کد خبر : 1154 / /
/

ریزش سنگین قیمت دلا‌ر تا کجا ادامه دارد؟

شاخص دلار دچار ریزش نسبتا سنگینی شد.

ریزش سنگین قیمت دلا‌ر تا کجا ادامه دارد؟

قیمت دلار  در سال اخیر با افزایش چشمگیری روبه رو بوده است. قیمت دلار در روند اقتصاد و تجارت کشورها نقش بسزایی دارد .قیمت دلار در ارتباط مستقیم با تغییرات جهانی قرار دارد .قیمت دلار  تاثیر مستقیم دارد بر قیمت طلا و سکه و با افزایش قیمت دلار قیمت طلا و سکه هم افزایش می یابد. قیمت دلار را با ما دنبال کنید.

 

نگرانی بابت قیمت دلار

روابط روسیه و غرب بر سر بازداشت مخالف سرنشناس ولادمیر پوتین رو به وخامت رفته است و پس از دستگیری شماری از معترضان در این کشور و اعتراض اروپایی ها، مسکو سه دیپلمات اروپایی را از این کشور اخراج کرد. افزایش تنش‌ها در اروپا باعث نگرانی معامله گران از افزایش ریسک‌های ژئوپلتیک در قاره سبز و اخلال در بازار انرژی با توجه به نقش پررنگ روسیه در تامین انرژی اروپا شده است.

با احیای نسبی تقاضای مصرف‌کنندگان و افزایش استخدام نیروهای جدید در شرکت‌های بزرگ امریکایی نرخ بیکاری بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تا پایان ماه ژانویه باز هم کاهشی شد و رقم ۶.۳ درصد را ثبت کرد. این نرخ بیکاری که ۰.۴ درصد کمتر از ماه قبل بوده، کمترین نرخ بیکاری این کشور در طول ۱۱ ماه اخیر است. با این حال وزیر خزانه داری امریکا این کاهش را ناکافی دانسته و با اشاره به پیامدهای غیرقابل انکار کرونا بر روی اقتصاد و بازار کار امریکا گفته است درحال‌حاضر بازار کار در حال درجا زدن است و سال‌ها زمان خواهد برد تا به شرایط قبل از بحران بازگردد.

قیمت دلار

کاهش وابستگی به قیمت دلار 

برخلاف انتظارات، مناسبات دولت جدید هم در امریکا با چین به گرمی پیش نمی‌رود و آنتونی بلینکن- وزیر خارجه امریکا با متهم کردن چین به سو استفاده از ساز و کارهای بین‌المللی گفته است کشورش متعهد به دفاع از ارزش‌های دموکراتیک است. سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز با هشدار به چین گفته است چین باید پاسخگوی اعمال خود در منطقه آسیا- اقیانوسیه باشد. امانویل مکرون- رئیس‌جمهوری فرانسه در واکنش به تنش‌های اخیر گفته است اروپا باید از قرار گرفتن در جبهه مخالف چین خودداری کند. وی همچنین از توافق اخیر تجاری اتحادیه اروپا با چین دفاع کرد.

در راستای تلاش چین برای کاهش وابستگی دلار و همچنین به حداقل رساندن آسیب‌ها از تحریم‌های احتمالی امریکا بر روی مراودات مالی و بانکی این کشور با جهان، سوییفت و بانک مرکزی چین موافقت نامه‌ای را به امضا رساندند که در آن قرار است دو طرف با یکدیگر در راستای افزایش استفاده از سطح یوان در جهان همکاری کرده و زمینه را برای ورود یوان دیجیتال به نظام مالی مهیا کنند. شماری از کشورها در ماه‌های اخیر به تلاش خود برای کاهش وابستگی به دلار شدت بخشیده‌اند که این مسئله تقاضا برای دلار را تحت تاثیر قرار داده است.

دلار به طور متوسط حدود هفت درصد ارزش خود را مقابل سبد ارزهای مهم جهانی از دست داد اما انتظار می‌رود روزهای بهتری در انتظار دلار باشد چرا که چشم‌انداز اقتصادی امریکا رو به بهبود است و تیم جدید مدیریت وزارت خزانه داری نیز مخالف تضعیف دلار محسوب می‌شود. بانک مرکزی امریکا احتمالا نرخ بهره را در نزدیکی صفر درصد حفظ خواهد کرد اما زمزمه هایی از امکان رسیدن نرخ بهره به سطح منفی در انگلیس به گوش می‌رسد. بانک مرکزی انگلیس پیش‌بینی کرده است رشد سه ماهه نخست امسال اقتصاد این کشور منفی چهار درصد باشد و روند احیای اقتصاد تا پایان سال به طول بیانجامد.

