کد خبر : 29915 / /
/

مصاحبه اختصاصی با مهدی سراوانی کارشناس سئو و بنیان گذار شتاب دی ام

در این مصاحبه با آقای مهدی سراوانی متخصص سئو از اهمیت استفاده خدمات دیجیتال مارکتینگ برای استارتاپ‌ ها صحبت کردیم.

مصاحبه اختصاصی با مهدی سراوانی کارشناس سئو و بنیان گذار شتاب دی ام

 

 

مصاحبه اختصاصی با مهدی سراوانی کارشناس سئو و بنیان گذار شتاب دی ام

در دهه گذشته، شاهد تکنولوژی های جدید در عرصه های مختلف به خصوص بازاریابی دیجیتال بودیم. یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین ابزارها و بسترهای بازاریابی مدرن، اینترنت و نرم افزارها هستند.زمانی که بیل گیتس گفت محتوا پادشاه است، شاید خیلی از افراد معنی حرف او را متوجه نشدند. اما در سال‌های اخیر که واقعا بعضی از کسب و کارها با محتوای جذاب، حتی در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، به فروش بسیار بالایی رسیدند، همه دریافتند محتوای سئو شده و بازاریابی دیجیتال مدرن، چقدر می تواند به رشد و توسعه کسب و کارها کمک کند.

 اما مفاهیمی مثل سئو و دیجیتال مارکتینگ یعنی چه؟ برای اینکه بیشتر با این مفاهیم آشنا شویم، به سراغ یکی از مدیران موفق این حوزه یعنی جناب آقای مهدی سراوانی رفته ایم. مهدی سراوانی مدیری جوان است که به عنوان بنیانگذار آژانس دیجیتال مارکتینگ شتاب دی ام به آدرس اینترنتی https://shetabdm.com/ و رسانه وب آینده، جزو برترین کارشناسان این حوزه به شمار می‌آید. آقای سراوانی استقبالی گرمی از ما کرد و با نهایت صمیمیت به سوالات ما پاسخ داد.

مهدی سراوانی کارشناس سئو و بنیان گذار شتاب دی ام

آقای سراوانی ضمن تشکر به خاطر فرصتی که در اختیار ما گذاشته اید، ابتدا از شما می‌خواهیم توضیح دهید چه شد که به فکر تاسیس وب آینده افتادید و کمی هم درباره آژانس دیجیتال مارکتینگ شتاب دی ام (مجموعه خودتانبفرمایید.

- من هم سپاسگزارم از دعوت شما، از سال 85 تا 95 (که من به این دهه می گویم دهه نونهالی اینترنت در ایران!) فضای مجازی و سایت های مختلف را از منظر سئو و محتوا تحلیل می کردم. پس از احساس خلاهای بزرگ در حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ کسب و کارها، احساس کردم باید با استفاده از روش‌های نوین، رسانه‌ای را ایجاد کنم که در آن، مدیران کسب و کارها بتوانند مهارت و دانش لازم در این حوزه ها را به بهترین شکل ممکن به دست بیاورند.

از این رو مجموعه وب آینده را تاسیس کردم. هدفم در وب آینده، بیشتر آموزش بود. واقعا هم آن زمان، نیاز به آموزش، اصلی ترین خلا کسب و کارها به شمار میرفت. خوشبختانه موفق هم شدیم و توانستیم مجموعه های زیادی را آموزش دهیم که امروزه برخی از آنها برندهای معروفی هستند.

بعد از آن دیدم که کسب و کارها به خوبی روش های دیجیتال مارکتینگ و سئو را می دانند، اما اجرا نمی کنند! یعنی خلا بعدی، عدم اجرای درست روش های نوین دیجیتال مارکتینگ بود. از این رو تصمیم گرفتم خدمات دیجیتال مارکتینگ و سئو را به همراه آموزش، ارائه دهم. به همین دلیل استارتاپ شتاب دی ام را تاسیس کردم. برای بررسی و مشاهده خدمات دیجیتال مارکتینگ شتاب دب ام اینجا کلیک کنید تا نحوه ارائه خدمات بازاریابی اینترنتی را مشاهده نمایید.

 ببینید شکی نیست که امروزه تمامی مدیران کسب و کارها در هر حوزه ای، به اهمیت بستر اینترنت و سئو پی برده‌اند. اما حضور در این فضا، نیازمند مطالعه، دانش و مهارت کافی است. بحران کرونا اهمیت اینترنت را چند برابر کرد. اگر یادتان باشد در ابتدای همه گیری کرونا، خیلی از کسب و کارهای سنتی، عملاً ورشکست شدند. اما کسب و کارهایی که توانسته بودند در بستر آنلاین، فعالیت‌های خود را ادامه بدهند، نه تنها در این بحران به مشکلی نخوردند، بلکه سود آنها چند برابر شد که همه این ها، به دلیل استفاده درست از مفاهیمی مانند سئو است.

+اگر ممکن است در مورد مفهوم سئو برای ما توضیح دهید.

