کد خبر : 5131 / /
/

افزایش وحشتناک قیمت مرغ+جدول

گلایه مردم از تبعیض‌هاست و گله مندند که چرا باید مرغ دولتی با قیمت ۲۴۹۰۰ تومان به آنها نرسد و مجبور باشند علیرغم توزیع نهاده‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی مرغ را به صورت آزاد با قیمت حدود ۴۰ هزار تومان بخرند.

افزایش وحشتناک قیمت مرغ+جدول

قیمت مرغ در بازار با دو نرخ متفاوت است.گرما و مشکلات حل نشده شبکه توزیع را دو دلیل اصلی آغاز دوباره روند صعودی قیمت مرغ  است.قیمت مرغ در سال 1400 افزایش یافت .قیمت مرغ زنده و منجمد با هم متفاوت است.آخرین اخبار مرتبط با قیمت مرغ را در بازار بخوانید.

نماینده کرج، فردیس و اشتهارد گفت: مردم گله مندند که چرا باید مرغ دولتی با قیمت ۲۴۹۰۰ تومان به آنها نرسد و مجبور باشند علیرغم توزیع نهاده‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی مرغ را به صورت آزاد با قیمت حدود ۴۰ هزار تومان بخرند.

علیرضا عباسی در جلسه بررسی روند نوسانات توزیع و قیمت مرغ در بازار استان البرز که با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در خانه ملت برگزار شد، اظهار کرد: آبان ماه سال گذشته در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی هشدار دادیم که ما شب عید، مشکل مرغ را خواهیم داشت؛ با وجود گزارش‌های دستگاه‌های اجرائی متاسفانه، تدبیری صورت نگرفت و این امر محقق شد و صف‌های مرغ در استان‌ها بوجود آمد.

 نایب رئیس کمیسیون کشاورزی گفت: گلایه مردم از تبعیض‌هاست و گله مندند که چرا باید مرغ دولتی با قیمت ۲۴۹۰۰ تومان به آنها نرسد و مجبور باشند علیرغم توزیع نهاده‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی مرغ را به صورت آزاد با قیمت حدود  ۴۰ هزار تومان بخرند.

رئیس مجمع نمایندگان استان البرز با اشاره به این نکته که در بحث قیمت مرغ چقدر با آقایان سروکله زدیم  که قیمت را به نحوی تعیین کنید که سود متناسبی هم برای مرغدار لحاظ شود؛ تصریح کرد: اگر قیمت واقعی می‌شد و نظارت بر آنهم صورت می‌گرفت؛ هم تولید کننده و هم مصرف کننده منتفع می‌شدند ولی متاسفانه می بینیم که هیچگونه تنظیم بازاری صورت نمی‌گیرد و قیمت گذاری واقعی نمی‌شود.

این نماینده مجلس افزود: این دولت نشان داده است در مدیریت ارز ۴۲۰۰ تومانی هیچ توانی ندارد.

عباسی نیاز استان به مرغ را متغیر از ۱۰۰ تا ۳۰۰ تن دانست و تاکید کرد: آمار کلی برای نیاز استان وجود ندارد و لازم است که در این مسئله تدابیر لازم اتخاذ شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در بحث تولید مرغ در استان عقب هستیم و نمی‌توان نگاه استان به استان‌های دیگر باشد. اگر استان‌های دیگر که بخشی از مازاد تولید خود را در اختیار استان ما قرار می‌دهند با مشکل مواجه شوند، عرضه مرغ در بازار استان به مشکل برمی‌خورد. ضمانت اجرایی در تامین مرغ از استان‌های دیگر وجود ندارد و لازم است توجه مسئولان استانی معطوف به این مشکل باشد که در تامین نیاز استان تا حد ممکن خودکفا باشیم.

