کد خبر : 49466 / /
/

روش‌ های پیش بینی قیمت آهن در سال 1403

روش‌ های پیش بینی قیمت آهن در سال 1403

 

 

روش‌ های پیش بینی قیمت آهن در سال 1403 : قیمت آهن در سال 1403 چگونه تغییر خواهد کرد؟ مقاطع فولادی را قبل از سال جدید بخریم یا خرید خود را به سال 1403 موکول کنیم؟ نوسانات قیمت آهن آلات در سال 1403 چگونه است؟ آیا پیش بینی قیمت آهن در سال 1403 امکان‌پذیر است؟پیش‌بینی قیمت آهن در سال 1403 کمک می‌کند تا شما مقاطع فولادی مورد نیاز خود را در بهترین زمان و با نازل‌ترین قیمت خریداری کنید. برای بررسی روش‌ های پیش بینی قیمت آهن در سال 1403در ادامه این مقاله از آهن آپ با ما همراه باشید.

در روش‌ های پیش بینی قیمت آهن در سال 1403 چه فاکتورهایی را باید در نظر گرفت؟

 

برای پیش بینی قیمت آهن در سال 1403 باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت. از جمله مهم‌ترین این فاکتورها باید به موارد زیر اشاره کرد:

نوسانات نرخ دلار

اولین و مهم‌ترین عاملی که باید برای پیش بینی قیمت آهن در سال 1403 آن را بررسی کنیم، نوسانات نرخ دلار است. دلار به‌عنوان ارز مبنا در ایران، عاملی مهم در تعیین قیمت تمام محصولات بازار به‌خصوص مقاطع فولادی و آهنی است.

متأسفانه، نرخ دلار، در ایران ثبات قیمتی ندارد و از فاکتورهای مختلف اقتصادی و سیاسی تأثیر می‌گیرد. از جمله مهم‌ترین فاکتورهای که بر نرخ دلار در ایران تأثیر می‌گذارید باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارزش جهانی دلار
  • سیاست‌های خارجی دولت ایران
  • تحولات خاورمیانه
  • جنگ روسیه و اوکراین
  • جنگ اسرائیل و حماس

ضعیت تورم در آمریکا

علاوه بر موارد گفته شده در بالا در سال 1403 به دلیل وجود دو جنگ بزرگ در منطقه خاورمیانه، نرخ دلار از عواملی مثل جنگ روسیه و اوکراین، جنگ اسرائیل و حماس و ناآرامی‌هایی که شبه‌نظامیان در یمن، عراق و سوریه ایجاد می‌کنند.

وضعیت عرضه توسط کارخانه‌های داخلی

قیمت آهن

بعد از نرخ ارز باید به وضعیت تولید و عرضه کارخانه‌های داخلی اشاره کرد. میزان عرضه گلوگاه کنترل قیمت توسط تولیدکنندگان است. اگر کارخانه‌های ذوب و فولاد میزان عرضه محصولات به بازار را کاهش دهند، قیمت مقاطع فولادی در بازار افزایش می‌یابد.

کارخانه‌هایی مثل فولاد مبارکه اصفهان که محصولات پایه مثل ورق تولید می‌کنند، قدرت بیشتری برای کنترل بازار دارند؛ مثلاً از اوایل بهمن 1402، عرضه ورق به بازار را کاهش داد. ورق فولاد مبارکه اصفهان برای تولید انواع مقاطع فولادی پرسی مثل نبشی، لوله و… استفاده می‌شود. کاهش عرضه ورق فولاد مبارکه به بازار باعث افزایش قیمت آهن در بازار شد. این افزایش قیمت در روزهای نزدیک به سال 1403 تا حدی رکورد بازار را به همراه داشت و بسیاری از فعالان حوزه آهن برای خرید منتظر بهبود وضعیت بازار شدند.

طبق بررسی‌های سایت تریدینگ اکونومی از وضعیت تولیدات فولاد ایران در سال‌های اخیر، می‌توان پیش‌بینی کرد که در سال 1403 میزان کلی تولیدات فولاد در ایران کاهش خواهد داشت. با توجه به این موضوع، احتمالا قیمت آهن در سال 1403 افزایشی خواهد بود. 

وضعیت فولاد در بازارهای جهانی

قیمت‌ها در بازار آهن ایران از بازارهای جهانی هم تأثیر می‌گیرد؛ چون واردات و صادرات باعث ارتباط دو بازار با یکدیگر شده است. پیش بینی قیمت جهانی آهن از نظر تکنیکال کار سختی است؛ چون عوامل متعددی در آن تأثیرگذار است؛ به همین دلیل با بررسی یک بازه ۵ساله و تحلیل فنی آن می‌توان قیمت‌ها را این‌طور پیش بینی کرد:

احتمالاً تا اواخر خرداد 1403 قیمت ها در بازار جهانی آهن، افزایشی خواهد بود و پس از آن روند بازار نزولی می‌شود. این نزول قیمت‌ها احتمالا به کندی صورت می‌گیرد و نوسانات زیادی هم خواهد داشت. این نزول همراه با نوسان به احتمال زیاد تا اوایل پاییز ادامه خواهد داشت.

