کد خبر : 15324 / /
/

پیش بینی مهم برای سهام داران/بازار فردا صعودی می‌شود؟

بورس امروز افت ۲۷۹ واحدی را تجربه کرد و در نهایت به یک میلیون و ۲۸۲ واحد رسید. به گفته کارشناسان تا زمانی که بی‌اعتمادی در بازار سرمایه وجود داشته باشد، شاخص نزولی باقی می‌ماند. بازار فردا صعودی می‌شود؟

پیش بینی مهم برای سهام داران/بازار فردا صعودی می‌شود؟

شاخص کل بورس امروز نوسانی با شیب نزولی بود، اما در کانال ۱٫۲ میلیونی باقی ماند. شاخص فرابورس با افت ۱۱ واحدی به محدوده ۱۷ هزار و ۵۱۵ واحد رسید. ارزش کل معاملات خرد دو هزار و ۷۲۰میلیارد تومان بود.

بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه فلزات اساسی، استخراج کانه‌های فلزی و فرآورده‌های نفتی رقم خورد. در همین حال نتیجه معاملات گروه‌های بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات به نفع حقیقی‌ها تمام شد.

ابهامات بورس تمام می‌شود؟

علیرضا تاج‌بر، کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: بورس یک روند اصلاح فرسایشی شدید و بلندمدتی را پشت سر گذاشته و اکنون به علت وجود دو ابهام نمی‌تواند رشد کند.

وی توضیح می‌دهد: مذاکرات هسته‌ای و پارامترهای بودجه ابهامات اصلی بازار هستند. در کنار آنها مشکلاتی همچون نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی، بدهی دولت به شرکت‌ها، انتشار اوراق توسط دولت و کسری بودجه در سال ۱۴۰۱ وجود دار.

تاج‌بر ادامه می‌دهد: شاهد یک جو بی‌اعتمادی در بورس هستیم. تا زمانی که این مشکلات و ابهامات برطرف نشود نمی‌توان انتظار رشد و صعود داشت. زیرا این بی‌اعتمادی حاصل وضعیت ۱۷ الی ۱۸ ماهه بازار است.

این کارشناس بازارهای مالی با اشاره به مذاکرات می‌گوید: به علت گشایش در مذاکرات هسته‌ای برخی از سهام بانکی و خودرویی روند مثبت به خود گرفته است. اما همچنان معاملات با ابهام انجام می‌شود.

به گفته تاج‌بر اعتمادسازی در بازار یک یا دو هفته‌ای انجام نمی‌شود.

وی ادامه می‌دهد: انگیزه فروش در بازار وجود ندارد. زیرا سهام در کف قیمتی هستند، وضعیت بنیادی خوبی هم دارند و از سوی دیگر قیمت‌های جهانی در سقف تاریخی است.

تاج‌بر اظهار می‌کند: احتمالا قیمت دلار در محدود ۲۵ الی ۲۶ هزار تومان تثبیت شود. به همین علت انتظار کاهش قیمت‌ها و افت دوباره شاخص را نداریم.

وی ادامه می‌دهد: تا زمانی که نقدینگی وارد بازار نشود، نباید انتظار رشد مستمر را داشت. علاوه بر این موضوع حقوقی‌ها در اسفندماه فروشنده می‌شوند و سرمایه‌گذاران احتیاط بیشتری می‌کنند.

تاج‌بر در نهایت می‌گوید: بنابراین نمی‌توان انتظار رشد بورس در اسفندماه را داشت. اما روند صعودی بورس آخر سال آینده شروع می‌شود.

تجارت نیوز
copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.