کد خبر : 16060 / /
/

یارانه نقدی/یارانه معیشتی/یارانه بنزین/واریز یارانه

افزایش یارانه نقدی در سال آینده/حذف یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی این دهک ها!؟

در خبرها بود که نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف به دهک‌بندی درآمدی کلیه خانواده‌های یارانه‌بگیر از طریق اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان کردند. اقدامی که با هدف حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پردرآمد است. اما این مورد سال هاست که توسط مجلس به دولت تکلیف می شود و نتیجه خاصی در بر نداشته است.

 افزایش یارانه نقدی در سال آینده/حذف یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی این دهک ها!؟

یارانه نقدی برای کمک به اقشار کم درآمد جامعه مطرح شد. یارانه نقدی در سال های بعد از سبد خانوارهای پولدار حذف شد. با قول هایی که رئیسی داده است یارانه نقدی در دولت جدید با تغییراتی همراه خواهد شد. یارانه نقدی ابتدا در دولت احمدی نژاد ایجاد شد. خبرهای جدید پیرامون یارانه نقدی را اینجا بخوانید.

در خبرها بود که نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف به دهک‌بندی درآمدی کلیه خانواده‌های یارانه‌بگیر از طریق اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان کردند. اقدامی که با هدف حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پردرآمد است. اما این مورد سال هاست که توسط مجلس به دولت تکلیف می شود و نتیجه خاصی در بر نداشته است.

بر اساس آمار از جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشور، حدود ۹۵ درصد هنوز یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را دریافت می کنند! این درحالی است که قرار بود این یارانه هدفمند پرداخت شود و دهک های کم برخوردار، آسیب کمتری از افزایش قیمت ها ببینند!

کافی است بدانید دو درصد جمعیت کشور کمتر از یک میلیون تومان در ماه هزینه می کنند! این عدد را مقایسه کنید با سهم یارانه از معیشت این افراد، با افرادی در دهک های پردرآمد!

پیشنهاد‌های جایگزین برای یارانه نقدی

به‌هرحال با تصمیم جدید مجموعه دولت و مجلس داستان ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی نیز به پایان خواهد رسید، ولی این فرایند باید به‌گونه‌ای انجام شود که هیچ‌گونه نگرانی در جامعه ایجاد نشود.

بر اساس این گزارش، اگر فرض کنیم تا پایان سال قرار باشد حدود چهار میلیارد دلار ارز برای واردات اقلام موجود در فهرست کالا‌های اساسی تخصیص یابد و قرار باشد نرخ ارز تأمین کالای اساسی بر مبنای نرخ ای‌تی‌اس یا بازار آزاد باشد دولت از محل فروش این ارز با احتساب دلار ۲۵ هزارتومانی، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد. با کسر ۱۶ هزار میلیارد تومان درآمد پایه ناشی از تسعیر با نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومانی که سهم دولت خواهد بود یک رقمی نزدیک به ۸۰ هزار میلیارد تومان برای توزیع نقدی یا کارت اعتباری طی پنج ماه در اختیار خزانه قرار می‌گیرد. اگر قرار باشد این مابه‌التفاوت ریالی به ۶۰ میلیون نفر از دهک‌های غیرمتمول برسد با تجمیع دو یارانه نقدی و معشیتی که هم‌اکنون حدود ۱۰۰ هزار تومان به هر نفر پرداخت می‌شود می‌توان انتظار پرداخت رقمی نزدیک به ۳۰۰ هزار تومان به هر شخص را با تجمیع سه یارانه نقدی، معیشتی و کالا‌های اساسی داشت.

در همین رابطه، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس در تازه‌ترین اظهاراتش بااشاره به منتفع نشدن مردم از عمده ارز تخصیص‌یافته چهار هزار و ۲۰۰ تومانی در سال‌های گذشته و تأثیر کم آن در سفره مردم، گفت: برای بودجه ۱۴۰۰ به دولت پیشنهاد کردیم یا نظارت هوشمند و قوی بر توزیع این ارز ایجاد کند، یا مابه‌التفاوت قیمت ارز ترجیحی و ارز آزاد به‌صورت کارت اعتباری در اختیار مصرف‌کننده قرار بگیرد. مجلس ترجیح می‌دهد، ریال ناشی از مابه‌التفاوت ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی و آزاد به‌صورت کارت اعتباری به مصرف‌کننده اختصاص یابد

احسان سلطانی، کارشناس اقتصادی هم در این زمینه معتقد است، وقتی اختصاص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را کنار بگذاریم، افزایش بیشتر قیمت مواد غذایی و سبد معیشتی مردم به ویژه با افزایش قیمت این اقلام در بازار‌های جهانی حتمی است. حتماً اگر تصمیم بر تعلق ریال معادل ارز دولتی را به خانوار داریم، باید جامعه مشمولان یارانه را بازنگری کنیم و سپس ملاک عمل برای واریز یارانه معادل آن قرار دهیم.