ماریو دراگی- رئیس سابق بانک مرکزی اروپا احتمالا نخست وزیر جدید ایتالیا خواهد بود. انتصاب یک فرد با سابقه بانکی در کشوری که یکی از حادترین بحران‌های بدهی را در قاره سبز دارد می‌تواند تا حدی باعث آرامش خیال بیشتر معامله گران از آینده سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو شود. دراگی در بحران مالی سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ اروپا که ابتدا از کشورهای غربی نظیر اسپانیا و پرتغال شروع شد و سپس به سراسر اروپا سرایت کرد نقشی کلیدی ایفا کرد و از وی به عنوان چهره‌ای توانمند در مدیریت بحران بدهی که جدی‌ترین مشکل اقتصاد ایتالیا نیز هست یاد می‌شود.

قیمت دلار انگلیس به کانون اصلی جهش کرونا در جهان تبدیل شده و گونه جدید دارای مقاومت بیشتری نسبت به گونه‌های قبلی است. تلفات روزانه ناشی از ابتلا به کووید در بسیاری از کشورهای اروپایی بالا باقی مانده و کشورهای اروپایی باید دوباره منتظر کاهش رشد اقتصادی و طولانی تر شدن مدت زمان لازم برای بازگشت به شرایط پیش از آغاز همه گیری باشند. برخی از مقامات بهداشتی اروپایی هشدار داده‌اند که هدف واکسیناسیون ۷۰ درصدی شهروندان اتحادیه اروپا با روند فعلی تا سال ۲۰۲۲ طول خواهد کشید.

تاثیر رشد اقتصادی بر قیمت دلار 

دفتر کنترل بودجه کنترل امریکا در ارزیابی خود از وضعیت اقتصادی این کشور پیش‌بینی کرده رشد اقتصادی امسال بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به ۴.۶ درصد برسد که اگرچه دو درصد کمتر از برآورد قبلی است اما نسبت به رشد سال قبل ۸.۱ درصد بیشتر خواهد بود. از طرف دیگر وضعیت اقتصادی اروپا کماکان ناامید‌کننده باقی مانده و تا پایان دسامبر ۲۰۲۰ نرخ بیکاری در منطقه یورو با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۷.۵ درصد رسید اما این نرخ در سطح اتحادیه اروپا بدون تغییر نسبت به ماه قبل در سطح ۸.۴ درصد باقی ماند. این نرخ بیکاری بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده در کشورهای عضو منطقه یورو در سه ماه اخیر بوده است.

وزارت ارتباطات و امور داخلی ژاپن اعلام کرد: نرخ بیکاری در این کشور تا پایان ماه دسامبر بدون تغییر نسبت به ماه قبل به ۲.۹ درصد رسیده است. این کمترین نرخ بیکاری ثبت شده در این کشور از ژوئیه ۲۰۲۰ تاکنون بوده است. با در نظر گرفتن فاکتورهای فصلی شمار بیکاران ژاپنی درحال‌حاضر حدود دو میلیون و ۴۰۰۰ نفر برآورد می‌شود که ۶۰۰۰ نفر بیشتر از شمار بیکاران ثبت شده در مدت مشابه سال ۲۰۱۹ بوده است.

تاکنون بیش از ۱۰۷ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۳۰۱ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین دو میلیون و ۳۴۱ هزار و ۵۲۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به امریکا با ۴۷۶ هزار و ۶۳۵ نفر، برزیل با ۲۳۲ هزار و ۴۳۱ نفر، مکزیک با ۱۶۶ هزار و ۷۳۱ نفر، هند با ۱۵۵ هزار و ۲۳۴ نفر و انگلیس با ۱۱۳ هزار و ۸۵۰ نفر بوده است.

شدت گرفتن سرعت شیوع کرونا باعث شده است تا شاهد رقم خوردن رکوردهای جدید از مرگ و میر روزانه ویروس کرونا باشیم تا جایی که روز بیستم ژانویه با ثبت از ۱۷ هزار و ۳۷۴ فوتی در یک شبانه روز رکورد قبلی را که مربوط روز بیست و نهم دسامبر با ثبت از ۱۴ هزار و ۱۱۷ فوتی بود، شکست.

