کد خبر : 50677 / /
/

حقوق کارگران | حقوق کارگران 1403 | حقوق کارگران روزمزد

خبر داغ شبانه برای کارگران| افزایش ۵۰ درصدی حقوق کارگران در راه است؟

بابایی کارنامی گفت: چون برای کارمندان در بودجه ۱۴۰۳ افزایش ۴۰ درصدی حقوق را در نظر گرفتیم برای جامعه کارگری باید ۵۰ درصد افزایش حقوق در نظر بگیریم.

خبر داغ شبانه برای کارگران|  افزایش ۵۰ درصدی حقوق کارگران در راه است؟

حقوق کارگران، کارمندان و بازنشستگان هر ساله دستخوش تغییر می‌شود و این تغییر برای تمامی حقوق بگیران در سراسر کشور به طور یکسان اعمال می‌شود، با این حال در هفته‌های اخیر پیشنهاد منطقه‌ای شدن حقوق کارگران به صورت جدی مطرح شده  است و این طرح در صورت اجرایی شدن می‌تواند حقوق کارگران در مناطق مختلف کشور را با تغییرات قابل ملاحظه‌ای مواجه کند از خبر های جدید به نظر میرسد زمینه برای افزایش حقوق کارگران متناسب با نرخ تورم فراهم شده است. جدید ترین خبرها درباره افزایش حقوق کارگران را در خبر آزاد بخوانید

حقوق کارگران

علی بابایی کارنامی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره افزایش حقوق کارگران در بودجه ۱۴۰۳ گفت: برنامه ما در فراکسیون کارگری مجلس برای افزایش حقوق کارگران مذاکره با وزارت کار و قانع کردن دولت به تمکین در مقابل قانون است.

وی ادامه داد: قانون دو فاکتور بسیار مهم و اساسی نرخ تورم و سبد معیشت کارگران را ذکر کرده است به همین جهت باید رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد و وزیر کار باید به این شاخص‌های قانونی قانع شوند و نه نظر اقتصادی دولت و برخی از نمایندگان مجلس و اگر بتوانیم این موضوع را انجام دهیم به ارتقای معیشت و رفاهی کارگران کمک کردیم.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس به باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: کارگران جزو مظلوم‌ترین قشر هستند که در کشور هر سال نسبت به کارمندان و قشرهای دیگر در جامعه به آن‌ها جفا می‌شود البته این موضوع به این معنی نیست که سایر قشرها مثل کارمندان از وضع خوبی برخوردار هستند.

بابایی کارنامی افزود: ما امروز در فراکسیون کارگری مجلس چند جلسه مهم ازجمله با تشکل‌های کارگری داریم و آن‌قدر مذاکره را ادامه دهیم تا به یک نقطه قابل قبولی در رفاه کارگران برسیم.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس گفت: برای کارگران در بودجه ۱۴۰۳ افزایش حقوق مشخص نشده، اما برای کارمندان نسبتا ۴۰ درصد تعیین شده است.

بابایی کارنامی اظهار کرد: معتقدم چون برای کارمندان افزایش ۴۰ درصدی حقوق را در نظر گرفتیم برای جامعه کارگری باید بالای ۴۰ درصد و رسیدن به ۵۰ درصد را در نظر بگیریم البته با اینکه رقم ۵۰ درصدی افزایش حقوق به نظر بالاست، اما دولت باید یک فکر اساسی کند، چون نمی‌شود جامعه بزرگ کارگری در کشور را ناامید نگه داشت.

وی ادامه داد: کارگران چند کار را همزمان انجام می‌دهند اول از همه در خدمت نظام هستند مثلا اگر به انتخابات ۱۱ اسفند نگاه کنید ۷۰ درصد شرکت‌کنندگان در انتخابات کارگران هستند همچنین کارگران به بهره‌وری کشور کمک می‌کنند.

عضو عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: به دولت پیشنهاد دادم که به تمام واحدهای دارای ۲۰ کارگر به بالا بهره‌وری را در قالب مزد به صورت غیرمستقیم به کارگر پرداخت کند، اما دولت این کار را نکرد.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس اظهار کرد: اگر قدرت خرید کارگر بالا برود کارگر برای خرید کالا اقدام می‌کند و پول خود را مثل سرمایه‌دارها ذخیره نمی‌کند و کارگر با این کار چرخه تولید را به حرکت درمی‌آورد و رونق تولید اتفاق می‌افتد و این نگاه برای مبارزه با سوداگری در اقتصاد و تورم بسیار خوب است و برای رفاه کارگران هم بسیار مطلوب است.

