کد خبر : 13890 / /
/

حقوق کارمندان/حقوق کارمندان دولت/افزایش حقوق کارمندان

افزایش حقوق کارکنان دولت برای سال آینده معلوم شد

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس از تعیین مقدار افزایش حقوق و دستمزد کارکنان دولت برای سال آینده در این کمیسیون خبر داد.

افزایش حقوق کارکنان دولت برای سال آینده معلوم شد

به ماه‌های آخر سال نزدیک می‌شویم و باز هم گمانه‌زنی‌ها درباره میزان افزایش حقوق بالا گرفته است و همه به دنبال این هستند که بدانند در سال ۱۴۰۰ میزان افزایش حقوق  چه می شود.اما تا قبل از اینکه تصمیم میزان افزایش حقوق  به صورت عمومی اعلام شود، حدس و گمانه‌هایی در میان مردم و رسانه‌هادرباره افزایش حقوق  اعلام می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا مبلغ مشخص شده برای افزایش حقوق  ۱۴۰۰ را برای شما عنوان کنیم که به تصویب نمایندگان مجلس و دولت رسیده است.

حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401 مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، از مصوبه این کمیسیون درباره حقوق و دستمزدها  در سال آینده خبر داد.

مصوبه این کمیسیون به شرح زیر است:

تبصره 12 حقوق و دستمزد

حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در تمامی دستگاههای اجرایی ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و  قضات به طور متوسط به میزان 10 درصد به شرح زیر به گونه‌ای افزایش می‌یابد  تا طبقات پایین‌تر از درصد افزایش بیشتری برخوردار شوند.

1-1 در حکم کارگزینی تمامی گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر مذکور مبلغ 5 میلیون و 338 هزار ریال معادل 1700 امتیاز برای مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری یا معادل این امتیاز برای مشمولین قانون نظام هماهنگ پرداخت و مشمولین مقررات خاص در سطری جداگانه با عنوان افزایش حقوق سال 1401 درج می گردد که مشمول کسور بازنشستگی است و در محاسبه هیچ‌کدام از امتیازات مربوط به حقوق و مزایای مستمر و فوق العاده و نظایر آن قابل محاسبه نیست علاوه بر مبلغ مذکور ضریب حقوق به میزان 3 درصد افزایش می‌یابد.

1_2 پس از اعمال افزایشات موضوع بند 1-1  مجموع مبلغ مندرج در حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی و پیمانی و مبلغ قرارداد منعقده ماهانه برای کارکنان قرارداد کار معین و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به نسبت مدت کارکرد نباید از 56 میلیون ریال کمتر باشد.

3-1 تفاوت تطبیق موضوع ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری در حکم حقوق بدون تغییر باقی می ماند.

لازم به ذکر است رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه از افزایش حداقل حقوق از 4 میلیون و 500 هزار تومان پیشنهاد دولت در لایحه بودجه 1401 به 5 میلیون و 600 هزار تومان توسط کمیسیون تلفیق مجلس خبر داد./تسنیم

به ماه‌های آخر سال نزدیک می‌شویم و باز هم گمانه‌زنی‌ها درباره میزان افزایش حقوق بالا گرفته است و همه به دنبال این هستند که بدانند در سال ۱۴۰۰ میزان افزایش حقوق  چه می شود.اما تا قبل از اینکه تصمیم میزان افزایش حقوق  به صورت عمومی اعلام شود، حدس و گمانه‌هایی در میان مردم و رسانه‌هادرباره افزایش حقوق  اعلام می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا مبلغ مشخص شده برای افزایش حقوق  ۱۴۰۰ را برای شما عنوان کنیم که به تصویب نمایندگان مجلس و دولت رسیده است.

حقوق کارمندان

نمایندگان در جلسه خود بند ۲ و ۳ تبصره ۱۲  لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور را تصویب کردند که در بند ۲ تبصره ۱۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ آمده است: در سال ۱۴۰۰ در کلیه دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی (به استثنای مشمولان قانون کار جمهوری اسلامی ایران)، حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و حداقل حقوق سایر حقوق بگیران، حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران مشمول صندوق‌ بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های اجرائی و مستمری‌ها و سایر حمایت‌های متناسب با آنها، معادل افزایش ضریب ریالی افزایش می‌یابد.

با تصویب مجلس و دولت، حقوق کارکنان و بازنشسته‌ها با افزایش ۲۵ درصدی همراه می‌شود و به این ترتیب حداقل حقوق و مزایا سال ۱۴۰۰ برای آنها به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد رسید .

