کد خبر : 30662 / /
/

دندان مصنوعی انتخاب بهتری است یا ایمپلنت؟

دندان مصنوعی انتخاب بهتری است یا ایمپلنت؟

 

 

از دست رفتن یک یا تعدادی از دندان ها موجب از بین رفتن زیبایی چهره افراد و به خطر افتادن سلامت آن ها در اثر درست نجویدن غذاها می شود. همچنین به دلیل تحت تاثیر قرار گرفتن نحوه تکلم در اثر از بین رفتن دندان ها، بیماران دچار مشکلات گفتاری شده و با کمبود اعتماد به نفس نیز روبرو می ‌شوند. روش های زیادی برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته وجود دارد اما رایج ترین این روش ها استفاده از دندان های مصنوعی است. دندان های مصنوعی گرچه یکی از متداول ترین روش ها برای پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته محسوب می ‌شوند، اما نگهداری و نظافت آن ها بسیار دشوار است. به همین دلیل ممکن است عده ‌ای از افراد بین انتخاب دندان های مصنوعی و ایمپلنت ‌های دندانی برای پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته خود مردد باشند. استفاده از ایمپلنت ها روشی دائمی برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته است که نگهداری از آن ها شبیه به دندان های طبیعی است. با این تفاوت که برای استفاده از آن ها فرد باید تحت عمل جراحی کاشت ایمپلنت قرار بگیرد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا بتوانید گزینه مناسب برای پر کردن جای خالی دندان از دست رفته خود را بین انتخاب ایمپلنت و دندان مصنوعی تعیین کنید.

مهم ترین تفاوت های دندان های مصنوعی و ایمپلنت ها

برای کاشت ایمپلنت فک بیمار باید تراکم استخوان کافی داشته باشد و از نظر سلامت، ناحیه دهان و دندان بیمار از کیفیت بالایی برخوردار باشد، اما این شرایط برای استفاده از دندان مصنوعی لازم نیست. با این وجود دندان های مصنوعی متحرک هستند و تنها در ناحیه فک قرار می گیرند و محکم می شوند. این مسئله موجب می‌ شود صحبت کردن و جویدن غذا توسط بیماران با استفاده از دندان های مصنوعی کمی دشوار باشد. با این وجود ایمپلنت ها به دلیل آن که درون استخوان فک پیچ می شوند کاملاً مانند دندان های طبیعی در داخل فک قرار می گیرند و ظاهر و عملکردی مشابه دندان های طبیعی دارند. به همین دلیل بیشتر افراد تمایل پیدا می کنند به سراغ استفاده از ایمپلنت های دندانی بروند. نکته حائز اهمیت در انتخاب بین استفاده از کاشت ایمپلنت و یا دندان مصنوعی اختلاف هزینه بین این دو روش درمانی است. ایمپلنت ها به دلیل مواد مورد استفاده و نحوه قرار گرفتن در داخل دهان بیمار هزینه بیشتری را برای او به دنبال خواهند داشت. با این حال به دلیل آنکه عمر استفاده از دندان های مصنوعی نسبت به ایمپلنت ها بسیار کوتاه ‌تر است و ایمپلنت روش راهبردی دائمی برای پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته محسوب می ‌شوند می ‌توان گفت به طور کلی استفاده از کاشت ایمپلنت برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته مقرون به صرفه تر هم خواهد بود.

همه این موارد موجب می شود افراد به سراغ استفاده از روش کاشت ایمپلنت برای پر کردن جای خالی دندان از دست رفته خود روند. حتی برخی از افراد که دندان مصنوعی در داخل دهان خود دارند نیز ترجیح می دهند دندان های مصنوعی را کنار گذاشته و از ایمپلنت برای پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته خود استفاده کنند. مراجعه به بهترین مرکز ایمپلنت دندان تهران و دیگر شهرها، موفقیت این درمان را افزایش داده  و عوارض و مشکلاتی را نیز برای بیمار به همراه نخواهد داشت.

