کد خبر : 32161 / /
/

یارانه|یارانه معیشتی| یارانه جدید

جزییات مهم از یارانه معیشتی امروز 17 دی 1401| چه افرادی شامل این یارانه می شوند؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره جزییات توزیع کالابرگ الکترونیکی اظهار کرد: قانونگذار در بودجه سال ۱۴۰۱ به دولت تکلیف کرده بود که ما به ازای حذف ارز ترجیحی کالابرگ برای مردم و اشخاص مشمول یارانه تامین کند. در آن زمان زیرساخت‌ها آماده نبود. البته قانون‌گذار اشاره کرده است کالابرگ می‌تواند به انواع مختلف توزیع شود که تصمیم براین شد یارانه نقدی پرداخت شود و اقبال عمومی هم خوب بود.

جزییات مهم از یارانه معیشتی امروز 17 دی 1401|  چه افرادی شامل این یارانه می شوند؟

یارانه معیشتی جدید دولت رئیسی برای اولین بار از اردیبهشت سال 1401 پرداخت شد. رقم  یارانه معیشتی  برای هر خانوار متفاوت است.با افزایش یارانه معیشتی سه دهک پایین درآمدی توسط دولت به هر نفر ۴۰۰ هزار تومان، قدرت خرید دهک اول درآمدی روستاییان (فقیرترین دهک) ۲.۵ برابر می‌شود.یارانه معیشتی در دولت رئیسی بطور قابل ملاحظه ای افزایش یافت.در ادامه جدیدترین خبرها درباره یارانه معیشتی را می خوانیم.​

یارانه معیشتی

جزییات مهم برای مردم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره جزییات توزیع کالابرگ الکترونیکی اظهار کرد: قانونگذار در بودجه سال ۱۴۰۱ به دولت تکلیف کرده بود که ما به ازای حذف ارز ترجیحی کالابرگ برای مردم و اشخاص مشمول یارانه تامین کند. در آن زمان زیرساخت‌ها آماده نبود. البته قانون‌گذار اشاره کرده است کالابرگ می‌تواند به انواع مختلف توزیع شود که تصمیم براین شد یارانه نقدی پرداخت شود و اقبال عمومی هم خوب بود.

سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه گفت: سازمان هدفمندی هیچ‌گونه پیامکی مبنی بر قطع یارانه خانوار ارسال نکرده است.

طیبه حسینی، سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه گفت: سازمان هدفمندی یارانه پیامکی مبنی بر قطع یارانه افراد ارسال نکرده و این پیام‌ها جعلی است و تنها با قصد کلاهبرداری به افراد ارسال می‌شود.

به گفته او، با توجه به جعلی بودن این‌ پیامک‌ها به افراد توصیه می‌شود که به هیچ عنوان وارد لینک نشوند.

با توجه به قطع و وصل شدن یارانه برخی افراد ، معترضان  باید در سایت وزارت رفاه درخواست بازبینی بدهند .  سیده طیبه حسینی سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها  با بیان این مطلب در خصوص  ساماندهی قطع و وصل شدن یارانه  کسانی که واقعاً از نظر شرایط اقتصادی شرایط خوبی ندارند، گفت : طبق تبصره قانون بودجه سال 1401 مجلس دولت را مکلف کرد که دهک‌های پردرآمد را شناسایی و آنها را حذف کند و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها هم  مجدد از افرادی که در سال‌های گذشته یارانه دریافت می‌کردند، ثبت نام کنند. تقریباً 8 سال بود  افرادی که ثبت نام نکرده بودند نمی توانستند برای دریافت یارانه درخواست بدهند و ثبت نام کنند . به همین علت اردیبهشت ماه که این قانون اجرایی شد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی امر دهک‌بندی و شناسایی افراد پردرآمد و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها متولی ثبت نام شد. حسینی افزود : کسانی که اردیبهشت ماه یارانه‌شان قطع شد می‌توانستند  در سامانه حمایت رضایت رفاه درخواست بازبینی‌شان را ثبت کنند و از همان موقع  هم افرادی که ثبت نام نکرده بودند یعنی کسانی که از سال 1401 به قبل یارانه دریافت نمی کردند یا این که در سنوات گذشته یارانه‌شان حذف شده بود یا اینکه به درخواست خودشان انصراف داده بودند، این افراد نیز می توانستند به سامانه  مای جی او وی دات آی آر که همان پنجره ملی خدمات دولت هست مراجعه و اقدام به ثبت نام کنند.