در هفته پایانی اسفندماه سال گذشته، همزمان با کاهش عرضه مرغ به بازار و تخلف برخی از مرغ‌فروشان در فروش مرغ‌های قطعه‌بندی شرکتی با قیمت‌ های گران، مرغداران افزایش قیمت مصوب به ۲۴ هزار تومان را خواستار شدند، اما از آنجا که دولت تصمیم داشت تا پایان نوروز، هیچ کالایی گران نشود در برابرخواسته مرغداران مقاومت کرد. این اقدام ستاد تنظیم بازار موجب شد تا هم مرغداران ضرر کنند و هم مصرف‌کنندگان، زیرا دلالان با ورود به بازار مرغ توزیع را نابسامان کردند و قیمت را افزایش دادند. در این ایام به صورت محدود مرغ دولتی در تهران و سایر روستا‌ها توزیع شد، اما با صف‌های طولانی و چند ساعته همراه بود.

قیمت مرغ در بیست و نهم تیرماه ۱۴۰۰:

نوع مرغ

قیمت(تومان)

ران مرغ بدون پوست بدون دنبالچه چربی سر ساق

۴۱,۵۰۰

مغز ران بدون پوست بدون استخوان

۴۳,۵۰۰

ساق مرغ بدون پوست و سر ساق

۴۹,۰۰۰

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال

۴۸,۵۰۰

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال، بازو

۴۵,۰۰۰

ران و سینه بدون پوست بدون دنبالچه شش گردن بال

۴۲,۱۰۰

بال کبابی ساده - بدون نوک بال

۳۸,۰۰۰

بازوی کبابی ساده

۳۳,۴۰۰

مخلوط بال و بازو کبابی ساده

۳۷,۳۰۰

فیله مرغ

۶۴,۵۰۰

گردن مرغ بدون پوست

۱۲,۴۰۰

شنیتسل بدون آرد

۵۱,۵۰۰

جوجه چینی

۶۲,۶۰۰

جوجه کباب بی استخوان و بدون بازو ساده

۵۳,۷۰۰

جوجه کباب بااستخوان ساده

۴۳,۰۰۰

پا چینی ۱۰ عددی مرغ

۴۱,۰۰۰

مرغ کنتاکی

۴۰,۱۰۰

دل مرغ پاک کرده

۱۳,۲۰۰

جگر مرغ

۷,۵۰۰

سنگدان مرغ

۱۲,۸۰۰

پای مرغ

۷,۶۰۰

بلدرچین منجمد بسته ۱۰۰۰گرمی

۵۵,۰۰۰

بلدرچین منجمد بسته ۵۰۰گرمی

۳۲,۰۰۰

بلدرچین کامل تازه(بسته ۱۰۰۰گرمی)

۶۵,۵۰۰

مرغ کامل منجمد، بسته بندی کیسه ای (پوشش کیسه نایلونی)

۱۹,۹۰۰

مرغ کامل تازه، بسته بندی کیسه ای(پوشش کیسه نایلونی)

۲۶,۵۰۰

مرغ کامل تازه پاک شده، بسته بندی بشقابی

۲۸,۰۰۰

تخم مرغ بسته بندی ۱۵ عددی بسته بندی شانه های خمیری شرینگ

۲۱,۱۰۰

تخم مرغ بسته ۲۰ عددی بسته بندی شانه های خمیری شرینگ

۲۸,۷۰۰

تخم مرغ بسته ۱۲ عددی بسته بندی شانه های خمیری شرینگ

۱۲,۹۰۰

تخم مرغ بسته ۹ عددی بسته بندی شانه های خمیری شرینگ

۸,۷۰۰

تخم مرغ بسته ۶ عددی بسته بندی شانه های خمیری شرینگ

۶,۹۰۰

علت گرانی قیمت مرغ 

قیمت مرغ  مشاور عالی هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور گرما و مشکلات حل نشده شبکه توزیع را دو دلیل اصلی آغاز دوباره روند صعودی قیمت مرغ در هفته‌های اخیر عنوان کرد.

