کد خبر : 47522 / /
/

پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1403

پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1403 با توجه به امکان افزایش نرخ دلار در ماه های آتی برای فعالان حوزه آهن اهمیت زیادی دارد. در ادامه عوامل تاثیرگذار در قیمت میلگرد 1403 را بررسی می کنیم.

پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1403

 

صنعت ساختمان سازی یکی از بخش‌ های حیاتی اقتصاد هر کشور است، که تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بسیار زیادی روی توسعه و پویایی آن دارد. یکی از اصلی‌ ترین عوامل موثر در صنعت ساخت و ساز، قیمت مواد اولیه مورد استفاده است. از جمله محصولات فولادی که نقش اساسی در پروژه‌ های ساخت و ساز دارند، میلگرد، تیرآهن، ورق و نبشی‌ ها هستند.

تاثیرات قیمت تیرآهن، قیمت انواع ورق، قیمت نبشی نیز به دلیل کاربرد گسترده، از اهمیت چشمگیری برخوردارند. تیرآهن به‌ عنوان عنصر اصلی سازه‌ های فلزی، اثرات مستقیمی بر هزینه‌ های ساخت و همچنین بر پایداری و ایمنی سازه‌ ها دارد. همچنین، انواع ورق و نبشی‌ به‌ عنوان عناصر اصلی در پروژه‌ های صنعتی و ساختمانی، ارتباط مستقیم با تامین مواد ساختمانی دارند و تاثیرات زیادی بر هزینه و کیفیت پروژه ها دارند. کیلوتن به عنوان مرجع قیمت آهن آلات در ایران، در این مقاله به بررسی عوامل تاثیرگذار در قیمت میلگرد و پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1403 می پردازد.

 

 

عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد 1403

پارامترهای اصلی موثر بر قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۳ شامل بودجه عمرانی، نرخ دلار، تورم، قیمت مواد اولیه و قیمت جهانی آهن و میلگرد هستند. طی سالهای اخیر میزان بودجه اختصاص یافته برای این محصول کمتر از میزان تقاضای بازار بوده است. با توجه به تقاضای بالا در بازار، درصورتیکه میزان تولید و عرضه کمتر باشد، قیمت میلگرد افزایش پیدا می کند. همچنین برای پیش‌ بینی قیمت میلگرد، قیمت سنگ آهن و قراضه آهن به عنوان مواد اولیه نیز حائز اهمیت است. طی ماه های اخیر و با افزایش تقاضا برای سنگ آهن، قیمت آن افزایش یافته است. علاوه بر عوامل ذکر شده، مصوبات و عرضه مقاطع در بورس نیز بر پیش‌ بینی قیمت میلگرد تاثیرگذارند.

برای پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1403 ابتدا باید قیمت سنگ آهن را بررسی کنیم. این عنصر به عنوان مواد اولیه در ساخت و تولید میلگرد مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین قیمت آن می تواند تاثیر زیادی در قیمت گذاری و پیش بینی قیمت میلگرد داشته باشد. طبق تحقیقات انجام شده در سال 1402 تقاضا برای سنگ آهن افزایش یافته و قیمت سنگ آهن روز به روز در حال افزایش بوده است. افزایش قیمت سنگ آهن، موجب افزایش قیمت تمام مقاطع فولادی می شود. 

 

تخمین و پیش بینی روند قیمت میلگرد در سال 1403

میلگرد یکی از مهم ترین مقاطع فولادی در صنعت ساختمان است و در زمان رونق ساخت و ساز، یعنی در فصل بهار و تابستان و یا در دو یا سه ماه آخر سال، تقاضا برای خرید این کالا افزایش می یابد و در نتیجه قیمت آن نیز بیشتر می شود. البته همانطور که اشاره کردیم شرایط بازار، نوسانات نرخ ارز و شرایط سیاسی کشور نیز در تعیین قیمت میلگرد تاثیرگذار است. با توجه به اینکه تحلیل قیمت میلگرد امری خاص و ویژه است و به راحتی قابل انجام نیست، متخصصان با مشاهده اخبار، تحلیل بنیادی و فنی این کار را انجام می دهند. اما می توانید با بررسی برخی عوامل تاثیرگذار، نوسانات قیمت میلگرد را پیش بینی کنید و با کسب اطلاعات بیشتر در این باره، به سرمایه گذاری در این بازار یا خرید میلگرد بپردازید.

بهترین راه برای پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1403 کمک گرفتن از کارشناسان و متخصصین این حوزه است. کارشناسان ابتدا قیمت محصولات را در گذشته بررسی می کنند و عوامل موثر بر تغییرات قیمت را در نظر می گیرند. سپس با تحلیل اخبار مهم کشور و اخبار بین الملل، تاثیر این اخبار را روی قیمت تحلیل می کنند و سپس با تحلیل تکنیکال و بنیادی به پیش بینی قیمت می پردازند. 

 

بررسی عوامل موثر بر قیمت میلگرد و آهن آلات

قیمت قطعات فولادی معمولا بر اساس عرضه و تقاضا در بازار تعیین می شود. به همین جهت با شروع فصل گرما و افزایش تقاضا، قیمت ها نیز افزایش یافته که این امر کاملا قابل پیش بینی است. از سوی دیگر، در طول زمستان قیمت ها به طور کلی ثابت است یا سیر نزولی دارد. اما زمستان امسال برخلاف سال های گذشته، علاوه بر تاثیر پذیری از سرما و کاهش تقاضا، قیمت این محصولات به شدت تحت تاثیر نرخ ارز نیز قرار گرفت. در ادامه به بررسی عوامل تاثیرگذار در قیمت میلگرد و آهن آلات می پردازیم. 