یارانه نقدی

تکلیف یارانه نقدی و معیشتی در بودجه ۱۴۰۱ چه شد؟

ایرنا نوشت: سیدمحمدرضا میرتاج الدینی رئیس کمیته هدفمندی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس ، با اشاره به تصویب تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال آینده در نشست امشب این کمیسیون گفت: این تبصره در خصوص هدفمندی یارانه‌ها بعد از چندین جلسه بررسی در کمیته هدفمندی یارانه‌ها در نوبت دوم کمیسیون تلفیق با اکثریت آرا به تصویب رسید.

وی ادامه داد: تبصره ۱۴ لایحه بودجه شامل موارد مهمی از جمله یارانه نقدی و معیشتی، یارانه خرید گندم، تامین کالاهای اساسی، مجموعه یارانه‌ها و پرداختی‌های مستمری که هر ساله به مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) پرداخت می‌شود، بحث محرومیت زدایی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، حمایت از محرومان، اقدامات فرهنگی و … می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: در خصوص میزان یارانه نقدی و معیشتی رقم ۷۳.۸ هزار میلیارد تومان تعیین شد و میزان یارانه برای تامین کالاهای اساسی ۱۰۹ هزار میلیارد تومان و یارانه دارو، تجهیزات پزشکی، تکمیل بیمه سلامت برای افراد فاقد بیمه و تامین دارو برای بیماران خاص و صعب‌العلاج ۷۱۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس بیان کرد: اعضای این کمیسیون، سازمان بیمه سلامت ایران را در بخش سلامت و در راستای اجرای ماده (۴۶) قانون الحاق برخی مواد به مقررات بیمه در نظر گرفتند و برای اجرای این بخش ۳۲ هزار میلیارد تومان مصوب کردند و در ادامه به منظور تامین یارانه بیمه برخی گروه های مستضعف و آسیب پذیر جامعه از جمله رانندگان حمل و نقل شهری و برون شهری، قالیبافان، زنبورداران، شاغلان صنایع دستی، زنان سرپرست خانوار، باربران، صیادان شمال و جنوب، خادمان مساجد و … ۳ هزار میلیارد تومان تعیین کردند.

یارانه نقدی

وی اظهار کرد: همچنین کمیسیون تلفیق در تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال آینده مبلغ هزار و پانصد میلیارد تومان برای سازمان هلال احمر و چهارصد میلیارد تومان برای سازمان اورژانس کشور مصوب کردند.

میرتاج‌الدینی تاکید کرد: ۱۹ هزار میلیارد تومان برای محرومیت زدایی از جمله رفع مشکل آب و راه روستایی، آب و راه عشایری، اجرای طرح هادی و بنیاد مسکن و ۳۵ هزار و ششصد میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق از طریق کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی اختصاص پیدا کرد.

این نماینده مردم در مجلس بیان کرد: حدود هزار میلیارد تومان برای یارانه شیر مدارس و تغذیه دانش‌آموزان مدارس مناطق محروم، ۳۴ هزار میلیارد تومان برای اجرای قانون حمایت از معلولان و پرداخت یارانه سود تسهیلات مسکن خانواده‌های دارای دو معلول به بالای تحت پوشش سازمان بهزیستی، ۵ هزار میلیارد تومان برای حمایت از مسکن مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، هزار میلیارد تومان برای مدیریت پسماند استان های شمالی و ۶ هزار میلیارد تومان نیز برای کاهش آسیب های اجتماهی اختصاص پیدا کرد.

رئیس کمیته هدفمندی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس گفت: در بخش دیگر تبصره ۱۴ با عنوان حمایت از تولید و در راستای حمایت از پروژه های عمرانی شرکت ملی گاز اعم از نفت و گاز، راه های انتقال، ذخیره سازی و پخش فرآورده های نفتی، هزینه حمل و نقل جاده ای فرآورده های نفتی، هزینه های تولید، انتقال، توزیع و فروش گاز طبیعی مجموعا ۷۶ هزار میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.