کد خبر : 31470 / /
/

وب سایت imdb چیست؟

وب سایت imdb چیست؟

 

 

به گزارش کارمادیو، طرفداران دنیای فیلم و سریال، همچنین سایر افرادی که قصد دارند گاهی فیلم یا سریالی را برای تماشا انتخاب کنند، در بسیاری از مواقع به وب‌سایت‌هایی مراجعه می‌کنند که کیفیت فیلم‌ها را ارزیابی می‌کنند. یکی از پرطرفدارترینِ این وبسایت‌ها imdb است که مخفف Internet Movie Database و به معنای بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها است.

تاریخچه ایجاد این وب‌سایت چیست، چه اطلاعاتی از فیلم‌ها را در اختیار ما قرار می‌دهد، امتیاز فیلم ها در آن چگونه محاسبه می‌شود و بسیاری دیگر از پرسش‌هایی که ممکن است در ذهن شما شکل گرفته‌باشد، همگی در این مقاله پاسخ داده خواهند شد.

معرفی وب‌سایت imdb

وب‌سایت imdb (پایگاه اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها)، یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین پایگاه‌های داده در فضای اینترنت است که علاقه‌مندان به دنیای فیلم و سریال قطعا با آن آشنا هستند. این وبسایت یک بانک اطلاعاتی آنلاین که اطلاعات بازیگران، فیلم‌ها، سریال‌ها، بازی‌های ویدئویی و... را شامل می‌شود. آی‌ام‌دی‌بی به‌عنوان یک وب‌سایت مربوط به سینما، کار خود را روی یوزنت و با نام rec.art.movie آغاز کرد و در سال 1993 به شبکه جهانی اینترنت انتقال یافت.

یکی از اصلی‌ترین دلایل شهرت این وب‌سایت، نمره‌دهی به فیلم‌ها و سریال‌ها است. علیرغم وجود پایگاه‌های مختلفی برای تعیین امتیاز فیلم ها، آی‌ام‌دی‌بی در کنار متاکریتیک و راتن‌تومیتوز معتبرترین ترین وب‌سایت‌ها در این زمینه به‌حساب می‌آیند.

images_1671525186.png

تاریخچه وب‌سایت imdb

در سال ۱۹۹۰ سیستمی برای ایجاد گروه‌های بحث و گفتگو به شهرت رسید که یوزنت (Usenet) نام داشت و کاربران در این پلتفرم به تبادل نظر می‌پرداختند. برنامه‌نویسی به اسم کل نیدهام ( Col Needham) در روزهای اول مطرح‌شدن نام یوزنت، پستی را با عنوان «آن چشم‌ها» به‌اشتراک گذاشت که علاقه‌مندان سینما را به خود جذب کرد. این پست شخصی که در رابطه با بازیگران زن مشهور و چشم‌هایشان بود، دلیلی شد که در مدت کوتاهی سایر کاربران نیز لیست خود از بازیگران زنی که چشم‌های زیبایی دارند را منتشر کنند. نیدهام در مرحله بعد به سراغ بازیگران مرد رفت؛ این روند آن‌قدری ادامه پیدا کرد که در اواخر سال 1990، مجموعه‌ای از اطلاعات مرتبط 10 هزار فیلم و سریال تلویزیونی جمع شده‌ بود.

کول نیدهام در اواخر سال 1990 میلادی توانست با بهره‌مندی از همین لیست‌ها وب‌سایت آی‌ام‌دی‌بی را به کمک آلن جِی (Alan Jay) پایه‌گذاری کند. توسعه این وب‌سایت توسط جِی، باعث شد که اجزای مختلفی مانند خلاصه داستانی، بیوگرافی و سایر موارد به آن اضافه شود؛ در ادامه کاربران توانایی نمره‌دادن به فیلم‌ها را هم پیدا کردند که بخش زیادی از شهرت و محبوبیت این وب‌سایت را به خود اختصاص داده‌ است.

 

امکانات وب‌سایت imdb

امکاناتی که آی‌ام‌دی‌بی در اختیار کاربران قرار می‌دهد، یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت این پایگاه است؛ در کنار امتیاز فیلم ها و قابلیت امتیازدهی کابران که در ادامه مفصل‌تر معرفی می‌کنیم، imdb قابلیت‌ها و اطلاعات قابل توجهی را به کاربران عرضه می‌کند که چند مورد از آن‌ها را بررسی کنیم.

