کد خبر : 6740 / /
/

وام مسکن یک میلیاردی شامل چه کسانی می شود؟ + جزئیات بیشتر

مشمولان وام مسکن یک میلیاردی کسانی هستند که 15 سال آینده به مسکن نیاز دارند.

وام مسکن یک میلیاردی شامل چه کسانی می شود؟ + جزئیات بیشتر

 

چندی شورای پول و اعتبار سقف وام مسکن جوانان را از 400 هزار تومان به یک میلیارد تومان افزایش داد. این وام از محل صندوق پس انداز حساب مسکن جوانان  به متقاضیان پرداخت خواهد شد. بر اساس شرایط اعلام شده مشمولان وام مسکن یک میلیاردی جوانانی هستند که بعد از 15 سال نیازمند منزل مسکونی هستند. نرخ سود این وام برای متقاضیانی که ماهانه 200 هزار به مدت 5 سال پرداخت کنند 6 درصد و برای کسانی که برای دریافت پس از 15 سال 9 درصد است.

امروز علیرضا قیطاسی، دبیرشورای هماهنگی بانک‌های دولتی درباره وام یک میلیاردی مسکن گفت: وام مسکن یک میلیارد تومانی که برای جوانان مطرح است به صورت پانزده ساله تعیین شده است. این وام برای کسانی است که برای ۱۵ سال بعد احتیاج به مسکن خواهند داشت.

تنها بانک تخصصی در بخش مسکن چند روز پیش  از موافقت شورای پول و اعتبار با افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از محل حساب سپرده پس‌انداز مسکن جوانان به یک میلیارد تومان خبر داد.بر این اساس دارندگان حساب پس‌انداز مسکن جوانان که از سال ۱۴۰۰ اقدام به افتتاح این حساب کنند، در یک دوره انتظار ۵ تا ۱۵ می‌توانند از تسهیلات مرتبط با این حساب بهره مند شوند.نرخ سود این تسهیلات برای کسانی که ۵ سال ماهانه اقدام به واریز ۲۰۰ هزار تومان کنند، ۶ درصد است.ولی در پایان سال پنجم (سال ۱۴۰۵) در تهران ۴۰۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ و مراکز استان ۳۵۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن دریافت خواهند کرد.نرخ سود این تسهیلات برای کسانی که در پایان سال پانزدهم اقدام به دریافت آن کنند، ۹ درصد است.ارقام واریزی دارنده این حساب در ۵ سال اول ماهانه ۲۰۰ هزار تومان، در سال‌های ششم تا دهم هر ماه ۳۰۰ هزار تومان و در سال‌های یازدهم تا پانزدهم نیز ماهانه ۴۰۰ هزار تومان است تا بتواند وام یک میلیارد تومانی را در پایان سال پانزدهم دریافت کند.

رقم وامی که از محل حساب مذکور (حساب پس‌انداز مسکن جوانان) به کسانی که در سال جاری اقدام به افتتاح حساب کرده‌اند، داده می‌شود، در پایان سال پانزدهم (سال ۱۴۱۵) در تهران یک میلیارد تومان، کلانشهرها ۸۵۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۷۰۰ میلیون تومان است.

وام یک میلیاردی چند سال دیگر پرداخت می‌شود؟

سال گذشته هم شورای پول و اعتبار با افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از محل حساب پس‌انداز مسکن جوانان تا ۴۰۰ میلیون تومان در پایان سال پانزدهم موافقت کرده بود.به عبارت دیگر، اگر کسانی که سال ۱۳۹۹ این حساب را افتتاح کرده‌اند، در سال ۱۴۱۴ تنها ۴۰۰ میلیون تومان وام مسکن می‌گیرند اما کسانی که سال ۱۴۰۰ این حساب را باز کرده‌اند، در سال ۱۴۱۵ یک میلیارد تومان دریافت می‌کنند!

اقساط ماهانه ۹ میلیون تومانی

بر اساس اعلام بانک مذکور، بازپرداخت تسهیلات یک میلیارد تومانی مسکن، ۲۰ ساله است.با این حساب رقم اقساط آن ماهانه ۸ میلیون و ۹۹۷ هزار و ۲۵۹ تومان خواهد بود.

وام گیرنده در پایان سال بیستم، ۲ میلیارد و ۱۵۹ میلیون و ۳۴۲ هزار تومان به بانک برمی‌گرداند که با کسر یک میلیارد تومان اصل وام، یک میلیارد و ۱۵۹ میلیون و ۳۴۲ هزار تومان آن سود این تسهیلات خواهد بود.

سود و دوره بازپرداخت تسهیلات مسکن جوانان

بر اساس جزئیات منتشر شده از سوی بانک مسکن، سود تسهیلات مسکن جوانان مطابق سود مصوب شورای پول و اعتبار در سال دریافت تسهیلات است. بر همین اساس در شرایطی که متقاضی در سال 1400 به شرایط دریافت وام رسیده باشد، باید سود 9 درصدی را برای تسهیلات مسکن جوانان پرداخت کند.علاوه بر این مسئله، دوره بازپرداخت تسهیلات مسکن جوانان پس از دریافت 20 ساله در نظر گرفته شده است.

نظر کارشناسان درباره افزایش سقف تسیهلات مسکن جوانان

کارشناسان حوزه مسکن معتقد هستند، در شرایطی که این تسهیلات بر ساخت مسکن متمرکز شده و زمینه تحریک توامان عرضه و تقاضا را فراهم کند، می‌تواند منجر به بهبود شرایط بازار شود.بر این اساس، در شرایطی که تسهیلات مسکن جوانان مطابق سال‌های گذشته بر تسهیلات خرید مسکن متمرکز شود، تنها منجر به تحریک سمت تقاضا بدون توجه به سمت عرضه شده و همین مسئله می‌تواند زمینه افزایش قیمت مسکن را به وجود بیاورد. از سوی دیگر، بخشی از کارشناسان معتقد هستند، میزان تسهیلات مسکن جوانان باید در انتهای بازه زمانی سپرده‌گذاری به صورت بخشی از هزینه ساخت یا خرید یک واحد مسکونی اعلام شود. برای مثال به جای اعلام سقف عدد مشخص ریالی 1 میلیارد تومان، اعلام شود در انتهای بازه زمانی سپرده‌گذاری معادل 60 درصد از هزینه ساخت یا خرید مسکن توسط بانک در قالب تسهیلات به متقاضی ارائه خواهد شد.

امکان دریافت زودتر ار موعد وام مسکن وجود دارد؟

شایان مدیرعامل بانک مسکن درباره اینکه آیا امکان دریافت این وام زودتر از موعد۱۵ ساله است، گفت: متقاضیان در تهران می توانند بعد از ۵ سال از افتتاح این حساب، با تغییر ضرایب مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها۳۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان برداشت داشته باشند.به گفته شایان منابع تامین این وام حساب سپرده جوانان است و به همین دلیل امکان برداشت آن زیر ۵ سال وجود ندارد.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.