کد خبر : 52327 / /
/

یارانه نقدی | یارانه نقدی خانوارها | یارانه نقدی 1403

شارژ 2/200/000 تومانی حساب یارانه نقدی خانوار تک فرزند با این شرط | استارت واریز یارانه نقدی اردیبهشت ماه از این هفته | این خانوارها این ماه یارانه اضافی می گیرند

در ادامه جزئیات نهایی از واریز یارانه جدید را بخوانید.

شارژ 2/200/000 تومانی حساب یارانه نقدی خانوار تک فرزند با این شرط | استارت واریز یارانه نقدی اردیبهشت ماه از این هفته | این خانوارها این ماه یارانه اضافی می گیرند

یارانه نقدی | مشاور معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح یارانه نقدیجدید تا هفته آینده خبر داد. .یارانه نقدیفروردین ۱۴۰۳ طبق ماه قبل در سال گذشته در همان تاریخ پرداخت می‌شود و واریز سومین شارژ ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ در تاریخ ۱۷ الی ۱۸ فروردین همچون ماه‌های قبل شارژ می‌شود.بر همین اساس، در صورتی که سرپرستان خانوار جز دهک‌های اول تا سوم هستند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و ۳۰۰ هزار تومان برای سایر دهک‌ها یارانه نقدیبه حساب آنان واریز خواهد شد..در ادامه به آخرین خبر از یارانه نقدی در سایت خبر آزاد همراه باشید.

داود منظور درباره اینکه آیا طرح کالابرگ الکترونیکی ادامه دار می‌شود یا خیر توضیح داد

مشاور معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح یارانه جدید تا هفته آینده خبر داد.

مشاور معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح یارانه جدید تا هفته آینده خبر داد.

وی افزود: بنا براین است که تا زمان پایان مرحله اجرای فجرانه، در خصوص اجرای مرحله جدید طرح تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی صورت گیرد؛ چراکه با راه‌اندازی شبکه ملی اعتبار طرح حمایتی تداوم دارد و قطع نمی‌شود.

مشاور معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: سیاست دولت حمایت مضاعف از جامعه است که این موضوع در دستور کار است و در حال انجام برنامه‌ریزی‌های جدیدی هستیم که یا طرح فجرانه اجرا خواهد شد و یا مدل جدیدی طراحی می‌کنیم که مردم بتوانند از مزایای آن استفاده کنند.

سید‌صولت مرتضوی؛ امروز؛ دوشنبه در دیدار با نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی در گزارشی از آخرین وضعیت اشتغال و اجرای طرح یارانه جدید در کشور با بیان اینکه ۱۹ میلیون خانوار و حدود ۶۰ میلیون نفر جمعیت به عنوان جامعه هدف طرح کالابرگ الکترونیکی در کشور محسوب می‌شوند، اظهار داشت: این طرح از اسفند ۱۴۰۱ آغاز شد، اما اجرای آزمایشی آن در برخی نقاط کشور، دولت را مصمم کرد تا ایرادات آن را رفع و به صورت ملی و سراسری اجرا کند.

وی با برشمردن اهمیت اجرای این طرح و استقبال مردم از آن تصریح کرد: دستور رئیس‌جمهور نیز بر استمرار اجرای این طرح دلالت دارد، بنابراین طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک همچنان اجرا خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کاهش قابل توجه نرخ بیکاری در کشور افزود: به تازگی سامانه‌ای در وزارت‌خانه تعریف شده که آمار کاملی از همه افراد بدون شغل در هر گوشه از کشور در آن گردآوری شده است؛ به گونه‌ای که به تفکیک هر شهرستان می‌توان استعلام گرفت که افراد زیرِ خط فقر یا بدون شغل چه کسانی هستند.

طرح پرداخت یارانه جدید به مادران دارای فرزند شیرخوار (یسنا) که تاکنون فقط برای دهک اول درآمدی در ۸ استان اجرا می‌شد، از دیروز به‌صورت کشوری اجرا شده و حالا تمام مادران واجد شرایط این طرح در همه استان‌ها و در سه دهک کم‌درآمد، این اعتبار را دریافت می‌کنند.

