کد خبر : 33381 / /
/

قیمت لوازم خانگی کاهش پیدا می‌کند؟

مدّتی است که مردم ایران شاهد افزایش چَشم‌گیر قیمت لوازم خانگی می‌باشند. این گرانی‌ها در حد و اندازه‌ای است که بسیاری از زوج‌های جوان توانِ لازم در راستای تهیهٔ لوازم ضروری خانگی خانهٔ خود را ندارند. شاید به همین خاطر است که نمی‌توانند زندگی مشترک خود را شروع کرده و زیر یک سقف بروند‌. طی بسیاری از موارد، قیمت اصلی‌ترین و مهم‌ترین عامل مشخص کننده برای خرید یا نخریدن یک کالا است. بسیاری از افراد هستند که ترجیح می‌دهند کالای موردنیاز خود را صرفاً با توجه به بودجه خود انتخاب بنمایند و از خصوصیات و قابلیت‌های آن چَشم بپوشانند. با ما همراه باشید تا بگوییم قیمت لوازم خانگی کاهش پیدا می‌کند؟ یا خیر!

قیمت لوازم خانگی کاهش پیدا می‌کند؟

 

 

قیمت لوازم خانگی و واکنش مردم!

طی چند سال اخیر، بازار لوازم خانگی ایران با تغییرات بسیاری روبه‌رو شده است. در پی تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شد، شرکت‌هایی که شناخته شده و مطرح بودند بار خود را از ایران بسته و رفتند. به گونه‌ای که هیچ محصول خارجی به گونه‌ای رسمی به ایران وارد نشد! همین مسئله هم منجر شده است تا مردم به خرید کالاها و محصولات ایرانی روی آورند. حتماً آنچه که رُخ داد به نفع تولیدکنندگان ایرانی بوده است. علاوه بر کیفیت محصولات، قیمت آن‌ها هم یکی از حائز اهمیت‌ترین فاکتورها در راستای خرید است. امّا چرا مردم از افزایش قیمت لوازم خانگی گلایه می‌کنند؟

افزایش 60 الی 115 درصدی قیمت لوازم خانگی؛

بنابر آماری که طی فروردین ماه سال 1400 تهیه شده قیمتِ هفت کالا بیشتر از صددرصد، هفت کالا میان پنجاه الی صددرصد، پنج کالا میان بیست الی پنجاه درصد و نیز چهار کالا پایین‌تر از بیست درصد نسبت به نمونه‌های مشابه سال پیش خود افزایش پیدا کرده است. البته که تولید این کالاها نیز کاهش هم پیدا کرده است. ولی در این بینابین و از میان انواع گوناگون لوازم خانگی تولید انواع یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و کولر آبی هم طی این مدّت زمان با افزایش ۱۱۵.۲، ۶۸.۹، ۶۴.۷ درصدی روبه‌رو شده بود و تولید این سه محصول تقریباً ۴۷ هزار و ششصد، ۴۰ هزار و هفتصد و ۶۷ هزار و نهصد دستگاه در فروردین ماه سال ۱۳۹۹  به ۱۰۲ هزار و چهارصد، ۶۸ هزار و هفتصد، ۱۱۱ هزار و هشتصد در فروردین سال ۱۴۰۰ رسیده است.

ولی با وجود افزایش تولید لوازم خانگی در سال جاری، در بازار شاهد کاهش قیمت‌ها نبوده و اواخر شهریور ماه مدیر کل صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ بدین چرایی چنین پاسخ داده است؛ مقدار تولید با میزان نصب در خانه‌ها یکی نیست و زمانی‌که مقدار نصب کمتر می‌باشد، یعنی آن‌که یا کالا در انبارها مانده است و یا افرادی لوازم خانگی تهیه و در گوشه و کناری احتکار نموده‌اند. البته تولیدکنندگان بارها و بارها از افزایش قیمت نهاده‌های تولید گلایه نموده‌اند. حال در ارتباط با وضعیت لوازم خانگی بهتر است بگوییم که؛

هم‌اکنون هم تولید داخلی به گونه‌ای انبوه پیش می‌رود و درخواستی از جانب مصرف‌کنندگان برای خرید وجود ندارد و هم کالاهای قاچاق به وفور در سطح بازار به چَشم می‌خورد. هر دو دلیل نام برده شده از جمله دلایل وجود رکود در بازار لوازم خانگی است.

