کد خبر : 766 / /
/

حقوق بازنشستگان/پاداش بازنشستگان/وام بازنشستگان

واریز حقوق بازنشستگان شروع شد | جزئیات مهم

حقوق شهریور ماه سال ۱۴۰۰ برای بیش از یک و نیم میلیون نفر از بازنشستگان و وظیفه بگیران صندوق بازنشستگی کشوری با همکاری سازمان برنامه وبودجه و خزانه کل کشور از ساعتی پیش در برخی از استانهای کشور به حساب این عزیزان واریز شد.

واریز حقوق بازنشستگان شروع شد | جزئیات مهم

 حقوق بازنشستگان از ظهر امروز آغاز شده است.حقوق بازنشستگان شهریور ماه سال ۱۴۰۰ برای بیش از یک و نیم میلیون نفر از بازنشستگان و وظیفه بگیران صندوق بازنشستگی کشوری با همکاری سازمان برنامه وبودجه و خزانه کل کشور از ساعتی پیش در برخی از استانهای کشور به حساب این عزیزان واریز شد. حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری تفاوت زیادی دارد.طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان در مجلس بررسی می شود.اخبار مرتبط با حقوق بازنشستگان را در سایت خبرآزاد بخوانید.

براساس اعلام صندوق بازنشستگی کشوری واریز حقوق شهریور ماه بازنشستگان این صندوق از ظهر امروز آغاز شده است

حقوق شهریور ماه سال ۱۴۰۰ برای بیش از یک و نیم میلیون نفر از بازنشستگان و وظیفه بگیران صندوق بازنشستگی کشوری با همکاری سازمان برنامه وبودجه و خزانه کل کشور از ساعتی پیش در برخی از استانهای کشور به حساب این عزیزان واریز شد. 

گفتنی است پرداخت به بازنشستگان در سایر استانها هم تا پایان امشب انجام خواهد شد.

بحران صندوق‌ها و افزایش حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان

علی سعدوندی، کارشناس اقتصادی معتقد است مجموعه‌ای از ناکارآمدی در بودجه‌ریزی دولت، ضعف در مدیریت صندوق‌های تامین اجتماعی و نبود نظارت کافی بر شبکه بانکی، اکنون خود را در واقعیتی به نام نرخ تورم نشان داده که فشار آن بر دوش مردم است.

او می‌گوید: نوع سیاستگذاری‌ای که در چند دهه گذشته در حوزه اقتصاد کلان انجام شده، کشور را به مرز بحران کشانده است. رویه در همه این سال‌ها بر این مبنا قرار داشته که کسری بودجه دولت مرکزی به نهادهای عمومی و بانک‌ها منتقل شود.

آنگونه که سعدوندی توضیح می‌دهد، در واقع دولت برای سال‌های متمادی، بار کسری بودجه خود را به صندوق‌های بازنشستگی منتقل کرده یا با سیاست‌های تکلیفی، از بانک‌ها تسهیلات گرفته است.

به اعتقاد این کارشناس اقتصادی، در نتیجه چنین رویه‌ا‌ی اکنون هم خود دولت کسری بودجه بالایی دارد و هم صندوق‌های بازنشستگی، با کمبود منابع مواجه شده‌اند؛ به گونه‌ای که منابع و مصارف آنها تراز نیست.

او ادامه می‌دهد: بانک‌های دولتی نیز با سیاست‌های تکلیفی تبدیل به قلک دولت شده‌اند و به صورت مداوم در حال خلق پول هستند. این منابع در نهایت از محل اضافه برداشت از بانک مرکزی تامین می‌شوند که نتیجه آن تورم است.

افزایش حقوق بازنشستگان فشار به اقتصاد 

حقوق بازنشستگان

سعدوندی نتیجه همه این موارد را فشار به اقتصاد کشور می‌داند و می‌افزاید: شاید نرخ‌های مالیاتی در ایران نسبت به برخی کشورهای دیگر بالا نباشد، اما مجموع این درصدها با منابعی که صندوق‌های بازنشستگی از بنگاه‌های اقتصادی دریافت می‌کنند، نشان‌دهنده فشار زیادی است که به بخش واقعی اقتصاد و تولید ملی وارد می‌شود.

به گفته او، با وجود این صندوق‌ها همچنان دچار بحران در مصارف و منابع هستند که این موضوع، از مدیریت بسیار ضعیف آنها حکایت می‌کند.

اما آیا صندوق‌ها نباید در سال‌های گذشته به گونه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کردند که اکنون برای تامین مصارف خود به دریافت تسهیلات یا استفاده از منابع خزانه، وابسته نباشند؟

سعدوندی در پاسخ به این پرسش می‌گوید: در بخش سرمایه‌گذاری، صندوق‌ها به تصدی‌گری رو آورده‌اند و در همین بخش نیز، منافع شخصی و جناحی، بر منافع مستمری‌بگیران آنها ارجحیت داشته است.

او می‌افزاید: از سوی دیگر سیاست‌های اقتصادی نادرست، باعث افزایش بیکاری به ویژه در نسل جوان شده و این امر ورودی صندوق‌ها را کاهش داده است.

با توجه به شرایط بحرانی‌ صندوق‌های بازنشستگی، حالا تردیدهایی نیز برای بازپرداخت تسهیلات دریافتی آنها از بانک‌ها وجود دارد.

سعدوندی در این مورد می‌گوید: با توجه به اینکه ورودی و خروجی صندوق‌ها تراز نیست، می‌توان گفت آنها در آستانه ورشکستگی قرار دارند. در این شرایط قابل پیش‌بینی است که قادر نباشند تسهیلات دریافتی از بانک‌ها را بازپرداخت کنند.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.