در آبان‌ماه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار می‌شود. از این تاریخ می‌توان گفت که تا حدودی روند قیمت‌ها به نتیجه انتخابات بستگی دارد.

انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در سال 1402

انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان هم می‌تواند بر قیمت فولاد تأثیر داشته باشد. اگر اکثریت نمایندگان انتخابی در 11 اسفند 1402، با سیاست‌های اقتصادی دولت هم‌نظر باشند، قیمت‌ها در بازار از ثبات بیشتری برخوردار خواهد بود.

انتخابات آمریکا و پیش‌بینی قیمت آهن در سال 1403

انتخابات ریاست‌جمهوری ایالت متحده آمریکا 2024 در 15 آبان 1403 برگزار خواهد شد و مثل همیشه نامزدهای دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه رقبای اصلی هستند. جو بایدن رئیس جمهور فعلی، نامزد اصلی حزب دموکرات و دونالد ترامپ نامزد اصلی حزب جمهوری‌خواه است. با توجه به آمارها با وجود اتهامات مطرح شده علیه دونالد ترامپ، باز هم این نماینده، محبوبیت خوبی بین مردم آمریکا دارد. دونالد ترامپ در سال‌های 2017 تا 2021 رئیس جمهور ایالت متحده آمریکا بود و در طول این دوره رابطه خوبی با ایران نداشت و تحریم‌های زیادی علیه ایران وضع کرد.

باتوجه‌به این موارد می‌توان دو سناریو برای تاثیر انتخابات آمریکا بر قیمت آهن در سال 1403 تعریف کرد:

  • پیش بینی اول؛ پیروزی جو بایدن: اگر در انتخابات 2024 آمریکا جو بایدن پیروز شود، تغییر زیادی در سیاست‌های آمریکا علیه ایران رخ نخواهد داد. این موضوع یعنی آرامی در بازار، به‌خصوص بازار مقاطع فولادی.
  • پیش بینی دوم: پیروزی دونالد ترامپ: درصورتی‌که در انتخابات 2024، دونالد ترامپ به پیروزی برسد، نرخ دلار در ایران بالاتر خواهد رفت. افزایش قیمت دلار با نزدیک شدن به روزهای انتهای ریاست جمهوری بایدن بیشتر خواهد شد و پیش بینی قیمت آهن در سال 1403 افزایشی خواهد بود.

باتوجه‌به فاکتورها پیش بینی قیمت آهن در سال 1403 افزایشی است یا کاهشی؟

باتوجه‌به شرایط کنونی بازار، نوسانات قیمت ارز و قیمت جهانی فولاد، قیمت‌ها در ابتدای سال 1403 افزایشی خواهد بود. این افزایش قیمت تا اردیبهشت ماه نوسانات زیادی خواهد داشت؛ اما با گذشت زمان و کاهش هیجانات بازار، از نوسانات کاسته شده و قیمت‌ها ثبات بیشتری پیدا خواهند کرد.ثبات قیمت در بازار از ماه دوم سال 1403 باعث می‌شود که خریداران احساس امنیت کنند و خریدهای خود را انجام دهند. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که فاکتورهایی مثل میزان عرضه توسط کارخانه‌ها و قیمت ارز ممکن است باز هم در خرداد ماه بر ثبات قیمت‌ها تاثیر منفی داشته باشد.

باید گفت که در سال 1403 مهم‌ترین عامل تغییرات قیمت در بازار مسائل سیاسی خواهد بود. مهم‌ترین مسئله تاثیرگذار بر بازار نیز روابط ایران و آمریکا، تنش‌های منطقه خاورمیانه و جنگ اسرائیل و حماس خواهد بود.دولت بایدن برای حفظ محبوبیت خود در بین مردم، در روابط خود با ایران ملاحظات سخت‌گیرانه‌تری را اعمال خواهد کرد. این موضوع، باعث افزایش قیمت دلار خواهد شد. این وضعیت تا آبان‌ماه ادامه خواهد یافت. با شروع انتخابات آمریکا، نوسانات قیمت دلار کمتر خواهد شد.در اواخر آبان‌ماه باید منتظر اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بود. اگر نامزد دموکرات انتخابات یعنی بایدن یا یکی از هم‌حزبی‌های او برنده شوند، احتمالاً ثبات قیمت در بازار را خواهیم داشت و از تنش‌های میان آمریکا و ایران کاسته خواهد شد.در سناریوی دوم که احتمال آن کمی بیشتر است، باید به پیروزی ترامپ یا یکی از کاندیداهای حزب جمهوری‌خواه اشاره کنیم. اگر حزب جمهوری‌خواه برنده این انتخابات شود، احتمالاً قیمت دلار و مقاطع فولادی افزایشی خواهد بود.