- تا به حال در گوگل، واژه یا عبارتی را جستجو کرده اید؟ خب. قاعدتا لیستی از نتایج یا سایت های مختلف برای شما نمایش داده می‌شود که معمولاً شما سایت های اول تا سوم نتایج گوگل را باز می‌کنید و به آنچه که میخواهید، می‌رسید. تا حالا فکر کردید که ترتیب این سایت ها بر چه اساسی است؟

چرا یک سایت در جایگاه اول و دیگری در جایگاه دوم قرار دارد؟ مفهوم سئو به معنای این است که مدیران و صاحبان کسب و کارها با استفاده از متخصصین حوزه سئو و بازاریابی دیجیتال، کاری می‌کنند که مطالب یک سایت، برای موتورهای جستجو (مثل گوگل و یاهو) بهینه باشند.

یعنی موتورهای جستجو به راحتی بتوانند مطالب سایت را پیمایش کنند. این موضوع، یک دانش و مهارت است. به همین دلیل امروزه یک شغل تمام وقت به نام سئوکار داریم.

تکنیک هایی که بر روی محتوای یک سایت اعمال می‌شوند تا آن سایت، توسط موتورهای جستجو به بهترین شکل ممکن پیمایش شود را سئو می گویند. اگر هر سایتی بتواند این تکنیک ها را که تعدادشان هم زیاد است، روی محتوای خودش اعمال کند، توسط موتورهای جستجو به عنوان سایت برتر نامیده می شود و در نتایج، در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد.

اگر در یک کلیدواژه (مثلاً سئو) سایت وب آینده در رتبه های برتر قرار دارد، به این دلیل است که محتوای آن برای موتور جستجوگر گوگل و یاهو بهینه شده است.  اگر سایتی در جایگاه بعدی قرار دارد، به این دلیل است که نتوانسته مانند سایت وب آینده یا شتاب دی ام، در حوزه سئو موفق باشد. پس ترتیب قرار گرفتن این سایت‌ها، بسیار مهم است.

Shape2

 

 

شتاب دی ام

+خب این موضوع چقدر مهم است؟

-همانطور که عرض کردم بیشتر کاربران، سایت های شماره یک تا سه را بازدید می‌کنند و درصدی کمی از آنها به سایتهای شماره ۴ تا ۱۰ و یا صفحات دیگر گوگل میروند. از این رو سایت هایی که بتوانند در کلیدواژه های مهم و پرفروش، خود را به جایگاه اول تا سوم برسانند و سئوی خوبی داشته باشند، برده اند. ثابت شده است بیش از ۶۷ درصد کاربران، فقط سه سایت اول را می بینند. به همین دلیل رقابت خیلی شدیدی در کلیدواژه های مهم برای رسیدن به جایگاه های اول تا سوم وجود دارد. در نظر داشته باشید اگر یک سایت فروشگاهی بتواند در کلیدواژه مد نظر خودش به جایگاه اول گوگل برسد، به یک فروش فوق العاده دست خواهد یافت.

آنچه می فرمایید در ایران هم صادق است؟

- بله، ما در حال حاضر بیش از 45 میلیون کاربر فعال در حوزه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی داریم. امروزه وقتی یک فرد، قصد خرید کالایی را دارد، در ابتدا آن را در گوگل جستجو می کند. یعنی اتفاقاً جایگاه دیجیتال مارکتینگ و سئو در ایران بسیار خوب و رو به رشد است. فقط در سال ۹۹ و در جریان پاندمی کرونا، بیش از ۱۵۰۰۰ فروشگاه اینترنتی ایجاد شد که نشان دهنده اقبال عمومی مردم و مدیران کسب و کارها به بسترهای آنلاین است. 

+آقای سراوانی آیا امکان دارد که یک کسب و کار بتواند در مدت زمان کمی خود را به رتبه یک گوگل برساند؟

- این موضوع به مسائل مختلف برمی‌گردد. اولین نکته این است که مدیران کسب و کارهای اینترنتی، واقعاً کاربر و نیازهای او را بشناسند و محتوای سئوشده مناسبی را برای او ایجاد کنند. گوگل دیگر محتوامحور نیست. کاربرمحور است. یعنی اگر شما محتوایی را برای کاربر ایجاد کنید، مطمئن باشید که گوگل به محتوای شما اهمیت می دهد.

 

 

Shape3

آژانس دیجیتال مارکتینگ شتاب دی ام

+جناب سراوانیشما یکی از متخصصین بزرگ در این حوزه هستید و به آن تسلط کامل داریدبه نظر خودتان تولید محتوا در ایران چگونه است و چه آینده ای را برای آن پیش‌بینی می‌کنید؟

-می توان گفت که تولید محتوا و سئو از سال ۹۵ به بعد رشد قابل توجه و قابل قبولی داشت. تا قبل از آن، بیشتر محتوای وب فارسی، ترجمه یا بازنویسی دیگر سایت ها بود. اما از سال ۹۵ به واسطه ارتقای کسب و کارها، شاهد این بودیم که شغلی به نام کارشناس تولید محتوا در شرکت ها ایجاد شده و سایت ها، به عنوان بستری برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ معرفی شدند و خوشبختانه این روند تا کنون ادامه دارد.