بازار مرغ پس از آرامش نسبتا کوتاه در هفته‌های اخیر بار دیگر شاهد روند صعودی آرام اما، بدون توقف قیمت است. 

قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ برای مصرف کننده ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است اما، در کمتر مرکز عرضه‌ی این قیمت دیده می‌شود. محل‌های عرضه‌ی که مرغ را با قیمت مصوب و با عنوان "مرغ دولتی" در سطح شهرها به فروش می‌رساند، اندک و همیشه شلوغ هستند.

 به گفته کارشناسان هر چند همچنان مشکل تامین نیاز نهاده‌های دامی با قیمت دولتی برای مرغداران پا برجاست اما، دلایل اصلی روند صعودی قیمت مرغ در هفته‌های اخیر بیش از همه مربوط به گرما و مشکلات حل نشده شبکه توزیع می‌شود.

محمدعلی کمالی‌سروستانی،  مشاور عالی هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور درباره تشریح وضعیت بازار مرغ و دلایل نوسان قیمت آن در هفته‌های اخیر، اظهار کرد: آمار نشان می‌دهد در اواخر اردیبهشت و خردادماه ۱۱۳ تا ۱۱۴ میلیون قطعه جوجه ریزی در مرغداری‌ها صورت گرفته است.

وی ادامه داد: با این حجم جوجه ریزی انتظار می‌رفت ۱۰۰ هزار تن مرغ در ماه‌جاری تولید و به بازار عرضه شود، اما واقعیت بازار نشان از کاهش حجم عرضه دارد.

کمالی‌سروستانی معتقد است؛ دو دلیل عمده می‌توان برای کاهش حجم عرضه مرغ به رغم جوجه ریزی مناسب در نظر گرفت که یکی گرما و دیگری مشکل حل نشده شبکه توزیع است.

وی یادآور شد: ما هر ساله با آغاز فصل گرما شاهد کاهش عرضه مرغ هستیم و حجم ورودی به بازار آن کاهش پیدا می‌کند.

کمالی‌سروستانی افزود: ضریب تبدیل خوراک به گوشت در مرغ به واسطه حساسیتی که به گرما دارد با بالا رفتن دمای هوا کاهش می‌یابد، به عبارت دیگر در گرما وزن گیری مرغ در برابر خوراک مصرفی کمتر می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال گرما زودتر و شدتر از سال‌های گذشته به سراغ کشور ما آمد، اظهار کرد: گرمای زود هنگام و شدید بر میزان تولید گوشت به ازای هر قطعه مرغ موثر بود و میزان آن را نسبت به سال‌های گذشته کمتر کرده است.

صعود قیمت مرغ

به گفته کمالی‌سروستانی؛ گرمای کم سابقه سالجاری علاوه بر کاهش وزن گیری مرغ‌های اتفاق ناخوشانید دیگری را رقم زد که نتیجه آن افزایش تلفات در مرغداری‌ها بوده است.

کمالی‌سروستانی این اتفاق ناخوشایند را قطعی برق عنوان کرد که موجب بالا رفتن تلفات مرغ‌ها در واحدهای مرغداری شده است.

وی درباره مشکلات شبکه توزیع افزود: این مشکل که تاثیر مهمی در نوسانات قیمت مرغ در بازار دارد، همچنان حل نشده باقی مانده است.

کمالی‌سروستانی تصریح کرد: مرغ از مرغدار با قیمت مصوب تحویل گرفته می‌شود اما، بخش عمده آن با قیمت مصوب توزیع نمی‌شود.

مشاور عالی هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور با تاکید بر اینکه مشکل توزیع بعد از تحویل مرغ به کشتارگاه‌ها آغاز می‌شود، گفت: وزارت صمت به دنبال راهکارهای جدید برای حل این مشکل است،  امیدواریم برای کاهش نگرانی تولیدکننده و مردم زودتر این راهکارها را اعلام و اجرایی کند.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.