نحوه استفاده از درمان ایمپلنت برای افرادی که دندان مصنوعی دارند

در ابتدا قبل از هر چیز هنگام کاشت ایمپلنت، متخصص ایمپلنت، دهان و دندان بیمار را معاینه می کند تا شرایط کلی سلامت او را بررسی نماید. سپس تراکم استخوان فک در ناحیه ای که باید کاشت ایمپلنت صورت بگیرد بررسی می شود. استخوان فک باید تراکم بالایی داشته باشد تا پیچ ایمپلنت ها به راحتی بتوانند با آن اتصال پیدا کرده و در جای خود محکم و استوار شوند. در صورتی که استخوان فک بیمار تراکم کافی نداشته باشد، با استفاده از پودر استخوان این تراکم را به میزان مورد نیاز افزایش می ‌دهند. سپس باید حدود ۴ الی ۶ ماه صبر کرد تا پایه ایمپلنت به طور کامل به استخوان فک جوش بخورد و جراحات بهبود پیدا کند. لازم است توجه داشته باشید برای دسترسی به استخوان فک و قرار دادن پایه ایمپلنت در داخل لثه، لثه‌ها را برش می دهند و پس از بهبودی کامل زخم ها، تاج مصنوعی دندان روی این پایه پیچ می شود. در هفته ‌های ابتدایی پس از کاشت ایمپلنت، بیماران باید رژیم غذایی مناسب را رعایت کنند تا از اعمال فشار به ایمپلنت ها و آسیب رسیدن به آن ها پیشگیری شود. این رژیم غذایی باید تا زمان جوش خوردن و پیوند کامل پایه ایمپلنت به استخوان فک ادامه داشته باشد که به طور متوسط حدود ۳ الی ۶ ماه زمان می ‌برد.

در نهایت باید به این مسئله توجه داشته باشید که پس از پیوند کامل پایه ایمپلنت به استخوان فک و قرار گرفتن تاج مصنوعی دندان روی این پایه، ظاهر ایمپلنت ها کاملا شبیه به دندان های طبیعی خواهد شد. علاوه بر این ایمپلنت ها سازگاری کاملی با لثه ها دارند که این مسئله به دلیل جنس تیتانیومی پایه ایمپلنت است. علاوه بر این، ایمپلنت ها در جای خود محکم و استوار هستند و دیگر بیمار هنگام گفت و گو و خوردن غذا با مشکلی روبرو نخواهد شد. شاید درد ایمپلنت یکی از دغدغه های مراجعین به کلینیک های دندانپزشکی باشد؛ باید به این نکته اشاره کرد که در صورتی که نزد متخصص با تجربه این جراحی اجام شود، بیمار کمترین درد را متحمل خواهد شد و از لبخندی زیبا بهره مند میشود.

مزیت های جایگزین کردن دندان های مصنوعی با ایمپلنت

همانطور که تا کنون دریافته اید، استفاده از ایمپلنت برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته نسبت به دندان های مصنوعی مزیت های زیادی دارد. برخی از آن ها در ادامه به اختصار معرفی خواهند شد:

  • اول اینکه ایمپلنت ها دائمی هستند و ظاهر و عملکردشان کاملاً مشابه دندان های طبیعی است و به همین دلیل مراقبت کردن از آن ها راحت تر از دندان های مصنوعی است و هنگام خوابیدن و تمیز کردن دندان ها نیز نیازی به خارج کردن دندان ها از داخل دهان نخواهد بود.

  • دومین مزیت این است که دوام ایمپلنت ها حتی از دندان های طبیعی نیز بیشتر است که این به دلیل جنس و کیفیت خاص آن ها است. در نتیجه این امر در صورت رعایت دقیق نکات بهداشتی دهان و دندان و رعایت رژیم غذایی مناسب در هفته ‌های ابتدایی پس از کاشت ایمپلنت می ‌توان ایمپلنت ها را تا پایان عمر در دهان داشت.

