کد خبر : 6148 / /
/

طالبان/ حمله طالبان/طالبان در افغانستان

آیا طالبان و داعش همدست هستند؟

حملات خونین فرودگاه کابل بیش از ۱۰۰ کشته و زخمی برجای گذاشت. طالبان گفته بودند که قصد خونریزی ندارند.

آیا طالبان و داعش همدست هستند؟

انفجار فرودگاه کابل، نام گروه تروریستی «داعش خراسان» را دوباره مطرح کرد. یک گروه ترویستی افراطی که شش سال پیش در افغانستان تاسیس شده و مسئول حملات خونبار در افغانستان بوده. از جمله حمله به دانشگاه کابل!

حملات خونین فرودگاه کابل بیش از ۱۰۰ کشته و زخمی برجای گذاشت. طالبان گفته بودند که قصد خونریزی ندارند. اما حالا مشخص شده که مسئول این حملات داعش خراسان بوده. اما داعش خراسان چیست و از کجا آمده است؟

داعش خراسان یا «حکومت اسلامی عراق و شام – ولایت خراسان»؛ شاخه محلی داعش در افغانستان و پاکستان. یک گروه تروریستی بسیار افراطی که طالبان را به «کنار گذاشتن جهاد» و «صلح از طریق مذاکره در هتل‌های مجلل» متهم می‌کند.

این گروه پیش از این حملات خونباری در افغانستان انجام داده بودند. در سال ۲۰۲۰ دو نوزاد را در یک بیمارستان در کابل سر بریدند. در همان سال به دانشگاه کابل حمله کردند و ۲۲ نفر را کشتند و پیش از آن هم با بمب‌گذاری در یک مدرسه دخترانه در کابل جان ۴۰ دانش آموز را گرفته بودند. حالا هم این گروه مسئولیت حمله به فرودگاه کابل را بر عهده گرفته است.

«ولایت خراسان» شش سال پیش در شرق افغانستان در ایایت ننگرها شکل گرفت. یعنی در سال ۲۰۱۵ و زمانی که داعش در عراق و سوریه در اوج قدرت بود. آنگونه که گزارش‌ها می‌گوید داعش خراسان از میان اعضای سابق طالبان، چین و ازبکستان نیرو می‌گیرد.

داعش خراسان در پی برپا کردن حکومت اسلامی در افغانستان، بخش‌هایی از ترکمنستان، ازبکستان و شرق ایران است. این گروه هم‌اکنون در ایایت ننگرهار در شرق افغانستان مستقر است و به مرز پاکستان نزدیک است و پایگاه آنها از مرز ایران فاصله دارد.

آنگونه که دویچه وله گزارش داده داعش خراسان در سال ۲۰۱۶ حدود سه تا چهار هزار نیرو داشت. اما در جریان درگیری‌های متعدد با نیرو‌های امنیتی آمریکایی و افغانستانی و طالبان، بخش مهمی از نیروهای آنها از بین رفته و اکنون تعداد اعضای مسلح این گروه ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر است. اما با این همه این گروه یک نیروی نظامی فعال در منطقه است.

ارتباط طالبان و داعش

طالبان

اما آیا داعش خراسان با گروه طالبان مستقر در افغانستان ارتباطی دارند؟ خود این دو گروه هرگونه ارتباط میان خود را کتمان و حتی اقدامات همدیگر را محکوم می‌کنند. اما امرالله صالح که با رفتن اشرف غنی خود را رئیس جمهوری مشروع افغانستان می‌داند، در توئیتی نوشت: همه شواهد نشان می‌دهد که گروه داعش خراسان ریشه‌هایی در طالبان و شبکه حقانی دارد که در کابل فعالیت می‌کنند.

گروه داعش خراسان و طالبان از طریق یکی از زیرشاخه‌های خود با نام «شبکه حقانی» با همدیگر ارتباط دارند. گروه ولایت خراسان روابط محکمی با شبکه حقانی دارد و این گروه هم ارتباط تنگاتنگی با طالبان دارد.

اما این دو گروه اختلافاتی هم با همدیگر دارند و داعش خراسان، طالبان را به کنار گذاشتن جهاد متهم می‌کند و می‌گوید این گروه صلح از راه مذاکره در هتل‌های مجلل را به میدان نبرد ترجیح داده است.

خطر طالبان و داعش چیست؟

طالبان

اول اینکه این گروه در شش سال گذشته توانسته به بقای خود ادامه دهد و منابع مالی لازم برای حملات خود را تامین کند.

از طرف دیگر، این گروه اگرچه بخش مهمی از نیروهای خود را از دست داده اما در یک سال گذشته حداقل سه حمله خونبار انجام داده و باعث کشته شدن افراد بسیاری شده است. از جمله ۴۰ دانش‌آمور دختر، ۲۲ دانشجوی دانشگاه کابل و حالا حداقل ۱۷۰ کشته فرودگاه کابل.

اما از طرف دیگر گفته می‌شود که حضور نظامیان آمریکا در افغانستان سبب شده بود که این گروه فعالیت خود را مخفیانه انجام دهد و حالا گفته می‌شود با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان این گروه تروریستی حملات خود در افغانستان را توسعه می‌دهد و ممکن است به کشورهای هم‌مرز هم وارد شود.

از طرف دیگر طالبان به نیروهای آمریکا دستور خروج داده است و بسیاری می‌گویند با خروج کامل امریکا از افغانستان، ایالات متحده امکان رصد کردن این گروه را ندارد و ممکن است فعالیت آنها توسعه پیدا کند.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.