کد خبر : 30294 / /
/

روش های باز کردن لوله های یخ زده

با شروع فصل سرما، یکی از مشکلات رایج تاسیسات ساختمان، یخ زدن لوله های آب است. در این مقاله با روش های پیشگیری از یخ ردن لوله ها و آب کردن لوله یخ زده آشنا می شویم.

روش های باز کردن لوله های یخ زده

 

 

مشکلی که در زمستان برای لوله های آب رخ می دهد، یخ زدن لوله ها و انجماد آن هاست. معمولاً در زمستان و با سرد شدن هوا مردم نگران این مسئله هستند و سعی می‌کنند از بروز این مشکل جلوگیری نمایند. هرکس از روشی به این منظور استفاده می کند. اگر شما هم با چنین مشکلی مواجه شدید می توانید با یکی از شعبات لوله بازکنی بهمن تماس بگیرید.

در قدیم زمستان بسیار سرد و سخت می گذشت و برفی که می بارید، آنقدر زیاد بود که مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد اما امروزه این طور نیست. نه برف خیلی زیادی می بارد و نه هوا آنچنان سرد و سوزناک می شود. ولی نکته‌ای که وجود دارد این است که آب در دمای زیر صفر درجه منجمد می شود. پس همین که دما زیر صفر درجه باشد، آب درون لوله دچار انجماد و یخ‌زدگی خواهد شد. چه زیر ۳۰ درجه باشد چه زیر ۳ درجه فرقی نمی کند. فقط با سرد شدن هوا شدت مشکل بیشتر خواهد بود. در حقیقت مشکل اصلی این است که آب درون لوله یخ می زند و اگر شدت یخ زدگی و انجماد زیاد باشد، لوله دچار ترکیدگی شده و آب نشت خواهد کرد و به دنبال آن مشکلات بزرگ تر و بیشتری نیز به وجود خواهد آمد.

ما در این مطلب درباره روش های جلوگیری از انجماد و یخ زدن لوله ها و روش‌های برطرف کردن این مشکل صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

راه های پیشگیری از انجماد و یخ زدن آب درون لوله ها

لازم است جهت ممانعت از انجماد آب در لوله ها مواردی را در نظر بگیرید. مسلما اگر شما تجربه ای در این زمینه داشته و قبلاً دچار این مشکل شده باشید، می دانید که باز کردن انجماد لوله ها کار بسیار سخت و دشواری است و قطعاً با به وجود آمدن این مشکل هزینه هایی نیز برای برطرف کردن آن پرداخت کرده اید. پس باید قبل از اینکه فصل سرما از راه برسد از به وجود آمدن این مشکل جلوگیری کنید. در ادامه به ذکر چند روش پیشگیری از یخ ردن لوله های آب در زمستان اشاره می کنیم.

جلوگیری از یخ زدن لوله آب

عایق بندی لوله های ساختمان

یکی از روش های مهم و موثر در پیشگیری از انجماد لوله های آب عایق بندی لوله ها است که روش موثری است و نتیجه می دهد. سعی کنید برای این کار از لوله کش متخصص و ماهر استفاده نمایید.

برای عایق بندی لوله های گرم و سرد می توان از پشم شیشه استفاده کرد. این روش کمک می کند تا لوله ها کاملا عایق بندی شوند و مشکل نشتی لوله کاملاً برطرف گردد.

عایق های لوله دارای انواع مختلفی است که معمولاً به دو نوع حرارتی و برودتی تقسیم می شود؛ به طور مثال می‌توان عایق الاستومری را نام برد که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد.

لوله های آب سرد باید با پشم شیشه و یا عایق های پلاستیکی فومی عایق بندی شوند. اگر در عایق بندی دقت نکنید و عایق بندی مشکلی داشته باشد، سرما از آن منطقه نفوذ کرده و موجب انجماد لوله ها خواهد شد. وقتی دما به زیر ۱۰ درجه برسد، فقط پشم شیشه می تواند از انجماد لوله های آب ممانعت کند. برای انجام درست این کار سعی کنید کاور عایق بندی را با سیم محکم کرده و نگه دارید. به هیچ عنوان بین لوله و عایق نباید فاصله‌ای وجود داشته باشد. البته اشاره می کنیم که لوله بازکنی بهمن علاوه بر شعبات لوله بازکنی، خدمات تخلیه چاه نیز ارائه می دهد.

