کد خبر : 2816 / /
/

خبر فوری درباره حقوق بازنشستگان در ۱۴۰۰+جزئیات بیشتر را بخوانید

مدیرکل مستمری‌های سازمان تأمین اجتماعی نحوه افزایش مبالغ کمک‌هزینه‌های عائله‌مندی و اولاد در سال ۱۴۰۰ را توضیح داد.

خبر فوری درباره حقوق بازنشستگان در ۱۴۰۰+جزئیات بیشتر را بخوانید

برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان  در سال 1400 اعتبارات کافی در نظر گرفته شده است.حقوق بازنشستگان  تامین اجتماعی با حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری تفاوت زیادی دارد. بیش از 90 هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان  در نظر گرفتیم.حقوق بازنشستگان در سال 1400 همسان سازی می‌شود.حقوق بازنشستگان را با ما دنبال کنید. 

 

ناهید حیدری با یادآوری اینکه طبق مصوبات هیئت دولت و شورای‌عالی کار، مقرر شده است حقوق دریافت‌کنندگان تا حداقل مستمری، ۳۹ درصد و برای سایر سطوح ۲۶ درصد به‌علاوه مبلغ ثابت ۲ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۵۵۰ ریال بر مبنای دریافتی اسفند ۹۹ افزایش یابد که در اجرای این مصوبات مستمری تمام بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان مشمول قانون تأمین اجتماعی برقرار شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی مجموع آیتم‌های مبلغ مستمری سال ۱۳۹۹ و مبلغ متناسب‌ سازی مرحله اول در سال ۱۳۹۹، مبنای اعمال افزایش مستمری ماده ۹۶ قانون قرار داده شده است، در خصوص فرمول اجرایی متناسب‌سازی گفت: فرمول اجرای متناسب‌سازی با رعایت اصل سه‌جانبه‌گرایی و پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی با حضور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، معاونان مدیرعامل رئیس و نمایندگان کانون‌ عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران و رئیس اتحادیه پیشکسوتان کارگران بازنشسته تعیین و پس از تأیید و تصویب هیئت مدیره و هیئت امنای سازمان، اجرایی شده است.

مدیرکل مستمری‌ها با اشاره به اینکه رعایت بند (ط) ماده (۹) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی و اجرای متناسب‌سازی مرحله دوم برای ارتقای نسبی سطح معیشت مستمری‌بگیران معزز که همواره یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان مربوط در این سازمان بوده است، گفت: مقرر شد در راستای تحقق این امر و پاسخ به خواسته مستمری‌بگیران، دو شاخص بیمه‌ای؛ اول: مدت سابقه پرداخت حق بیمه، دوم: دستمزد مشمول کسر حق بیمه در زمان اشتغال، ضریب ترمیمی درخصوص متناسب‌سازی حقوق افرادی که در سال‌های گذشته نسبت مستمری زمان برقراری آنان به‌نسبت حداقل‌ مستمری، افت و کاهش داشته است، (با جبران ۷۵ درصد از نسبت ازدست‌رفته) اعمال شود. همچنین با توجه به انتظارات و مطالبه همه سطوح مستمری‌بگیر از سازمان تأمین اجتماعی و شرایط سخت اقتصادی بازنشستگان مقرر شد پس از اعمال ماده ۹۶ و اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ و افزایش مزایای جانبی، افزایش دریافتی هیچ مستمری‌بگیری نسبت به دریافتی اسفند ماه ۱۳۹۹ کمتر از ۵۰ درصد نباشد.

وی درباره کمک‌هزینه عائله‌مندی و و حق اولاد خاطرنشان کرد: در سال جاری یکسان‌سازی مبالغ کمک‌هزینه‌های عائله‌مندی و اولاد همانند بازنشستگان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری انجام شده است و از این پس تمام همسران بازمانده مستمری‌بگیر نیز همانند بازنشستگان و ازکارافتادگان کلی از این کمک بهره‌مند خواهند بود.

