کد خبر : 41543 / /
/

حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان همسان سازی | حقوق بازنشستگان لشکری

شگفتانه جذاب دولت درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان | واریزی جدید به حساب بازنشستگان

نعمت‌الله ترکی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: در صورتی که مبلغ ۹ هزار میلیارد تومان مبلغ تعیین شده برای موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری نقد شود، مساله متناسب‌سازی و مطالبه ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۹ برای یک میلیون و ۴۶۰ هزار نفر پرداخت خواهد شد.

شگفتانه جذاب دولت درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان | واریزی جدید به حساب بازنشستگان

حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان ممکن است بسته به قوانین و مقررات هر کشور و نظام بازنشستگی متفاوت باشد اما در ایران حقوق بازنشستگان یکی از مسائل پر حاشیه و پر بحث هر دولت است.اخبار منتشر شده از کمیسیون تلفیق حاکی از آن است که حقوق بازنشستگانبالاخره امسال افزایش و همسان‌سازی اجرایی خواهد شد. در صورت تصویب اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگاندر قانون برنامه هفتم ارائه کرد.

نعمت‌الله ترکی در یک برنامه تلویزیونی با حضور علی اصغر بیات رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی و علی بابایی کارنامی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تا سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: باید دید که در برنامه‌های گذشته چه اتفاقاتی برای این موضوع رخ داده است؛ در بخش قوانین و مقررات تا سال ۱۳۸۶ قانون نظام هماهنگ، بحث حفظ و نگهداشت نیروی انسانی اجرایی شد و از سال ۱۳۸۶ به قانون نظام هماهنگ کشوری تبدیل می‌شود و تامین حقوق و مستمری بازنشستگان در این قانون آمده است که به تامین هزینه زندگی بازنشستگی در ماده ۱۰۱ اشاره شده است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶ اتفاقاتی می‌افتد که ترمیم حقوق یا متناسب‌سازی به شکل قانونی اجرایی نشده است. در برنامه ششم توسعه سند بالادستی تدوین شده که در مقابل آن قانون مدیریت خدمات کشوری آمده است. از سال ۹۶ تا ۹۷ هیچ اتفاقی نیفتاده و سال ۹۷ که چالش مطالبات مطرح شد دولت بحث متناسب‌سازی حقوق را در برنامه ششم با اصلاحیه تدوین و برای اجرا ارائه می‌دهد.

به گفته وی، از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری انجام شده است که به همین منظور حقوق افراد بازنشسته باید ۹۰ درصد دریافتی شاغلان همتراز و هم گروه باید باشد که این موضوع تا سال ۱۴۰۰ رخ داده است.

ترکی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ و زمان اجرای این طرح برای سال ۱۴۰۱؛ دولت سقف و رقمی را تعیین می‌کند که ۹ هزار میلیارد تومان برای متناسب‌سازی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ آمده اما به دلیل نداشتن نقدینگی در قالب سهام مطرح کرده است و قرار بود از طریق بورس به فروش برسد و تبدیل به پول شود که اجرایی نشد. اما باید گفت که قانونگذار از همان ابتدای سال این مطالبه را نداشته‌اند که آیا این سهام به فروش رسیده است یا نه؟

وی اظهار داشت: از مجموع بازنشستگان کل کشور یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تحت پوشش صندوق قرار دارند که وظیفه ذاتی ما این است که در مقابل ارائه خدماتی که این افراد با گذشت ۳۰ سال از بهترین عمر را صرف خدمات‌رسانی به کشور داشته‌اند به بهترین شیوه خدمات ارائه دهیم.