دکتر احمد اسماعیل‌زاده در گفت‌وگویی در توضیح طرح امنیت غذایی کودکان زیر پنج سال اظهار کرد: این طرح توسط دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با کمک کمیته امداد انجام شد. در این طرح کودکان زیر پنج سالی که درگیر اختلال رشد بودند، به کمیته امداد معرفی می‌شدند و پس از ارزیابی اقتصادی و ارزیابی رشد آن‌ها، افرادی که در دهک‌های پایین اقتصادی جامعه قرار داشتند، از سوی کمیته امداد برای خرید اقلام غذایی کمک مالی دریافت می‌کردند.

وی به برخی اشکالات در اجرای این برنامه از جمله ناکافی بودن مبلغ حمایتی و همچنین عدم کنترل بر این موضوع که آن مبلغ برای خریداری اقلام مورد نیاز کودک صرف می‌شود یا خیر، اشاره کرد و افزود: بر همین اساس نیز با همکاری سازمان برنامه وبودجه، وزارت بهداشت و وزارت رفاه طی سال گذشته، طرح جدید امنیت غذایی کودکان اجرایی شد که خوشبختانه تاکنون نیزبه خوبی انجام شده است

اسماعیل‌زاده در این باره افزود: در این طرح هم مبلغ حمایتی به میزان ۱۰ الی ۱۲ برابر افزایش یافت و هم شناسایی کودکان ۶ ماه تا پنج ساله‌ای که با اختلال رشد مواجه هستند از طریق بهورزان، مراقبین سلامت و کارشناسان تغذیه در تمام شبکه‌های بهداشت درمانی کشور انجام و کد ملی آن‌ها استخراج می‌شود و از طریق وزارت بهداشت در اختیار وزارت رفاه قرار می‌گیرد و وزارت رفاه نیز این افراد را ارزیابی اقتصادی و ارزیابی رشد می‌کند و اگر کودکی که دچار اختلال در رشد است در دهک‌های یک تا هفت باشد، تحت پوشش طرح امنیت غذایی کودک قرار می‌گیرد.

به گفته مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، در این طرح کودکانی که در دهک‌های یک تا پنج هستند مبلغ یک میلیون تومان و کودکان دهک شش و هفت مبلغ ۶۰۰ هزارتومان یارانه در قالب کالابرگ الکترونیکی دریافت می‌کنند. این مبلغ در کارت‌های کالابرگ ذخیره می‌شود و ما نیز می‌توانیم کنترل کنیم و سرپرست خانوار نمی‌تواند آن مبلغ را برای خرید چیزی به غیر از اقلام مشخص شده برای کودک هزینه کند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: این اقلام بر اساس تامین پروتئین و کالری مورد نیاز، اقلامی همچون برنج، مرغ، گوشت، تخم مرغ، لبنیات، حبوبات و … بین ۱۱ تا ۱۶ قلم مواد غذایی است که بتواند نیازهای مادران باردار و شیرده و کودکان را به پروتئین و املاح تامین کند.

وی تاکید کرد: بنابراین تمام خانواده‌هایی که کودکان‌شان درگیراختلال رشد است، آموزش می‌بینند تا با توجه به نیاز کودک‌شان چگونه اقلام مورد نیاز را خریداری کنند. از آغاز این طرح حدود شش ماه گذشته است و ما از دانشگاه‌ها داده‌های این بازه زمانی را دریافت و بررسی می‌کنیم تا بدانیم کودکانی که تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند، چه شرایطی دارند. اسفندماه این نامه را ارسال کردیم که صورت وضعیت را ارسال کنند و بررسی اولیه نتیجه گزارشات حاکی از آن است که این اقدام نتیجه‌بخش بوده است.

یارانه نقدی

واریز یارانه نقدی جدید برای این دهک ها

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه پس از ارزیابی کامل، گزارشات کامل را در اختیار مردم قرار خواهیم داد، گفت: بر اساس آخرین آمار ۱۳۵ هزار کودک در کشور تحت پوشش این طرح قرار داشتند. در دور دوم اجرای این طرح نیز کد ملی‌ها را جمع‌آوری می‌کنیم و در اختیار وزارت رفاه قرار می‌دهیم.