حقوق بازنشستگان/افزایش حق اولاد بازنشستگان

حقوق بازنشستگان به‌گفته حیدری، با اعمال تغییرات انجام‌شده، حداقل میزان پرداختی یک مستمری‌بگیر با ۲۰ سال سابقه به‌نسبت سال ۱۳۹۸ به‌میزان ۱۳۵ درصد افزایش یافته به‌نحوی که مبلغ مذکور در سال ۱۴۰۰ با داشتن همسر و دو فرزند به ۳۹ میلیون ریال رسیده است. همچنین حداقل میزان پرداختی یک مستمری‌بگیر با ۳۰ سال سابقه به نسبت سال ۱۳۹۸ به میزان ۱۵۸ درصد افزایش‌یافته به‌نحوی که مبلغ مذکور در سال ۱۴۰۰ با داشتن همسر و دو فرزند به ۴۳ میلیون ریال رسیده است و این در حالی است که بر اساس مصوبه مورخ ۲۳ اسفند ۹۹ شورای‌عالی کار مجموع حداقل پرداختی به بیمه‌شدگان با احتساب مزایای مشابه پس از کسر حق بیمه سهم بیمه‌شده، به‌مراتب کمتر از مبالغ مذکور خواهد بود.

وی با یادآوری این‌که؛ کمک‌هزینه مسکن و کمک‌هزینه تأمین معیشت مستمری‌بگیران به‌ترتیب به‌میزان  ۱۱۴ و ۶۶ درصد نسبت به مبالغ مربوطه در سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است، درباره احکام مستمری‌بگیران گفت: احکام افزایش مستمری و متناسب‌سازی مستمری‌بگیران از تاریخ دهم اردیبهشت ۱۴۰۰ از طریق سامانه خدمات غیرحضوری Es.tamin.ir در دسترس مستمری‌بگیران قرار داده شده است و با توجه به اینکه در زمان حاضر لیست مستمری ماهیانه اردیبهشت‌ماه از طریق تمام واحدهای اجرایی در سراسر کشور در حال محاسبه است، فیش‌های حقوقی مستمری‌بگیران همزمان با پرداخت مستمری آنان از بیستم ماه جاری از طریق سامانه مذکور قابل رؤیت خواهد بود.

 

انتشار اطلاعیه همسان سازی حقوق بازنشستگان 

در این اطلاعیه تصریح شده است: بر این اساس مقرر شد، به منظور جلوگیری از توقف در پرداخت مستمری‌ها، پرداخت برمبنای محاسبات فعلی استمرار یابد و همزمان نسبت به بررسی و رفع ایرادات نرم‌افزاری و اعمال اصلاحات و صدور احکام جدید برای مستمری‌بگیران فوق تا پایان اردیبهشت سال جاری اقدام لازم انجام شود.

قرار بود سازمان تامین اجتماعی از روز گذشته(جمعه) پرداخت مستمری‌ها و متناسب‌سازی مرحله دوم را اجرایی کند

که همزمان با این پرداخت‌ها و مطرح شدن اشکالاتی در پرداختی‌ها به سایر سطوح، با دستور مدیرعامل این سازمان، این اقدام به منظور بازبینی موضوع و اطمینان از صحت محاسبات به تعویق افتاد.

مرحله اول متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در مرداد سال ۹۹ اجرایی و حقوق ماهانه مستمری‌ بگیران این سازمان از ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافت. مرحله دوم این متناسب‌سازی نیز در پرداخت حقوق فروردین ماه این جمعیت لحاظ خواهد شد.

به گفته مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، براساس این متناسب‌سازی، بازنشستگان با ٣٠ سال سابقه از فروردین ١۴٠٠، ۴ میلیون و ۲۰۰ تا ۴میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

بازنشستگان با بیش از ٣٠ سال سابقه نیز باتوجه به سنوات بیش از این مبلغ و بازنشستگان کمتر از ٣٠ سال سابقه هم کمتر از این میزان را (باتوجه به سنوات) دریافت خواهند کرد.