وی در پایان تاکید کرد: تکلیف افزایش حقوق کارگران در بودجه ۱۴۰۳ تا پایان هفته مشخص می‌شود. / خبرآنلاین

حقوق کارگران

فرمول افزایش حقوق کارگران برای سال ۱۴۰۳

محمدرضا تاجیک عضو کمیته دستمزد شورایعالی کار گفت: ساختار دستمزد‌ها باید به‌صورت اساسی اصلاح شود. هدف از اجرای تعیین مزد این است که مزد تعیین شده بتواند معاش خانواده کارگر را پوشش دهد، درصورتی که دستمزد فعلی نمی‌تواند اقلام خوراکی خانوار کارگران را هم پوشش دهد

محمدرضا تاجیک، نماینده کارگران در شورای‌عالی کار با اشاره به اینکه رئیس سازمان برنامه و بودجه ارتباط بین دستمزد و تورم را بیان کرده بود گفت:همیشه حقوق کارگران نسبت به تورم یکسال عقب‌تر است. در تعیین دستمزد، تورم انتظاری سال مورد نظر لحاظ نمیشود، مبلغ واقعی دستمزد کارگران، عددی نیست که به‌عنوان دستمزد تعیین و به کارگر پرداخت می‌شود. در واقع حقوق کارگران همیشه یک سال نسبت به تورم عقب‌تر است.

عضو کمیته دستمزد شورایعالی کار گفت: ساختار دستمزد‌ها باید به‌صورت اساسی اصلاح شود. هدف از اجرای تعیین مزد این است که مزد تعیین شده بتواند معاش خانواده کارگر را پوشش دهد درصورتی که دستمزد فعلی نمیتواند اقلام خوراکی خانوار کارگران را پوشش دهد و روش تعیین فعلی دستمزد می‌بایست تغییر یابد.

این فعال کارگری ادامه داد: به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر در کمیته دستمزد شرکای اجتماعی بدنبال کوچک کردن سفره کارگران و کم کردن جمع هزینه‌های زندگی هستند نه اینکه برای یک زندگی استاندارد و مطلوب، نظر کارشناسی ارائه یا به جمع بندی مناسب برسند.

تاجیک با تأکید براینکه نمایندگان کارگران به دنبال افزایش درصدی مزد نیستند گفت: مبلغ دستمزد ۵میلیون و ۳۰۰هزارتومان و بسیار کوچک است. حتی اگر حقوق ۱۰۰درصد هم افزایش یابد، باز هم نمی‌تواند تأمین کننده هزینه‌ها و نیاز‌های جامعه کارگری باشد. به همین دلیل به دنبال این هستیم در راستای ماده ۴۱قانون کار، دستمزد بتواند هزینه‌های سبد معیشت را تأمین کند.

وی با اشاره به اینکه میانگین یک خانوار کارگری ۳.۳ است گفت: دریافتی ۷میلیون تومان شاید تنها هزینه‌های خوراکی را پوشش بدهد، ولی در بحث مسکن کارگر با مشکل مواجه می‌شود، چون هزینه‌های مسکن و اجاره‌بها بالاست و در کنار آن هزینه‌های آموزش و تحصیل و بهداشت و درمان هم هست. بنابر این از شرکای اجتماعی توقع داریم هر عددی که برای دستمزد مدنظرشان است چارچوب هزینه‌کرد هم برایش داشته باشند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار اظهار داشت: برای آنکه چرخ تولید در کشور به گردش درآید باید توان کارگر بالا برود، زیرا کارگری که نتواند نیاز‌های اولیه زندگی را برطرف کند، قادر به استفاده از محصولات تولید دست خود یا دیگر کارگران هم نخواهد بود.

حقوق کارکنان دولت برای سال ۱۴۰۳ ، با افزایش بیست درصدی همراه خواهد شد .

یکی از موضوعات مهم ویژه پایان سال برای کارمندان و دریافت کنندگان حقوق، اطلاعات درباره افزایش حقوق و دستمزدها در سال جدید است. در این مقاله، جزئیات افزایش حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران در سال ۱۴۰۳ مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اکنون که به پایان سال نزدیک می‌شویم، بسیاری از افراد به دنبال جابه‌جایی در محیط کار و کسب تجربیات جدید در موقعیت‌های شغلی تازه‌تر هستند. اطلاعات درباره حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۳ و میزان افزایش آن‌ها می‌تواند به شما در ترسیم مسیر شغلی جدید کمک کند. در ادامه، حداقل حقوق سال ۱۴۰۳ و عواملی که بر تعیین دریافتی خالص کارگران و کارمندان تأثیر می‌گذارند، بررسی می‌شوند.

