کد خبر : 15317 / /
/

کدام نوع ایمپلنت و کاشت دندان برای شما مناسب می باشد؟

اگر سن شما بیشتر از 44 سال است و تمامی دندان های خود را دارید، شاید تعجب آور باشد که در اقلیت هستید و این به عجیبی این است که، نزدیک 70% بزرگسالان بین 35 تا 44 سال، یک یا دو دندان دائمی خود را از دست داده است.

این احتمال وجود دارد که در آینده به کشیدن دندان نیاز داشته باشید. اما با فناوری مدرن، روش هایی برای جایگزینی کشیدن دندان وجود دارد و در میان آنها می توان به انواع ایمپلنت های دندانی اشاره کرد که روشی جدید و در حال پیشرفت می باشند.

انواع ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت دندانی جایگزین دندان دائمی می شوند و جایگزین یک یا دو دندان کشیده شده می شوند. تمامی ایمپلنت ها زیر لثه و در تماس با فک قرار می گیرند. بیشتر ایمپلنت ها حاوی تیتان یا آلیاژ تیتانیوم هستند زیرا فلز با ساختار استخوان انسان زیست سازگار می باشد.

ایپلنت های اندوستال

بهترین ایمپلنت های دندانی، ایمپلنت های اندوستال می باشند که به داخل لثه و استخوان می روند. مرسوم ترین ایمپلنت اندوستال نوع استوانه ای آن است، پیچ تیتانیوم داخل سوراخ ایجاد شده در استخوان فک قرار می گیرد. بعد از بهبود کشیدن دندان، پیچ مانند یه ریشه مصنوعی عمل می کند.

نوع دیگر از ایمپلنت، ایمپلنت تیغه ای است که صفحه نقره ای از تیتانیوم می باشد. هم کمتر استفاده می شود و هم نسبت به ایمپلنت نوع استوانه ای کمتر موفق بوده است. برای فکی که تغییر کرده و نمی تواند سیلندر را نگه دارد، تیغه بهتر است، هرچند جایگزین های بهتری وجود دارد که می تواند فک شما را برای کاشت نوع سیلندری مناسب کند. در بالای سیلندر یک قطعه به نام اباتمنت وجود دارد. سپس دندان مصنوعی به اباتمنت متصل می گردد و دندانی محکم با ظاهری طبیعی را ایجاد می کند.

بسته به مکان قرار گیری دندان در فک و استحکام دندان، احتمالا یکی از چند سایز مختلف ایمپلنت را دریافت کنید. ایمپلنت های بزرگتر برای استفاده در عقب فک به عنوان دندان های آسیاب هستند و سایز های استاندارد برای دندان های کوچکتر در جلوی دهان می باشند.

ایمپلنت های ساب پریوستال

ایمپلنت دندانی نامرسومی می باشد که به جای سوراخ کردن فک، روی فک قرار می گیرد یک قاب فلزی در زیر لثه قرار می گیرد تا خط فک را باز کند و پایه ای را از طریق لثه ها به دندان مصنوعی می چسبانند.

ایمپلنت ساب پریوستال موردی نادر است که برای بیمارانی با استخوان فک ضعیف و باریک که نمی توانند نوع سیلندری را استفاده کننده، انجام می شود. این نوع ایمپلنت به اندازه ایمپلنت اندوستال محکم نمی باشد.

ایپپلنت های دندانی چگونه کار گذاشته می شوند؟

اگر فک ضعیفی دارید، احتمالا بتوانید با پیوند استخوان آن را تقویت کنید. در چند ماه، استخوان پیوندی به فک متصل می شود و آن را به اندازه کافی قوی می کند تا هر نوع ایمپلنتی روی آن بماند.

تک دندان

رایج ترین گزینه ایمپلنت دندانی برای یک دندان شامل فرایندی دو مرحله ای است که چندین ماه پس از کشیدن دندان شروع می شود.

در اولین ملاقات، پایه در فک قرار می گیرد. ایمپلنت دائمی را نمی توان در همان جلسه اول قرار داد، زیرا نیاز به فرایند پیوند استخوانی دارد. یعنی استخوان در اطراف ایمپلنت رشد کرده و به آن جوش می خورد. شاید نیاز به دو تا پنج ماه برای این عمل داشته باشد. زیرا پایه نیاز به بدست آورن قدرت ریشه حقیقی دارد.