  • نرخ دلار

پس از افزایش شدید نرخ دلار در اواخر سال 1401 که از حدود 30 هزار تومان به حدود 60 هزار تومان رسید، قیمت محصولات فولادی نیز افزایش پیدا کرد. در حال حاضر نرخ دلار بین 49 تا 51 هزار تومان در نوسان است. ثبات فعلی نرخ دلار را می توان یکی از دلایل اصلی اصلاح قیمت تیرآهن و دیگر قطعات فولادی دانست. البته فعالان بازار در سال جاری انتظار تغییر مسیر و افزایش قیمت ها را دارند. با در نظر گرفتن عواملی مانند کسری بودجه، احتمال افزایش نرخ بنزین، کاهش درآمدهای نفتی و تداوم تحریم ها، به نظر می رسد تمامی فعالان بازار افزایش نرخ ارز در آینده نزدیک را قابل پیش بینی می دانند. همچنین با توجه به درخواست مجلس برای افزایش 6 هزار تومانی نرخ دلار نیمایی، می توان نتیجه گرفت که در سال آینده نرخ تورم و قیمت کالاها افزایش می یابد. به دلیل تاثیرپذیری بازارهای مختلف از یکدیکر، هر تغییر در یک بازار موجب تغییرات بازارهای دیگر نیز می شود.

 

تاثیر نرخ دلار در افزایش و کاهش قیمت میلگرد

  • میزان تقاضا برای محصول

در مورد بازار عرضه و تقاضا، اولین نکته این است که تولید تیرآهن در کشور بسیار کمتر از میلگرد می باشد و بازار تیرآهن به اندازه بازار میلگرد اشباع نشده است. این موضوع قیمت تیراهن را در زمان رکود در بازار فولاد بالا نگه می دارد. به خصوص در سایزهای محبوب مانند سایز 14 و 16 که سیر نزولی قیمت محصول با شیب ملایم تری اتفاق می افتد. می توان نتیجه گرفت که افزایش و کاهش قیمت ها برای همه محصولات به صورت یکسان اتفاق نمی افتد. این در حالی است که قیمت تیرآهن نیز مانند سایر محصولات فولادی پس از افزایش قیمت در سال 1401، در یک سیر نزولی قرار داشته است.

  • کاهش قیمت میلگرد و آهن صادراتی

عدم بروزرسانی فناوری تولید، محدودیت ها و مشکلات مالی برای شرکت های ایرانی و همچنین عدم برنامه ریزی در بازارها باعث شده است که بازار فولاد ایران پیشتازی خود را در این زمینه به رقبای خود در بخش صادرات از دست بدهد. به این ترتیب برخلاف افزایش قیمت فولاد در بازارهای جهانی، قیمت فولاد صادراتی ایران در حالت رکود قرار دارد و به ویژه در بخش میلگرد هر هفته قیمت خود را می شکند. بر اساس گزارش نشریه نفتی پلتس، میلگرد صادراتی ایران در حال حاضر یکی از ارزان ترین میلگردهای جهان و حتی کشورهای منطقه است. همچنین به دلیل مازاد عرضه و تقاضای کم، نگاه مثبتی به آن نمی شود و نکته مثبتی برای پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1403 وجود ندارد.

همچنین قیمت شمش آهن صادراتی به سایر کشورها از ایران که سال 1402 با افت شدید آغاز شد و با وجود توقف ریزش، هر تن شمش آهن صادراتی به سایر کشورها 90 دلار کاهش یافت. این رکود و کاهش قیمت فولاد وارداتی باعث ایجاد مازاد عرضه داخلی و در نتیجه کاهش قیمت تیرآهن و سایر قطعات فولادی در بازار داخلی می شود.

 

اهمیت پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1403

پیش‌بینی قیمت میلگرد در سال 1403 به دلایل زیادی اهمیت دارد. این پیش‌ بینی نقش کلیدی در برنامه‌ ریزی و مدیریت پروژه‌ های صنعت ساخت و ساز ایفا می‌ کند. از جمله این دلایل می‌ توان به تاثیر مستقیم قیمت میلگرد بر هزینه‌ های ساخت و ساز اشاره کرد. همچنین، این پیش‌ بینی بر اشتغال در حوزه ساخت و ساز، توسعه فناوری‌ های مرتبط با صنعت، و پویایی اقتصاد کلان تاثیر می‌ گذارد. عوامل مختلفی از جمله عرضه و تقاضا، نرخ ارز، و شرایط اقتصادی بر قیمت میلگرد تاثیرگذارند که پیش‌ بینی دقیق این عوامل از اهمیت بسیاری برخوردار است. به عبارت دیگر، پیش‌ بینی قیمت میلگرد در سال 1403 نه تنها به بهینه‌ سازی هزینه‌ های ساخت، بلکه به تدابیر اقتصادی و صنعتی موثر در توسعه جامعه کمک خواهد کرد.

 

سخن پایانی

عدم وجود چشم انداز روشن برای رونق اقتصادی در بخش های مختلف، مانند بخش مسکن، تورم بالا، وابستگی بازار به نرخ دلار، عدم اتخاذ سیاست های خارجی برای کاهش نوسانات بازار، اختلال در زنجیره تامین و اشباع بازار و ... از عوامل تاثیرگذار بر روند پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1403 می باشد. با توجه به نکات ذکر شده و برنامه سیاست های انقباطی دولت در سال 1403، باید منتظر رکود در بخش تولید به خصوص در بازار مسکن و در نتیجه کاهش تقاضا برای محصولات فولادی باشیم. به همین دلیل در سال پیش رو، فعالان حوزه آهن تنها با افزایش نرخ دلار می توانند به سودآوری برسند.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.