قیمت میلگرد در سال 1403 چگونه خواهد بود؟

قیمت میلگرد در سال 1403 چگونه خواهد بود؟

باتوجه‌به فاکتورهای گفته شده می‌توان پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1403 برای بازار ایران را به‌صورت نمودار زیر نمایش داد:

نمودار پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1403

آیا روش‌ های پیش بینی قیمت آهن در سال 1403  امکان‌پذیر است؟

قیمت ورق در سال 1403 تا حد زیادی به عرضه توسط کارخانه‌های فولادی بستگی دارد. فولاد مبارکه اصفهان بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق در ایران است. همان‌طور که گفتیم این کارخانه فولادی از بهمن ماه عرضه ورق را به بازار متوقف کرده است. طبق اطلاعات به‌دست‌آمده از تیم کارشناسان بازار آهن آپ، شرکت فولاد مبارکه اصفهان متعهد است که ورق خود را به کشوری اروپایی صادر کند؛ به همین دلیل عرصه ورق‌های فولادی به بازار را متوقف کرده است. این که تا چه زمانی فولاد مبارکه اصفهان تصمیم به تأمین ورق بازارهای داخلی داشته باشد، تأثیر زیادی بر قیمت ورق در سال 1403 خواهد داشت. با توجه به این موضوع می‌توان روند قیمت ورق در سال 1403 را به صورت زیر پیش بینی کرد:

نمودار پیش بینی قیمت ورق فولادی در سال 1403

با ورود موج سرما به کشور هم، عرضه گاز و دیگر سوخت‌ها به کارخانه‌های فولادی کمتر شده است؛ به همین دلیل بخشی از فرایند تولید مقاطع فولادی متوقف شده و عرضه تولیدات به بازار کمتر می‌شود. عرضه توسط کارخانه‌های داخلی می‌تواند قوی‌تر از قیمت دلار و خبرهای سیاسی عمل کند. از سوی دیگر قیمت ورق بر قیمت قوطی پروفیل و لوله نیز تأثیر مستقیم دارد و باعث افزایش قیمت این مقاطع فولادی می‌شود.

مهم‌ترین تکنیک‌ها برای پیش بینی قیمت آهن در سال 1403 کدام است؟

طبق بررسی‌های تیم تحقیق بازار آهن آپ ، مهمترین تکنیک‌ها برای پیش بینی قیمت مقاطع فولادی در بازار سال 1403 عبارتند از:

« برای پیش بینی قیمت آهن در سال 1403 از تحلیل‌های تکنیکی و فنی استفاده می‌شود. با توجه به تعداد زیاد فاکتورهای موثر بر قیمت آهن، استفاده از تحلیل‌های تکنیکی کار سختی است و احتمال اشتباه در آن زیاد است. تحلیل فنی نیز باید با توجه به روند قیمت‌های سال‌های گذشته در بازار داخلی و جهانی انجام شود. با بررسی وضعیت بازار آهن در بازارهای جهانی طی سال‌های گذشته می‌توان نتیجه گرفت که افزایش قیمت‌ها معمولا قبل از سال میلادی جدید شروع می‌شود. با توجه به این اصل افزایش قیمت‌های جهانی هر ساله از اوایل دی ماه آغاز می‌شود و تا خرداد ماه ادامه می‌یابد. از خردادماه، قیمت مقاطع فولادی در بازارهای جهانی با نوسانات زیادی روند نزولی به خود می‌گیرد و شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود. در سال 1403 به دلیل پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، امکان پیش بینی قیمت ها تا قبل از مهرماه وجود دارد. از مهرماه تنور انتخابات داغ می‌شود و هر مناظره و صحبت انتخاباتی می‌تواند بر قیمت‌های جهانی تاثیر داشته باشد. »

سخن آخر:

باتوجه‌به بررسی فاکتورهای مؤثر برای پیش بینی قیمت آهن در سال 1403 و وضعیت بازار در سال‌های گذشته می‌توان گفت که قیمت‌ها در ابتدای سال 1403 افزایشی خواهد بود؛ اما با نزدیک‌شدن به انتهای فصل بهار، ثبات قیمت‌ها را خواهیم داشت.در این میان عوامل غیرقابل پیش‌بینی مثل ناآرامی‌های خاورمیانه، افزایش تحریم‌ها و البته نتایج انتخابات آمریکا ممکن است باعث شود که نوسانات افزایشی بازار آهن در زمان طولانی‌تر به‌آرامی برسند.

منبع : https://ahanup.com/پیش-بینی-قیمت-آهن/

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.