور درباره قیمت دلار

وضعیت مبادلات خارجی یک کشور شامل میزان معاملات و درآمد از سرمایه‌گذاری خارجی است. این حساب، شامل کل تراکنش‌های انجام شده شامل صادرات، واردات، بدهی و… است. کاهش در سطح این درآمدها به دلیل بیشتر بودن واردات نسبت به صادرات، باعث کاهش ارزش پول کشور می‌شود.

سطح مبادلات خارجی یک کشور و درآمد کسب شده از صادرات،در نرخ تبدیل ارز رسمی کشور با سایر ارزها اثر می‌گذارد.

تأثیر بدهی دولت بر قیمت دلار

بدهی دولت می‌تواند بدهی داخلی یا بدهی خارجی به سایر کشورها باشد. وقتی دولت یک کشور بدهی بالایی دارد، احتمال کمتری هست که بتواند سرمایه خارجی جذب کند که این نوبه خود اغلب موجب افزایش تورم می‌شود. سرمایه‌گذاران خارجی وقتی از افزایش بدهی دولت مطلع شوند یا آنرا پیش‌بینی کنند، اوراق سرمایه‌گذاری خود را در بازار آزاد می‌فروشند. در نتیجه آن، ارزش ارز کشور کاهش می‌یابد. در مورد کسر بودجه های دولت، دکتر محمد طبیبیان در کانال تلگرام خود نوشته:

این پدیده در کشورهای مختلف به شکل های متفاوتی عمل می‌کند. در کشورهای پیشرفته اگر دولت دارای اعتبار باشد، منجر به فروش اوراق قرضه بیشتری می‌شود. این امر نرخ‌های بهره را بالا می‌برد. خارجی‌ها برای خرید اوراق نیازمند پول داخلی هستند که این امر قیمت پول داخلی را افزایش می‌دهد.

اما اگر استقراض‌های پی‌گیر اعتبار دولت را کاهش داده باشد (مانند مورد یونان چند سال قبل) این امر سبب فروش عجولانه اورق قرضه قبلی شده و نرخ پول داخلی را کاهش می‌دهد. در ایران کسری بودجه معنی متفاوتی دارد و به نحو متفاوت و بسیار مخرب‌تری عمل می‌کند.

‎عامل اساسی دیگری که در تعیین قیمت ارز دخیل است و قیمت اسمی آن را تعیین می‌کند نرخ تورم داخلی در مقایسه نرخ تورم خارجی است. اگر نرخ تورم در واقع و در بلندمدت در داخل بالاتر از نرخ تورم خارجی باشد این عامل هم مشخصا ارزش پول داخلی را کاهش داده و قیمت پول خارجی را افزایش می‌دهد. تورم در یک کشور هم در واقع یک پدیده پولی است اما این عبارت ساده نشان دهنده سوء مدیریت وسیع در اشکال مختلف حیات سیاسی، واجتماعی و اقتصادی است.

قیمت دلار

شاخص نسبت قیمت کالاهای صادراتی به وارداتی

این موضوع مرتبط با مبادلات خارجی است. شاخص نسبت قیمت کالاهای صادراتی به وارداتی (به انگلیسی Terms of Trade) زمانی بهبود می‌یابد که قیمت کالاهای صادراتی با نرخ بالاتری نسبت به کالاهای وارداتی رشد کنند. این رشد موجب افزایش درآمد می‌شود و تقاضا برای ارز کشور را بالا می‌برد که در نهایت به ارزش‌تر شدن پول کشور می‌انجامد.

به عبارت دیگر اگر ارزش قیمت کالاهایی که صادر می‌کنیم نسبت به قیمت کالاهایی که وارد می‌کنیم افزایش یابد، برای هر مقدار صادرات ارز بیشتری حاصل می‌شود و در نتیجه می‌تواند اثر کاهشی بر قیمت ارز داشته باشد.

رکود اقتصادی و قیمت دلار

وقتی در کشوری رکود وجود دارد، معمولا نرخ بهره کاهش می‌یابد و احتمال ورود سرمایه‌گذاران خارجی نیز کم می‌شود. در نتیجه، ارز کشور در مقابل سایر ارزها ضعیف شده و ارزش آن کاهش می‌یابد.

اثر سفته‌بازی بر قیمت دلار

وقتی انتظار می‌رود ارزش پول یک کشور بالاتر رود، سرمایه‌گذاران تمایل پیدا می‌کنند مقدار بیشتری از آن پول را داشته باشند تا بتوانند در آینده سود کنند. در نتیجه، به خاطر افزایش تقاضا برای ارز آن کشور، ارزش آن ارز رشد می‌کند و نرخ تبدیل آن در مقابل ارز سایر کشورها بهبود می‌یابد.

سخن آخر درباره قیمت دلار

این موراد اساسی‌ترین دلیل نوسانات نرخ ارز یک کشور بود. اگر شما بطور مداوم از خارج از کشور پول ارسال یا دریافت می‌کنید، مطلع بودن از این فاکتورها می‌تواند به شما کمک کند بهترین زمان برای انتقال بین‌المللی پول را بسنجید.

باید توجه داشت پیچیدگی‌های زیادی در اقتصاد و دلایل بسیار زیاد دیگری در کاهش یا افزایش نرخ ارز وجود دارد و اغلب اوقات چندین فاکتور بطور همزمان موجب تغییرات در بازار ارز می‌شود

 

 

 

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.