کد خبر : 50910 / /
/

حقوق کارگران | حقوق کارگران 1403

دولت مبلع نهایی افزایش حقوق کارگران را تعیین کرد | حداقل حقوق کارگران 11/107/000 تومان شد | تصویب حق عائله‌مندی برای کارگران

رقم حقوق سال ۱۴۰۳، ۱۱ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۷۸۷ تومان تعیین شد.

دولت مبلع نهایی افزایش حقوق کارگران را تعیین کرد | حداقل حقوق کارگران 11/107/000 تومان شد | تصویب حق عائله‌مندی برای کارگران

حقوق کارگران | موضوع تعیین حداقل حقوق کارگران برای سال ۱۴۰۳ با توجه به نزدیک شدن روزهای پایان سال حساسیت تشکل‌های کارگری را (باتوجه به تجربه تعیین مزد سال گذشته به میزانی کمتر از نرخ تورم) بیش از ادوار گذشته برانگیخته است.در هفته‌های اخیر پیشنهاد منطقه‌ای شدن حقوق کارگران به صورت جدی مطرح شده  است . این طرح در صورت اجرایی شدن می‌تواند حقوق کارگران در مناطق مختلف کشور را با تغییرات قابل ملاحظه‌ای مواجه کند.جدید ترین خبرها درباره افزایش حقوق کارگران را در خبر آزاد بخوانید

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بامداد امروز ۲۹ اسفندماه میزان افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ را اعلام کرد و توضیح داد: میزان افزایش حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده ۳۵ درصد خواهد بود. هم زمان با تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ برای نخستین بار حق عائله مندی (حق همسر) در شورای عالی کار تصویب شده است. حداقل دستمزد ماهانه یک کارگر در سال آینده ۱۱ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۷۸۷ تومان تعیین شد.

حقوق کارگران

حقوق کارگران-جزییات افزایش دستمزد ۱۴۰۳ کارگران

رعیتی‌فرد، معاون وزیر کار هم در توضیح جزئیات این مصوبه گفت: حداقل مزد روزانه با ۳۵ درصد افزایش به ۲ میلیون و ۳۸۸ هزار و ۷۲۸ ریال افزایش یافت. حق اولاد به تبع حداقل مزد از ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار به ۷ میلیون و ۱۶۶ هزار ریال افزایش یافت. پایه سنواتی ثابت ماند اما کمک هزینه اقلام مصرفی ۳۰۰ هزار تومان زیاد شد و از ۱.۱ میلیون تومان به ۱.۴ میلیون تومان افزایش یافت. همچنین کمک هزینه مسکن ۹۰۰ هزار تومان ثابت ماند و حق تاهل ۵۰۰ هزار تومانی هم برای اولین بار به کارگران متاهل اعطا خواهد شد.

به گفته وی، حداقل دریافتی ماهانه کارگران با دو فرزند از ۸ میلیون و ۵۷۹ هزار تومان  به ۱۱ میلیون و ۶۰۹ هزار تومان افزایش پیدا کرد. حداقل دریافتی ماهانه کارگران با بعد خانوار ۳.۳ نفر از ۸ میلیون و ۲۰۸ هزار تومان به ۱۱ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان افزایش یافت.

مخالفت نمایندگان کارگران با رقم افزایش حقوق سال ۱۴۰۳

گفتنی است نمایندگان کارگران با رقم افزایش حقوق سال ۱۴۰۳ مخالفت و جلسه شورای عالی کار را به نشانه اعتراض ترک کردند. احمدرضا معینی (عضو شورای عالی کار) با بیان این مطلب که نمایندگان کارگران همگی جلسه شورای عالی کار را بدون امضای میزان افزایش پیشنهادی مزد دولت ترک کردند، گفت: در زمینه تعیین مزد پیشنهادات طرف کارفرمایی و دولت توسط گروه کارگری پذیرفته نشد.

وی با بیان اینکه گروه کارگری شورای عالی کار با توجه به عدم توجه دو ضلع دیگر شورای عالی کار جلسه را ترک کردند، گفت: در آخرین لحظات دولت و کارفرمایان بحث افزایش حداقل مزد ۳۵ درصدی را مطرح کردند که مورد تایید ما نبوده و از امضای این پیشنهاد اجتناب کردیم.

دستمزد ۱۴۰۳ کارگران باید ۱۵ میلیون تومان باشد

همچنین علیرضا میرغفاری،  یکی از نمایندگان کارگری قبل از خاتمه جلسه شورای عالی کار گفته بود:  از همراهی کارگران در پویش حداقل دستمزد ۱۵ میلیون تومانی تشکر می‌کنم؛ بیش از ۸۰ هزار نفر به این پویش پیوسته‌اند؛ احتمالاً امروز آخرین نشست شورایعالی کار با موضوع تعیین حداقل دستمزد ۱۴۰۳ خواهد بود.

او افزود: من اعلام می‌کنم در صورت اصرار نمایندگان دولت و کارفرما بر دستمزد زیر ۱۵ میلیون تومان به نشانه اعتراض جلسه را ترک خواهم کرد. انتظار داریم حداقل دستمزد بالای ۱۵ میلیون تومان به تصویب برسد؛ هر دستمزدی پایین‌تر از این رقم قابل قبول نیست.

 329مین نشست شورای عالی کار با دستور تعیین حداقل مزد کارگران در سال آینده و با حضور شرکای اجتماعی در وزارت کار آغاز شد.

در این نشست،‌ نمایندگان کارگر و کارفرما نظرات خود را در مورد سبد معیشت خانوار کارگری ارائه کردند،‌ اما هنوز توافقی روی رقم هزینه سبد معیشت صورت نگرفته است.

صولت مرتضوی وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی در این نشست گفت: نمایندگان کارگری و کارفرمایی هر کدام پیشنهاد خود برای هزینه سبد را روی تخته بنویسند و بعد تصمیم‌گیری کنیم که نماینده کارگری ارزش سبد خانوار کارگر را 22 میلیون تومان نوشت که اگر قرار باشد حداقل مزد 75 درصد سبد را پوشش دهد، 16.5 میلیون تومان خواهد شد.

به گفته مرتضوی از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وی اظهار داشت: به این نتیجه رسیدیم که با ارسال لایحه‌ای به مجلس نحوه تعیین حداقل حقوق کارگران را به مجلس واگذار کنیم که بهترین مرجع برای تصمیم‌گیری در این موضوع است.

 به گزارش فارس ،‌طبق ماده 41 قانون کار،‌ حداقل مزد کارگران بر اساس دو معیار تناسب با تورم (42.5 درصد) و سبد معیشت خانوار کارگری در مذاکره سه جانبه کارگری،‌ کارفرمایی و دولت تعیین شود.

 تعداد کارگران حقوق بگیر بیمه پرداز تامین اجتماعی 16 میلیون نفر و تعداد بازنشستگان تامین اجتماعی حدود 2.6 میلیون نفرند که متاثر از حداقل حقوق کارگری هستند.

بعد خانوار بر اساس آخرین سرشماری 3.3 نفر و سبد معیشت هم بر اساس استاندارد انستیتوی تغذیه ایران است که هزینه خوراک 38 درصد و هزینه‌های دیگر شامل مسکن،‌ درمان،‌ حمل ونقل و سایر هزینه‌ها است.

ادامه جلسه تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ به بعد از افطار موکول شد./ فارس

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.