کد خبر : 44048 / /
/

عسل یونجه چیست؟ + 7 خواص حیرت انگیز آن

این عسل یکی از انواع عسل‌های طبیعی بوده که طبع گرم و خشکی دارد. عسل یونجه به عسلی گفته می‌شود که بیشتر از ۵۰ درصد آن از شهد گل‌های یونجه تهیه شده باشد. گاهی مقدار خلوص این عسل تا ۷۰ درصد نیز می‌رسد، اما درصد خلوص بیش از این مقدار، غیرطبیعی و فریبکارانه است. توجه داشته باشید که زنبورهای عسل برای سلامت خود و تولید عسل باکیفیت، باید از شهد گیاهان مختلف تغذیه کنند. درنتیجه به جمع‌آوری شهد از گل‌های مختلف می‌پردازد.

عسل یونجه چیست؟ + 7 خواص حیرت انگیز آن

 

عسل یونجه یکی از مشهورترین عسل‌های توصیه‌شده در طب درمانی سنتی بوده که در بسیاری از کتاب‌های پزشکی گذشته از آن یاد شده‌است. خواص این نوع عسل گسترده بوده و از آن برای بهبود علائم بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. در این مقاله به معرفی عسل یونجه، خواص، موارد منع مصرف آن و... خواهیم پرداخت.

 

عسل یونجه چیست؟

این عسل یکی از انواع عسل‌های طبیعی بوده که طبع گرم و خشکی دارد. عسل یونجه به عسلی گفته می‌شود که بیشتر از ۵۰ درصد آن از شهد گل‌های یونجه تهیه شده باشد. گاهی مقدار خلوص این عسل تا ۷۰ درصد نیز می‌رسد، اما درصد خلوص بیش از این مقدار، غیرطبیعی و فریبکارانه است. توجه داشته باشید که زنبورهای عسل برای سلامت خود و تولید عسل باکیفیت، باید از شهد گیاهان مختلف تغذیه کنند. درنتیجه به جمع‌آوری شهد از گل‌های مختلف می‌پردازد.

بنابراین نمی‌توان عسلی را پیدا کرد که بیشتر از ۷۰ درصد آن از شهد یک گیاه تولید شده باشد. این عسل خواص بسیار زیادی دارد و می‌توان از آن در تهیهٔ انواع نوشیدنی‌های لذیذ تابستانه یا انواع نوشیدنی‌های درمانی استفاده کرد. در ادامهٔ مقاله، به شرح خواص این عسل مقوی و سالم خواهیم پرداخت.

خواص عسل یونجه

خواص این عسل مقوی بسیار زیاد بوده و می‌توان از آن برای کاهش علائم و بهبود بسیاری از بیماری‌ها استفاده کرد:

۱- کاهش فقر آهن خون

شاید جالب باشد بدانید که یونجه نیز مانند اسفناج، یکی از منابع غنی آهن در گیاهان است. در بعضی از منابع نیز میزان آهن یونجه بیشتر از اسفناج ذکر می‌شود. درنتیجه عسل تولیدشده از شهد گل یونجه، منبع بسیار مناسب آهن بوده و مصرف مداوم آن موجب کاهش علائم فقر آهن و بهبود آن در افراد می‌شود.

۲- کاهش دردهای قاعدگی

عسل یونجه یکی از مسکن‌ها و درمانگرهای معجزه‌آسای دردهای قاعدگی در بانوان است. طبع گرم این عسل موجب کاهش انقباض‌های عضلات رحم و دردهای آن شده و انرژی بانوان را افزایش می‌دهد. علاوه‌بر درد‌های دوران قاعدگی، این عسل علائم سندروم پیش‌قاعدگی (PMS) را نیز بهبود بخشیده و موجب افزایش تمرکز و حواس خواهد شد.

عسل گل یونجه موجب خون‌سازی در بانوانی می‌شود که تازه زایمان کرده‌اند. به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان مصرف این عسل را به بانوان توصیه می‌کنند.

۳- بهبود توانایی‌های حافظه

عسل گل یونجه منبع غنی آنتی‌اکسیدان‌های مختلف بوده و مصرف آن موجب افزایش گردش خون و کاهش سرعت پیری و زوال مغز خواهد شد. این عسل مقوی سرشار از عناصر فسفر، کلسیم و ویتامین D بوده که این عناصر موجب بهبود حافظه و عملکرد مغز می‌شود. همچنین استفاده از عسل گل یونجه ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر را پایین می‌آورد.

۴- کاهش استرس و کنترل آن

همان‌طور که گفته شد، عسل مقوی یونجه منبع غنی انواع آنتی‌اکسیدان و عناصر مفید است. این موارد موجب بهبود فرایند کنترل استرس در مغز شده و با کاهش آسیب‌های ناشی از اضطراب‌ مزمن، موجب افزایش بهره‌وری و عملکرد ذهن خواهد شد.