  • سومین مزیت ایمپلنت ها سازگاری کامل آن ها با ساختار دهان و دندان بیمار و لثه‌ها است که همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد به دلیل جنس تیتانیومی آن ها است. علاوه بر این تیتانیوم استحکام بالایی را نیز برای ایمپلنت ها فراهم می‌ آورد.

  • زیبایی ظاهری ایمپلنت ها نسبت به دندان های مصنوعی خیلی بیشتر است، زیرا از نظر ظاهری کاملاً سازگار با دندان های طبیعی است. همچنین به دلیل آنکه این ایمپلنت ها در داخل لثه پیچ می شوند، محکم و استوار خواهند بود و دیگر در داخل دهان حرکت نمی کنند. همین مسئله موجب می شود صحبت کردن و غذا خوردن با استفاده از ایمپلنت ها نسبت به دندان های مصنوعی بهتر و راحت تر باشد و افراد در جامعه احساس ناراحتی و معذب بودن نکنند.

تغییرات حاصل در اثر جایگزین کردن دندان های مصنوعی با ایمپلنت

 

باید به این مسئله توجه داشت که زمانی که ریشه دندان های طبیعی از داخل لثه و استخوان فک خارج می شود، لثه ها و همچنین استخوان فک دچار تحلیل می شوند و در اثر این امر به مرور توده استخوان فک تغییر فرم داده، فرم فک و چانه بیمار تغییر می کند. در نتیجه این امر به مرور دیگر دندان مصنوعی که در ابتدا مورد استفاده قرار می‌ گرفته، مناسب دهان بیمار نخواهد بود و گشاد شده و در داخل دهان بیمار حرکت می‌ کند. همین مسئله فرآیند جویدن و صحبت کردن را برای بیمار با مشکل روبرو می ‌کند، در نتیجه جایگزین کردن دندان های مصنوعی با ایمپلنت ها نه تنها از تحلیل رفتن استخوان فک جلو گیری می کند، بلکه موجب افزایش زیبایی چهره بیماران شده و از پیری زودرس جلوگیری می نماید و از تغییر فرم چانه و فک آن ها نیز پیشگیری می نماید. در نهایت بیماران هنگام استفاده از ایمپلنت های دندانی لبخندی زیبا و اعتماد به نفسی بیشتر خواهند داشت.

سایر نکات در خصوص ایمپلنت ها و دندان ‌های مصنوعی

 

برای اتصال کامل پایه ایمپلنت به استخوان فک حدود ۳ ماه زمان لازم است و پس از آن دیگر می توان تاج مصنوعی دندان را روی پایه ایمپلنت قرار داد. در اولین جلسه هنگام مراجعه به متخصص ایمپلنت، وی با استفاده از تصاویر پرتوی ایکس  آناتومی استخوان فک و وضعیت دندان های بیمار را بررسی می کند و سپس تعداد ایمپلنت های مورد نیاز و محل دقیق قرار گیری آن ها را تعیین می ‌کند. رعایت بهداشت ایمپلنت ها کاملاً مشابه دندان های طبیعی است و بیمار باید روزانه از مسواک و نخ دندان استفاده کند و از دهانشویه برای شستشوی کامل دهان و دندان خود استفاده نماید.

سخن نهایی

با وجودی که این افراد گمان می برند هزینه ی کاشت ایمپلنت نسبت به قرار دادن یک دست دندان مصنوعی در داخل دهان بیشتر است و بنابراین اقدام به کاشت ایمپلنت نمی ‌کنند، اما به دلیل مزیت های بی شمار ایمپلنت ها در مقایسه با دندان های مصنوعی از جمله دائمی بودن آن ها، روش کاشت ایمپلنت برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته نسبت به استفاده از دندان های مصنوعی مقرون به صرفه تر است. بیماران پس از کاشت ایمپلنت دندان هایی زیبا و با دوام خواهند داشت و به راحتی می توانند صحبت کنند، غذا بخورند و بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمایند.

منبع:  وبسایت دکتر عباس گشاده رو، متخصص جراحی لثه و کاشت ایمپلنت در تهران

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.