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد : در حال حاضر دو مدل  یارانه داریم یا 300هزار تومان یا 400 هزار تومان یعنی افرادی که دهک یک تا 3 هستند یارانه‌شان 400 هزار تومان است  و افرادی که دهک 4 تا 9 هستند یارانه‌شان 300 هزار تومان  است یعنی آن یارانه 45 هزار تومانی به این مبلغ تبدیل شده و بعضی‌ها فکر می کنند باید یک 300هزار تومان بگیرند یک 45 هزار تومان هم بگیرند که این مسأله  درست نیست.

حسینی بیان داشت :  کسانی که در اردیبهشت ماه  دهک 10شناخته شدند وقتی که وارد سامانه حمایت شدند و درخواست بازبینی ثبت کردند مجدداً از طرف وزارت رفاه مورد بررسی قرار گرفتند. همچنین  از اردیبهشت تا یارانه آذرماه که ما پرداخت کردیم تقریباً از بین آن افرادی که درخواست بازبینی ثبت کرده بودند بیش از نیمی از آنها به جمع یارانه‌بگیران برگشتند. البته  بقیه‌شان هم که مراجعه می کنند به اداره رفاه کماکان یا در حال بررسی هستند یا اینکه اصلاً کسی وارد سامانه حمایت نشده و درخواست هم نکرده که باید برود درخواستش را بدهد.

یارانه معیشتی این افراد افزایش می‌یابد

یارانه معیشتی

به گزارش ایرنا، در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به لایحه دوفوریتی متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری( اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۱)، ردیف ۷ این لایحه درباره افزایش کمک معیشت جانبازان تصویب شد.

در ردیف ۷ این لایحه آمده است: کمک معیشت جانبازان بیست و پنج درصد(۲۵%) و بالاتر فاقد شغل ودرآمد و مشمولین ماده (۳۸) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب  ۳/  ۴/ ۸۶ به ( ۰۰۰/  ۰۰۰/ ۵۶) ریال وکمک معیشت جانبازان زیر بیست و پنج درصد(۲۵%) و رزمندگان معسر فاقد شغل ودرآمد به( ۰۰۰/  ۰۰۰/ ۴۵) ریال افزایش می‌یابد./ ایرنا

با لایحه 2 فوریتی دولت، مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی 10 تا 15 درصد افزایش می یابد با این حال، حداکثر دریافتی یک خانواده نیازمند 5 نفره به 1.5 میلیون خواهد رسید؛ آیا مجلس میزان افزایش مستمری پیشنهادی دولت را بیشتر خواهد کرد؟

 لایحه ترمیمی دولت برای اصلاح افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان دولتی، اتفاق خوبی در میانه سال است که در آن افزایش 10 تا 15 درصدی مستمری بگیران کمیته امداد و سازمان بهزیستی هم دیده شده، اما به نظر می رسد میزان این افزایش به بازنگری نیاز دارد.

یارانه معیشتی این افراد سه برابر شد

یارانه معیشتی

سخنگوی دولت در ادامه به تشریح برخی مصوبات دولت پرداخت و اظهار داشت: دولت برای نخستین بار با افزایش ۵۰ درصدی یارانه مراکز نگهداری شبانه روزی معلولان موافقت کرد و یارانه مراکز نگهداری روزانه معلولان ۳۵ و یارانه پرستاران و مادرانی که در منزل از معلول مراقبت می کنند، ۲۰ درصد افزایش یافت.