۵- کاهش یا بهبود مشکلات گوارشی

استفاده از عسل یونجه به حرکات روده نظم می‌بخشد و از انسداد آن جلوگیری می‌کند. این عسل موجب بهبود یبوست‌ و انواع ناراحتی‌های معده ازجمله سوءهاضمه شده و به هضم هرچه بهتر غذا کمک شایانی خواهد کرد. عسل گل یونجه خاصیت ملین داشته و موجب افزایش اشتها می‌شود.

کاهش لرزش دست‌ها

۶- کاهش لرزش دست‌ها

این عسل یکی از محصولات توصیه‌شده پزشکان برای بیماران مبتلا به پارکینسون است. عسل مقوی یونجه موجب کاهش رعشه و لرزش دست‌وپا شده و با افزایش قدرت کنترل عضلانی، حرکت آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

۷- منعقدکنندهٔ خون

این عسل یکی از مفید‌ترین مواد غذایی برای کسانی است که خون رقیقی دارند و خون‌ریزی‌های آن‌ها به‌سادگی بند نمی‌آید. این عسل به دلیل داشتن ویتامین‌های K و A، موجب انعقاد خون می‌شود. عسل گل یونجه برای کسانی که به‌ هر دلیلی دچار خون‌ریزی از بینی می‌شوند بسیار مفید بوده و به مرورزمان تعداد دفعات و مقدار خون‌ریزی را کاهش می‌دهد.

نحوهٔ نگهداری عسل یونجه

نحوهٔ نگهداری عسل گل یونجه آسان بوده و نیازی به تجهیزات خاص ندارد. بهتر است این عسل را در جایی خشک و نسبتاً خنک نگه‌داری کنید. بهترین جای نگه‌داری آن، در یک کابینت با تهویهٔ مناسب بوده که نزدیک منابع رطوبتی مانند شیر آب یا سینگ ظرف‌شویی نباشد. به‌خاطر داشته باشید که باید عسل را در ظرفی با درب محکم و سالم قرار دهید و بعد از هر بار استفاده، از بسته‌بودن آن اطمینان حاصل کنید.

میزان مصرف عسل یونجه

اگر دیابت دارید یا به هر دلیل از مصرف مواد غذایی شیرین منع شدید، بهتر است قبل از مصرف این عسل، با پزشک متخصص خود مشورت کنید. کودکانی که سن آن‌ها بیشتر از ۲ سال است، می‌توانند روزانه یک قاشق چای‌خوری از آن را بخورند. بزرگسالان نیز بسته به سلیقه و علاقه‌شان، مجاز به خوردن روزانه ۲ الی ۳ قاشق غذاخوری از این عسل هستند.

عسل یونجه برای چه کسانی مناسب است؟

عسل یونجه برای چه کسانی مناسب است؟

برای افرادی که ویژگی‌های زیر را دارند مناسب است:

  • کسانی که دچار ضعف در حافظه شده‌اند.

  • کسانی قصد دارند به‌صورت طبیعی وزن اضافه کنند.

  • کسانی که دچار مشکلات گوارشی ازجمله سوءهاضمه، یبوست، انسداد روده، کم‌اشتهایی، اسهال و... شده‌اند.

  • بانوانی که سندروم پیش‌قاعدگی داشته یا قاعدگی‌ دردناکی دارند.

  • کسانی که بدن آن‌ها با طبع سرد سازگار نیست و کم‌انرژی هستند.

  • افرادی که فشارخون دارند.

  • کسانی که دچار استرس‌های شدید و اضطراب مزمن هستند.

  • و... .

همچنین توصیه می‌کنیم که اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، قبل از مصرف این عسل، با پزشک خود مشورت کنید.

عسل یونجه برای چه کسانی مناسب نیست؟

استفاده از عسل گل یونجه برای کسانی که به نیش زنبور حساسیت دارند ممنوع است. همچنین کودکان زیر ۲ سال نیز نباید از آن استفاده کنند. گفته می‌شود که عسل می‌تواند بیماری آسم را تشدید کند. بنابراین اگر به این بیماری مبتلا هستید، بهتر است قبل از مصرف عسل گل یونجه، با پزشک خود مشورت کنید. همچنین بارها توصیه شده‌است که بانوان باردار یا مادران شیرده، قبل از مصرف عسل، با پزشک متخصص صحبت کنند.

خرید عسل یونجه اصل و طبیعی

بدون شک زمانی از خواص عسل گل یونجه بهره‌مند خواهیم شد که بتوانیم باکیفیت‌ترین نوع آن را برای مصرف خود فراهم کنیم. بنابراین بهتر است این عسل را از فروشگاه‌ها یا سایت‌های معتبر تهیه کنید.

یکی از سایت‌های معتبر  برای خرید عسل یونجه طبیعی، سایت آهوتا است. مجموعهٔ آهوتا با بیش از ۱۵ سال تجربه درزمینهٔ زنبورداری و تولید عسل طبیعی، یکی از مراجع اصلی خرید اینترنتی انواع عسل ازجمله عسل گل یونجه است. با مراجعه به این سایت، می‌توانید از مشاورهٔ تخصصی کادر مجموعه بهره‌مند شده و علاوه‌بر خرید محصول، به کسب اطلاعات جامعی درمورد انواع عسل بپردازید.

 

مرجع معتبر:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0308814617314061

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.