کد خبر : 8826 / /
/

اتفاق شوکه کننده در بازار برنج!

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: برنج از کشاورزان با قیمت حدودی هر کیلوگرم ۳۹ تا ۴۰ هزار تومان خریداری می‌شود اما با قیمت حدود ۶۰ هزار تومان به دست مصرف کنندگان می‌رسد.

اتفاق شوکه کننده در بازار برنج!

ذبیح الله اعظمی ساردوئی عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی ، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در خصوص دلایل افزایش قیمت برنج در بازار، گفت: ۱۹ استان کشور امکان کشت برنج دارند اما با توجه به خشکسالی رخ داده سطح زیر کشت این محصول کاهش قابل توجهی داشته است. به صورت مثال در استانی مانند خوزستان حدود ۷ هزار هکتار از اراضی زیر کشت برنج نرفت و این اتفاق در استان‌های مانند فارس نیز رخ داده است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با برنامه ریزی می‌توانیم به راحتی میزان تولید برنج را تا حد بسیار زیادی افزایش دهیم، ادامه داد: برنج از کشاورزان با قیمت حدودی هر کیلوگرم ۳۹ تا ۴۰ هزار تومان خریداری می‌شود اما با قیمت حدود ۶۰ هزار تومان به دست مصرف کنندگان می‌رسد بر این اساس یک سوم قیمت این محصول به جیب دلالان و واسطه‌ها می‌رود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با نوسازی و بازسازی واحدهای شالی کوبی می‌توان از هدر رفت و تبدیل شدن حدود ۱۰۰ هزار تن برنج به ضایعات جلوگیری کرد، عنوان کرد: بهبود عملکرد در واحد سطح تولید برنج می‌تواند به افزایش میزان تولید این محصول کمک فراوانی داشته باشد و نیاز به واردات را کم کند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سالانه به ۳میلیون ۲۰۰ هزار تن برنج نیاز داریم که ۲ میلیون ۲۰۰ هزار تن آن در داخل کشور تولید می‌شود، در شرایط اقتصادی فعلی و گرانی‌ها متاسفانه سرانه مصرف برنج هر ایرانی از ۳۶ کیلوگرم به کمتر از ۳۰ کیلوگرم کاهش پیدا کرده است.

 خانه ملت

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.