کیت جوکیس- استراتژیست ارزی بانک سوسیت ژنرال گفت: به زبان ساده از نظر معامله گران ارزش فعلی دلار بیش از حدی است که باید باشد و برای همین فکر می‌کنم روزهای بد دلار ادامه دارد. بازارها به آن چه در حوزه سیاست‌گذاری پولی رخ می‌دهد واکنش نشان می‌دهند و با وضعیت فعلی فشار زیادی روی دلار است. در مقایسه با ماه‌های ابتدایی سال جذابیت دلار برای بسیاری از معامله گران کاهش پیدا کرده است.

شاخص قیمت دلار

 شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۴۸ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۵۰۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۲ دلار اعلام شد (نرخ‌های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

قیمت دلار و ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۳۹ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۷۹ دلار مبادله شد. یورو ۰.۴۸ درصد بالا رفت و با ماندن در کانال ۱.۲۱ به ۱.۲۱ دلار رسید.

قیمت دلار و ارزهای آسیایی

 در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۵۴ درصد کاهش به ۱۰۴.۵۹۸ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۲۹۳ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۳۵ یوان چین اعلام شد.

نوسانات قیمت دلار 

دلار شب گذشته و در معاملات پشت‌خطی مرز ۲۵ هزار تومان را درهم شکست، اما صبح امروز دوباره به کانال ۲۴ هزار تومان عقب‌نشینی کرد. انتظار می‌رود نوسانات بازار ارز امروز حول مرز ۲۵ هزار تومان بالا باشد.

به نظر می‌رسد عامل اصلی صعود قیمت‌ها به تفاوت مواضع ایران و امریکا در شروع مذاکرات برجامی برمی‌گردد که اخیرا شدت گرفته است. بایدن در مصاحبه‌ای اظهارکرد برای حضور ایران در میز مذاکره تحریم‌ها را رفع نمی‌کند. رهبر انقلاب نیز علاوه بر آنکه یکبار قطعیت خود را در خصوص لزوم رفع تحریم‌ها برای بازگشت ایران به تعهدات برجامی اعلام کرده بودند، دیروز بار دیگر بر قطعی بودن این موضع تاکید داشتند. البته ناگفته نماند که به نظر می‌رسید برداشت بازار ارز از اظهارات اخیر جو بایدن به نوعی سوبرداشت بوده باشد. کاخ سفید دو بار در روزهای اخیر گفته بایدن را اصلاح کرده و در تلاش برای آرام کردن اوضاع است.

قیمت دلار

عامل کاهشی نرخ قیمت دلار چه می‌تواند باشد؟

با این حال، اگرچه این مسئله یک گره در همین ابتدای کار احیای برجام به نظر می‌رسد، اما برخی با یادآوری آنکه پیش از برجام هم بسیاری انتظار شکل‌گیری توافق را نداشتند، مرتفع شدن اختلافات را چندان نامحتمل نمی‌دانند.

رفتار بازار ارز هم هنوز نشان از امیدواری فعالان اقتصادی به رفع تحریم‌ها دارد. چنانکه در روزهای اخیر هر بار که این بازار بر مبنای شایعات ملتهب و دلار صعودی شد، به نظر قوت نیروهای افزایشی چندان نبود. گویی ریسک افت ناگهانی قیمت‌ها همچنان وجود دارد و همین خریداران را محتاط نگه داشته است. باید در نظر داشت که سطح ۲۵ هزار تومان مرز روانی حساس اسکناس امریکایی نیز محسوب می‌شود.

اما با موج صعودی اخیر بازار ارز یک زنگ خطر به صدا درآمده که هشدار می‌دهد در صورتی که دلار در روزهای پیش رو متغیرهای صعودی بیشتری پیدا کند و بتواند از مرز ۲۵ هزار تومان با موفقیت عبور کند، ممکن است به لحاظ روانی بار دیگر زمینه صعود بیشتر ایجاد شود. ممکن است اجرای پروتکل الحاقی در ضرب‌العجل ۳ اسفند یکی از این عوامل صعودی باشد.

