کد خبر : 15424 / /
/

یارانه نقدی/یارانه معیشتی/یارانه بنزین/واریز یارانه

سورپرایز یارانه ای دولت برای سال آینده/سال آینده با یارانه نقدی جدید

رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: یکی از اشکالات همه دولت‌ها این است؛ آن‌ها منابعی را که اختیارش را ندارند، در لایحه بودجه قرار می‌دهند.

سورپرایز یارانه ای دولت برای سال آینده/سال آینده با یارانه نقدی جدید

یارانه نقدی برای کمک به اقشار کم درآمد جامعه مطرح شد. یارانه نقدی در سال های بعد از سبد خانوارهای پولدار حذف شد. با قول هایی که رئیسی داده است یارانه نقدی در دولت جدید با تغییراتی همراه خواهد شد. یارانه نقدی ابتدا در دولت احمدی نژاد ایجاد شد. خبرهای جدید پیرامون یارانه نقدی را اینجا بخوانید.

به گزارش اقتصاد آنلاین، حمیدرضا حاجی‌بابایی، رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ در گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار کرد: یکی از اشکالات همه دولت‌ها این است؛ آن‌ها منابعی را که اختیارش را ندارند، در لایحه بودجه قرار می‌دهند.

وی گفت: کمیسیون تلفیق به دولت برای کنترل قیمت‌ها ۸۰ هزار میلیارد تومان کمک کرد.

حاجی بابایی خاطر نشان کرد: ارز ترجیحی در بودجه ۱۴۰۱ برای مردم ۴ هزار و ۲۰۰ تومان و برای دولت ۲۳ هزار تومان است. اما مردم همچنان یارانه را دریافت می‌کنند. ارز در بودجه سال آینده فقط با نرخ ETS است.

وی اضافه کرد: کمیسیون تلفیق دریافتی شاغلان دولت را به ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و بازنشستگان را به ۵ میلیون تومان رساند.

رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: مصوب کردیم دولت فرصت تهاتر به میزان ۱۰ میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های پیشران مانند تنش آبی، خطوط ریلی و... را داشته باشد.

یارانه نقدی

یارانه نقدی در سال آینده

یک نماینده مجلس گفت: یارانه نقدی سال آتی نیز ادامه خواهد داشت اما در مورد مبلغ آن به بحث و گفت‌وگوی بیشتری داریم.

قریبا چند روزی است که امیدها برای واریز یارانه جدید به ناامیدی بدل شده است؛ چراکه حذف ارز ترجیحی منتفی و در نتیجه، منبعی برای یارانه جدید وجود ندارد؛ با این وجود هنوز هم صحبت‌هایی در مورد یارانه‌ها می‌شود و برخی اظهار می کنند که ممکن است یارانه به طرق مختلف به مردم داده شود؛ از جمله این روش‌ها که پس از منتفی شدن یارانه جدید، بدان اشاره شد، می‌توان به کالا کارت و یا کارت پروتئین اشاره کرد.

اما سوالی که مطرح می‌شود، این است که تکلیف یارانه‌های فعلی چه خواهد شد؟ یارانه ۴۵هزار و ۵۰۰تومانی، افزایش می‌یابد یا همچنان مانند قبل و به همان مبلغ پرداخت خواهد شد؟ اصلا یارانه ۴۵هزار تومانی در سال آتی ادامه خواهد داشت یا خیر؟ اقتصاد آنلاین برای یافتن پاسخ این سوالات، به مصاحبه با علیرضا نظری، نماینده مردم خمین در مجلس پرداخته است.

نظری در پاسخ به این سوال که نظر دولت در مورد یارانه‌ها چیست؟ اظهار داشت: نظر دولت در بحث یارانه‌ها مثبت است و تصمیم دارند در لایحه مدنظر داشته باشند؛ در کمیسیون تلفیق هم روی رقم بحث شده اما هنوز نتیجه مشخص نیست؛ ولی تا جایی که من اطلاع دارم، نظرات در این باره مثبت بوده است؛ اما اینکه جمع‌بندی نهایی در صحن مجلس به کجا برسد، قابل پیش‌بینی نیست؛ اما در هر صورت نظر غالب بر این است که یارانه‌ها باید حتما ادامه یابد.

وی ادامه داد: فعلا روی مبلغ آن بحث می‌شود و باید مبلغ یارانه‌ها مشخص شود؛ اما اینکه در صحن مجلس این عدد باشد یا افزایش یابد، نمی‌توان فعلا نظر دقیقی داد و باید دید در صحن آرا به چه صورت خواهد بود.

یارانه نقدی

ادغام دو یارانه نقدی و معیشتی

در حال حاضر یک خانواده چهار نفره ۱۸۲ هزار تومان یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ دریافت می‌کند و ۱۷۳ هزار تومان نیز یارانه معیشتی بنزین می‌گیرد که در مجموع حدود ۳۵۰ هزاز تومان است.

در بودجه یارانه نقدی دو نکته وجود دارد که نشان می‌دهد دولت به دنیال ایجاد تغییر در برنامه پرداخت یارانه‌هاست. از یک طرف بودجه دو یارانه ادغام شده و از سوی دیگر دولت فوریت سه ماهه برای حذف سه دهک از یارانه‌بگیران در نظر گرفته است.

دولت در لایحه بودجه سال آینده بودجه یارانه‌های نقدی و معیشتی به صورت تفکیک شده نیاورده و در مجموع ۷۳ هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت یارانه‌های نقدی درنظر گرفته است

احتمالا قصد دولت این است که این دو یارانه را در هم ادغام کند. با پرداخت ماهانه ۳۵۰ هزار تومان یارانه نقدی و معیشتی به صورت یکجا، حدود ۴۵۰ هزار تومان از کل یارانه‌ای که معاون اقتصادی رئیس جمهور گفته باقی می‌ماند که به گفته او به صورت بن خرید کالا در اختیار خانوارها قرار می‌گیرد.

مبلغ کوپن خرید کالا کمتر از قیمت۱۰ کیلو برنج ایرانی است، احتمالا یک خانوار چهار نفره با کوپن ۴۵۰ هزار تومانی بتواند چند کیلو مرغ و چند کیلو برنج بخرد.

یارانه نقدیافزایش یارانه ۴۵ هزار تومانی در سال آینده

آنطور که ایسنا گزارش داده، رحیم زارع، درباره میزان افزایش یارانه نقدی در سال آینده گفت: کمیسیون تلفیق وارد بخش هزینه‌ای هدفمندی یارانه‌ها نشده است، ولی افزایش یارانه‌های نقدی حتمی است.

وی درباره میزان افزایش یارانه افزود: هنوز مبلغ و میزان آن مشخص نیست اما صد در صد میزان از ۴۵ هزار تومان بیشتر خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ درباره زمان تشکیل کمیته مشترک مجلس و دولت برای بررسی حذف ارز ترجیحی گفت: طی چند روز آینده این جلسات تشکیل خواهد شد و احتمالا از مجلس، هیات رئیسه کمیسیون تلفیق و از دولت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد حضور خواهند داشت.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.