ترکی ادامه داد: صندوق بازنشستگی فراز و فرود زیادی داشته است و اکنون ناترازی منابع و مصارف دارد که این موضوع به دلیل تحمیل قوانین و مقررات به صورت متعدد در طول این پنج دهه به صندوق به وجود آمده و اگر ناترازی وجود داشته باشد با مشکل مواجه می‌شویم. زمانی ورودی شاغلان ۶ یا ۷ نفر بوده اما اکنون به دلیل بستن ورودی‌ها و اینکه جذب از طریق آزمون استخدامی وجود ندارد، میزان ورودی و خروجی معکوس شده و اکنون زیر یک نفر شاغل کسورپرداز داریم و هفت نفر بازنشسته از منابع صندوق استفاده می‌کنند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری درباره پرداخت تسهیلات وام ضروری بازنشستگان و وام ازدواج فرزندان آنان نیز گفت: صندوق بازنشستگی در سال ۱۴۰۲ وام قرض‌الحسنه به نسبت سال گذشته را با افزایش ۱۰۰ درصدی تحقق کرده است که حدود ۳۰ میلیون تومان تسهیلات ضروری قرض‌الحسنه برای هر بازنشسته تعیین شده است.

وی با بیان اینکه امسال ۴۶۰ هزار نفر تسهیلات دریافت خواهند کرد، اظهار داشت: در بخش وام ازدواج برای فرزندان بازنشستگان و حقوق‌بگیران نیز مبلغ ۳۵ میلیون تومان بدون محدودیت در نظر گرفته شده است که به همین منظور افرادی که از سال ۱۳۹۸ ازدواج کرده و وام دریافت نکرده امکان دریافت این تسهیلات را دارد./سلام نو

حقوق بازنشستگان

افزایش فوق العاده حقوق بازنشستگان از مرداد

معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری از صدور احکام افزایش ۱۵ درصدی حقوق ۴۲۰۰ نفر از بازنشستگان وزارت بهداشت و درمان خبر داد.

در راستای اجرای ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف شد بررسی‌های لازم جهت برقراری عدالت در نظام پرداخت، رفع تبعیض و متناسب‌سازی دریافت‌ها و برخورداری از امکانات شاغلین، بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشوری و لشکری سنوات مختلف را انجام دهد. به دنبال این موضوع، مهرماه سال ۱۳۹۹ بود که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری تصویب و مقرر شد از محل قانون بودجه، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری ترمیم شود.

صدور احکام مربوطه در مردادماه ۱۴۰۰ توسط صندوق بازنشستگی کشوری انجام شد اما با وجود بارگذاری احکام صادره در سایت صندوق و مشاهده و دریافت احکام مذکور توسط بازنشستگان این حوزه، احکام صادره تاکنون به اجرا درنیامده بود و پرداخت حقوق کماکان به‌صورت گذشته انجام می‌شد. صندوق بازنشستگی در آن زمان علت عدم‌ اجرای احکام را عدم تأمین اعتبار از سوی سازمان برنامه‌ و بودجه اعلام کرده بود.

از آنجایی که یکی از مشمولان همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری، بازنشستگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند؛ ۲۱ فروردین ماه سال جاری بود که نعمت الله ترکی- مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در نشست با روسای کانون‌های بازنشستگی دانشگاه‌های علوم پزشکی ۱۲ استان کشور در خصوص منابع همسان‌سازی بازنشستگان، با اشاره به صدور احکام افزایش ۱۵ درصدی حقوق علوم پزشکی گفت: ما باید ابتدا منابع لازم برای اجرای این احکام و تعهدات آن را مطالبه می‌کردیم و در اواسط سال ۱۳۹۹ که بودجه تبدیل به قانون شده بود و چنین منابعی در بودجه پیش‌بینی نشده بود، باید منابع آن به طور مشخص و شفاف تعیین تکلیف می‌شد که متاسفانه این اتفاق نیفتاده و اکنون به یک چالش تبدیل شده است.

وی در همان زمان اعلام کرد که در آخرین روزهای سال ۱۴۰۱ با پیگیری‌های انجام شده مبلغ مابه التفاوت احکام ۱۵درصد، به حساب بازنشستگان مشمول حوزه وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی واریز شد. / سلام نو

درنهایت اواخر فروردین ماه امسال مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از پرداخت احکام ۱۵ درصد بازنشستگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و گفت که با پیگیری‌های انجام شده برای پرداخت احکام ۱۵ درصد بازنشستگان وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی، این احکام برای حدود ۱۸۰هزار نفر از بازنشستگان مشمول صادر شد.

