کد خبر : 30920 / /
/

بررسی مزایا و معایب ایمپلنت دندان

بررسی مزایا و معایب ایمپلنت دندان

مزایای ایمپلنت دندان

 

بررسی ایمپلنت دندان

همانگونه که بسیاری از ایمپلنتولوژیست‌ها نیز باور دارند، عمل ایمپلنت دندان در کنار مزایای بسیار زیادی که دارد، می‌تواند معایبی را نیز به دنبال داشته باشد. به گونه‌ای که بسیاری از دندانپزشکان و حتی بیمارانی که تحت عمل جراحی ایمپلنت قرار گرفته‌اند، در مورد عوارض ناشی از این جراحی و پیوند استخوان صحبت‌های فراوانی می‌کنند. از این رو سعی کرده‌ایم تا در این مقاله علاوه بر پرداختن به جنبه‌های مثبت ایمپلنت دندان، عوارضی که این عمل به دنبال دارد را نیز مورد بررسی قرار دهیم! تا از این طریق، شما عزیزان با آگاهی بیشتری، نسبت به انجام این عمل اقدام نمایید.

همانگونه که می‌دانید شرط انجام ایمپلنت دندان ، از دست دادن یک یا چند دندان دائمی است. در این صورت دندانپزشک طی چند مرحله جراحی، دندان مصنوعی را در فک بیمار جایگذاری می‌کند. در مرحله‌ی نخست، پایه‌ی تیتانیومی(و یا زیرکونیومی) دندان در داخل استخوان فک جایگذاری می‌شود. به علت جنس پایه(فیکسچر)، پایه‌ی ایمپلنت با سلول‌های استخوان فک و لثه پیوند برقرار کرده و اصطلاحا فیکسچر به فک جوش می‌خورد. در مرحله‌ی بعد نیز تاج ایمپلنت متصل می‌گردد و از این طریق، دندان از دست رفته با یک دندان مصنوعی جایگزین می‌شود.

عوارض ایمپلنت دندان

پس از انجام ایمپلنت دندان، عوارضی ایجاد می‌شود که بسیاری از آنها طبیعی و درصد اندکی نیز غیر طبیعی می‌باشند. به عنوان مثال درد‌های نسبتا شدید، خونریزی بعد از جراحی، تب مختصر، ورم و ... از جمله عوارضی هستند که به صورت طبیعی بعد از ایمپلنت دندان رخ می دهند و با راهکارهایی که پزشک معالج به شما می‌آموزد، قابل درمان و پیشگیری هستند. اما در این میان، در برخی افراد عوارض دیگری نیز ممکن است رخ دهد که از دید پزشکی طبیعی نیستند و در صورت بروز می‌بایست سریعا به پزشک خود مراجعه نمایید.

از جمله عوارض غیر طبیعی ایمپلنت می‌توان پاره شدن غشا سینوس، افتادن ریشه‌ی دندان یا فیکسچر در درون حفره‌ی سینوس، بی حسی لب، پوسیدگی دندان مجاور به علت گیر غذایی شل شدن پیج اباتمنت، لب پر شدن پرسلن روکشن ایمپلنت، ایجاد واکنش‌های آلرژیک، پس زدن ایمپلنت به وسیله‌ی فک، تحلیل رفتن استخوان اطراف ایمپلنت و ... اشاره کرد. حتی با توجه به موقت یا دائمی بودن ایمپلنت نیز ممکن است عوارض گوناگونی ایجاد شود. به عنوان مثال پس از عمل ایمپلنت موقت ممکن است دچار لق شدن مختصر دندان کناری، تورم و کبودی، گزگز یا بی حسی گوشه‌ی لب شوید که قابل رفع می‌باشند. لازم به ذکر است که شما عزیزان با انجام اقدامات زیر می‌توانید تا حد زیادی از بروز علائم نام برده پیشگیری کنید:

  1. افزایش مصرف کلسیم روزانه.
  2. رعایت کردن بهداشت دهان و دندان.
  3. مشورت با پزشک و اطلاع رسانی به وی در رابطه با بیماری‌ها و حساسیت‌های خود و همچنین داروهایی که استفاده می‌کنید.
  4. بررسی دقیق لثه و فک توسط پزشک.
  5. بررسی مزیو دیستال(فضای عرضی) کافی و همچنین فضای کافی با دندان‌های فک مقابل.
  6. بررسی چسبنده بودن یا نبودن لثه.
  7. ترک سیگار و سایر دخانیات.

ایمپلنت دندان

استفاده از ایمپلنت در نصب بریج

 

مزایای ایمپلنت

همانگونه که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، ایمپلنت دندان مزایای بسیار زیادی دارد. این مزایا آنچنان ایده‌آل هستند که این عمل را به عملی ارزشمند تبدیل می‌کنند. از مزایای عمل ایمپلنت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. به صورت بسیار موثری از تحلیل استخوان فک جلوگیری می‌کند و با حمایت از آن سبب حفظ سلامت و زیبایی دهان و دندان‌ها می‌شود.
  2. از نظر عملکرد و ظاهر، شباهت بسیار زیادی با دندان‌های طبیعی دارد.
  3. همانند سایر دندان‌های طبیعی درون فک قرار می‌گیرد و بدون جابه‌جایی به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.
  4. یک راه حل دائمی برای جایگزینی دندان‌هاییست که از دست رفته‌اند.
  5. حضور ایمپلنت در فک، برخلاف سایر دندان‌های مصنوعی، احساس ناخوشایندی ایجاد نمی‌کند.
  6. پس از کاشت ایمپلنت، دیگر نیازی نیست محدودیت غذایی خاصی داشته باشید.
  7. همانند دندان‌های طبیعی، فشار حاصل از جویدن را به فک منتقل می‌کند.
  8. از سایش سایر دندان‌ها جلوگیری می‌کند.
  9. جویدن و تکلم را راحت‌تر می‌کند. به گونه‌ای که حتی خوردن آجیل و میوه‌های سخت نیز امکان‌پذیر خواهد بود.
  10. در صورت انتخاب ایمپلنتی با جنس مرغوب، نیاز به تنظیمات دوره‌ای ندارد.

ایمپلنت دندان

مقایسه‌ی ساختار ایمپلنت و دندان طبیعی

 

معایب ایمپلنت دندان

این عمل نیز همانند هر عمل دیگری معایب خاص خود را دارد که اطلاع از این معایب می‌تواند در انتخاب آن به عنوان یک عمل جایگزینی دندان، موثر واقع شود. به همین علت در این بخش به بیان این معایب می‌پردازیم. از جمله معایب عمل ایمپلنت که بسیار رایج هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. هزینه‌ی بالای عمل ایمپلنت و کارهای پزشکی که برای جایگزینی دندان باید پرداخت شود.
  2. به جراحی نیاز دارد و همانند هر عمل جراحی دیگری، عوارضی را به جای خواهد گذاشت.
  3. در افرادی که از تراکم استخوان کافی برخوردار نیستند، می‌بایست قبل از کاشت ایمپلنت، پیوند استخوان فک انجام دهند.
  4. افرادی که به دیابت، آلرژی و برخی بیماری‌های دیگر مبتلا هستند، نمیتوانند از این روش استفاده نمایند.
copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.