کدام محصولات دچار افزایش قیمت شده‌اند؟

2

متاسفانه با توجه به وضعیت موجود در بازار تقریبا تمام اقلام دچار تغییر و افزایش قیمت شده‌اند. به طور مثال اگر به یکی از فروشگاه‌های معتبر لوازم خانگی که کمتر افزایش قیمت داشته‌اند رجوع کنیم، گرانی محصولات را متوجه خواهیم شد. به طور مثال قیمت یخچال فریزر در افشین کالا کمی گران‌تر شده است.

این فروشگاه در ابتدای گرانی‌ها اعلام کرد که سود خود را کاهش داده اما افزایش قیمت را لحاظ نکرده است. با توجه به اعلام این فروشگاه در هفته‌های آتی شاهد بودیم که یخچال فریزر گران تر شده است. در گفت‌وگو با مدیریت این فروشگاه متوجه این موضوع شدیم که کاهش سود در حفظ قیمت‌ها تاب نیاورده و مجبور شده‌اند کمی محصولات را گران‌تر کنند. خوشبختانه همچنان این فروشگاه بهترین قیمت لوازم خانگی را مشتریان گرامی ارائه می‌دهد.

آیا قیمت لوازم خانگی کاهش پیدا می‌کند؟

هم‌اکنون از یک طرف نقدینگی و قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است و از سویی دیگر به دلیل بیماری کرونا کسی در خیابان‌ها برای خرید لوازم خانگی پرسه نمی‌زند! از جانبی دیگر مردم چنین انتظاراتی دارند که قیمت لوازم خانگی باید کاهش پیدا کند. ولی بهتر است این‌گونه بگوییم که جهت قیمت‌گذاری کالاها باید آیتم‌های گوناگونی را مدّنظر قرار بدهیم. برخی از این فاکتورها عبارت است از؛ حق‌الزحمه کارکنان، نرخ بیمه و مواد اوّلیه همچنین حمل و نقل! بهتر است در پایان این‌چنین بگوییم که حتی اگر برجام شکل بگیرد ما لااقل به یک الی دو سال زمان نیاز خواهیم داشت تا اتفاقاتی خوب در حیطهٔ لوازم خانگی رُخ دهد. ولی امسال و سال بعد با هیچ‌گونه کاهش قیمتی روبه‌رو نخواهیم بود. پس شما می‌توانید با خیالی آسوده همین امسال در راستای خرید لوازم خانگی موردنیاز خود اقدام بنمایید.

از افشین کالا خرید کنیم یا نه؟

3

همانطور که بیان کردیم فروشگاه اینترنتی افشین کالا در حفظ قیمت و جلوگیری از گرانی قدم محکمی برداشته است. با افزایش شدید قیمت‌ها این فروشگاه توانسته کمترین میزان افزایش را نیز در برابر سایر فروشگاه‌ها داشته باشد.

اگر قصد خرید لوازم خانگی را دارید حتما به افشین کالا با آدرس Afshinkala.ir سر بزنید. با کمی جست‌وجو شاهد افزایش بسیار کم قیمت‌ها خواهید بود.

سخن آخر

در این محتوا با عوامل گرانی و افزایش قیمت لوازم خانگی آشنا شدیم و درباره اینکه در آینده قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند یا خیر، صحبت کردیم. همچنین یکی از فروشگاه‌های معتبر به نام افشین کالا که کمترین میزان افزایش قیمت را داشته است، معرف حضورتان کریم.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.