کد خبر : 7363 / /
/

مشتریان بازار خودرو غافلگیر شدند/ قیمت جدید پراید در بازار

هرچند با توجه به اخبار اخیر درباره احتمال آزادسازی واردات خودرو، فعالان این بازار در انتظار کاهش قیمت بودند اما روز گذشته روند قیمت‌ها برگشت و انواع خودروها گران شدند.

مشتریان بازار خودرو غافلگیر شدند/ قیمت جدید پراید در بازار

پس از وعده جهش تولید در خودرو و افزایش میزان تولید سالانه به سه میلیون دستگاه، دو خودروساز بزرگ دولتی هم از کاهش قابل توجه تعداد خودروهای معوق خود خبر دادند. با این حال طبق اعلام سازمان بازرسی هنوز هم ۱۴۰ هزار خودرو ناقص در پارکینگ این خودروسازان وجود دارد. با این حال آنها همچنان سیاست پیش‌فروش خودرو را اجرا می‌کنند تا طبق ادعای خود به تنظیم بازار کمک کنند.از سوی دیگر با توجه به اخبار اخیر درباره احتمال آزادسازی واردات خودرو، فعالان این بازار در انتظار کاهش قیمت بودند اما روز گذشته روند قیمت‌ها برگشت و انواع خودروها گران شدند.

طبق گزارش دو سایت موج و جی‌پلاس قیمت پراید ۱۱۱ با یک میلیون تومان افزایش به ۱۵۲ میلیون تومان رسیده و حتی باشگاه خبرنگاران جوان این قیمت را کمی بالاتر و معادل ۱۵۳ میلیون تومان اعلام کرده است.

پراید ۱۳۱ معادل ۱۳۷ میلیون تومان، پراید ۱۳۲ معادل ۱۳۲ میلیون تومان، پراید ۱۵۱ معادل ۱۴۵ میلیون تومان و پراید ۱۵۱ پلاس مدل ۱۴۰۰ معادل ۱۶۰ میلیون تومان گزارش شده است.

قیمت تیبا نهایتا ۱۶۹ میلیون تومان، قیمت ساینا حداکثر ۱۸۰ میلیون تومان، قیمت کوئیک نهایتا ۲۲۷ میلیون تومان، قیمت شاهین ۳۸۵ میلیون تومان گزارش شده است. قیمت انواع پژو را هم در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید.

QT9Ig8zWmseF

باشگاه خبرنگاران جوان قیمت خودروهای خارجی را هم به شرح زیر گزارش داده است:

a0yuIsJlNkqi

 

افزایش قیمت کارخانه‌ای ۳ محصول سایپا / وانت پراید چند؟

ارسال دعوت‌نامه‌ برای خریداران خودروهایی که موعد تحویل آنها مهر ۱۴۰۰ است، نشان‌دهنده افزایش قیمت محصولات سایپا است.

به گزارش تجارت‌نیوز، گروه خودروسازی سایپا قیمت سه محصول تولیدی خود را افزایش داد. این قیمت‌های جدید در دعوت‌نامه‌های ارسالی برای مشتریان با موعد تحویل مهر اعمال شده است.

بر این اساس، قیمت وانت پراید از ۱۰۵ میلیون تومان با رشد ۱۹ میلیون تومانی به ۱۲۴ میلیون تومان افزایش یافته است.

همچنین قیمت وانت نیسان تک سوز آپشنال که قبلاً ۲۱۲ میلیون تومان بود، حالا ۲۴۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است. به این ترتیب قیمت این خودرو ۲۹ میلیون تومان افزایش یافته است.

سایپا قیمت جدید وانت نیسان دوگانه سوز آپشنال را نیز با رشد ۲۷ میلیون تومانی نسبت به قیمت قبلی، ۲۵۷ هزار تومان تعیین کرده است. قیمت قبلی این محصول سایپا ۲۳۰ میلیون تومان بود.

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت پیشتر گفته بود، با اتمام ۶ ماهه اول سال، قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا بر مبنای نرخ تورم بخشی خودرو که از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود، تعیین می‌شود.

البته شورای رقابت اطلاع‌رسانی در مورد قیمت جدید خودروها نکرده و مشخص نیست، نرخ‌های جدید از سوی شورای رقابت تأیید و مصوب شده است یا خیر./فارس

خودرو

چرا پراید گران شد؟ / رد پای وزیر صمت در افزایش قیمت

پس از اظهارات جدید وزیر صمت و احتمال لغو واردات خودروهای خارجی بازار طبق پیش‌بینی واکنش نشان داده و قیمت پراید گران شد. از نگاه برخی کارشناسان در صورت آزادسازی واردات خودرو ممکن بود حتی خودروهای داخلی هم تا ۲۰ درصد ارزان شوند.

قیمت پراید ۱۱۱ در بازار به ۱۵۳ میلیون تومان رسیده و امروز خبرگزاری‌های مختلف این قیمت را روایت کرده‌اند. اما چرا پراید گران شد و این اتفاق افتاده است؟

پس از اظهارات جدید وزیر صمت و احتمال لغو واردات خودروهای خارجی، بازار طبق پیش‌بینی واکنش نشان داده و قیمت پراید گران شد. از نگاه برخی کارشناسان در صورت آزادسازی واردات خودرو ممکن بود حتی خودروهای داخلی هم تا ۲۰ درصد ارزان شوند.

چند روز پیش وزیر صمت به صراحت از مخالفت با آزادسازی واردات خودرو صحبت کرد که اگر این اظهارات به معنای لغو احتمالی آزادسازی واردات خودرو باشد ممکن بود قیمت خودرو را متاثر کند.

پیش از این پیش‌بینی می‌شد پس از آزادسازی واردات خودروهای خارجی و کاهش قیمت این خودروها در بازار، این ارزانی به پراید هم سرایت کند اما اکنون با اظهارات جدید وزیر صمت این سناریو تقریبا دور از واقعیت به نظر می‌رسد.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو و عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو هر دو معتقد بودند در صورت اجرایی شدن قانون جدید به شکلی که اکنون در این قانون آمده است می‌توان انتظار کاهش قیمت ۲۵ تا ۴۰ درصد در خودروهای خارجی را داشت.

دادفر و جعفری اعتقاد داشتند که ممکن است با اجرای این قانون پس از کاهش قیمت تا ۴۰ درصدی در خودروهای خارجی، قیمت خودروهای داخلی هم ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزان شوند.

با این اظهارات می‌شد انتظار داشت که قیمت خودروهای داخلی مثل پراید هم از این قانون جدید متاثر شوند اما اظهارات جدید فاطمی امین این سناریو را کم‌رنگ کرده است.

امروز نیز در بازار قیمت پراید یک میلیون تومان گران شد و به ۱۵۳ میلیون تومان رسید.

1-4

در همین حال امروز نیز رئیس سازمان بورس در نامه‌ای به وزیر اقتصاد، خواستار بررسی مجدد موضوع قیمت‌گذاری دستوری صنعت خودرو و ساخت قطعات در شورای رقابت و توقف قیمت گذاری دستوری خودرو شده است. آیا بازار به این درخواست هم ممکن است واکنشی مثبت یا منفی نشان دهد؟

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.