کد خبر : 9749 / /
/

خبر مهم/نحوه بازپرداخت وام نهضت ملی مسکن تغییر کرد

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام است، گفت: بازپرداخت اقساط وام نهضت ملی مسکن پلکانی می‌شود.

خبر مهم/نحوه بازپرداخت وام نهضت ملی مسکن تغییر کرد

رستم قاسمی با اشاره به ضرورت استفاده از تجربیات پیشین در ساخت مسکن گفت: بنا داریم در نهضت ملی مسکن از تجربه خوب مسکن مهر که مزیت‌های خوبی نیز داشته است استفاده کنیم، معایب آن را نیز در نظر بگیریم و بتوانیم روند بهتری را شکل دهیم.

وی با یادآوری این که حدود 200 هزار واحد مسکن مهر باقیمانده که اتمام آنها در دستور کار قرار دارد،‌افزود: در قانون جهش تولید مسکن فرصت بسیار خوبی در اختیار کسانی که صاحب مسکن نیستند، قرار گرفته است.

وی با اشاره به این‌که همزمان با ورودم به وزارت راه سیاست ایجاد بانک زمین را ابلاغ کردم،‌افزود: طبق آماراکنون اراضی موجود حدود 900 شهر شناسایی شده‌ است. پیشتر باید در پرونده‌ها به دنبال زمین‌های موجود می‌گشتیم، اما امروز در یک سامانه شفاف اطلاعات زمین، محدوده و کاربری آن  در دسترس قرار دارد. تا یک ماه آینده بانک زمین در کل کشور تکمیل می‌شود.

وی ادامه داد: در نهضت ملی مسکن ما زمین را واگذار می‌کنیم و زمین برای همه متقاضیان پیش‌بینی شده است. تا امروز که ثبت‌نام برای حدود 500 شهر در سامانه آغاز شده است، نزدیک به  900 هزار نفر ثبت‌نام  کرده‌اند. ساخت مسکن جدید متقاضی محور است، و در هر شهر هر چه قدر متقاضی وجود داشته باشد، به آن مقدار واحد مسکونی ساخته می‌شود  و برای ساخت چهارمیلیون واحد مسکونی بر اساس پیش بینی ها، تأمین زمین انجام خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ عملیات احداث  160 هزار واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن در حال شروع شدن است و بعضا شروع نیز شده است. ساخت مسکن اصولا در ایران بیش از یک سال تا یک سال و نیم طول می‌کشد، بنابراین برای عمل به تعهد ساخت 4 میلیون مسکن طی 4 سال، باید در سال اول احداث بیش از یک میلیون واحد مسکونی را شروع کنیم. برنامه این است که در گام اول احداث 2 میلیون واحد مسکونی را آغاز کرده و با پشت سر گذاشتن این مرحله احداث 2 میلیون واحد بعدی آغاز شود.

وی افزود: اکنون به استان‌ها اعلام کردیم در گام اول، متناسب جمعیت و تعداد متقاضیان باید برای سقف 2 میلیون واحد مسکونی زمین پیش‌بینی شود که اکثر استان‌ها زمین را پیش‌بینی کردند. بنابراین در گام اول احداث 2 میلیون واحد مسکونی را شروع خواهیم کرد. زمین در خیلی از شهرهای کشور تعیین تکلیف شده و در بخشی از شهرها که تعیین تکلیف نشده این کار در حال انجام است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به ابلاغ سهم بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن اشاره کرد و گفت: هفته پیش در شورای پول و اعتبار و در یک جلسه طولانی، اعطای 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات مسکن در سال 1400 مصوب و به بانک‌های کشور ابلاغ شد. این قانون دائمی است و در سال‌های بعد میزان تسهیلات متناسب با تورم افزایش خواهد یافت. امسال ضرورت پرداخت  360 هزار میلیارد تومان به بانک‌های کشور ابلاغ شده و بانک‌ها موظف هستند سهم تعیین شده را پرداخت کنند. چنانچه پرداخت نکنند، طبق قانون با 20 درصد جریمه مالیاتی روبرو خواهند شد و این تضمینی برای پرداخت تسهیلات است. 

وی ادامه داد: البته برای شروع نهضت ملی مسکن منتظر این ابلاغ نماندیم و از منابعی که پیشتر در اختیار داشتیم زمین‌های مربوط به راه و شهرسازی را آماده‌سازی و پیمانکاران را انتخاب کردیم. اکنون در بسیاری از استان‌ها عملیات اجرایی احداث واحدها در حال آغاز است. در سفر آینده هیات دولت به استان زنجان عملیات اجرایی احداث نزدیک به 12 هزار واحد مسکونی آغاز خواهد شد. اکنون در اراک حدود 15 هزار واحد آماده عملیات اجرایی است، بنابراین تردیدی ندارم که کار با سرعت پیش خواهد رفت.

این عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: با بنیاد مسکن برای احداث 200 هزار واحد مسکونی روستایی توافق شده است. احداث این واحدهای متناظر با کد ملی افراد، که عمده آن‌ها تحت حمایت نهادهای حمایتی هستند، انجام می‌شود. بر اساس توافق بنیاد مسکن گزارش کنترل پروژه را هر ماه ارائه می‌کنند تا بتوانیم زمان‌بندی احداث این واحدها را پیش‌بینی کنیم.

قاسمی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده برای ثبت‌نام مجردها در نهضت ملی مسکن گفت: بر اساس قانون فعلی که اکنون مبنای کار است، خانم‌های مجرد بالای 35 و زنان مجرد سرپرست خانواده می‌توانند برای دریافت واحدهای مسکونی ثبت نام کنند. اما بر اساس توافقی که با دولت و شخص آقای رییس جمهور شده و دوشنبه آینده در جلسه‌ای بررسی و یقینا مصوبه‌ خواهد شد، بنا داریم امکانی را فراهم کنیم که مجردها در طرح ثبت‌نام کرده و هنگام تحویل مسکن ازدواج خود را ثابت کنند.

وی ادامه داد: طبیعتا در کشور ما آقایان مسئول تامین خانه هستند. بنابرای منهای خانم‌های  مجرد بالای 35 سال و زنان سرپرست خانوار، این ثبت‌نام شامل آقایان است. برای هر واحد در منطقه‌ای مانند تهران 450 میلیون تومان تسهیلات پیش‌بینی شده است. بازگشت این تسهیلات 20 ساله است که فرصت بسیار خوبی است. همچنین تیمی از وزارت راه و شهرسازی، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در حال کار هستند تا طرحی ارائه کنند که بر اساس آن، بازپرداخت اقساط به صورت پلکانی انجام شده و قسط نسبتی از درآمد خانوار باشد. 

وزیر راه و شهرسازی در انتها به مساله قیر رایگاه اشاره کرد و گفت: قیر رایگان قرار است بر اساس قانون در اختیار قرار بگیرد و جلسات متعددی برای تحقق این مساله برگزار شده و دوستان در وزارت نفت نیز در حال همکاری هستند . امروز در کمیسیون عمران جلسه‌ای در این رابطه برگزار می‌شود و امیدواریم این مساله تصویب شود./تسنیم

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.