تغییر قیمت دلار و بازگشت صف به پشت در صرافی‌ها

با افزایش فاصله نرخ‌های دلار رسمی و بازار آزاد، باز هم در روزهای اخیر خبر از صف‌های طولانی مقابل صرافی‌های خیابان فردوسی هستیم. دلار صرافی ملی امروز ۲۰۰ تومان افزایش یافت اما همچنان در کانال ۲۳ هزار تومان قرار دارد. فاصله حدودا هزار تومانی نرخ دلار آزاد و صرافی ملی به معنای آن است که هر فردی با سهمیه خرید ۲۲۰۰ دلار در سال می‌تواند با خرید این میزان دلار از صرافی و فروش در بازار، حدود ۲ میلیون تومان سود کند.

تغییرات قیمت دلار 

بانک مرکزی در گزارشی نرخ فروش دلار در بازار بین بانکی و بازار آزاد در پاییز امسال را اعلام کرده که طبق آن در مهر ماه دلار در بازار بین بانکی معادل ۴۲۰۰ تومان فروخته می‌شد و در همین ماه این نوع ارز در بازار آزاد به نرخ ۲۹ هزار و ۲۴۳ تومان فروخته شده است.

علاوه براین، در آبان امسال نیز نرخ فروش دلار در بازار بین بانکی و بازار آزاد به ترتیب معادل ۴۲۰۰ و ۲۶ هزار و ۹۳۲ تومان بوده است.

همچنین، طبق این گزارش دلار در آذر ماه در بازار بین بانکی معادل ۴۲۰۰ تومان و در بازار آزاد به نرخ ۲۵ هزار و ۵۱۳ تومان فروخته شده است.

قیمت دلار

بنابراین، دلار در بازار بین بانکی با نرخ ۴۲۰۰ تومان و در بازار آزاد با میانگین نرخ ۲۷ هزار و ۲۲۹ تومان در پاییز امسال معامله شده است.

از آنجا که در تابستان امسال نرخ فروش دلار در بازار بین بانکی ۴۲۰۰ تومان و در بازار آزاد نیز به طور متوسط ۲۲ هزار و ۶۳۲ تومان بوده است، در مقایسه با پاییز امسال در بازار آزاد تقریبا با ۲۳ درصد رشد مواجه شده است.

علاوه براین، در این مدت نرخ این ارز در بازار بین بانکی نیز نسبت به تابستان امسال تغییری نکرده و ثابت مانده است.

همچنین، نرخ فروش دلار در مهرماه فصل پاییز بیشترین نرخ نسبت به ماه‌های دیگر این فصل را به خود دیده است.

عنوان قیمت(ریال) تغییر روز قبل
دلار ۲۳۷,۴۷۰ ۰.۰% ۲۳۷,۴۷۰
یورو ۲۸۵,۹۵۰ ۰.۱۷% ۲۸۵,۴۶۰
پوند انگلیس ۳۳۷,۰۲۰ ۲.۱۲% ۳۳۰,۰۱۰
درهم امارات ۶۷,۱۲۰ ۱.۶۸% ۶۶,۰۱۰
لیر ترکیه ۳۴,۵۰۰ ۲.۶۸% ۳۳,۶۰۰
فرانک سوییس ۲۷۵,۶۰۰ ۲% ۲۷۰,۲۰۰
یوان چین ۳۷,۸۰۰ ۱.۶۱% ۳۷,۲۰۰
دلار کانادا ۱۹۲,۲۵۰ ۲.۱۲% ۱۸۸,۲۵۰
دلار استرالیا ۱۸۹,۴۰۰ ۲.۳۲% ۱۸۵,۱۰۰
ریال عمان ۶۳۶,۶۰۰ ۱.۳۲% ۶۲۸,۳۰۰
کرون نروژ ۲۹,۰۰۰ ۲.۸۴% ۲۸,۲۰۰

دفتر کنترل بودجه کنترل آمریکا در ارزیابی خود از وضعیت اقتصادی این کشور پیش بینی کرده رشد اقتصادی امسال بزرگ ترین اقتصاد جهان به ۴.۶ درصد برسد که اگرچه دو درصد کمتر از برآورد قبلی است اما نسبت به رشد سال قبل ۸.۱ درصد بیشتر خواهد بود. از طرف دیگر وضعیت اقتصادی اروپا کماکان ناامید کننده باقی مانده و تا پایان دسامبر ۲۰۲۰ نرخ بیکاری در منطقه یورو با ۰.۱  درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۷.۵ درصد رسید اما این نرخ در سطح اتحادیه اروپا بدون تغییر نسبت به ماه قبل در سطح ۸.۴ درصد باقی ماند. این نرخ بیکاری بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده در کشورهای عضو منطقه یورو در سه ماه اخیر بوده است.