جریان داشتن آب مانع از انجماد لوله ها می شود.

روشی که معمولاً در زمستان برای جلوگیری از انجماد آب مورد استفاده قرار می گیرد، باز گذاشتن شیر آبی است که بیشتر دچار یخ زدگی می شود و در جای سردی قرار گرفته است. البته برای جلوگیری از هدر رفتن آب فقط شیر آب را شل می بندیم تا آب به مقدار خیلی کم در جریان باشد. این کار از انجماد آب در لوله جلوگیری می کند و از ترکیدگی لوله پیشگیری می شود.

با توجه به این نکته که در روشی که ذکر شد آب هدر می رود و شاید به کار بردن این روش عاقلانه‌ به نظر نرسد، می توان از روش دیگری استفاده کرد. به طور مثال یک بطری خالی را در دهانه لوله ای که امکان یخ زدن دارد قرار دهید. با این روش از انجماد لوله های آب جلوگیری می‌کنید. لوله های خارج از ساختمان که در سرما قرار دارند، احتمال یخ زدگی و ترکیدگی بیشتری خواهند داشت. پس باید از آن ها محافظت کنید و سعی کنید از انجماد آن ها جلوگیری نمایید.

استفاده از دستگاه ترموستات

با توجه به اینکه انجماد لوله ها بیشتر در مکان‌هایی که دمای پایینی دارد، رخ می‌دهد. شما می‌توانید با ترموستات دمای محیط را مناسب نگه دارید. اگر ترموستات را روی درجه ای تنظیم کنید، دمای محیط به اندازه آن درجه اولیه خواهد ماند. به طور مثال اگر در منزل ترموستات روی ۱۳ درجه سانتیگراد تنظیم باشد، لوله ها یخ نمی زنند؛ چون درجه حرارت از نقطه انجماد بالاتر است.

استفاده از دستگاه Redy Temp

این دستگاه مانع از انجماد لوله های آب ساختمان می شود، چون می تواند با استفاده از پروب دماسنج موجب نگهداری متعادل آب درون لوله ها شود و این گونه از انجماد آب جلوگیری می کند. طرز استفاده از این دستگاه به این شکل است که اول باید دو لوله پشت دستگاه را به داخل آب متصل کنید. سپس دستگاه به سوکت دیوار متصل شود و تنظیم دمای مورد نظر صورت گیرد. برای این کار بهتر است از متخصصین این کار در شعبه لوله بازکنی رشت که در زمینه کاری خود ماهر و حرفه ای هستند، استفاده نمایید.

عایق بندی کنتور آب

.یکی از روش‌های دیگری که می‌تواند از انجماد آب ممانعت کند، محافظت از کنتور آب است.

چند نکته مهم و کلیدی در محافظت از کنتور آب وجود دارد که آنها را شرح می دهیم:

  • با توجه به اینکه کنتورهای آب دارای بخشی به نام حوضچه هستند، لازم است برای جلوگیری از ورود سرما به حوضچه از درب استاندارد و مناسبی برای آن استفاده نمایید.

  • می توانید از عایق بندی برای دیوارهای حوضچه استفاده کنید. برای عایق بندی حوضچه از سیمان کمک بگیرید. این کار در پیشگیری از انجماد کنتور آب بسیار موثر است.

  • استفاده از پشم شیشه در عایق بندی کنتور آب (لوله های گرم و سرد) نیز از انجماد لوله‌های آب جلوگیری خواهد کرد.

یخ زدن لوله آب در زمستان

یخ زدن و انجماد کنتور و لوله های آب

گاهی ممکن است بررسی های لازم قبل از شروع سرما در لوله ها انجام نشده باشد و هیچ کدام از روش های جلوگیری از انجماد لوله ها و ترکیدگی آن ها مورد استفاده قرار نگرفته باشد. در این مواقع به احتمال زیاد مشکل انجماد در لوله ها و کنتور آب و ترکیدگی لوله ها رخ خواهد داد.

