کد خبر : 6000 / /
/

طالبان/ حمله طالبان/طالبان در افغانستان

رابطه ایران و طالبان چگونه است؟

جمهوری اسلامی ایران با همه طرف‌های سیاسی در افغانستان در تماس مستمر است؛ ما ضمن دعوت همه طرف‌ها به کاهش خشونت و خویشتنداری، برقراری صلح و آرامش و ثبات در افغانستان را آرزو و آمال مشترک مردم افغانستان و کشور‌های منطقه می‌دانیم.

رابطه ایران و طالبان چگونه است؟

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، ایران با همه طرف‌های سیاسی افغانستان در تماس مستمر است و از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به دولت فراگیر در این کشور استقبال می‌‌کند.

سعید خطیب‌زاده، در ابتدای نشست خبری هفتگی با اهالی رسانه درباره تحولات افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران با همه طرف‌های سیاسی در افغانستان در تماس مستمر است؛ ما ضمن دعوت همه طرف‌ها به کاهش خشونت و خویشتنداری، برقراری صلح و آرامش و ثبات در افغانستان را آرزو و آمال مشترک مردم افغانستان و کشور‌های منطقه می‌دانیم.

وی افزود: امیدواریم مردم، جریانات و گروه‌های مختلف آن کشور از فرصت خروج نیرو‌های خارجی فرامنطقه‌ای جهت تشکیل دولت فراگیر، شفاف مسئول و پاسخگو که بازتاب‌دهنده ترکیب جمعیتی و قومی افغانستان بوده و دارای روابط همسایگی نیک، جهت ساختن افغانستانی آباد و با ثبات و شکوفا باشد نهایت استفاده را بکنند.

خطیب‌زاده ادامه داد: ایران آماده همکاری و تسهیل دستیابی به توافق بین همه طرف‌ها در افغانستان همانند سابق است. ایران در ۴۰ سال گذشته همواره در کنار مردم افغانستان بوده است و در این برهه خطیر هم در کنار افغانستان خواهد بود.

وی افزود: مجددا بر ضروت توجه همه طرف‌ها به حفظ جان مال و ناموس مردم و توجه به حقوق اقوام، زنان، حفظ آثار و ابنیه تاریخی و فرهنگی و علمی و دانشگاهی تاکید می‌کنم. جمهوری اسلامی ایران از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به دولت فراگیر استقبال می‌کند و امیدوار است شورای هماهنگی تشکیل شده در این زمینه بتواند در این امر موفق باشد و رهبران افغانستانی با هم همکاری داشته باشند.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به افزایش موج مهاجران افغانستانی گفت: بدیهی است موج جدیدی از مهاجران و بی‌جاشدگان آن هم در شرایط دشوار فراگیری کرونا شکل گرفته است که ضرورت تداوم کمک‌های بشر دوستانه را دو چندان می‌سازد.

همه طرف‌های افغان و طالبان را به خویشتنداری دعوت می‌کنیم

طالبان

خطیب‌زاده درباره اقدامات احمد مسعود در افغانستان گفت: همه طرف‌ها را به خویشتنداری، گفتگو و راه حل سیاسی دعوت می‌کنیم. قطعا هر آنچه که در افغانستان اتفاق می‌افتد اگر بخواهد به یک دولت با ثبات بینجامد باید دولتی باشد که همه اقوام و گروه‌ها در آن باشد.

وی افزود: این بدین معناست که ترکیب دولت باید بازتاب دهنده ترکیب جمعیتی و ترکیب قومی افغانستان باشد. این به فقط از طریق گفتگو‌های اصیل و با راه حل سیاسی به دست می‌آید.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: موضع جمهوری اسلامی هم بدون تغییر بوده است که ما این گفتگو‌ها را تسهیل می‌کنیم و به تمامی گروه‌های افغانستانی دسترسی داریم و از همین مسیر به عنوان برادرشان تلاش کردیم که اختلافات را کمتر کنیم و به این تلاش‌ها ادامه خواهیم داد که ان شا الله افغانستان خسته از تجاوز و خونریزی به یک تجاوز با ثبات برسد.

طالبان/فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است

طالبان

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره بیانیه اخیر سه کشور اروپایی درباره فعالیت‌های هسته ایران گفت: آنچه ایران تا کنون انجام داده است تماما در حوزه مقررات پادمان و پایبندی به (ان پی تی) بوده است.

خطیب‌زاده افزود: اقدامات را هم با اعلام قبلی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام داده‌ایم و هیچ فعالیت اعلام نشده‌ای وجود نداشته است. همه فعالیت‌های هسته‌ای هم با اهداف صلح‌آمیز و با توجیهاتی بوده که آژانس تماما به عنوان گزارش دریافت کرده است.

طرف‌های اروپایی خود بخشی از ناقضان برجام بودند

وی ادامه داد: این بیانیه‌های سیاسی رافع مسئولیت کشور‌های اروپایی در برجام نیست. این سه کشور اروپایی باید پاسخ بدهند بعد از خروج یکجانبه آمریکا از برجام؛ بعد از نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و تنبیه تمامی طرف‌هایی که تلاش کردند به برجام و ۲۲۳۱ حتی شرکت‌های خصوصی پایبند باشند؛ وقتی فشار حداکثری دولت آمریکا به دلیل پایبندی ایران به برجام اعمال شد؛ وقتی ترویسم دولتی در حوزه اقتصادی علیه ملت ایران حتی در حوزه بهداشت اتفاق افتاد، این‌ها کجا بودند و چه کردند و چه بیانیه‌ای دادند؟!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: غیر از این بود که خود آن‌ها هم بخشی از نقض برجام و تعهداتشان ذیل برجام بودند.

خطیب‌زاده تاکید کرد: طرف‌های اروپایی در بی عملی مثال بارزی بودند و هستند. بهترین مسیری که اروپا برای احیای برجام می‌تواند طی کند عمل به تعهدات خودشان است. حتی در چند ماه گذشته که دولت جدید آمریکا بر سر کار آمده و گفتگو‌های وین درجریان بوده است هیچ اقدام موثری در پاییندی به تعهدات خودشان ندیدیم. توصیه ما این است که به جای تکرار موهومات، به تعهدات خودشان فکر کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران تعهدات خودش را ذیل پادمان انجام می‌دهد، اما آن‌ها هیچ تعهدی را انجام نمی‌دهند و تنها به اظهاراتی سیاسی جهت دار و غیر مسئولانه بسنده می‌کنند که قطعا بیش از پیش در تهران جوابشان داده شده است. تلاش می‌کنیم گفتگوی وین معنادار باشد، اگر طرف‌های دیگر به واقعیت علی الارض توجه کنند و با برداشت درست به وین بیایند.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.