کد خبر : 31732 / /
/

یارانه نقدی | یارانه نقدی خانوارها | یارانه نقدی جدید

خبر خوش اول صبحی برای یارانه نقدی بگیران | واریز یارانه نقدی 500 هزارتومانی به حساب هر ایرانی

یارانه دی ماه واریز شد. یارانه به دهک های پایین جامعه پرداخت می شود. یارانه به حساب سرپرستان خانوارها واریز می شود.

خبر خوش اول صبحی برای یارانه نقدی بگیران | واریز یارانه نقدی 500 هزارتومانی به حساب هر ایرانی

یارانه نقدی دی ماه واریز شد. یارانه به دهک های پایین جامعه پرداخت می شود. یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوارها واریز می شود. یارانه نقدی فعلا اصل است و کالابرگ الکترونیکی هم وجود دارد.از ماه آینده به صورت اعتباری یا همان کالابرگ پرداخت می شود  که در صورت عدم استفاده کالایی درآخر ماه یارانه نقدی برداشت می شود.در ادامه جزئیات بیشتری درباره یارانه نقدی بخوانید.

سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها با تایید حذف 100 هزار تومانی یارانه برخی افراد گفت: برخی از خانوارها تا ماه‌های قبل جزو دهک یک تا 3 بودند و یارانه 400 هزار تومانی می‌گرفتند. اما اکنون دهک آنها تغییر کرده و این افراد وارد دهک درآمدی 4 تا 9 شده‌اند. در نتیجه به جای 400 هزار تومان تنها 300 هزار تومان یارانه گرفته‌اند.

دهک بندی خانوار شناور است؟ مبلغ یارانه نقدی تغییر می کند؟

این مقام مسئول خبر داده که علت این مساله این است که دهک بندی امری پویاست و هر ماه ممکن است دهک بندی و در نتیجه مبلغ یارانه دریافتی خانوارها تغییر کند.

شناور بودند دهک بندی خانوارها یکی از همان نکاتی است که پیش از این هم بارها عنوان شده بود.

پیش از این هم پیگیری‌های تجارت‌نیوز از سازمان‌های متولی نشان می‌داد که وزارت رفاه از این پس دست کم هر شش ماه یکبار، فهرست دهک‌های درآمدی و شهروندان یارانه‌بگیر را به روزرسانی می‌کند. از طرف دیگر گفته می‌شود که دهک درآمدی افراد شناور است و این احتمال وجود دارد که در هر بررسی دهک درآمدی خانوارها جابجا شود و مبلغ یارانه‌ای که آنها دریافت می‌کنند هم متناسب با تغییر دهک تغییر کند.

حالا مشخص نیست که شناور بودن دهک بندی خانوار ماهانه انجام می‌شود و یا چند ماه یکبار. اما چیزی که مشخص است این است که بر خلاف دوره‌های قبل که مبلغ یارانه ثابت بود، دیگر مبلغ یارانه ثابت نیست و بسته به دهک خانوار دارد.

یارانه نقدی

پرداخت یارانه نقدی ۵۰۰ هزار تومانی دولت به این دهک ها

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ضمن تشریح آمار غربالگری بینایی کودکان سه تا ۶ سال در کشور طی ۸ ماه سال جاری، اعلام کرد که بهزیستی به خانواده‌های نیازمند، کمک هزینه عینک و جراحی چشم پرداخت می‌کند که البته نسبت به سال گذشته در دستورالعمل حمایت‌های مالی، مبلغ این کمک هزینه بسیار افزایش یافته و در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزارتومان به عنوان کمک هزینه عینک به آنها پرداخت می‌شود.

افروز صفاری‌فرد با اشاره به برنامه غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ ساله که از سال ۱۳۷۵ توسط سازمان بهزیستی اجرا می‌شود، اظهار کرد: هر کودکی طی سن ۳ تا ۶ سال باید سه بار مورد غربالگری بینایی قرار گیرد تا در این راستا کودکان دارای اختلالات بینایی شناسایی و درمان شوند.

