کد خبر : 6004 / /
/

اخبار روز/اخبار مهم روز/اخبار حوادث

چرا برنج گران شده ؟

برنج ایرانی در بازار مشهد کیلویی ۳۸ تا ۴۰ هزار تومان در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود، درحالی‌که برنج وارداتی هم که با ارز آزاد وارد می‌شود، با افزایش قیمت دلار با میانگین قیمتی ۲۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

چرا برنج گران شده ؟

ممنوعیت واردات برنج از ابتدای مرداد به‌مدت ۴ ماه درحالی اجرا شد که بازار برنج شکننده بود و منجر به افزایش قیمت دوباره این کالای اساسی شد.

  گزارشی که به‌تازگی مرکز آمار ایران درباره تورم اقلام خوراکی منتشر کرده است، بررسی وضعیت قیمت برنج نشان می‌دهد که هر کیلو برنج ایرانی در تیرماه امسال متوسط بیش از ۳۷ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت خورده، درحالی‌که این محصول تا ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان هم فروخته شده است. این محصول در تیرماه سال گذشته به‌طور متوسط کیلویی ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت داشته و در خردادماه امسال به ۳۶ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است. براین‌اساس برنج ایرانی در مقایسه با خرداد ۱/۴ و نسبت به تیرماه سال قبل ۴۰/۸ درصد افزایش قیمت داشته است.

به‌گفته یکی از فروشندکان برنج در بازار مشهد، افزایش قیمت برنج تحت‌تأثیر افزایش قیمت دلار و ممنوعیت واردات است که حتی قیمت برنج ایرانی را هم تحت‌تأثیر قرار داده است. باتوجه‌به اینکه الان فصل برداشت برنج است، قیمت‌ها باید کاهش یابد، اما متأسفانه شاهد افزایش قیمت بودیم. وقتی واردات برنج ممنوع است و برنج ایرانی به‌تن‌هایی نیاز بازار را تأمین نمی‌کند، قیمت برنج سیر صعودی می‌گیرد.

ممنوعیت واردات برنج برداشته شود

برنج سفید

علی غفوری‌مقدم، معاون بازرگانی، سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی، درباره دلایل افزایش قیمت برنج و تنظیم بازار آن در استان اظهار کرد: هر سال نزدیک فصل برداشت برنج ممنوعیتی در واردات برنج با عنوان ممنوعیت فصل برداشت برنج اعمال می‌شود. امسال هم این ممنوعیت از ابتدای مردادماه اعمال شد و تا پایان آبان‌ماه ادامه دارد. هدف اصلی این ممنوعیت هم‌زمان با فصل برداشت برنج، حمایت از برنج داخلی است.

وی گفت: این اقدام به‌عنوان سیاستی کلی اقدامی درست است، اما شرایطی وجود دارد که در زمان تنظیم این ظرفیت‌ها باید به آن توجه شود، ازجمله وضعیت عمومی قیمت برنج در بازار، میزان واردات برنج و دپوی برنج در کشور و گمرکات. وقتی دراین‌باره تصمیم‌گیری می‌شود، این‌ها همه باید مدنظر قرار گیرد.

زمینه ترخیص برنج از گمرکات فراهم شود

به‌گفته غفوری‌مقدم، برای تنظیم بازار برنج استان بر سر این موضوع بحث‌های زیادی شد و اعتقاد ما این بود که امسال باتوجه‌به وضعیت قیمت برنج در کشور و میزان واردات نسبت به سال قبل، نباید دوره این ممنوعیت طولانی باشد یا اینکه نباید اصلا اعمال شود، ولی این سیاستی است که در تنظیم بازار کشور اعمال شده است.

باتوجه‌به قیمت برنج، پیشنهاد و درخواست ما این است که زمان دوره ممنوعیت واردات برنج کم شود یا اینکه زمینه ترخیص برنج از محموله‌هایی که در گمرکات وجود دارد، فراهم شود. برنج‌هایی که تا ۳۱ تیر وارد گمرکات کشور شدند، اجازه ترخیص داشتند. در کنار این موضوع باید زمینه‌ای فراهم شود که امکان ترخیص برنج‌های وارداتی بعد از آن تاریخ هم باشد یا اینکه این ممنوعیت را باتوجه‌به شرایط موجود لغو یا دوره آن را کوتاه‌تر کنند.

ممنوعیت واردات برنج هم‌زمان با محرم و افزایش تقاضا بود

معاون بازرگانی سازمان صمت یادآور شد: ممنوعیت واردات برنج هم‌زمان بود با ماه محرم که ماه افزایش تقاضای برنج است. قبل محرم نیز که اوج جشن‌ها و اعیاد بود تقاضا برای برنج بیشتر شده و قیمت آن را هم تحت‌تأثیر قرار داده بود که بر بازار استان هم تأثیر گذاشت. استنباط ما این است که اگر در ممنوعیت واردات برنج یا ترخیص برنج‌هایی که واردشده تجدیدنظر نشود، ممکن است افزایش قیمت در ۲ ماه آینده از کنترل خارج شود.

توزیع ۲۵۰۰ تن برنج تنظیم بازار در استان

این مقام مسئول درباره توزیع برنج سهمیه‌ای در استان اظهار کرد: درعین‌حال هم‌زمان با شروع محرم سهمیه تنظیم بازار برنج برای استان خراسان‌رضوی حدود ۲۵۰۰ تن اعلام شد که این کمک خوبی است به تنظیم بازار برنج؛ بیشتر آن هم از نوع هندی و تایلندی و حدود ۳۵۰ تن آن پاکستانی است. براساس مصوبات تنظیم بازار قرار شد این سهمیه در اختیار کمیته امداد و بقیه آن که برنج هندی و پاکستانی است، در اختیار هیئت‌های مذهبی و سایر شبکه‌های تنظیم بازار قرار بگیرد و در بازار توزیع شود.

به‌گفته غفوری‌مقدم توزیع ۲۵۰۰ تن برنج سهمیه‌ای قبل از تعطیلات اعلام شد و از الان به‌تدریج وارد شبکه توزیع می‌شود که قیمت آن متنوع و کمتر است. برای مثال برنج هندی برای مصرف‌کننده حدود ۱۸۵۰۰ تومان است که نسبت به قیمت آزاد آن در بازار کمتر است.

لغو ممنوعیت واردات برنج قیمت‌ها را متعادل می‌کند

وی درباره قیمت برنج وارداتی که با دلار آزاد وارد می‌شود و بازهم قیمت آن برای مصرف‌کننده زیاد است، گفت: تا سال گذشته برنج با ارز دولتی وارد می‌شد و اکنون با ارز آزاد وارد می‌شود، در کنار آن همین ممنوعیت واردات برنج از لحاظ روانی نیز باعث افزایش قیمت برنج می‌شود. در هر صورت وقتی برنج وارد کنیم، قیمت بازار این محصول متعادل می‌شود، اما وقتی عرضه بخشی از برنج به بازار متوقف می‌شود، باعث افزایش قیمت برنج داخلی و خارجی می‌شود. بازهم معتقدیم، چون امسال میانگین واردات برنج زیاد است، بهتر است دوره ممنوعیت لغو یا مدت آن کاسته شود.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.