کد خبر : 49975 / /
/

یارانه نقدی | یارانه نقدی این ماه

سورپرایز یارانه ای دولت برای اسفند ماه با پرداخت 2 یارانه نقدی | تاریخ واریز یارانه نقدی اسفندماه عوض شد | واریز 880 هزار تومان یارانه نقدی اضافه برای نوروز و رمضان

دولت به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از طرح فجرانه رونمایی کرد که بر اساس این طرح اعتبار تشویقی کالابرگ از ۱۲۰ به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته و شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه نیز حذف شده است.

سورپرایز یارانه ای دولت برای اسفند ماه با پرداخت 2 یارانه نقدی | تاریخ واریز یارانه نقدی اسفندماه عوض شد | واریز 880 هزار تومان یارانه نقدی اضافه برای نوروز و رمضان

یارانه نقدی | رونمایی از طرح فجرانه و تغییر زمان واریز یارانه نقدی، برخی از شهروندان را در خصوص نحوه استفاده و زمان واریز یارانه نقدی و کالابرگ به خصوص در ماه اسفند دچار سردرگمی کرده است.مبلغ یارانه نقدی همیاری در طول سال‌ها تغییر کرده است و بسته به شرایط اقتصادی و تصمیمات دولت، ممکن است مقدار آن در هر دوره متفاوت باشد.در ادامه به آخرین خبر از یارانه نقدی می پردازیم.

دولت به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از طرح فجرانه رونمایی کرد که بر اساس این طرح اعتبار تشویقی کالابرگ از ۱۲۰ به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته و شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه نیز حذف شده است.واریز 880 هزار تومان یارانه تشویقی برای خانوار 4 نفره در نظر گرفته شد

دولت در روز ۱۷ بهمن‌ماه از طرح فجرانه رونمایی و اعلام کرد این طرح به مدت سه ماه تا ۱۷ اردیبهشت ادامه پیدا خواهد کرد. همزمان با رونمایی از این طرح، سازمان هدفمندی یارانه‌ها با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد به منظور نظم‌بخشی بیشتر به پرداخت یارانه‌ها و مستمری‌های موضوع قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، از ماه جاری پرداخت‌های این سازمان براساس زمان‌بندی انجام خواهد شد.

طبق زمان‌بندی جدیدی که سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده، یارانه نقدی و معیشتی خانوار دهک‌های یک تا سه در بیستم و پنجم هر ماه و یارانه نقدی و معیشتی سایر خانوار‌های مشمول در بیست و پنجم هر ماه واریز می‌شود. همچنین مستمری کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور بیستم هر ماه و یارانه دارو و هزینه حمل و نقل و ذخیره‌سازی سوخت اول هر ماه واریز می‌شود.

اما این تغییرات برخی از شهروندان را دچار سردرگمی کرده است. در روز‌های نخست رونمایی از طرح فجرانه، برخی از شهروندان نسبت به استفاده از یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی تردید داشتند، زیرا گمان می‌کردند اگر از طرح کالابرگ خرید کنند قرار است این مبلغ از ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان یارانه نقدی که می‌گیرند کسر شود. این در حالی است که حساب مبلغ ۲۲۰ هزار تومان که به عنوان عیدی ۲۲ بهمن به یارانه‌بگیران تعلق گرفته، با حساب یارانه نقدی جداست و زمان واریز آن‌ها هم متفاوت است.

علی عسکری رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها درباره جزئیات یارانه فجرانه به ایلنا گفته است: در حال حاضر مردم یارانه‌ها را در تاریخ‌های بیستم و پنجم و سی ام هر ماه دریافت می‌کنند. حال اینکه وزارت کار اعلام کرده است که اعتبار دیگری علاوه بر یارانه واریز می‌کند که با این اعتبار فقط امکان خرید وجود دارد و غیر از یارانه نقدی که دریافت می‌کنند اعتباری هم برای خرید دریافت می‌کنند.

عسکری در ادامه گفته است: در طرح جدید شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از یارانه حذف شده و اعتبار تشویقی (۲۲۰ هزار تومانی) علاوه بر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی فعلی بوده و خانوار یارانه‌بگیر به‌صورت مجزا یارانه نقدی خود را ماهانه دریافت خواهند نمود.

یارانه نقدی

زمان شارژ اعتبار کالابرگ الکترونیک و یارانه نقدی در اسفند ۱۴۰۲

سیدرضا یحیوی، مشاور معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توضیحات شفاف‌تری در این خصوص ارائه کرده است.

