کد خبر : 50763 / /
/

یارانه نقدی | یارانه نقدی این ماه

واریز یارانه نقدی ویژه ماه رمضان و نوروز برای این دهک ها از فردا | واریز 2/450/000 تومان یارانه نقدی با حساب یارانه جدید برای خانوارها | فعال سازی سامانه اطلاعات پرداخت یارانه ها

یارانه کالابرگی از ۱۷ بهمن‌ماه سال جاری آغاز شده است و براساس آنچه مسئولان وزارت رفاه عنوان کرده‌اند این طرح تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت و دهک‌های اول تا هفتم مشمول طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی می‌شوند.

واریز یارانه نقدی ویژه ماه رمضان و نوروز برای این دهک ها از فردا | واریز 2/450/000 تومان یارانه نقدی با حساب یارانه جدید برای خانوارها | فعال سازی  سامانه اطلاعات پرداخت یارانه ها

یارانه نقدی | طبق اعلام پیشین سازمان هدفمندی یارانه‌ها، یارانه نقدیدهک‌های یک تا سه روز جمعه 25 اردیبهشت ماه به حساب شان واریز می شود.تاریخ واریز یارانه نقدی از این ماه تغییر کرد و سازمان هدفمندسازی یارانه ها علت این تغییر زمان را انضباط بخشی به زمان پرداخت یارانه نقدیعنوان کرده است. بر اساس این طرح، حساب بخش قابل توجهی از یارانه نقدی یارانه‌ بگیران از روز ۱۷ بهمن‌ماه شارژ می‌شود..در ادامه به آخرین خبر از یارانه نقدی می پردازیم.

 دومین مرحله از  یارانه کالابرگی برای ۷ دهک درآمدی از ۱۷ اسفندماه سال جاری آغازشد و بنا بر اعلام وزارت رفاه مبلغ ۲۲۰۰۰۰ تومانی برای هر فرد برای خرید ۱۱ قلم کالا اساسی شارژ خواهد شد.

در طرح فجرانه، روال کار تغییر کرده و ضمن اینکه اعتبار تشویقی یارانه از ۱۲۰ به ۲۲۰ افزایش یافته، شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان هم حذف شده است و فقط شرط بهره‌مندی از این اعتبار، خرید کالا در طرح کالابرگ است به‌گونه‌ای که اگر یک قلم کالا هم در این طرح بخرید، مابه‌التفاوت آن از ۲۲۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

مزیت بزرگ این طرح، حذف شرط خرید ۲۰۰ هزار تومانی برای مشمول شدن یارانه تشویقی است و تا سه ماه همه یارانه بگیران می‌توانند برای خرید در طرح کالابرگ از یارانه تشویقی جدید بهره‌مند شوند.

طرح فجرانه با یارانه مضاعف ۲۲۰ هزار تومانی از ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ تا ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ اجرا می‌شود. دولت در حوزه تغذیه مردم دارای راهبرد کلان است و باوجود مشکلات بودجه‌ای، این راهبرد را که قسمت بزرگ آن مربوط به کالابرگ الکترونیکی است، به نفع مردم پیگیری می‌کند.

از اواخر سال ۱۴۰۱ اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک شروع شد و حالا کالابرگ عمومیت پیدا کرده و دهک ۶ و ۷ هم به آن ملحق شده‌اند.

یارانه نقدی

استقبال خانوار ایرانی از یارانه نقدی کالابرگی

میزان استقبال خانوارهای یارانه بگیر از طرح کالابرگ به ۱۶ درصد رسیده است، اکنون در طرح کالابرگ اگر معادل ۲۰۰ هزار تومان از یارانه فرد به خرید ۱۱ قلم کالای موجود در سبد کالابرگ اختصاص پیدا می‌کرد، ۱۲۰ هزار تومان اعتبار تشویقی به یارانه او اضافه می‌شد که باید تا پایان همان ماه صرف خرید آن ۱۱ قلم کالا می‌شد.

متقاضیان استفاده از کالابرگ الکترونیکی می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد شبکه ملّی اعتبار (۲۱۰ هزار فروشگاه خُرد و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های اینترنتی) نسبت به خرید اقلام اساسی اقدام کنند.

برای استعلام یارانه با کد دستوری باید این فرمول را شماره‌گیری کنید:

#کد ملی*۴۳۸۵۷*۴*

این روش فقط به شما می‌گوید که مشمول دریافت یارانه هستید یا نه و برای سرپرست خانوار کاربرد دارد. اما ممکن است نسبت به نتیجه آن اعتراض داشته باشید که در این صورت باید ببینید آیا دهک‌بندی شما درست انجام شده است یا خیر.

دهک‌بندی و روش اعتراض به یارانه کالابرگی

دهک‌بندی بر اساس بعد خانوار، تراکنش‌های بانکی، اطلاعات خودرو و حقوق و درآمد افراد انجام می‌شود و برای بررسی یا اعتراض به آن باید به سامانه حمایت مراجعه کنید.

