کد خبر : 8853 / /
/

چه کسانی نمی توانند در «مسکن رئیسی» ثبت نام کند؟

اگرچه قرار است طرح جهش مسکن دهک‌های اول تا سوم را خانه‌دار کند اما انتشار جزئیات آن نشان می‌دهد بسیاری از افراد در این دهک‌ها توان پرداخت اقساط تسهیلات آن را ندارند. برخی با انتقاد به این طرح می‌گویند با حقوق سه میلیون تومانی چطور می‌توان اقساط پنج میلیونی طرح جهش مسکن را پرداخت کرد!

چه کسانی نمی توانند در «مسکن رئیسی» ثبت نام کند؟

ثبت‌نام طرح جهش مسکن از روز چهارشنبه ۲۸ مهرماه شروع شد و تا پنجشنبه حدود ۱۰۰ هزار نفر برای آن ثبت‌نام کردند. طرحی که به گفته مقامات قرار است با هدف احداث مسکن در استطاعت خانوارهای دهک‌های اول تا سوم با حمایت حداکثری دولت انجام شود. اما آیا همه می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند؟

آنطور که اقبال شاکری، یکی از نمایندگان مجلس گفته اقساط تسهیلات ۴۵۰ میلیون واحدهای طرح جهش مسکن که به سازندگان پرداخت می‌شود، بین ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان با مدت بازپرداخت ۱۸ تا ۲۰ سال است.

این در حالی است که حداقل حقوق وزارت کاری سال ۱۴۰۰، حدود ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار توان است. یعنی اگر کسی این این میزان حقوق را بگیرد عملا توان پرداخت این اقساط و ثبت‌نام برای این طرح را ندارد.

برخی هم می‌گویند حقوق حدود چهار تا پنج میلیون تومانی می‌گیرند، اما با این میزان حقوق باز هم پرداخت اقساط این طرح قابل پرداخت نیست. بنابراین به نظر می‌رسد این طرح چندان برای دهک‌های اول تا سوم قابل استفاده نیست.

این در حالی است که بر اساس گزارش وزارت کار، با توجه به اینکه خط فقر در سال ۹۹ با افزایش ۳۸ درصدی به یک میلیون و ۲۵۴ هزار تومان رسیده بود انتظار می‌رفت تا پایان این سال و با توجه به شیوع گسترده کرونا در کشور و خروج حدود دو میلیون نفر از بازار کار، تعداد افرادی که در فقر مطلق زندگی می‌کردند از ۲۶ میلیون نفر به حدود ۳۰ میلیون نفر برسد. (ایلنا)

طرح جهش مسکن برای کارگران نیست

برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز در واکنش به شرایط ثبت‌نام این طرح گفته‌اند توان پرداخت اقساط را ندارند. در ادامه نظر برخی از آنها را می‌خوانید:

«هر ماه چهار میلیون تومان حقوق می‌گیرم بعد دولت اقساط این وام را پنج میلیون تومان گذاشته است. این طرح هم برای پولدارهاست، اگر برای مستاجرهاست این طرح بدون کارشناسی است.»

«افراد مددجو تبصره چهارده کمیته که کارگر فصلی هستند و هیچ ضامنی نمی‌یابند، متاهل و دارای فرزند و درامد کمی دارند تکلیفشان چیست؟»

«کسی که مستاجر است نصف یا یک سوم حقوقش برای اجاره خانه، پول آب و برق و گاز می‌شود. اگر بیمار شود و هزینه درمان و بیمارستان را چطور یک کارگر ساده پرداخت کند؟»

«کسی که حقوقش سه میلیون است چطور می‌تواند پنج میلیون تومان قسط بدهد؟»

«همسرم کارگری ساده با حقوق سه میلیون تومان که حتی به خورد و خوراکمان هم نمی‌رسد، چطور ماهی سه میلیون تومان قسط پرداخت کند؟»

«خانواده چهار نفری و مستاجر هستیم. اگر اینقدر درآمد داشتیم که این اقساط را پرداخت کنیم، مستاجر نبودیم. برای ما خانه‌دار شدن افسانه است.»

«اگر مستاجری آنقدر درآمد داشته باشد که ماهی سه تا ۵ میلیون تومان پرداخت کند که با آن بهترین خانه در بهترین نقطه شهر خانه اجاره می‌کند.»

«ما کارگران چطور می‌توانیم این ملبغ اقساط را پرداخت کنیم؟ لطفا قیمت‌ها را پایین بیاورید تا بتوانیم ثبت‌نام کنیم.»

«یا واقعا نمی‌دانند حقوق دریافتی کارگر چقدر است یا باز این طرح برای کارگر جماعت نیست!»

جزئیات شرط سکونت پنج ساله در شهر مورد تقاضا

نکته دیگر برای این طرح سکونت پنج ساله در شهر مورد تقاضا است. در این زمینه کسانی که در شهر مادر سکونت داشته‌اند ممکن است در شهر خودشان پروژه‌ای تعریف نشده باشد، بنابراین مجاز هستند در شهرهای جدید اطراف ثبت نام کنند. به طور مثال افرادی که در شهر تهران سکونت دارند می‌توانند برای پرند و هشتگرد تقاضا بدهند اما نمی‌توانند دماوند یا پاکدشت را انتخاب کنند. در صورت اشتباه درخواست متقاضی رد می‌شود.

طرح جهش مسکن اگرچه به هدف کمک به خانه‌دار شدن مردم و مشخصا دهک‌های اول تا سوم شروع شده اما تاکنون جزئیاتی که از آن منتشر شده نشان می‌دهد این دهک‌ها امکان استفاده از آن را ندارند.

ثبت‌نام اجرای قانون جهش تولید مسکن در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir از روز چهارشنبه، در ۳۱ استان و شهرهایی که زمین برای آنها تامین شده، آغاز شد./ تجارت نیوز

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.