این در حالی است که این افزایش در سال ۹۹ برابر با ۱۵ درصد بود و طی مصوبه مجلس حداقل پرداختی به کارکنان و بازنشستگان ۲.۸ میلیون تومان تعیین شد.

مقایسه جدول حقوق و مزایا سال ۱۴۰۰

توجه داشته باشید که ارقام موجود در این جدول به ریال نوشته شده است:

جدول حقوق و مزایا کارمندان و کارگران – بدون سابقه کار

ردیف شرح ۱۳۹۹ ۱۴۰۰
۱ حداقل دستمزد روزانه ۶۳۶,۸۰۹ ۸۸۵,۱۶۵
۲ حداقل دستمزد ماهیانه ۱۹,۱۰۴,۲۷۰ ۲۶,۵۵۴,۹۵۰
۳ حق مسکن ماهیانه ۳,۰۰۰,۰۰۰ ۴,۵۰۰,۰۰۰
۴ حق بن نقدی (کمک هزینه اقلام مصرفی) ۴,۰۰۰,۰۰۰ ۶,۰۰۰,۰۰۰
۵ حق اولاد (یک فرزند) ۱,۹۱۰,۴۲۷ ۲,۶۵۵,۴۹۵
۶ حق اولاد (دو فرزند) ۳,۸۲۰,۸۵۴ ۵,۳۱۰,۹۸۴
۷

حق سنوات ماهانه

(شرط: داشتن حداقل یک سال سابقه کار)

۱,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۴۰۰,۰۰۰
۸ مجموعه دریافتی افراد مجرد (بدون سابقه کار) ۲۶,۱۰۴,۲۷۰ ۳۷,۰۵۴,۹۵۰
۹ مجموعه دریافتی افراد متاهل با یک فرزند (بدون سابقه کار) ۲۸,۰۱۴,۶۹۷ ۳۹,۷۱۰,۴۴۵
۱۰ مجموعه دریافتی افراد متاهل با دو فرزند (بدون سابقه کار) ۲۹,۹۲۵,۱۲۴ ۴۲,۳۶۵,۹۴۰
  • جدول حقوق و مزایا سال ۱۴۰۰ (اعداد به ریال است)
  • ردیف ۳ توسط هیئت وزیران تصویب نشده است.

در این جدول بالا مشاهده می‌کنید که حقوق روزانه کارمندان و حقوق بگیران دولتی (چه قرارداد دائم و چه قرارداد موقت)، برابر با ۸۸۵ هزار و ۱۶۵ ریال خواهد بود . این درحالی است که در سال ۹۹ این مبلغ ۶۳۶ هزار و ۸۰۹ هزار ریال به صورت روزانه بوده است.

همچنین، شایان ذکر است که مبلغ ماهانه سنوات از ۱ میلیون ریال در سال ۹۹ به ۱ میلیون ۴۰۰ هزار ریال در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

همچنین، پس از تصویب میزان پایه حقوق سال ۱۴۰۰ در مجلس، حق اولاد کارمندان متاهل دارای فرزند نیز مشخص شده است. به این ترتیب، حق اولاد کارگران به ازای هر فرزند زیر ۱۸ سال در سال جدید برابر با ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۵ ریال است. این رقم در سال قبل ۱ میلیون و ۹۱۰ هزار و ۴۲۷ ریال بود. در سال ۱۴۰۰ این رقم برای کارمندان دارای دو فرزند برابر با ۵ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۹۸۴ ریال خواهد بود.

در مصوبه مجلس برای حقوق ۱۴۰۰، همچنین مشخص شده است که میزان پاداش بازنشستگی با لحاظ کردن حداکثر سی سال سابقه کار تا سقف ۴۷۲ میلیون تومان خواهد بود و اگر کارمندی با سی سال سابقه در سال آینده بازنشسته شود، بیشتر از این میزان دریافت نخواهد کرد.

جدول بالا در مورد حقوق افرادی بود که بدون سابقه کار هستند و در جدول زیر به بررسی میزان حقوق و مزایای کارمندان با یک سال سابقه کار می‌پردازیم.