حقوق بازنشستگان

در این راستا همچنین ۲۸ اسفندماه ۹۹ مبلغ یک ‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به‌صورت علی‌الحساب به حساب بازنشستگان واریز شد.

مقرر بود سازمان تامین‌اجتماعی روز گذشته جمعه (بیستم فروردین ماه)، پرداخت مستمری‌ها و متناسب‌سازی مرحله دوم را اجرایی کند که همزمان با این پرداخت‌ها و مطرح شدن اشکالاتی در پرداختی‌ها به سایر سطوح، با دستور مدیرعامل این سازمان، این اقدام به منظور بازبینی موضوع و اطمینان از صحت محاسبات به تعویق افتاد.

علی دهقان کیا در گفت‌وگویی با اشاره به تعویق افتادن احکام جدید بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی اظهار کرد: این تصمیم به دلیل تجمعاتی گرفته شده است که در روزهای گذشته از سوی برخی افراد در مقابل ساختمان‌های تأمین اجتماعی انجام شده است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که هنوز احکام جدید حقوق بازنشستگان صادر نشده است و برخی از افراد که کارگران بازنشسته نیستند و از مدیران برخی از نهادها هستند، گمانه‌زنی‌هایی را در رابطه با احکام جدید داشته‌اند.

دهقان‌کیا خاطرنشان کرد: در همین زمینه روز گذشته نیز پیشنهادات جدیدی برای حقوق بازنشسته‌ها اعلام شده که البته هنوز به صورت کامل اعلام نشده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۶۰درصد از بازنشستگان تأمین اجتماعی حداقل‌بگیر حقوق بازنشستگی هستند، گفت: بنابر محاسبه‌ای که انجام شده این افراد باید بین ۴۱۰۰۰۰۰ تومان تا۴۲۰۰۰۰۰ تومان دریافتی خواهند داشت.

همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال 1400

محمدباقر نوبخت، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: برای یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ اعتبار کافی در نظر گرفته شده و نه تنها مشکلی در این رابطه برای بازنشستگان لشکری و کشوری وجود ندارد، بلکه برای تامین اجتماعی هم این کار انجام شده است.

به گفته این مقام مسئول، گرچه متناسب‌سازی حقوق عده‌ای از بازنشستگان در مردادماه ۹۹ به صورت افزایش حقوق انجام شد، اما احکام این متناسب‌سازی را توانستیم مجدداً یکبار در اواخر اسفند و اکنون هم برای سال ۱۴۰۰ برای همه آنان اصلاح کنیم.

از مهر سال ۹۹ حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری بر طبق فرمول ۹۰درصد به سرانجام رسید یعنی اینکه هر بازنشسته باید حداقل ۹۰ درصد حقوق شاغل هم طبقه و همتراز خود را دریافت کند.

گفتنی است، بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان هم در بودجه سال ۱۴۰۰ برای بازنشستگان مشمول تامین اجتماعی لحاظ شده است.

احکام جدید حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی طی سال‌های گذشته فاصله معناداری با حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری داشت که موجب اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی بود.

در اسفند اعلام شد که از طریق وصول بخشی از مطالبات سازمان اجتماعی از دولت حقوق بازنشستگان این سازمان با دیگر بازنشستگان متناسب‌سازی می‌شود و مبلغ ۱٫۲ میلیون تومان نیز در پایان اسفند گذشته به عنوان معوقات شش ماهه دوم سال ۹۹ واریز شد.

حالا قرار است متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در فروردین اعمال شود و رئیس این سازمان اعلام کرده که از امروز امکان صدور احکام جدید افزایش حقوق بازنشستگان وجود دارد.

برای دیدن این احکام بازنشستگان ابتدا باید در سامانه تامین اجتماعی ثبت‌نام کنند، در این مرحله حتما باید شماره تلفن همراه وارد شده صرفاً متعلق به شخص بازنشسته باشد.