ابتدا باید در سامانه حمایت ثبت نام کنید. گزینه ورود یا ثبت نام در سمت چپ بالای صفحه قرار دارد. پس از وارد کردن شماره تلفن همراه (که حتما باید به نام متقاضی باشد)، کد ملی و تاریخ تولد و عبارت امنیتی کلید ارسال کد اعتبارسنجی را کلیک کنید تا کد یکبار مصرف برایتان ارسال شود.

با وارد کردن این کد ثبت نام شما نهایی شده و اطلاعاتتان در سامانه ذخیره می‌شود.

اگر قبلا ثبت نام کرده‌اید، وارد صفحه ورود شوید و با وارد کردن شماره همراه و عبارت امنیتی گزینه ارسال کد اعتبارسنجی را کلیک کنید.

پس از وارد کردن کد تایید روی عبارت ورود به سامانه حمایت کلیک کنید. با ورود به صفحه کاربری‌تان می‌توانید اطلاعات خود را بررسی کنید. در این صفحه وضعیت شما بر اساس آزمون وسع‌سنجی به شما اعلام می‌شود و می‌توانید ببینید که آیا یارانه به شما تعلق می‌گیرد یا نه.

در همین صفحه اطلاعات دیگری مثل دهک شما، اعضای خانوار و اطلاعات شناسه اقتصادی در دسترستان است.

اگر درخواستی برای بررسی دوباره پرونده خود دارید و نسبت به وضعیت دهک، اطلاعات شناسه اقتصادی و اعضای خانوار خود اعتراض دارید هم از همین صفحه اقدام کنید و گزینه درخواست بررسی را انتخاب کنید.

پس از ورود به این قسمت، توافق‌نامه‌ای مشاهده می‌کنید. آن را به‌طور دقیق مطالعه کنید و در صورت تأیید روی گزینه موارد فوق را مطالعه نموده و قبول دارم کلیک کنید. سپس ثبت و ادامه را انتخاب کنید.

در این مرحله ابتدا اطلاعات خانوار به شما نمایش داده می‌شود. آن را مشاهده کنید و در صورتی که تأیید می‌کنید، گزینه صحیح است را انتخاب کنید.

سبد کالا مرحله دوم | به حساب سرپرستان خانوار چه مبلغی واریز شد؟

براساس اعلام وزارت رفاه و با شروع مرحله دوم "طرح فجرانه کالابرگ" به دهک‌های یک تا هفتم مبلغ ۲۲۰ هزار تومان برای هر نفر در نظر گرفته شده است که این مبلغ به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

سبد کالا یکی از بخش هایی است که دولت برای مردم در نظر گرفته است که با این سبد کالا میتوانند به فروشگاه های مربوط رفته و خرید اجناس مورد نظر را انجام دهند. برای با خبر شدن از جزئیات بشتر اندیشه معاصر را دنبال کرده و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

سبد کالا شامل چه اجناسی است

در طرح فجرانه الکترونیک سبد ۱۱ قلمی برای تأمین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده و مابه‌التفاوت آن قیمت‌ها با قیمت روز (۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تأمین خواهد شد.

سبدفروشی در فروشگاه‌های بزرگ

فروشگاه‌های محلی و کوچک هم به‌واسطه خلوت‌تر بودن و هم به دلیل اینکه الزامی به تطبیق موجودی کالا با کالاهای فروخته شده به مشتری ندارند، بیشتر با خریداران طرح کالابرگ راه می‌آیند و برای رضایت مشتری هر کالایی را در قالب کالای موجود در سبد کالابرگ به او می‌فروشند؛ اما در فروشگاه‌های بزرگ که صدور هر فاکتور فروش باید با تغییرات موجودی کالا هماهنگ باشد، فقط کالاهای موجود در سبد کالابرگ به مشتریان فروخته می‌شود.

به‌عنوان‌مثال، در یک فروشگاه محلی، فروش نوشابه به‌جای شیر باوجوداینکه از منظر طرح کالابرگ تخلف است؛ اما انجام می‌شود درحالی‌که در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای، در صورت درج نوشابه در فاکتور، وجه آن باید از جیب مشتری پرداخت شود.

نکته دیگر در برخی فروشگاه‌های بزرگ این است که برای جلوگیری از ازدحام مشتریان و تسریع در پاسخگویی، از قبل سبدهایی از کالاهای طرح کالابرگ به ارزش حدود ۳۰۰ هزار تومان و بالاتر تهیه شده و مشتریان برای دریافت مشوق ۲۲۰ هزارتومانی مجبور هستند این سبدهای آماده را خریداری کنند.