به گفته یحیوی، در طرح کالابرگ الکترونیک، هجدهم تا بیستم هر ماه حساب سرپرستان خانوار شارژ و اعتبار یارانه‌ها واریز می‌شود.

یحیوی گفته است: با گذشت یک هفته از زمان اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، برخی افراد تصور می‌کنند طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک تنها در دهه فجر اجرا می‌شود؛ این درحالیست که طرح فجرانه فعلا به مدت سه ماه بوده که اجرای آن، از ۱۸ بهمن‌ماه شروع شده و تا ۱۸ اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

یحیوی همچنین گفته است نیازی نیست افراد یکجا اعتبار خود را خرید کنند بلکه می‌توانند طی یک ماه و به مرور، با مراجعه به فروشگاه‌های متصل به طرح خریدشان را انجام دهند.

زمان واریز یارانه نقدی اسفند ۱۴۰۲

با توضیحاتی که مشاور معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاع اجتماعی ارائه کرده، اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ الکترونیک در ماه اسفند بین روز‌های ۱۸ تا ۲۰ این ماه شارژ خواهد شد؛ بنابراین مشمولان در ماه اسفند نیز مانند بهمن دو یارانه دریافت می‌کنند، نخست یارانه تشویقی که در قالب طرح فجرانه اعتبار آن به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته و از طریق آن می‌توان ۱۱ قلم کالای اساسی را خریداری کرد و دوم، یارانه نقدی است که بر اساس زمان‌بندی‌های مشخص واریز خواهد شد.

همانطور که اشاره شد، یارانه نقدی از این پس در دو تاریخ بیست و پنجم و سی‌ام هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. البته با توجه به اینکه ماه آتی، ماه منتهی به عید نوروز است و خانواده‌ها برای خرید‌های نوروزی به یارانه خود نیاز دارند باید دید آیا دولت تصمیمی برای جلو انداختن زمان واریز یارانه‌ها در ماه اسفند دارد یا خیر. البته نباید فراموش کرد اسفندماه امسال ۲۹ روزه است و اگر دولت حتی برنامه‌ای برای واریز زود هنگام یارانه نقدی نداشته باشد، یارانه دهک‌های چهار به بالا در این ماه استثنائاً در روز بیست و نهم واریز خواهد شد.

 جزئیات بیش‌تر درباره یارانه تشویقی دهه فجر

یارانه نقدی اولین نمایش خود را آذرماه ۱۳۸۹ با رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان روی صحنه برد و حالا پس از گذشت ۱۳ سال، حداقل به ۳۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

یارانه نقدی به‌ازای هر نفر واریز می‌شود. خانوار سه نفره که در دهک درآمدی چهار تا ۹ قرار دارند به این ترتیب ماهیانه دست کم ۹۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند. یارانه خانوار دهک اول، دوم و سوم که زیر پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند، نفری ۴۰۰ هزار تومان محاسبه می‌شود. کالابرگ، تغییر بعدی در پرداخت یارانه‌ها را رقم زد، اما استفاده از آن اختیاری است و به‌منظور تشویق سرپرست خانوار برای خرید کالای اساسی و ۱۱ قلم خوراکی، یارانه تشویقی را منظور می‌کنند.

یارانه تشویقی به‌شکل اعتبار خرید پرداخت می‌شود و اگر از آن استفاده کنید یارانه هر نفر در خانوار دهک یک تا سه به ۶۲۰ هزار تومان و یارانه هر نفر حاضر در دهک چهار تا هفت به ۵۲۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. سرپرست خانوار سه‌نفره در هر کدام از این دهک‌ها ماهی یک میلیون و ۵۶۰ هزار تومان و یک میلیون و ۸۶۰ هزار تومان یارانه دریافت خواهد کرد. یارانه خانوار دهک هشت و ۹ همچنان مانند گذشته نفری ۳۰۰ هزار تومان است و هنوز امکان استفاده از کالابرگ را پیدا نکرده‌اند. یارانه کودکان شیرخوار و مادران دارای فرزند هم جداگانه محاسبه و واریز می‌شود.

به عبارت دیگر یارانه تشویقی خانوار دهک یک تا هفت، از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. افزایش ۴۵ درصدی یارانه تشویقی فعلا در بازه زمانی ۱۷ بهمن تا ۱۷ اردیبهشت انجام می‌شود و در حقیقت نوعی هدیه از سوی دولت به مناسبت دهه فجر به‌حساب می‌آید.