وی با بیان اینکه از ابتدای اجرای این طرح تاکنون حدود ۵۰ میلیون مورد غربال تنبلی چشم انجام شده است، گفت: از این موارد ۳۷۰ هزار کودک دارای آمبلیوپی تشخیص داده شده و این افراد مداخلات لازم همچون عینک و جراحی چشم را دریافت کرده‌ و از معلولیت بینایی آنها جلوگیری شده است. ویژگی این برنامه پیگیری وضعیت کودکان دارای اختلالات بینایی توسط همکاران در بخش دولتی و غیردولتی است.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به غربالگری‌های بینایی انجام شده طی هشت ماه سال جاری نیز، بیان کرد: طی این مدت حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار کودک غربال و از این تعداد ۳۹ هزار کودک دارای اختلالات بینایی (تنبلی چشم و عیوب انکساری) شناسایی شده‌اند. عمده موارد علت تنبلی چشم مادرزادی است و هنوز علت خاصی برای آن تشخیص داده نشده است.

وی تاکید کرد: یک زمان طلایی برای تشخیص اختلالات بینایی وجود دارد و اگر افراد در سن ۳ تا ۶ سال این اختلال را درمان کنند مشکل‌شان برطرف می‌شود، در غیر این صورت دچار معلولیت بینایی خواهند شد.

وی درباره پایگاه‌های غربالگری بینایی نیز یادآور شد: از میان ۲۵۰۰ مرکز مثبت زندگی فعال در کشور نیمی از مراکز مجهز به پایگاه غربالگری بینایی هستند، اما به جز این مراکز، موسسات غیردولتی وجود دارند که در این زمینه با سازمان همکاری می‌کنند. همچنین برخی از پایگاه‌های سیار با کمک اهالی منطقه برای انجام غربالگری کودکان در شهرها و روستاها به صورت سیار کار غربالگری انجام می‌دهند.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به پرداخت کمک هزینه عینک و جراحی چشم به خانواده‌های نیازمند نیز گفت: هزینه عینک مثل سایر خدمات بالا رفته است؛ البته نسبت به سال گذشته در دستورالعمل حمایت‌های مالی بهزیستی مبلغ کمک هزینه عینک بسیار افزایش داده شده به طوریکه در حال حاضر سازمان بهزیستی حدود ۵۰۰ هزارتومان به عنوان کمک هزینه عینک به خانواده‌های نیازمند پرداخت می‌کند اما به همان میزان قیمت عینک نیز افزایش یافته و با احتساب قیمت حدودی عینک، بهزیستی حدود یک سوم قیمت عینک را به خانواده‌های نیازمند می‌پردازد./ایسنا

یارانه نقدی

تصمیم جدید دولت برای کالابرگ الکترونیک و یارانه نقدی

حدود هشت ماه از حذف ارز رانتی ۴۲۰۰ تومانی که حاصلی جز رانت و فساد در اقتصاد ایران نداشت، می گذرد؛ در این مدت دولت با پرداخت یارانه تلاش کرده تا بخشی از قدرت خرید مردم را حفظ کند اما مجلس همچنان بر اجرای طرح کالابرگ الکترونیک اصرار دارد در حالی که مردم به دریافت یارانه نقدی تمایل دارند.

حدود هشت ماه از حذف ارز رانتی ۴۲۰۰ تومانی که حاصلی جز رانت و فساد در اقتصاد ایران نداشت، می گذرد؛ در این مدت دولت با پرداخت یارانه تلاش کرده تا بخشی از قدرت خرید مردم را حفظ کند اما مجلس همچنان بر اجرای طرح کالابرگ الکترونیک اصرار دارد در حالی که مردم به دریافت یارانه نقدی تمایل دارند.

مجلس شورای اسلامی در جریان تصویب بودجه ۱۴۰۱ به دولت اجازه داد نسبت به اصلاح نرخ ارز ترجیحی اقدام کند و آن را مشروط به توزیع کالابرگ الکترونیکی برای کالاهای اساسی آن هم به نرخ شهریور ۱۴۰۰ کرد.

بر اساس قانون بودجه، به دولت اجازه داده می‌شود در سال ۱۴۰۱ تا معادل سقف ردیف (۱۸) جدول مصارف تبصره (۱۴) این قانون را از طریق تأمین منابع مابه‌التفاوت ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی اختصاص دهد. چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف نماید باید قبلاً ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف‌کننده برای کالاهای اساسی را از طرق کالابرگ الکترونیکی و در امور پزشکی از طریق بیمه‌ها و به طرق جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد به طوری که افراد بتوانند این کالاها و خدمات را به نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰ و در سقف سهمیه تعیین‌شده تهیه کنند.

