کد خبر : 5259 / /
/

آمار کرونا احتمال تمدید تعطیلات را زیاد کرد

تا کنون ۸ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۸۵۲ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۴۲۶ هزار و ۶۹۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰ میلیون و ۵۶۸ هزار و ۵۴۹ دُز رسید.

آمار کرونا احتمال تمدید تعطیلات را زیاد کرد

بنابر اعلام وزارت بهداشت، متاسفانه در شبانه روز گذشته ۳۲۲ بیمار کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند.

تا کنون ۸ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۸۵۲ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۴۲۶ هزار و ۶۹۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰ میلیون و ۵۶۸ هزار و ۵۴۹ دُز رسید.

وزارت بهداشت همچنین تاکید کرده است که افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام و پس از دریافت پیامک نوبت دهی، به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

از دیروز تا امروز ۴ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۱ هزار و ۸۱۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۵۶۶ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۷۲۳ هزار و ۲۴۶ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۲۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۹ هزار و ۱۲۲ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون سه میلیون و ۲۷۴ هزار و ۳۴۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

چهار هزار و ۹۸۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۵ میلیون و ۶۰۱ هزار و ۲۲۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۲۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۹۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

بیش از ۵ میلیون دز واکسن کرونا ذخیره شد

کرونا

طبق آمارهای رسمی تا روز ۳مرداد در مجموع ۱۵میلیون و ۳۴۷هزار و ۸۰۰دز واکسن وارد کشور شده است. همچنین بنا بر گزارش‌های رسمی به میزان ۴۰۹هزار و ۹۸۷دز واکسن کووایران برکت در فرآیند واکسیناسیون عمومی در سراسر کشور تزریق شده است.

بنابراین می‌توان گفت تا روز گذشته میزان واکسن موجود در کشور ۱۵میلیون و ۷۵۷هزار و ۷۸۷دز بوده که اگر میزان دز واکسن‌های تزریق‌شده را از آن کم کنیم (معادل ۱۰میلیون و ۲۶۵هزار و ۸۱۱دز)، حاصل برابر ۵میلیون و ۴۹۱هزار و ۹۷۶دز خواهد بود. به عبارت دیگر ذخیره واکسن موجود در کشور تا سومین روز مرداد حدودیک‌سوم مجموع واکسن‌های در دسترس خواهد بود. بنا بر تحلیل‌های رسمی جمعیت ۶۰سال به بالا در کشور معادل ۱۰درصد کل کشور و در حدود ۸میلیون و ۳۰۰هزار نفر خواهد بود.

بنابراین برای تزریق دو دز واکسن برای جمعیت مذکور حدود ۱۶میلیون و ۶۰۰هزار دز واکسن لازم است. به نظر می‌رسد ذخیره موجود در کنار تولید داخلی واکسن برای واکسیناسیون گروه مذکور، کادر درمان و بیماران خاص کفایت دارد. البته گزارش‌های رسمی حاکی از آن است که در روزهای آتی محموله‌های دیگر به کشور وارد می‌شود؛ همچنین به این آمار باید تولید واکسن داخلی برکت را نیز اضافه کرد.

 از این‌رو انتظار می‌رود با بروز جهش‌های جدید این پاندمی، سرعت واکسیناسیون در روزهای آتی سرعت بیشتری پیدا کند. افزون بر این تحلیل آمارهای رسمی در ارتباط با شاخص‌های پایش کرونا نشان می‌دهد نسبت مبتلایان به آزمایش‌های روزانه با ثبت میزان ۸۵/ ۳۹درصد در روز گذشته رکورد جدیدی در این زمینه بود. مورد دیگر اینکه هر سه شاخص فوتی‌های روزانه، بیماران بدحال و بستری‌شدگان در چند روز اخیر روندی افزایشی پیدا کرده‌‌اند که جای نگرانی دارد و انتظار می‌رود که در روزهای آتی و پس از تعطیلات شاهد اوج‌گیری این شاخص‎ها باشیم.

یکی از شاخص‌های مهم در بحث پایش وضعیت کرونا در کشور، شاخص نسبت ابتلا به تست است. تحلیل آمارهای رسمی در این خصوص نشان می‌دهد که این شاخص از ابتدای سال روندی صعودی داشته است، به‌نحوی‌که از میزان ۹/ ۱۱ درصد در اول فروردین به ۲/ ۲۸درصد در ۱۸ فروردین رسید.