قیمت دلار صعودی شد

قیمت دلار

وزارت ارتباطات و امور داخلی ژاپن اعلام کرد نرخ بیکاری در این کشور تا پایان ماه دسامبر بدون تغییر نسبت به ماه قبل به ۲.۹ درصد رسیده است. این کمترین نرخ بیکاری ثبت شده در این کشور از ژوییه ۲۰۲۰ تاکنون بوده است. با در نظر گرفتن فاکتورهای فصلی شمار بیکاران ژاپنی در حال حاضر حدود دو میلیون و ۴۰۰۰ نفر برآورد می شود که ۶۰۰۰ نفر بیشتر از شمار بیکاران ثبت شده در مدت مشابه سال ۲۰۱۹ بوده است.

وضعیت اقتصادی کشورهای اروپایی هنوز فاصله زیادی تا سطح مطلوب دارد و رشد اقتصادی بسیاری از آن ها در محدوده صفر درصدی یا منفی قرار دارد. اقتصاد آلمان سال ۲۰۲۰ را با رشد منفی پنج درصدی به پایان رساند که اگرچه بهتر از عملکرد سال ۲۰۰۹ با رشد منفی ۵.۷ درصد است اما یکی از بدترین عملکردهای اقتصاد این کشور در تاریخ معاصر محسوب می شود. پیتر آلتمایر- وزیر اقتصاد آلمان با دشوار خواندن شرایط کنونی گفته است انتظار ندارد تا پیش از سال ۲۰۲۲ اقتصاد آلمان به شرایط قبل از بحران کرونا بازگردد. در سه ماهه چهارم سال قبل نیز رشد اقتصادی آلمان تنها ۰.۱ درصد بوده است.  

مرکز آمار فرانسه در گزارشی اعلام کرد در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰، متوسط رشد اقتصادی این کشور منفی ۱.۳ درصد اندازه‌گیری شده است که ۰.۲ درصد کمتر از نرخ پیش‌بینی شده قبلی و ۱۹.۸ درصد کمتر از رشد اقتصادی ثبت شده این کشور در سه ماهه قبلی بوده است. بر مبنای سالانه نیز متوسط رشد اقتصادی فرانسه در دوازده ماه منتهی به دسامبر منفی ۸.۳ درصد اندازه گیری شده است.

قیمت دلار

برخلاف برخی انتظارات، چین و آمریکا در دوره بایدن هم دست کم در ابتدای مسیر روابط کم تنشی را تجربه نکرده اند و اختلافات دو طرف تا حد زیادی پا بر جا مانده است. چوی تیانکای- سفیر چین در آمریکا در نخستین اظهار نظر مقامات ارشد چینی در خصوص رابطه با آمریکا گفته است چین همواره به دنبال همزیستی مسالمت آمیز با آمریکا است و واشنگتن نباید از خط قرمزها عبور کند. تیانکای با بیان اینکه آمریکا دارای سو برداشت از مناسبات با چین است افزود: این یک برداشت غلط است که برخی مقامات آمریکایی چین را رقیب استراتژیک خود می دانند.  

احتیاط معامله گران نسبت به روزهای آینده بیش از پیش بیشتر شده به ویژه حالا که شمار مبتلایان به کرونا در جهان از رقم ۱۰۰ میلیون نفر نیز فراتر رفته است. در اروپا دولت آلمان پیش بینی خود از رشد اقتصادی امسال این کشور را به سه درصد کاهش داده که بسیار کمتر از رشد پیش بینی شده ۴.۴ درصدی قبلی است. آلمان در روزهای اخیر شاهد افزایش بی سابقه شمار مبتلایان و قربانیان کرونا بوده و دولت در نتیجه این اتفاق و با هدف کاستن از سرعت شیوع ویروس مجبور به اعمال برخی محدودیت ها شده است.  