پس از انجام ثبت‌نام فرد و کسانی که از قبل ثبت‌نام کرده‌اند برای دیدن احکام جدید پس از ورود به سامانه تامین اجتماعی به آدرس «https://tamin.ir/» و در پایین صفحه اول وارد بخش «حکم مستمری‌بگیران» شوند.

بازنشستگان همچنین می‌توانند روی لینک «https://account.tamin.ir/auth/login» کلیک و دو گزینه «کد ملی» و «گذرواژه» خود را وارد کنند.

حقوق‌ بازنشستگان تامین اجتماعی در ماه‌های گذشته معمولا از دهه سوم هر ماه بر اساس جدول زمان‌بندی مبتنی بر حروف الفبا واریز شده، آنطور که سالاری گفته در فروردین نیز حقوق‌ها با زمان‌بندی معمول و مشابه ماه‌های گذشته پرداخت می‌شود.

بنابراین از پایان این هفته یا از ابتدای هفته آینده فرایند واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی انجام می‌شود.

حقوق بازنشستگان در سال 1400

حقوق بازنشستگان

طبق ماده ۹۶۰ حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۰ مشخص شد و از این قرار است.

حق اولاد از ۱۴۷۹۳ تومان شده ۹۵۹۹۶ یعنی= ۸۱۲۰۲ تومان اضافه

کمک معیشت از ۱۲۰۰۰۰ شده ۲۰۰۰۰۰ یعنی ۸۰۰۰۰ اضافه

حق مسکن و سنوات بدون تغییر و اضافه نشده است.

در مجموع= ۴۵۹۰۰۰ تومان افزایش

توجه داشته باشید که هنوز اصل افزایش حقوق در احکام ثبت نشده و فقط این تغییرات در مزایا تا این لحظه اعمال شده است.

مصطفی سالاری در خصوص برنامه‌های سال آینده برای افزایش حقوق بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی گفت: برای امسال یک برنامه افزایش معمول سنواتی که مربوط به ماده ۹۶ می‌شود و یکی هم متناسب سازی است که برای بار دوم طی ۱۰ ماه گذشته انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: با اعمال افزایش حقوق و متناسب سازی، فاصله‌ای که بین حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی با صندوق‌های دیگر ایجاد شده بود، تقریباً رفع می‌شود.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه متناسب سازی مطالبه حداکثری بازنشستگان بوده است، گفت: هم دولت و هم مجلس برای اجرایی شدن این مطالبه کمک کردند و متناسب سازی دستور رئیس جمهور نیز بوده است.

حقوق بازنشستگان در سال جدید

وی ادامه داد: همه موارد دست به دست هم دادند تا بتوانیم منابع را حداقل به صورت مصوب تأمین کنیم البته این اعتبار هنوز عملیاتی نشده و در بودجه سال ۱۴۰۰ آمده است و طبیعتاً تا زمانی که بودجه به دست ما برسد زمان می‌برد اما ما این مصوبه را اجرایی می‌کنیم به پشتوانه آن چیزی در قانون بودجه آمده و منابعی که حاصل خواهد شد.

به گفته سالاری، همه منابعی که از متناسب سازی به علاوه ماده ۹۶ افزایش سنواتی می‌گذاریم، مربوط به آن چیزی که در بودجه کل کشور آمده نیست و بخش اعظم آن مربوط به درآمدهای اختصاصی سازمان تأمین اجتماعی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مبلغ متناسب‌سازی در پایه حقوق بازنشستگان محاسبه می‌شود یا خیر گفت: در مرحله اول متناسب سازی نیز این مبلغ بر روی پایه بازنشستگان آمد و در مهر و آبان کامل بر روی پایه حقوق قرار گرفت. هیچ موردی نداریم که آیتم جداگانه گذاشته باشیم و روی پایه نیامده باشد چرا که وقتی روی پایه می‌آید مشمول افزایش سنواتی سال‌های بعد نیز خواهد شد اما اگر عدد ثابت باشد این امکان وجود ندارد.

منبع: تسنیم

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.