بستر اینترنت در آینده رشد بسیار زیادی خواهد داشت. همانطور که می دانید امروزه خبرهایی از دنیای متاورس هم داریم و شاهد آینده ای به مراتب جذاب تر از اینترنت (به صورت سه بعدی) خواهیم بود.

+خب آقای سراوانی. یک سوال تخصصی و پرتکرار. به نظر شما یک مدیر کسب و کار، کارشناس تولید محتوا استخدام کند یا محتوا را برون سپاری کند؟

 مسلما هزینه گزینه دوم کمتر است. اما ممکن است کیفیت و سئوی مدنظر یک مدیر را نداشته باشد. اما گزینه اول یعنی استخدام کارشناس تولید محتوا به صورت تخصصی، می‌تواند روی کیفیت تولید محتوا تاثیر زیادی داشته باشد. خیلی از نویسندگان دورکار، صرفاً برای ایجاد محتوا، سایت های دیگر را مطالعه می کنند و محتوای تقریبا بازنویسی‌شده‌ای را تولید می‌کنند. در این صورت شما چیز جدیدی به گوگل اضافه نکرده اید و گوگل این موضوع را به خوبی میفهمد!

خیلی از مدیران کسب و کارها از سئوکار مجموعه خود می خواهند که در یک مدت زمانی کوتاه، آنها را به رتبه یک گوگل برساندچنین چیزی امکان‌پذیر است؟

-بدون تعارف خیر. سئو و شناساندن ویژگی های برتر یک سایت به گوگل، پروسه ای زمان بر ( ۶ ماه تا یک سال) است . چرا که خزنده ها و الگوریتم های گوگل، زمان زیادی روی محتوای یک سایت می گذارند تا آن را بررسی و تحلیل کنند. از طرف دیگر، انتظارها باید منطقی باشد. سئوی سایت، یک دوی ماراتون است. نه دوی 100 متر! باید مدت‌ها در آن فعالیت کنید و آن را یک پروسه بلندمدت بدانید. هیچ سایتی نتوانسته یک شبه ره صد ساله برود.

از آنجا که شما در حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ فعالیت‌های زیادی کرده‌اید و اطلاعات زیادی هم از روش‌های جدید سئو دارید، به نظر شما چند درصد از فروش شرکت های بزرگ و متوسط (چه در ایران و چه در خارجبه صورت مستقیم از طریق سایت انجام می‌شود؟

- تقریباً توان گفت در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد فروش شرکت ها و کسب و کارهای بزرگ و متوسط از طریق سایت است.

+ به نظر شما امروز استارتاپ ها و کسب و کارها، در حوزه سئو چه اشتباهاتی میکنند؟

- به نظر من درصد قابل توجهی از مدیران کسب و کارها و استارتاپ ها، هنوز به تکنیک های منسوخ شده سئو پایبند هستند! این موضوع اشتباه است. شما باید هر روز با تکنیک‌های جدید پیش بروید. خود گوگل، هر روز الگوریتم های جدیدی ارائه می کند. مثلاً یک زمانی ساخت وبلاگ و لینک دادن به سایت، روشی تاثیرگذار بود. اما تقریبا منسوخ شده است.

+ به نظر شما بسترهای امروز کشور این قابلیت را دارند که سایت هایی با محتواهای مختلف داشته باشند؟

 بله. قطعاً. سایت هایی که رتبه الکسای زیر 20 دارند را ببینید. البته الکسا مدتی است که فعالیت نمی‌کند ( با خنده). اما به طور کلی واقعاً سایت هایی هستند که بازدید میلیونی در روز دارند. خوشبختانه در دهه گذشته در حوزه ارتباطات و زیرساخت ها، پیشرفت های بسیار قابل توجهی کرده ایم.

Shape4

شرکت خدمات دیجیتال مارکتینگ

آقای سراوانیمتشکریم از زمانی که در اختیار ما گذاشتیداگر حرف ناگفته ای هست در خدمت شما هستیم.

- من هم از فرصتی که در اختیارم قرار دادید، بسیار متشکرم. فقط از همه کسب و کارها می خواهم که اگر تا به امروز در حوزه اینترنت، فعالیت نکرده‌اند، فرصت را از دست ندهند و از همین امروز گامی بزرگ برای ارتقای کسب و کار خود بردارند. چه کسی فکر می‌کرد که بحران کرونا به وجود بیاید؟ تا ۱۰ سال پیش، چه کسی فکر می‌کرد بتوانیم میوه و نان را به صورت اینترنتی بخریم؟ قاعدتاً ۱۰ سال آینده هم، دنیای اینترنت و ارتباطات تغییر خواهند کرد. حتما خبرهای دنیای متاورس که نسل بعدی اینترنت است را شنیده اید. در ضمن به متخصصین و کارشناسان جوان ایرانی اعتماد کنیم و بسترهای اینترنتی را در اختیار آنها بگذاریم. امروزه متخصصان ایرانی حرفهای زیادی برای گفتن دارند. به جوانان اعتماد کنیم و بدانید که شتاب دی ام در آینده بازاریابی اینترنتی ایران نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.