در صورت مواجه شدن با این مشکل در وهله اول اقدام به قطع شیر اصلی واحد یا ساختمان نمایید وآن را ببندید. توصیه می‌کنیم اگر تجربه ای در زمینه لوله کشی ندارید، از متخصصین لوله بازکنی تهرانسر در این زمینه استفاده کنید و تعمیر را برعهده متخصص این کار بگذارید.

در ادامه روش های مختلفی را برای باز کردن لوله های یخ زده مطرح می کنیم.

تشخیص لوله های یخ زده و محل دقیق یخ زدگی لوله

تشخیص انجماد لوله های روکار نسبت به لوله های توکار راحت تر است و معمولاً بدون آسیب صورت می گیرد.

  • شما می توانید قسمت های مختلف لوله را لمس کنید و یا حتی می توانید برای پی بردن به انجماد و دمای کم لوله از دماسنج استفاده نمایید.

  • به لحاظ ظاهری هم گاهی می‌توان انجماد و یخ زدن لوله را تشخیص داد، چون معمولا لوله های یخ زده نسبت به بقیه لوله ها حجیم تر هستند.

  • از صدای لوله نیز می‌توان به یخ زدگی آن پی برد. برای این کار به قسمتهای مختلف لوله ضربه بزنید. متوجه خواهید شد که یخ زده لوله صدای متفاوت تری نسبت به بقیه قسمت های لوله دارد.

اگر لوله ها توکار هستند، تشخیص یخ زدگی و انجماد لوله ها نیاز به مهارت کافی و امکانات خاصی دارد.

روش های مورد استفاده در باز کردن لوله ها یخ زده

زمانی که از روش‌های پیشگیری از یخ زدگی لوله استفاده نمی‌شود، لوله ها دچار یخ زدگی می شوند. پس برای باز کردن آن ها می توانید از روش های زیر استفاده کنید.

تشخیص لوله یخ زده

استفاده از سشوار برای باز کردن لوله ها یخ زده

با سشوار لوله یخ زده را گرم کنید. سشوار را نزدیک تر بگیرید تا لوله را گرم کند. فقط باید به نکته ای در این مورد توجه کنید:

شما در لوله های مسی و گالوانیزه می توانید از سشوار استفاده کنید، چون مشکلی پیش نمی‌آید اما در صورتی که لوله ها پلاستیکی هستند، باید درجه گرما بررسی شود. امروزه لوله های پلاستیکی معمولا در برابر ۱۸۰ درجه فارنهایت مقاومت دارند اما گرمای سشوار می تواند لوله را ذوب کند.

استفاده از دستگاه ذوب برای باز کردن لوله های یخ زده

در لوله های فلزی یخ زده می توانید از دستگاه ذوب برای باز کردن یخ لوله ها استفاده کنید. این دستگاه گرم کننده است و مثل یک دستگاه جوشکاری کوچک کار می کند. به این صورت که به یک طرف لوله یخ زده یک قطب الکتریکی و به طرف دیگر آن یک قطب الکتریکی دیگر متصل می شود. لوله از بین این دو به وسیله دستگاه گرم کننده گرم می شود. این روش در لوله های پلاستیکی کاربردی ندارد.

تماس با کارشناسان برای باز کردن لوله های یخ زده

ممکن است روش هایی را برای حل مشکل یخ زدگی و انجماد لوله ها به کار بگیرید اما مشکل شما حل نشود. پس بهتر است قبل از اینکه مشکل بزرگتر شود و مسائل دیگری پیش بیاید، با شرکت لوله بازکنی تماس گرفته و درخواست کمک نمایید.

لوله بازکن های ماهر و زبده لوله بازکنی بهمن معمولاً طرح بندی متداول لوله ها را می شناسند و با تجربه ای که دارند می توانند به راحتی محل یخ زدگی لوله ها را تشخیص داده و در کوتاه ترین زمان ممکن و بدون اینکه مشکلی پیش بیاید، به راحتی یخ زدگی و انجماد لوله ها را برطرف کنند.

 

 

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.