وی درباره دور دوم اجرای این طرح نیز گفت: سازمان برنامه و بودجه این وعده را داده است که بودجه این طرح حدود ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد تا بتوانیم کودکان بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم و این طرح کمک کند که سوء تغذیه را در کشور به طور کامل از بین ببریم و هیچ کودکی دیگر مشکل اختلال در رشد نداشته باشد.

اسماعیل‌زاده در پایان صحبت‌هایش همچنین درباره طرح حمایت از مادران باردار و شیرده اظهار کرد: این طرح با همکاری بنیاد علوی و دفتر بهبود تغذیه انجام می‌شد که با توجه به ماده ۲۴ قانون جوانی جمعیت، این طرح توسط همکاران ما در مرکز جوانی جمعیت با کمک بنیاد علوی، بنیاد رضوی و وزارت رفاه بر اساس اقلام غذایی که دفتر بهبود تغذیه برای بهبود وضعیت تغذیه مادران باردار و شیرده تعیین کرده، انجام می‌شود.

طرح یسنا با هدف کمک به امنیت غذایی مادران دارای فرزند زیر دو سال، از سال گذشته برای حدود ۲۴ هزار مادر واجد شرایط در دهک اول درآمدی اجرا شد و دامنه ا=آن از ۸ استان کم برخوردار شامل کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، ایلام، گلستان، فارس، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، هرمزگان فراتر نرفت، اما حالا، آن‌گونه که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده، این طرح به‌صورت سراسری و برای سه دهک کم‌درآمد اجرایی شده

تاکنون مبلغ یارانه مازاد برای این دسته از مادران معادل ۴۰۰ هزار تومان بود؛ اما اکنون طبق اظهارات صورت مرتضوی، اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی به میزان حدود ۶۰۰ هزار تومان برای مادران واجد شرایط در تمام استان‌های کشور تأمین شده است و افراد شامل این طرح می‌توانند اقدام به خرید کنند.

آمارهای ارائه شده از سوی وزیر کار حاکی از این است که در فاز کشوری طرح یسنا ۹۳۵ هزار و ۷۲۴ نفر در خانواده‌های سه دهک کم‌درآمد که مادران دارای فرزند زیر ۲ سال در آنها حضور دارند، از یارانه ۶۰۰ هزار تومانی خانوار بهره‌مندی می‌شوند.

پیش‌ازاین سه مرحله تأمین اعتبار طرح یسنا برای دهک اول درآمدی در ۸ استان و به ازای هر مادر ۴۰۰ هزار تومان انجام شده بود و در طرح جدید، این یارانه با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی در سه دهک به‌صورت کشوری انجام می‌شود و خانوارهای مشمول می‌توانند از بسته‌های حمایتی پیش‌بینی‌شده در سبد غذایی مورد تأیید وزارت بهداشت، شامل لبنیات، پروتئین، حبوبات، روغن، غلات، مغزی جات، میوه‌جات و سبزی‌ها و بسته بهداشتی شامل پوشک، شامپو، صابون و شوینده‌های بهداشتی برای کودک و مادر تا مبلغ حدود ۶۰۰ هزار تومان به‌صورت رایگان خرید کنند.

مبلغ یارانه جدید اعلام شد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: برای خانوارهای مشمول یارانه مادران دارای کودک شیرخوار که مشمول طرح یسنا هستند، پیامک ارسال می‌شود و اعتبار این طرح در حساب سرپرست خانوار مشمول شارژ شده که در قالب طرح کالابرگ قابل‌استفاده است.

همچنین خانوارها می‌توانند با کد ملی سرپرست خانوار و سیم‌کارت به نام او وارد برنامه کاربردی «شما» شوند و ضمن اطلاع از وضعیت مشمول بودن یا نبودن، از میزان اعتبار باقی‌مانده در حساب و نام و نشانی فروشگاه‌های نزدیک خود مطلع شوند.

بر اساس ماده ۲۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است با معرفی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره)، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) و بنیاد مستضعفان، مادران باردار، شیرده و دارای کودک زیر پنج سال را که بر اساس آزمون وسع، نیازمند حمایت هستند، شناسایی کرده و خدمات سبد تغذیه رایگان و بسته بهداشتی رایگان را ماهانه به آنها اختصاص دهد.