با این توصیف، مجلس دست دولت را در نحوه اجرای قانون باز گذاشت و اجازه داد تا با توجه به شرایط کشور و منابع موجود، نسبت به پرداخت یارانه نقدی و یا کالابرگ الکترونیک اقدام کند. اما اکنون با گذشت هشت ماه از اجرای این بند از قانون و با وجود آماده سازی زیرساخت کالابرگ الکترونیک و اجرای آزمایشی آن در یک استان، برآیندها نشان می دهد مردم به یارانه نقدی تمایل بیشتری دارند تا دریافت کالابرگ الکترونیک.

با این وجود مجلس همچنان بر توزیع کالابرگ الکترونیک تاکید دارد؛ در این رابطه رئیس مجلس در یک گفت و گوی تلویزیونی خود در مورد حذف ارز ترجیحی در بودجه ۱۴۰۲ گفت: در اجرای قانون مربوط به حذف ارز ترجیحی اشکالاتی وجود داشت، باید با سبد کالا معیشت مردم مورد حمایت قرار می گرفت.

وی با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی ناقص انجام شده است و باید تکمیل شود، تصریح کرد: دولت بستر فنی انتخاب مردم بین سبد کالا و یارانه نقدی را فراهم کرده است باید قدرت خرید مردم حفظ شود ، تثبیت قیمت اشتباه است.

با این وجود، آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در نشست امروز هیات دولت به طور صریح اعلام کرد که اجرای آزمایشی ارائه کالابرگ الکترونیک از استان هرمزگان آغاز شده است؛ زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح توزیع کالابرگ الکترونیک در زمان تصویب و آغاز اجرای قانون مردمی‌سازی یارانه‌ها فراهم نبود، لذا اجرای طرح توزیع کالابرگ الکترونیک به گونه‌ای برنامه‌ریزی شد که در مرحله اجرای سراسری آن برای مردم مشکلی ایجاد نشود.

اکنون با گذشت چند ماه از حذف ارز ترجیحی و پرداخت یارانه نقدی به مردم و مهیا سازی زیرساخت های کالابرگ الکترونیک و اینکه دولت می خواهد این کار به انتخاب مردم باشد، این سوال پیش می آید که کدام نوع یارانه حمایتی هم برای مردم و هم اقتصاد مفیدتر است.

عطا بهرامی کارشناس اقتصادی دراین باره به خبرنگار سیاسی ایرنا می گوید: در قانون بودجه امسال، مجلس دست دولت را برای پرداخت جبرانی به مردم در ازای اصلاح قیمت ارز ترجیحی باز گذشت؛ قانون می گوید یا می توان پرداخت نقدی به مردم داشت و یا کالاهای اساسی و مصرفی به صورت کالابرگ الکترونیک به مردم عرضه کرد.

وی افزود: اقتصاد ایران تجربه هر دو نوع پرداخت یارانه را داشته است؛ در دهه های ۶۰ و ۷۰ کوپن کالا به مردم عرضه می شد و از سال ۸۹ به سمت یارانه نقدی حرکت کردیم.

این تحلیلگر مسایل اقتصادی با بیان اینکه پرداخت یارانه مستقیم به مردم اثرگذاری بهتری بر کاهش ضریب جینی به عنوان یکی از شاخص های بهبود معیشت داشته است، افزود: در دوره ای که یارانه نقدی به مردم پرداخت شد، ضریب جینی به ۰.۳۶ رسید که نوعی رکورد بود و نشان می داد که پرداخت یارانه نقدی نسبت به کالابرگ برتری کاملی در ترمیم معیشت مردم دارد.

بهرامی با یادآوری این نکته که دولت دست مصرف کننده را از استفاده از یارانه نقدی و یا کالابرگ الکترونیک باز گذاشته است، افزود: آنچه اهمیت دارد، این است که سیستم کالابرگ انتخاب مصرف کننده را از بین می برد زیرا سبد مصرف خانوار شامل دهها و صدها قلم کالاست و ممکن است یک مصرف کننده به یک نوع کالا نیازی نداشته باشد و یا بخواهد یارانه خود را صرف خرید خدمات یا بازپرداخت تسهیلات بانکی کند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: هدف پرداخت یارانه و سیستم های حمایتی در همه اقتصادها، ارتقای تقاضای کل در بازار است و بنابراین هر اقدامی که به تقویت تقاضای مصرف کننده کمک کند، نوعی پرداخت یارانه و حمایت از خانوار محسوب می شود.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.