این اظهارات اما در حالی مطرح شد که برخی بازنشستگان بهداشت و درمان به دلایلی مشمول احکام جدید افزایش ۱۵ درصدی حقوق نشدند؛ رضا فیضی‌نژاد- معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری در این باره گفت: در سال ۱۳۹۹ که طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری اجرا شد، به دلیل اینکه بازنشستگان وزارت بهداشت و درمان جزو دستگاه‌های دارای نظام پرداخت خاص هستند از این رو همسان‌سازی تاثیری بر حقوق آنها نداشت. با پیگیری‌هایی صورت گرفته از طریق سازمان برنامه و بودجه، جدولی برای این دسته از بازنشستگان در نظر گرفته شد و براساس آن افزایشی در حقوق آنها لحاظ شد.

وی با بیان اینکه این افزایش حقوق توسط صندوق بازنشستگی کشوری در اسفندماه سال ۱۴۰۱ برای ۱۸۰ هزار نفر از بازنشستگان اعمال شد، توضیح داد: زمانی که ۱۵ درصد احکام وزارت بهداشت را اعمال کردیم، حدود ۴۲۰۰ نفر باقی ماندند؛ عده‌ای از آنها که به سقف حقوق رسیده بودند، این موضوع برایشان اعمال نشد و عده‌ای نیز باتوجه به آئین‌نامه مهندسی مشاغل یک طبقه بالاتر از سایر کارکنان دستگاه‌های اجرایی قرار می‌گیرند و از همین رو همسان‌سازی برای این عده اعمال نشد و با محدودیت‌هایی همراه بود.

معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری در همین راستا اعلام کرد که اکنون با توجه به پیگیری‌های بازنشستگان و مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، احکام حدود ۴۲۰۰ نفر از بازنشستگان به تدریج صادر خواهد شد؛ از روز چهارشنبه (۲۸ تیرماه) اصلاحات احکام شروع شده و به تدریج احکام صادر و تفاوت آن پرداخت می‌شود و این افزایش از مردادماه برای این افراد لحاظ خواهد شد./ایسنا

حقوق بازنشستگان

خبر داغ نماینده مجلس درباره حقوق بازنشستگان

صدیف بدری در نشست علنی امروز (دوشنبه،2 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی خطاب به دولت، هیات رئیسه مجلس، رئیس و اعضای کمیسیون تلفیق برنامه هفتم و اجتماعی مجلس، گفت: با کمک به نهایی شدن طرح ساماندهی کارکنان دولت و همچنین اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان عدالت استخدامی و عدالت اجتماعی، عدالت پرداخت در حقوق و دستمزد را در کشور نهادینه نمایید.

نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اتمام بررسی ابهامات و ایرادات شورای نگهبان در طرح ساماندهی کارکنان دولت از هیات رئیسه محترم مجلس می خواهم که با در نظر گرفتن اهمیت موضوع و چالش های پیش روی قشر پرتلاش و زحمتکش کارگران و کارکنان شرکتی شاغل در ادارات در اسرع وقت و بدون هیچگونه تعللی نسبت به تعیین تکلیف نهایی این طرح اقدام نمایید.

وی افزود: چندین سال است که دولت نسبت به همسان سازی حقوق بازنشستگان اقدام عملیاتی نمی کند، از دولت محترم و کمیسیون تلفیق می خواهم یک حکم قابل توجه در برنامه هفتم برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در نظر بگیرد./مهر

حقوق بازنشستگان

شگفتانه جدید دولت درباره حقوق بازنشستگان

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی در نشست با مسئولان کانون‌های بازنشستگی اعم از نیرو‌های مسلح و کشوری با اشاره به اصلاح حقوق و مزایای بازنشستگان برنامه هفتم گفت:  تا پایان برنامه هفتم یک همسان سازی و همترازی بین حقوق شاغلین و بازنشستگان را داشته باشیم.

وی افزود: مقرر شد با بانک‌های مختلف توافقاتی صورت بگیرد و وام قرض الحسنه در اختیار آنان قرار گیرد.