یارانه جدید دهک‌های ۱ تا ۳ واریز شد.یارانۀ ۴۰۰ هزار تومانیِ دهک‌های ۱ تا ۳ واریز شد. بر اساس اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه‌ها، یارانه نقدی دهک‌های یک تا سه ۲۵ هر ماه واریز می شود.

«دهک درآمدی» عبارتی است که شاید تا پیش از عملیاتی‌شدن اجرای هدفمندی یارانه‌ها بیشتر در فضای دانشگاهی و در مقالات اقتصادی به کار برده می‌شد، اما با شروع اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در سال ۱۳۸۸، این عبارت وارد فضای رسانه‌ای کشور و موجب طرح این سوال در میان بسیاری از قشرهای جامعه شد که در کدام دهک یا به اصطلاح روزهای پیش از آغاز این طرح، در کدام خوشه قرار می‌گیرند؟ شما هم اکنون با مراجعه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی  «www.sso.my.gov.ir» و با وارد کردن تلفن همراه سرپرست خانوار می‌توانید از دهک خود مطلع شوید. همچنین در همین سایت، می‌توانید به دهک خود اعتراض کنید تا بررسی شود.

بر اساس طرح کالابرگ الکترونیک، اعتبار یارانه برای همه یارانه‌بگیران در دهک‌های اول تا هفتم واریز شده و می‌توانند با مراجعه به ۱۲ فروشگاه زنجیره‌ای و بیش از ۱۱۰ هزار فروشگاه خرد، خرید کالاها را انجام دهند. این خانواده‌ها با مراجعه به برنامه شبکه ملی اعتبار «شما» و نصب این اپلیکیشن از نرم‌افزار «بازار» می‌توانند فروشگاه‌های نزدیک محل سکونت را شناسایی و برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی به این مراکز خرید مراجعه کنند. همچنین سرپرست خانوار می‌تواند برای استعلام از مانده‌حساب کد دستوری  # ۱۴۶۳*۵۰۰* را شماره‌گیری  و سپس گزینه اول «موجودی یارانه سرپرست» را انتخاب کند.

بنابر اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امکان خرید کالابرگی در قالب مرحله سوم طرح فجرانه، برای دهک‌های اول تا هفتم درآمدی فراهم شد.

در این طرح «شرط ۲۰۰ هزار تومان حداقل خرید از یارانه جدید » حذف شده و اعتبار تشویقی مشمولان به ازای هر نفر از ۱۲۰ به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

طبق اعلام معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۹۸ میلیون سبد غذایی کالابرگ الکترونیکی در طرح فجرانه توزیع شد.مرحله سوم و آخر این طرح تا ۱۸ اردیبهشت ادامه دارد.

معاون برنامه‌ریزی و بودجه کمیته امداد ضمن تشریح سرانه‌های پرداختی مستمری، یادآور شد: براین اساس خانوار‌های یک نفره ماهیانه یک میلیون تومان، ۲ نفره یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان، ۳ نفره ۲ میلیون تومان، چهار نفره ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و خانواده پنج نفره و بالاتر سه میلیون و ۱۵۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد.

مشاور معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه طرح یارانه جدید فجرانه نیز با استقبال زیادی روبرو بوده است، گفت: بیش از ۴۴ هزار میلیارد تومان منابع به روی سفره مردم نشسته و به عبارتی خانوارها مشمول استفاده از آن هستند. علاوه بر آن، کارخانجات مواد غذایی نیز رونق پیدا کرده و با این طرح جلوی نقدینگی گرفته شده است.

یحیوی با اشاره به اجرای طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک که از ۱۸ بهمن‌ماه و در آستانه دهه فجر آغاز شد، بیان کرد: در طرح فجرانه الکترونیک سبد ۱۱ قلمی برای تأمین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده و مابه‌التفاوت آن قیمت‌ها با قیمت روز (۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تأمین خواهد شد.نحوه مشاهده آخرین تغییرات دهک‌بندی جدید با کد ملی

به عبارتی قیمت روز سبد مشتمل بر ۱۱ قلم ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که خانوار دهک‌های اول تا هفتم در صورت خرید بسته باید قیمت سال ۱۴۰۱ را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان از جیب خود پرداخت کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان است که از محل اعتبار جدید دولت تامین می‌شود.با این حساب یک خانواده ۴ نفره مجموعا با یارانه نقدی و یارانه تشویقی مبلغ ۲ میلیون و ۴۸۰ هزارتومان در روزهای آینده دریافت خواهند کرد.