یارانه تشویقی دهه فجر

یارانه تشویقی شامل حال خانوار حاضر در دهک یک تا هفت درآمدی می‌شود. تعداد این افراد تقریبا ۶۰ میلیون نفر برآورد شده است. اگر جمعیت ایران را ۸۰ میلیون نفر درنظر بگیریم، نزدیک ۷۵ درصد جمعیت کشور، می‌توانند از یارانه تشویقی استفاده کنند.

یارانه تشویقی پیش از این ۱۲۰ هزار تومان بود که به‌شرط استفاده از کالابرگ در قالب اعتبار به مشمولان یارانه نقدی برمی‌گشت، اما از روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن، رقم یارانه تشویقی از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند و ضمنا شرط استفاده از کالابرگ برداشته می‌شود هرچند یارانه تشویقی هنوز اعتباری است غیرقابل برداشت و با آن باید یکی از اقلام خوراکی مشخص شده را خریداری کرد.

یارانه تشویقی، خردادماه ۱۴۰۲ به ادبیات اقتصادی و اجتماعی ایران اضافه شد. همزمان با رونمایی از طرح کالابرگ برای سه دهک اول، شامل خانواده‌های زیر پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، اعلام شد به‌منظور ایجاد انگیزه نزد مشمولان دریافت یارانه، سرپرستان خانوار در صورت خودداری از برداشت نقدی مبلغ یارانه و اختصاص مبلغ آن به خرید اقلام خوراکی حاضر در سبد کالای ضروری، اعتباری مضاعف به‌نام یارانه تشویقی دریافت می‌کنند.

کالابرگ به‌شکل اختیاری قابل استفاده است و سرپرستان خانوار در صورت تمایل می‌توانند همچنان رقم یارانه نقدی را از عابربانک دریافت کنند.

یارانه تشویقی به مرور برای سایر خانوار حاضر در دهک‌های درآمدی چهار، پنج، شش و هفت درنظر گرفته شد. تا بتوانند با استفاده از کالابرگ ۱۱ قلم کالای اساسی شامل برنج، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست کم‌چرب، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر را خریداری کنند.

یارانه تشویقی از سه‌شنبه ۱۷ بهمن‌ماه، با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی روبرو می‌شود و به رقم ۲۲۰ هزار تومانی می‌رسد. این روند تا ۱۷ اردیبهشت به‌مدت سه‌ماه ادامه خواهد داشت، ولی احتمال تمدید شدن مهلت استفاد از یارانه تشویقی وجود دارد.

یارانه تشویقی برای کسانی واریز می‌شود که به‌جای برداشت پول، اقدام به خرید ک۱۱ قلم کالای تعیین شده کنند. قیمت سبد کالای اساسی شامل ۱۱ قلم، به‌طور کامل برای هر نفر ۷۴۳ هزار تومان است. با کسر ۲۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی، شما باید ۵۲۳ هزار تومان از جیب خودتان بپردازید. رقم یارانه نقدی، در طول پرداخت یارانه تشویقی و تخصیص اعتبار کالابرگ، همچنان طبق روال گذشته پرداخت می‌شود و به‌ازای هر نفر در خانوار دهک چهار تا ۹ یارانه ۳۰۰ هزار تومانی و به‌ازای هر نفر در خانوار دهک یک تا سه، ۴۰۰ هزار تومان به‌حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد.

یارانه تشویقی طبق آخرین برآورد‌ها در ۲۱۰ هزار فروشگاه سراسر کشور قابل استفاده است. ۱۰ فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ در این طرح مشارکت می‌کنند و متقاضیان استفاده از کالابرگ الکترونیکی می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد شبکه ملی اعتبار؛ از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق‌کوروش، جانبو، هفت، دیلی‌مارکت، گندم، هایپرفامیلی، وال‌مارکت، محسن، مینومارت، ترقی و فروشگاه‌های اینترنتی اسنپ‌مارکت و دیجی‌کالا خرید کنند.

یارانه نقدی

همه چیز درباره واریز یارانه نقدی

یارانه نقدی دی ماه برخلاف همیشه برای گروهی از مشمولان واریز نشد و از آن زمان تا حالا که در آستانه واریز یارانه بهمن قرار داریم، زمزمه‌هایی درباره حذف و اصلاح دوباره فهرست سازمان هدفمندی یارانه به‌گوش می‌رسد. سرمنشا این شایعات، اخباری درباره تغییر شیوه شناسایی مشمولان بود که به دهک‌بندی، صدک‌بندی، تغییر فرمول وسع‌سنجی و مواردی مثل بررسی رفتار مالی و اقتصادی خانواده‌ها در یک دوره مشخص و نهایتا تغییر رتبه بعضی خانوار مربوط می‌شود.