بعد از پیوند ریشه در فک؛ پروسه دوم شروع می شود که ممکن است شامل جراحی اضافی برای آشکار کردن سر ایمپلت داشته باشد. اباتمنت در این مرحله قرار می گیرد و دندان مصنوعی دائمی محکم می شود.

چندین دندان

اگر چندین دندان یا یک ردیف دندان دارید که نیاز به تعویض دارند، نباید برای هر کدام جداگانه ایمپلنت کنید. در عوض، می توانید از انواع ایمپلنت های دندانی کم تهاجمی و موثرتر – یک پل و 4 در یک ایمپلنت- استفاده کنید.

پل دندانی جایی است که دندان مصنوعی توسط دو ایمپلنت در دو طرف ثابت نگه داشته می شود. مثلا، اگر سه دندان در یک ردیف از دست دادید، دو ایمپلنت در دو سمت قرار می گیرد و تاج آنها  می تواند دندان میانی را با بریج حمایت کند.

با یک قدم جلوتر رفتن، در روش 4 در یک، می توانید یک ردیف کامل را با حداقل جراحی جایگزین کنید. همانطور که از نام آن پیداست، تمامی دندان ها تنها به چهار ایمپلنت (یا بیشتر) که به صورت استراتژیک قرار می گیرند، چسبانده می شود. این یک راه حل عالی برای مبتلایان به بیماری پیشرفته لثه یا پوسیدگی دندان می باشد.

مینی ایمپلنت ها

یک جایگزین کم تهاجمی تر برای ایمپلنت دندانی استاندارد مینی ایمپلنت می باشد. این ایمپلنت ها به سایز خلال دندان اند و برای ثابت نگه داشتن دندان های مصنوعی استفاده می شود و باعث می شوند که کمتر تکان خورده و بیشتر شبیه دندان های واقعی باشند. این ایمپلنت ها می توانند بسیاری از مزایای ایمپلنت های دندانی مانند جلوگیری از از دست رفت استخوان و افتادگی صورت را داشته باشند.

فرایند چقدر زمان می برد؟

پروسه معمولی دو مرحله ای ایمپلنت دندان می تواند چندین ماه طول بکشد. باید تقریبا 3 تا 6 ماه بعد از کشیدن دندان صبر کنید تا ایمپلنت را قرار دهید. سپس باید 2 تا 5 ماه دیگر صبر کنید تا پیوند استخوانی کامل شود تا بتوان تاج را قرار داد.

نتیجه نهایی نسبت به هر کاشت دندانی دیگری برتری دارد. اما راه رسیدن به آن می تواند برای بسیاری از افراد ناامید کننده باشد. خوشبختانه، با پیشرفت هایی در مدل سازی سه بعدی و فناوری ایمپلنت دیجیتالی، احتمالا قادر به این باشید که به نزد پزشک رفته و بدون نیاز به کشیدن دندان با دندانی جدید بیرون بیایید.

ایمپلنت های دندانی فوری

برای افراد با فک سالم که سیگار نمی کشند یا بیماری زمینه ای لثه ندارند، ایمپلنت فوری ممکن است گزینه خوبی باشد. با ایمپلنت فوری، اباتمنت روی ایمپلنت قرار گرفته و تاج موقت روی آن قرار می گیرد و به عنوان نگهدارنده دندان نهایی عمل می کند. با این روش می توانید با لبخندی کامل و توانایی خوردن غذاهای بیشتر از مطب خارج شوید.

تاج موقت به اندازه تاج دائم محکم نمی باشد و همچنان باید بگذارید پیوند استخوان صورت گیرد. در طی دوره بهبودی، باید از غذاهای نرم استفاده کنید. وقتی چند ماه بعد دندان نهایی را دریافت کردید، روند تغییر بیشتری می کند زیرا نیاز به جراحی کمتری می باشد.

افراد مناسب برای ایمپلنت های دندانی

آیا ایمپلنت دندان دردناک است؟

بسیاری نگران و کنجکاو هستند که بدانند آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟ در طول انجام عمل، خیر، دردی احساس نمی کنید. زیرا بعد از انجام فرآیند درمان شما را تحت بیحسی موضعی قرار می دهد. ولی معمولا بیماران مقداری درد را دارند. در ابتدا، درد ممکن است یک یا دو روز وجود داشته باشد. اما برخی از بیماران ممکن است درد را در ناحیه ایمپلنت تا ده روز بعد نیز حس کنند.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.