 جوکار با اشاره به تشکیل شرکت تعاونی‌های فراگیر با حضور همه بازنشستگان گفت: معادن استان در اختیار این شرکت‌ها قرار گیرد و مزایایی که از معادن داریم شامل حال این قشر شود.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی افزود: جمع بندی نشست بخشی از ان در استان بود و بخشی از ان در مرکز خواهد بود که مقرر شد طی یکماه آینده پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی گفت: به دنبال مطالبه کانون‌های بازنشستگی استان یزد در خصوص مسائل و مشکلاتی که در رابطه با معیشت، بیمه، درمان و تسهیلات مورد نیاز دارند/ مجمع نمایندگان استان از آقای ترکی مدیر عامل سازمان بازنشستگی کشوری و آقای عیسی زاده رئیس فراکسیون بازنشستگی کشور دعوت به عمل آورد و جلسه مفصلی برگزار شد.

 میرمحمدی با اشاره به اجرای قانون همسانسازی حقوق بازنشستگان،ارتقای کمی و کیفی بیمه تکمیلی بازنشستگان ،بحث درمان و هزینه‌های دارو و تهسیلات قرض الحسنه افزود: مجلس پیگیری‌های متعددی انجام داده است و علی رغم اینکه در برنامه هفتم بحث همسان سازی حقوق از طرف دولت دیده نشد در کمیسیون اجتماعی به تصویب رسید و هم اکنون درصحن کمیسیون تلفیق برنامه و بودجه است

میرمحمدی عنوان کرد: مجلس همه گونه حمایتی از طرح‌ها و لوایحی که در خصوص حمایت از معیشت بازنشستگان باشد انجام خواهد داد

 میرهاشم موسوی (مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی) با اشاره به چالش‌های این سازمان و صندوق کارگران و بازنشستگان کارگری، به مسائل مطرح شده پیرامون این مجموعه در ارتباط با برنامه هفتم توسعه پرداخت.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه در رابطه با برنامه هفتم توسعه باید در یک جلسه پیرامون آن صحبت کنیم، گفت: نزدیک یکسال دوستان ما در دولت با بحث تنظیم این برنامه مشغول بودند و جلسات تخصصی در دولت نسبت به طراحی آن برگزار می‌شد که با حضور دوستان ما در تامین اجتماعی بود. جمع‌بندی دولت برنامه فعلی بود و مسیر خود را درحال طی کردن است.

وی افزود: اولین نکته‌ای که در رابطه با برنامه هفتم وجود دارد این است که رویکرد دولت و نگاه ما در برنامه هفتم این است که برنامه توسعه باید بتواند مسائل اساسی و چالش‌ها را در بحث تامین اجتماعی و صندوق‌ها هدف بگیرد. در بحث صندوق‌ها نیز چالش‌ها و مشکلات مشخص است و رویکرد برنامه در کلیت خودش بحث «مسئله محوری» را سرلوحه قرار داده است.

بحث تجمیع صندوق‌ها در برنامه هفتم یک اظهارنظر کلی است و هم می‌تواند خوب و هم می‌تواند بد باشد. باید ببینیم اراده‌ای که در تجمیع صندوق‌ها وجود دارد در چه حد بوده و سازوکاری که درباره تجمیع صندوق‌های بازنشستگی مطرح است، چگونه خواهد بود.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: در صورتی که مبلغ ۹ هزار میلیارد تومان مبلغ تعیین شده برای موضوع متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری نقد شود، مساله متناسب سازی و مطالبه ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۹ برای یک میلیون و ۴۶۰ هزار نفر پرداخت خواهد شد.