البته برخی دیگر از فروشگاه‌ها هم که مشتریان کمتری دارند به اختیار مشتریان احترام می‌گذارند و اجازه می‌دهند خودش اقلام را انتخاب کند اما همین فروشگاه‌ها هم حاضر نیستند کالاهای غیرکالابرگ را به‌عنوان کالای کالابرگی فاکتور کنند.

خرید با کالابرگ به زبان ساده

تا یک ماه پیش، دهک‌های اول تا هفتم که مشمول طرح کالابرگ هستند در صورت اختصاص ۲۰۰ هزار تومان از یارانه نقدی خود به خرید کالاهای موجود در سبد کالابرگ، از اعتبار تشویقی ۱۲۰ هزارتومانی بهره‌مند می‌شدند.

این موضوع به‌واسطه اینکه نیازمند اختصاص بخش بزرگی از یارانه نقدی افراد بود، چندان مورد استقبال یارانه‌بگیران قرار نگرفت و بخش عمده مشارکت به دهک‌های اول تا سوم اختصاص داشت؛ اما در طرح فجرانه، شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان حذف شده و سرپرستان خانوارهای مشمول طرح کالابرگ فقط در صورت خرید اقلام موجود در سبد کالابرگ مشمول دریافت یارانه تشویقی ۲۲۰ هزارتومانی خواهند شد

آن‌گونه که شریفی، متصدی یکی از فروشگاه‌های طرف قرارداد طرح کالابرگ به همشهری می‌گوید: افراد می‌توانند با خرید هر قلم از سبد کالابرگ به‌تناسب قیمت کالا از یارانه تشویقی بهره‌مند شوند و هیچ الزامی وجود ندارد که کل سبد در یک نوبت خریداری شود؛ اما کسانی که می‌خواهند کل یارانه تشویقی را در یک نوبت بخرند، باید حداقل ۳۰۰ هزار تومان از اقلام موجود در سبد را خریداری کنند و حدود ۷۰ هزار تومان از جیب بدهند تا مابقی خرید از یارانه تشویقی کسر شود.

او درباره استفاده از ۲۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی بدون پرداخت مازاد، می‌گوید: اینکه فقط ۲۲۰ هزار تومان از محل یارانه تشویقی خرید شود، تخلف است و ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم؛ اما اگر شخصی بخواهد کل خریدش را به یک کالا اختصاص دهد، گرچه تخلف است، ما برای سروکله نزدن با مشتری قبول می‌کنیم و با انتخاب کالاهای مجاز در کارت‌خوان فارا، کالای مورد تقاضای مشتری را به اندازی مبلغ کل خرید تحویل او می‌دهیم.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی اذعان داشت: قیمت روز سبد مشتمل بر ۱۱ قلم ۷۴۳,۷۵۰ تومان بوده که خانوار دهک‌های اول تا هفتم در صورت خرید بسته می‌بایست قیمت سال ۱۴۰۱ را به مبلغ ۵۲۳,۳۰۰ تومان از جیب خود پرداخت نماید و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز به مبلغ۲۲۰,۴۵۰ تومان از محل اعتبار جدید دولت تامین می‌گردد.

گودرزی با بیان اینکه در حال حاضر در استان مرکزی ۳۱۵۱ فروشگاه و واحد صنفی خرد به این طرح متصل شده‌اند، گفت: استفاده از مزیت طرح فجرانه به هیچ عنوان به معنی قطع شدن یارانه نقدی خانوارها نیست چراکه دولت به دنبال حمایت از معیشت شهروندان است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بنا نیست حتما در یک بار خرید تمام ۱۱ قلم یا تمام اعتبار خریداری شود بلکه خانوارها می‌توانند تا سقف تعیین شده برای هر قلم کالا، به صورت جداگانه خرید کنند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استاندرای مرکزی اذعان داشت: براساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سطح کشور حدود ۸۵ درصد خانوارهای مشمول از این طرح استقبال کردند و استقبال مردم استان مرکزی از این طرح نیز ۸۶ درصد است.

گودرزی افزود: در استان مرکزی تا ۱۴ اسفند ماه بالغ بر ۲۲۱ میلیارد تومان مازاد بر یارانه، اعتبار طرح فجرانه توسط دولت پرداخت شده است.

وی با تأکید بر اینکه مشارکت و نظارت مردم در اجرای موفق این طرح بسیار مهم است، گفت: حمایت بیشتر از سبد غذایی خانوارهای یارانه بگیر از اهداف اجرای این طرح است و در صورت مشاهده تخلف در پایانه‌های فروش، دسترسی فروشگاه های متخلف بسته خواهد شد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی تأکید کرد: مبلغ حمایتی دولت به صورت اعتبار در حساب سرپرست خانوار تخصیص یافته و در زمان خرید و متناسب با میزان خرید مصرف می‌شود و سرپرست خانوار می‌تواند از طریق برنامه کاربردی شما سوابق خرید و میزان اعتبار را مشاهده کند.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.