به گفته وی، از زمان اجرای طرح فجرانه دولت بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع صرف کرده که این رقم همان اعتبار تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی است.

مشاور معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه دولت همزمان با شروع ماه مبارک رمضان، مرحله دوم طرح فجرانه را از ۱۸ اسفندماه اجرا می‌کند، توضیح داد: در طرح فجرانه هر کالا اعتبار خاص خودش را دارد.

مردم آزاد هستند از هر برندی خرید کنند. اما خانوارها آگاه باشند که در این طرح باید خودشان قیمت مبنای سبد را پرداخت کنند که برای جذب این ۲۲۰ هزار تومان باید کل سبد را خریداری کنند.

واریز یارانه جدید فجرانه

یحیوی با بیان اینکه طرح فجرانه الکترونیک طی سه دوره و از ۱۸ هر ماه اجرا می‌شود، گفت: خانوارها بدانند می‌توانند خرید خود را براساس این طرح از هجدهم تا پایان روز هفدهم ماه بعد خرید کنند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص ایجاد صف‌های طولانی و تخلف برخی فروشگاه و راندن مردم به حاشیه شهر برای خرید و استفاده از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک، ادامه داد: در ابتدای اجرای طرح، سوء استفاده و تخلفاتی صورت گرفت و چندین فروشگاه تخلف کردند که طی سه روز ابتدایی اجرای طرح، این فروشگاه‌ها شناسایی و مسدود شدند و امکان فروش کالابرگ از آنها گرفته شد.

به گفته یحیوی،‌ در حال حاضر در این طرح ۲۱۰ هزار فروشگاه و دو فروشگاه بزرگ اینترنتی همچون اسنپ مارکت و دیجی کالا متصل به شبکه هستند که خدمات کالابرگی ارائه می‌دهند.

مشاور معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در طرح فجرانه ۴۴ هزار میلیارد تومان کالا خرید شده است، گفت: برخی فروشگاه‌ها تخلفاتی داشتند؛ به طور مثال مردم را مجبور به خرید از برند خاصی می‌کردند که این موضوعات تخلف است و خانوارها با شماره‌گیری ۱۲۴ وزارت صمت می‌توانند آن را گزارش کنند. در صورت گرانفروشی نیز شهروندان باید تخلف فروشگاه را به سازمان تعزیرات گزارش دهند.

استعلام یارانه جدید تشویقی با این کد دستوری

یارانه فجرانه و استعلام آن با کد دستوری، یکی از سوالاتی است که هم اکنون ۶۰ میلیون ایرانی با آن مواجه اند.

کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* میزان اعتبار باقی‌مانده را برای کالابرگ فجرانه به شما نشان می‌دهد. این در حالی است که از طریق برنامه کاربردی شما نیز می توان اعتبار یارانه فجرانه را چک کرد.

یارانه جدید تشویقی و اقلام آن

به گفته مشاور معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در یارانه فجرانه «شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از یارانه» حذف شده و اعتبار تشویقی از ۱۲۰ به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

سیدرضا یحیوی در مورد اقلام یارانه فجرانه گفت: سبد ۱۱ قلمی یارانه فجرانه برای تأمین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد در نظر گرفته شده که شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ است. مابه‌التفاوت آن قیمت‌ها با قیمت روز از محل یارانه جدید دولت تأمین خواهد شد.

مشاور معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه قیمت روز سبد مشتمل بر ١١ قلم است که حجم، وزن و کالای مشخصی دارد، ادامه داد: این سبد ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان به قیمت امروز است که خانوارهای دهک‌های اول تا هفتم درآمدی در صورت خرید بسته باید قیمت سال ۱۴۰۱ آن را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان خریداری کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز (به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان) از محل اعتبار جدید دولت تأمین خواهد شد.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.