کد خبر : 7582 / /
/

حباب قیمت خودرو درحال ترکیدن!/ کدام خودروها ارزان می شوند؟

قیمت خودرو در بازار دو روز گذشته با افزایش قیمت همراه بود و قیمت پراید و گروه پژو روند صعودی داشت.

حباب قیمت خودرو درحال ترکیدن!/ کدام خودروها ارزان می شوند؟

در بازار خودروهای داخلی روند قیمت‌ها در تعداد زیادی از خودروها صعودی بود. قیمت پراید و تعدادی از خودروهای گروه پژو با افزایش قیمت همراه بودند.

قیمت پراید ۱۱۱ به ۱۵۲ میلیون تومان و قیمت پراید ۱۳۱ به ۱۳۷ میلیون تومان رسید. آنچه مسلم است روند نزولی قیمت‌ها بیشتر متوجه خودروهایی است که طی سه سال گذشته و همزمان با توقف واردات، حباب قیمتی زیادی داشتند و از لحاظ قیمت در راس هرم بازار بردند.

از این خودروها به عنوان خودروهای لاکچری یاد می‌شود. به گفته فعالان بازار، دیگر خودروهای وارداتی موجود که از خودروهای لاکچری فاصله دارند، تاثیر‌پذیری کمتری نیز از مصوبه مجلس داشته‌اند. بنابراین محصولات لوکس بازار که در سه سال گذشته قیمت آنها به بالای پنج میلیارد رسیده تاثیر‌پذیری بیشتری از مصوبه آزادسازی داشته‌اند و حباب قیمتی این نوع خودروها تا حدود زیادی تخلیه شده است.

بر این اساس دیگر خودروهای موجود در سقف قیمتی یک میلیارد و زیر یک میلیارد نیز با افت قیمت در بازه زمانی مذکور روبه‌رو بودند، اما حباب آنها به اندازه محصولات لوکس تخلیه نشده است.

بدین ترتیب در شرایطی بازار خودرو در بازه زمانی ۱۰ روزه با افت ۷درصدی قیمت روبه‌رو بوده که روح‌الله ایزدخواه، نماینده مجلس و طراح آزادسازی مشروط خودرو در کمیسیون صنایع و معادن عنوان کرده بود با تصویب نهایی این طرح در شورای نگهبان ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت وارداتی‌های موجود در بازار کاهش خواهد یافت. حال سوالی که مطرح می‌شود در باب سرعت واکنش بازار به مصوبه مجلس است.

روز چهارشنبه یعنی ۲۴ شهریورماه مجلس شورای اسلامی ‌به مصوبه ۴ اصلاحی کمیسیون صنایع و معادن در راستای آزادسازی واردات رای مثبت داد، این در حالی است که از روز بیست و ششم یعنی روز شنبه، ریزش قیمت‌ها در بازار محصولات خارجی به طور محسوسی بیشتر شد.

آنچه مشخص است در مدت این ۱۰ روز رفتار بازیگران بازار خودرو تغییر کرد، به طوری که مشتریان به امید ریزش بیشتر قیمت‌ها دست از خرید کشیدند حال آنکه فروشند‌گان حضوری فعالانه در بازار داشتند. اتفاق عجیب اینکه در این مدت خودروهایی مانند اپتیما، کلئوس، النترا و دیگر خودروهای صفر کیلومتر در نمایشگاه‌ها یا بازار نیازمندی‌های آنلاین به وفور یافت می‌شد./منبع: موج

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.