در ادامه با اعمال محدودیت‌های قرنطینه‌ای شاخص روندی نزولی به خود گرفت، به‌نحوی‌که در ۱۷‌ خرداد به پایین‌ترین میزان خود در سال جاری رسید. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که شاخص مذکور در هفدهمین روز از ماه پایانی بهار به ۹/ ۳ درصد رسیده بود. در نهایت بررسی این آمار نشان می‌دهد که از پنجمین روز فصل اول تابستان این شاخص روند صعودی به خود گرفته و از ۷/ ۵درصد در پنجم تیر به میزان ۸۵/ ۳۹درصد در ۳ مرداد رسیده است.

 به عبارت دیگر این شاخص در بازه زمانی ۲۹روزه جهشی به میزان ۱۵/ ۳۴درصد داشته که میزان بالایی بوده و از ابتدای بازه زمانی ارائه آمارهای رسمی از سوی وزارت بهداشت، این میزان بی‌سابقه بوده است. از سوی دیگر بررسی آمارهای رسمی آزمایش‌های روزانه نشان می‌دهد که روز گذشته این تست‌ها از ۶۸ هزار مورد فراتر رفت. این کاهش قابل توجه در تست‌های روزانه در حالی است که در ۲۰ اردیبهشت این میزان از ۲۳۷ هزار مورد فراتر رفته بود. به نظر می‌رسد تعطیلی ۶روزه ادارات و موسسات دولتی و نیز اعمال محدودیت‌های قرنطینه‌ای در کاهش این تست‌ها موثر بوده باشد و در روزهای آتی شاهد افزایش این نسبت باشیم.

 افزایش فوتی‌های کرونا در روز

کرونا

یکی دیگر از شاخص‌های مهم درباره پایش وضعیت این همه‌گیری، وضعیت افراد بستری‌شده است. تحلیل آمارهای رسمی درباره این شاخص از ابتدای سال نشان می‌دهد که روند آن با افت‌وخیزهای متعددی در این مدت همراه بوده، به‌نحوی‌که طی ماه نخست سال روندی صعودی داشت.

بنابر آمارهای رسمی، میزان افراد بستری‌شده از ۶۵۷مورد در اول فروردین به ۳هزار و ۹۰۱ نفر در ۳۰ فروردین رسید. در ادامه مسیر این روند، با اعمال محدودیت‌های قرنطینه برای افراد و کسب‌وکارها تغییر جهت داد و به صورت پله‌ای با کاهش همراه شد. تحلیل آمارهای رسمی حاکی از آن است که در ۲۲خرداد با ثبت ۹۰۵ نفر بستری کمترین میزان این شاخص از ابتدای سال جاری تجربه شد.

نکته دیگر اینکه در سایه عادی‌انگاری در رعایت ‌پروتکل‌ها، عدم اعمال محدودیت‌های موثر و نیز سرعت پایین واکسیناسیون این شاخص در اواسط تیر در سطح بیش از یک‌هزار و ۷۰۰ مورد در روز برآورد شد که این آمار بالا از ۴خرداد تجربه نشده بود. روز ۱۹ تیر افراد بستری کاهش ۳۴۱ واحدی داشت و به سطح یک‌هزار و ۴۱۸نفر رسید، اما این روند کاهشی پایدار نماند و از روز ۲۱تیر تا ۲۴تیر این روند صعودی ماند. بعد از این تاریخ این شاخص با افت‌وخیز همراه بود، به نحوی که روز گذشته به میزان ۲۶۸ مورد برآورد شد. این میزان از شاخص مذکور از تاریخ ۲۹ اردیبهشت بی‌سابقه بوده است. نکته دیگر اینکه جهش بستری‌شدگان کرونایی با یک وقفه زمانی بر میزان فوتی‌ها اثر می‌گذارد. بنا بر آمارهای رسمی میزان بستری‌شدگان از ۱۲تیر جهش یافته و از میزان یک‌هزار و ۱۲۰مورد به سطح ۲هزار و ۹۳۵مورد رسیده است. همچنین میزان فوتی‌های روزانه از تاریخ ۱۳ تیر مجددا صعودی شده است.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.