 پرداخت یارانه بر اساس میزان درآمد خانوار انجام می‌شود. نتایج آزمون وسع‌سنجی مداوم به‌روزرسانی خواهد شد، ولی پس از تحولات تازه، حداقل تا شش‌ماه آینده قرار نیست شاهد تغییرات جدید باشیم.

سامانه hemayat.mcls.gov.ir

ثبت‌نام یارانه برای خانوار جدید نیز در همین زمان بررسی خواهد شد. برای ثبت درخواست واریز یارانه می‌توانید با از سامانه hemayat.mcls.gov.ir استفاده کنید.

سامانه حمایت

یارانه نقدی براساس شاخص‌های مورد استفاده در پایگاه رفاه ایرانیان، اقتصادی و اجتماعی پرداخت می‌شود و مسائلی مثل داشتن خودرو و ارزش آن، رقم تراکنش‌های مالی و بانکی، درآمدها، معلولیت، بیماری خاص و… می‌تواند روی دهک‌بندی خانوار تاثیر بگذارد.

سازمان هدفمندی، اطلاعات مربوط به بخش خودرو را از پلیس راهور، اطلاعات مربوط به تراکنش‌های بانکی را از بانک مرکزی، درآمد خانوار را از خزانه و صندوق‌ها دریافت می‌کند و آن‌ها را با مواردی مثل اطلاعات مربوط به ساختار خانوار، معلولیت، بیماری خاص و… ادغام می‌کند تا در نهایت پرونده رفتار مالی و اقتصادی خانواده در یک دوره مشخص تهیه شده و جایگاه خانوار در دهک‌بندی را نشان دهد.

علت پرداخت نشدن یارانه نقدی را می‌توان با ثبت اعتراض در سامانه حمایت پیگیری کرد. در این سایت سرپرستان خانوار علاوه بر رویت شناسنامه اقتصادی خانواده و مشاهده آخرین وضعیت دهک‌بندی خانوار زیرپوشش خود می‌توانند، اعتراض و درخواست بررسی مجدد اطلاعاتشان را ارائه دهند. درخواست واریز یارانه برای فرزند تازه متولد شده نیازمند مراجعه حضوری است و همراه مدارک مورد نیاز که توسط سازمان هدفمندی اعلام شده، باید به دفاتر پلیس به‌اضافه ۱۰ ارائه شود.

نکات مهم طرح فجرانه یا اعتبار تشویقی کالابرگی

طرح فجرانه در بستر شبکه ملّی اعتبار (شما) با عاملیت شرکت مجری طرح (فارا) و همکاری سایر دستگاه‌ها اجرایی خواهد شد، در این راستا موارد زیر باید مدنظر قرار گیرد:

۱- میزان حمایت دولت از ۱۲۰ هزار تومان (اعتبار تشویقی کالابرگی) به ۲۲۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

۲- یارانه‌بگیران متقاضی باید توجه داشته باشند قیمت روز اقلام فوق براساس کالا‌های مرجع بوده و در خصوص کالا‌هایی با قیمت بالاتر مابه‌التفاوت را از محل حساب خود پرداخت خواهند کرد.

۳- شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان جهت دریافت ۲۲۰ هزار تومان اعتبار تشویقی در این طرح حذف شده است.

۴- دهک‌های یک تا هفت درآمدی، مشمول اعتبار جدید بوده و یارانه‌بگیران این دهک‌ها می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های عضو طرح ملّی کالابرگ الکترونیک نسبت به خرید اقلام اساسی و بهره‌مندی از این حمایت تشویقی اقدام کنند.

۵- متقاضیان استفاده از کالابرگ الکترونیکی می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد شبکه ملّی اعتبار (۲۱۰ هزار فروشگاه خُرد و فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق‌کوروش، جانبو، هفت، دیلی‌مارکت، گندم، هایپرفامیلی، وال‌مارکت، محسن، مینومارت، ترقی و فروشگاه‌های اینترنتی اسنپ مارکت و دیجی کالا) نسبت به خرید اقلام اساسی اقدام کنند.

طرح فجرانه یا اعتبار تشویقی کالابرگی

هموطنان عزیز برای شناسایی این فروشگاه‌ها می‌توانند به نرم‌افزار کاربردی شما مراجعه و فروشگاه‌های اطراف خود را مشاهده نمایند. برای دریافت این نرم افزار می‌توانند به سکو‌های بازار، مای‌کت و یا سایت shoma.sfara.ir مراجعه کنند. همچنین از طریق اجرای کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* می‌توانند لینک نصب این نرم‌افزار را دریافت کنند.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.