شاخص مدیران خرید آلمان نشان می دهد دید مدیران اقتصادی نسبت به شرایط اقتصاد در ماه های پیش رو کمی بهتر شده است. با این حال هنوز این شاخص با سطح قبل از کرونا فاصله معناداری دارد و تا زمانی که واکسن ها اثربخشی قابل توجهی نداشته باشند روند فعلی ادامه دارد. الزام به تزریق واکسن در حداقل دو نوبت و عدم دسترسی کشورهای فقیر به واکسن از جمله دلایلی است که معامله گران را نسبت به اتمام بحران کرونا تا پایان سال نگران می کند. سازمان بهداشت جهانی نیز از کشورهای ثروتمند خواسته است به کشورهای کم توان تر برای تهیه واکسن کمک کنند چرا که بدون آن کانون های شیوع بیماری باقی خواهند ماند.  

قیمت دلار

کریستین لاگارد- رییس سابق صندوق بین المللی پول و رییس فعلی بانک مرکزی اروپا- با بیان اینکه امیدوار است سال ۲۰۲۱ سالی برای احیای اقتصاد جهانی باشد گفته است هنوز با سطح کم سابقه ای از نااطمینانی نسبت به آینده مواجه هستیم. لاگارد که در مجمع جهانی اقتصاد به سخنرانی می پرداخت در بخش دیگر سخنانش با اشاره به افزایش مجدد آمار مبتلایان به کرونا در جهان گفت سیاست های حمایتی بانک مرکزی اروپا برای تقویت رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۱ هم ادامه خواهد یافت و پیش بینی می کنم رشد اقتصادی منطقه یورو امسال به طور متوسط حدود ۳.۹ درصد باشد.  

داده های اقتصادی از آسیا و اروپا هنوز امیدوار کننده نیستند. در ژاپن میزان تولیدات صنعتی تا پایان هفته سوم ژانویه رشد منفی داشته است و انتظار می رود این روند در صورت اعمال قرنطینه یا محدودیت های تجاری تشدید شود. همچنین متوسط نرخ تورم ژاپن در ۱۲ ماه منتهی به دسامبر با ۰.۳ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به منفی ۱.۲ رسید که این رقم، یکی از کمترین تورم های ثبت شده در این کشور طی دو سال اخیر بوده است. بانک مرکزی ژاپن رسیدن به تورم دو درصدی را هدفگذاری کرده است.   

تاکنون بیش از ۱۰۳ میلیون و ۷۲۰ هزار و ۲۲۸ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین دو میلیون و ۲۴۲ هزار و ۱۹۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۴۵۲ هزار و ۴۲۸ نفر، برزیل با ۲۲۴ هزار و ۵۳۴ نفر، مکزیک با ۱۵۸ هزار و ۵۳۶ نفر، هند با ۱۵۴ هزار و ۵۲۱ نفر و انگلیس با ۱۰۶ هزار و ۵۶۴ نفر بوده است.

شدت گرفتن سرعت شیوع کرونا باعث شده است تا شاهد رقم خوردن رکوردهای جدید از مرگ و میر روزانه ویروس کرونا باشیم تا جایی که روز بیستم ژانویه با ثبت از ۱۷ هزار و ۳۷۴ فوتی در یک شبانه روز رکورد قبلی را که مربوط روز بیست و نهم دسامبر با ثبت از ۱۴ هزار و ۱۱۷ فوتی بود، شکست.  

کیت جوکیس- استراتژیست ارزی بانک سوسیت ژنرال گفت: به زبان ساده از نظر معامله گران ارزش فعلی دلار بیش از حدی است که باید باشد و برای همین فکر می کنم روزهای بد دلار ادامه دارد. بازارها به آن چه در حوزه سیاست گذاری پولی رخ می دهد واکنش نشان می دهند و با وضعیت فعلی فشار زیادی روی دلار است. در مقایسه با ماه های ابتدایی سال جذابیت دلار برای بسیاری از معامله گران کاهش پیدا کرده است.  

شاخص قیمت دلار

قیمت دلار

 شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۴۶ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۹۵۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۱۵ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

قیمت دلار/ ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۲۳ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۶۷ دلار مبادله شد. یورو ۰.۵۸ درصد پایین رفت و با رفتن به کانال ۱.۲۰ به ۱.۲۰۶ دلار رسید.

قیمت دلار / ارزهای آسیایی

 در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۲۶ درصد افزایش به ۱۰۴.۹۸ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۱۱ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۶۸ یوان چین اعلام شد.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.