حقوق کارمندان

جدول حقوق و مزایا کارمندان و کارگران – (حداقل یک سابقه کار)

ردیف شرح ۱۴۰۰
۱ حداقل دستمزد روزانه ۸۸۵,۱۶۵
۲ حداقل دستمزد ماهیانه ۲۶,۵۵۴,۹۵۰
۳ حق مسکن ماهیانه ۴,۵۰۰,۰۰۰
۴ حق بن نقدی (کمک هزینه اقلام مصرفی) ۶,۰۰۰,۰۰۰
۵ حق اولاد (یک فرزند) ۲,۶۵۵,۴۹۵
۶ حق اولاد (دو فرزند) ۵,۳۱۰,۹۸۴
۷

حق سنوات ماهانه

(شرط: داشتن حداقل یک سال سابقه کار)

۱,۴۰۰,۰۰۰
۸ مجموعه دریافتی افراد مجرد (حداقل یک سابقه کار) ۳۸,۴۵۴,۹۵۰
۹ مجموعه دریافتی افراد متاهل با یک فرزند (حداقل یک سابقه کار) ۴۱,۱۱۰,۴۴۵
۱۰ مجموعه دریافتی افراد متاهل با دو فرزند (حداقل یک سابقه کار) ۴۳,۷۶۵,۹۴۰
  • جدول حقوق و مزایا سال ۱۴۰۰ (اعداد به ریال است)

معافیت مالیاتی در حقوق سال ۱۴۰۰

در لایحه بودجه در مورد معافیت مالیاتی نیز مواردی عنوان شده است که بر طبق آن معافیت مالیاتی حقوق سالانه ۴۸ میلیون تومان تعیین شده است و افراد با حقوق بالای ۴ میلیون به صورت پلکانی مالیات پرداخت می‌کنند و این مورد برای کارگران و کارمندان زیر ۴ میلیون دریافتی صورت نمی‌پذیرد.

همچنین کارکنان و کارمندان دولتی و غیر دولتی مشمول مالیات بر آمد خواهند بود، که تا نرخ مالیات بر درآمد آنها تا یک و نیم برابر مبلغ ذکر شده مشمول مالیات سالانه ۱۰ درصدی هستند و اگر مازاد از یک و نیم برابر تا دو و نیم برابر باشد، مشمول مالیات ۱۵ درصدی هستند. مازاد اگر بین دو و نیم تا چهار برابر مبلغ ذکر شده باشد، مالیات سالانه آن ۲۰ درصد و مازاد ۴ برابر مالیات بر درآمد ۲۵ درصد خواهد بود. این موارد به صورت خلاصه به صورت زیر خواهد بود:

  • تا یک و نیم برابر مشمول مالیات سالانه %۱۰
  • نسبت به مازاد یک و نیم برابر تا دو و نیم برابر مشمول مالیات سالانه %۱۵
  • نسبت به مازاد دو و نیم برابر تا چهار برابر آن مشمول مالیات سالانه %۲۰
  • نسبت به مازاد چهار برابر مشمول مالیات %۲۵

در سال ۹۹ و طبق مصوبات، سقف معافیت مالیاتی در سال ۳۶ میلیون تومان بود و در ماه نیز رقم آن سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده بود. این در حالی است که معافیت مالیاتی حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی برای سال آینده ۴۸ میلیون تومان و ماهانه تا ۴ میلیون تومان از مالیات معاف خواهد شد.

حقوق کارمندان

علی نیکزاد اظهار داشت: دولت و مجلس به عنوان یک اولویت اساسی و مهم به دنبال تأمین جان و نان مردم است که باید در حوزه به این مهم توجه ویژه‌ای گمارده شود و سر و سامان به وضعیت موجود داده شود که این مسئله جزو خصوصیات بارز یک دولت انقلابی است.

وی بیان کرد: دولت سیزدهم در بحث واکسیناسیون بسیار هوشمندانه عمل کرد و نسبت به ماه‌های گذشته ایمن‌سازی مردم به صورت قابل توجهی افزایش یافت و علاوه بر این مباحث از مباحث فرهنگی نیز غفلت نشده و هم‌اکنون به دنبال جلوگیری از رفتن جمعیت به سمت پیری است.

نیکزاد تصریح کرد: حذف ارز 4200 تومانی با تایید اکثریت مجلس در اختیار اقشار مختلف مردم به ویژه نیازمندان و کارکنان قرار می‌گیرد که به همین منظور در این زمینه اکثریت مجلس موافق حذف ارز هستند.

وی اظهار کرد: متأسفانه دولت دوازدهم به صورت غیرقانونی 37 هزار میلیارد تومان یکی از وزارتخانه‌ها را افزایش داده که این مسئله زمینه نارضایتی برخی کارکنان دیگر شده و به همین منظور از دولت و سازمان برنامه و بودجه انتظار می‌رود حقوق کارکنان در سال آینده 10 درصد افزایش یابد تا نسبت به کنترل تورم و کاهش قیمت‌ برخی کالاهای اساسی اقدامات لازم انجام یابد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این که برخی فیش حقوقی نامتعارف دارند نیز به هیچ عنوان قابل قبول نبوده و نیاز است در راستای ساماندهی این وضعیت اقدامات لازم مبنای کار باشد./تسنیم

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.