وی افزود: هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با افزایش میزان کمک هزینه (یارانه) پرداختی سازمان بهزیستی کشور به مراکز غیردولتی (روزانه و شبانه روزی) بابت نگهداری، مراقبت و خدمات توانبخشی، آموزشی، حرفهآموزی معلولان و حق پرستاری افراد دارای آسیب نخاعی و معلولان شدید و خیلی شدید از محل اعتبارات تخصیصی سازمان مذکور مندرج در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور موافقت کرد.

پرداخت یارانه نقدی ۵۰۰ هزار تومانی دولت به این دهک ها

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ضمن تشریح آمار غربالگری بینایی کودکان سه تا ۶ سال در کشور طی ۸ ماه سال جاری، اعلام کرد که بهزیستی به خانواده‌های نیازمند، کمک هزینه عینک و جراحی چشم پرداخت می‌کند که البته نسبت به سال گذشته در دستورالعمل حمایت‌های مالی، مبلغ این کمک هزینه بسیار افزایش یافته و در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزارتومان به عنوان کمک هزینه عینک به آنها پرداخت می‌شود.

افروز صفاری‌فرد با اشاره به برنامه غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ ساله که از سال ۱۳۷۵ توسط سازمان بهزیستی اجرا می‌شود، اظهار کرد: هر کودکی طی سن ۳ تا ۶ سال باید سه بار مورد غربالگری بینایی قرار گیرد تا در این راستا کودکان دارای اختلالات بینایی شناسایی و درمان شوند.

وی با بیان اینکه از ابتدای اجرای این طرح تاکنون حدود ۵۰ میلیون مورد غربال تنبلی چشم انجام شده است، گفت: از این موارد ۳۷۰ هزار کودک دارای آمبلیوپی تشخیص داده شده و این افراد مداخلات لازم همچون عینک و جراحی چشم را دریافت کرده‌ و از معلولیت بینایی آنها جلوگیری شده است. ویژگی این برنامه پیگیری وضعیت کودکان دارای اختلالات بینایی توسط همکاران در بخش دولتی و غیردولتی است.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به غربالگری‌های بینایی انجام شده طی هشت ماه سال جاری نیز، بیان کرد: طی این مدت حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار کودک غربال و از این تعداد ۳۹ هزار کودک دارای اختلالات بینایی (تنبلی چشم و عیوب انکساری) شناسایی شده‌اند. عمده موارد علت تنبلی چشم مادرزادی است و هنوز علت خاصی برای آن تشخیص داده نشده است.

وی تاکید کرد: یک زمان طلایی برای تشخیص اختلالات بینایی وجود دارد و اگر افراد در سن ۳ تا ۶ سال این اختلال را درمان کنند مشکل‌شان برطرف می‌شود، در غیر این صورت دچار معلولیت بینایی خواهند شد.

وی درباره پایگاه‌های غربالگری بینایی نیز یادآور شد: از میان ۲۵۰۰ مرکز مثبت زندگی فعال در کشور نیمی از مراکز مجهز به پایگاه غربالگری بینایی هستند، اما به جز این مراکز، موسسات غیردولتی وجود دارند که در این زمینه با سازمان همکاری می‌کنند. همچنین برخی از پایگاه‌های سیار با کمک اهالی منطقه برای انجام غربالگری کودکان در شهرها و روستاها به صورت سیار کار غربالگری انجام می‌دهند.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به پرداخت کمک هزینه عینک و جراحی چشم به خانواده‌های نیازمند نیز گفت: هزینه عینک مثل سایر خدمات بالا رفته است؛ البته نسبت به سال گذشته در دستورالعمل حمایت‌های مالی بهزیستی مبلغ کمک هزینه عینک بسیار افزایش داده شده به طوریکه در حال حاضر سازمان بهزیستی حدود ۵۰۰ هزارتومان به عنوان کمک هزینه عینک به خانواده‌های نیازمند پرداخت می‌کند اما به همان میزان قیمت عینک نیز افزایش یافته و با احتساب قیمت حدودی عینک، بهزیستی حدود یک سوم قیمت عینک را به خانواده‌های نیازمند می‌پردازد.

یارانه معیشتی

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.