اعلام زمان پرداخت مطالبات متناسب سازی حقوق بازنشستگان

عمت الله ترکی با اشاره به اجرای طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان تا سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: باید دید که در برنامه‌های گذشته چه اتفاقاتی برای این موضوع رخ داده است؛ در بخش قوانین و مقررات تا سال ۱۳۸۶ قانون نظام هماهنگ، بحث حفظ و نگه داشت نیروی انسانی اجرایی شد و از سال ۱۳۸۶ به قانون نظام هماهنگ کشوری تبدیل میشود و تامین حقوق و مستمری بازنشستگان در این قانون آمده است که به تامین هزینه زندگی بازنشستگی در ماده ۱۰۱ اشاره شده است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶ اتفاقاتی میافتد که ترمیم حقوق یا متناسب سازی به شکل قانونی اجرایی نشده است. در برنامه ششم توسعه سند بالادستی تدوین شده که در مقابل آن قانون مدیریت خدمات کشوری آمده است. از سال ۹۶ تا ۹۷ هیچ اتفاقی نیفتاده و سال ۹۷ که چالش مطالبات مطرح شد دولت بحث متناسب سازی حقوق را در برنامه ششم با اصلاحیه تدوین و برای اجرا ارائه میدهد.

بنابر گزارش کانال شبکه خبری بازنشستگان به گفته وی، از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ موضوع متناسب سازی حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری انجام شده است که به همین منظور حقوق افراد بازنشسته باید ۹۰ درصد دریافتی شاغلان همتراز و هم گروه باید باشد که این موضوع تا سال ۱۴۰۰ رخ داده است.

ترکی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ و زمان اجرای این طرح برای سال ۱۴۰۱؛ دولت سقف و رقمی را تعیین میکند که ۹ هزار میلیارد تومان برای متناسب سازی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ آمده، اما به دلیل نداشتن نقدینگی در قالب سهام مطرح کرده است و قرار بود از طریق بورس به فروش برسد و تبدیل به پول شود که اجرایی نشد. اما باید گفت که قانون گذار از همان ابتدای سال این مطالبه را نداشته اند که آیا این سهام به فروش رسیده است یا نه؟ / روز نو

حقوق بازنشستگان

 انتقاد یک نماینده از عدم اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

رییس مجلس شورای اسلامی کمیسیون برنامه و بودجه را مأمور کرد تا از روند اجرای بودجه سال ۱۴۰۲ گزارشی تهیه کند.

 علی بابائی کارنامی نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۲ مرداد) مجلس شورای اسلامی با استناد به اصل سوم قانون اساسی گفت: سازمان تأمین اجتماعی و شستا متعلق به مردم است و این صندوق به نوعی صندوق بین نسلی است.

نماینده مردم ساری در مجلس افزود: قرار بود دولت برای استقرار عدالت اجتماعی از ظرفیت منابع صندوق بازنشستگی برای سرمایه‌گذاری در تمام مناطق کشور استفاده کند اما متأسفانه از این ظرفیت حتی در حد یک عدد کوچک هم به ویژه در استان‌های شمالی و همچنین منطقه امیرآباد استفاده نشده است.

وی تأکید کرد: متأسفانه مدیران مورد استفاده در شستا صرف نظر از اینکه چه نگاه سیاسی دارند، از مدیران بخش کارگری انتخاب نمی‌شوند.

بابائی کارنامی در ادامه با اشاره به موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ بیان کرد: طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ قرار بود ۲۵ درصد مابه‌التفاوت را پرداخت کنند لذا امروز ما بعد از ۴ الی ۵ ماه از اجرای بودجه سال۱۴۰۲ می‌بینیم که هنوز در جهت ارتقاء تأمین معیشت کارگران بازنشسته اقدامی صورت نگرفته است.

دکتر محمدباقر قالیباف در ادامه و در پاسخ به اخطار این نماینده گفت: کمیسیون برنامه و بودجه باید حتما از سازمان برنامه و بودجه پیگیری کند که اولاً اسناد قانون بودجه ظاهرا انتشار پیدا نکرده است، همچنین بحث مربوط به گزارش‌هایی که طبق تبصره ۲۰ باید می‌آمده، انجام نشده است.

وی افزود: حتما ما رسیدگی این موضوع را در صحن خواهیم داشت، لذا باید گزارش این مسئله تهیه شود تا روال اجرای قانون بودجه مورد پیگیری قرار گیرد./تسنیم

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.