بورد پیغام

تا ماه فوریه سال 2017 که بورد پیغام (Message Board) از محیط آی‌ام‌دی‌بی حذف شد، این وب‌سایت امکان صحبت و تبادل نظر در اختیار کاربران قرار می‌داد. در تاریخ ذکرشده با بیانیه‌ای رسمی، قابلیت بورد پیغام به دلیل عدم ایجاد تجربه‌ای مفید برای تمام 250 میلیون کاربر وب‌سایت، رسما در این پایگاه محبوب بسته شد.

images_1671525336.png

محتوای فیلم

جزئیات محتوای فیلم‌ها و سریال‌ها برای رده‌های مختلف سنی، همواره یکی از دغدغه‌های این حوزه بوده‌است. در وب‌سایت imdb نیز قسمتی برای راهنمایی والدین وجود دارد که صحنه‌های جنسی، خشونت، اعتیاد، خون‌ریزی و... را ذکر می‌کند. گفتنی است که این قسمت توسط کاربران تهیه می‌شود و ممکن است برای برخی فیلم‌ها کامل نباشید.

اطلاعات فیلم

در صفحه مربوط به هر فیلم در این وب‌سایت، معمولا اطلاعات کاملی از اشکالات، حواشی، نظرات منتقدان، رای‌های کاربران و... مربوط به فیلم مورد نظر قابل مشاهده است.

اشکالات مربوط به کارگردانی، تاریخی، شخصیت‌پردازی و...، در کنار حواشی پشت صحنه، نظر عوامل فیلم مربوط به محصول خود، رتبه فیلم در سایر ارزیابی‌ها و... اطلاعات ارزشمندی هستند که در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. همچنین در قسمت رای کاربران، آمار دقیق تعداد رای‌دهندگان، میانگین‌های مختلف با تفکیک‌های مختلفی مانند جنسیت رای‌دهندگان و... این امکان را مهیا می‌کند تا فیلمی نزدیک به سلیقه خود را برگزینید.

 

images_1671525314.png

امتیاز فیلم ها در imdb

هرچقدر هم درباره تاریخچه و امکانات کاربری این وب‌سایت صحبت کنیم، سیستم امتیازدهی آن به فیلم‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. سه مرجع ارزیابی فیلم که در ابتدای نوشته نام بردیم، هرکدام شیوه خاص خود را دارند. در وب‌سایت متاکریتیک هر منتقد نمره‌ای را از 100 برای فیلم درنظر می‌گیرد و نهایتا این نمره‌ها با توجه به تعداد منتقدین میانگین‌گیری می‌شود. وبسایت راتن‌تومیتوز نیز این‌گونه عمل می‌کند که هر منتقد فقط دو انتخاب دارد، پسندیدن فیلم یا خلاف آن؛ نهایتا با توجه به درصد پسندیده‌شدن فیلم، نمره‌ای از 100 برای فیلم لحاظ می‌شود. اما در آی‌ام‌دی‌بی شیوه کار متفاوت است.

در وب‌سایت imdb نمره فیلم‌ها تنها براساس رای کاربران محاسبه می‌شود و همین موضوع شانس پیداکردن فیلم‌های عامه‌پسند را بالا می‌برد. فرمول نهایی این وب‌سایت برای بدست آمدن نمره‌ای از 10 برای هر فیلم، به میانگین نمرات کاربران و تعداد افراد رای‌دهنده بستگی دارد؛ بر همین اساس، شاید نمرات آی‌ام‌دی‌بی بخاطر جامعه آماری بالای رای‌دهندگان قابل استناد‌ترین لیست در میان علاقه‌مندان سینما باشد. هرچند گفتنی است که اگر به صفحه هر فیلم مراجعه کنید، می‌توانید نمره‌ای مختص رای منتقدان را نیز ببینید.

images_1671525298.png

لیست 250 فیلم برتر imdb

به گزارش کارمادیو، اگر بخواهیم محبوب‌ترین بخش وب‌سایت آی‌ام‌دی‌بی را نام ببریم، شاید لیست 250 فیلم برتر که با همان فرمول عنوان‌شده محاسبه می‌شود و لیستی قابل تغییر است، بهترین انتخاب باشد. این پایگاه اطلاعات اینترنتی برای جلوگیری از راه‌های مهندسی‌شده، رای‌های تاثیرگذار در ورود یک فیلم به جمع لیست 250 فیلم برتر را به کاربران Regular Voters محدود کرده‌است تا اکانت‌های جعلی در بالا آوردن یک فیلم به‌خصوص در این لیست ناکام بمانند.

 

کلام پایانی

اگر شما هم یکی از علاقه‌مندان حوزه سینما هستید، حتما با وب‌سایت‌های ارزیابی فیلم و سریال مثل کارمادیو آشنایی دارید. Imdb (پایگاه اطلاعات اینترنتی فیلم) یکی از همین وب‌سایت‌ها است که جزو محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود.

آی‌ام‌دی‌بی قابلیت‌ها و اطلاعات فراوانی را دراختیار کاربران خود قرار می‌دهد که امتیاز فیلم ها احتمالا مهم‌ترین آن‌هاست. این وب‌سایت لیستی از 250 فیلم برتر نیز دارد که آن را می‌توان محبوب‌ترین بخش این پایگاه اطلاعاتی دانست.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.