در حال حاضر، متوسط افزایش حقوق کارمندان به نسبت ۲۰ درصد تصویب شده است و حداقل حقوق آنها نیز مبلغ ۱۰ میلیون تومان تعیین شده است. به اضافه‌ی این، ۳ هزار امتیاز (معادل ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان) به حقوق کارمندان دولت اضافه می‌شود و حق عائله‌مندی و حق اولاد آنها نیز افزایش قابل توجهی خواهند داشت. با این توصیفات، متوسط افزایش حقوق کارمندانی که کمتر از ۲۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند، تقریباً ۴۰ درصد خواهد بود.

در سال‌های گذشته، تمامی افرادی که بر اساس قوانین وزارت کار استخدام شده‌اند، افزایش حقوق داشتند. به این ترتیب، افرادی که در دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی فعالیت می‌کنند، احتمالاً شامل ۲۰ درصد افزایش حقوق خواهند بود. همچنین، کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، کارمندان مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی، و قضات نیز احتمالاً شامل این قانون افزایش حقوق در سال ۱۴۰۳ خواهند بود.

معمولا میزان حقوق کارگران در سال جدید بر اساس افزایش حقوق کارکنان دولتی تعیین می‌شود، بنابر این در سال ۱۴۰۳، احتمالاً حقوق کارگران بر اساس افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولتی تعیین خواهد شد. در نتیجه، پایه حقوق اداره کار به احتمال زیاد از ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار تومان به ۶ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۹۴۰ تومان افزایش خواهد یافت. با توجه به این تغییرات، یک کارگر با یک سال سابقه کار و یک فرزند، حقوقی در حدود ۹ میلیون و ۶۵۸ هزار تومان دریافت خواهد کرد.

بحث و جدل سر افزایش حداقل حقوق کارگران بالا گرفته و دولت می‌گوید افزایش حقوق باعث افزایش تورم می‌شود. درحالی که وضع معیشت کارگران سخت‌تر و قدرت خرید آن‌ها روز به روز کاهش پیدا می‌کند. علی نصیری اقدم، استاد دانشگاه علامه طباطبایی ادعای دولت درباره افزایش حداقل حقوق را در برنامه پایش ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ بررسی کرد.

مثل هرساله در آستانه عید بحث افزایش دستمزد ، داغ است. برخی معتقدند دستمزد به میزان تورم باید افزایش پیدا کند؛ و برخی دیگر می‌گویند افزایش دستمزد، باعث افزایش تورم می‌شود. کارگران خواهان افزایش دستمزد متناسب با تورم و هزینه‌های معیشت هستند، کارفرمایان از افزایش ناگهانی و سنگین حقوق‌ها ابراز نگرانی می‌کنند و دولت می‌خواهد افزایش حقوق را متناسب با سیاست‌های تورمی خودش اعلام کند. فعالان کارگری معتقدند باتوجه به اینکه مجلس حداقل دستمزد را ۱۰ میلیون تومان اعلام کرده است، نباید حقوق کارگران کمتر از این باشد. هنوز دستمزد کارگری مشخص نیست و دعوا بر سر تعیین حداقل حقوق ادامه دارد.

به روال هر یکشنبه و سه شنبه برنامه پایش به یکی از موضوعات اقتصادی و معیشتی مردم می‌پردازد. مهمان این برنامه پایش علی نصیری اقدم، استاد دانشگاه علامه طباطبایی است. وی در پاسخ به این سوال که آیا در سالی که گذشت دستمزد کارگران به اندازه تورم افزایش پیدا کرده است، پاسخ می‌دهد: «در سال ۱۴۰۱ این اتفاق افتاد و حداقل دستمزد ۵۷% افزایش پیدا کرد و این درصد از تورم آن سال بالاتر بوده است.»

وی در ادامه که این افزایش موجب تورم بیشتر شده است یا خیر، توضیح می‌دهد: «روایت‌هایی است، مثلاً وزیر کار فعلی چنین انتقادی دارد ولی من نمی‌دانم این انتقاد را براساس چه شواهدی می‌کند، درصورتیکه مطالعات این را نشان نمی‌دهد. افزایش حداقل دستمزد، نه تنها باعث افزایش سطح عمومی قیمت‌ها نشده است، چون عامل ایجاد تورم چیز دیگری است؛ بلکه منجر به افزایش اشتغال هم شده‌است؛ چون شما وقتی دستمزد را افزایش می‌دهید انگیزه کار هم افزایش پیدا می‌کند و کارفرما هم انگیزه پیدا می‌کند نیروی بهتری را داشته باشد.» در ادامه نصیری اقدم به این موضوع اشاره می‌کند که تورم در سال ۱۴۰۱ ربطی به افزایش دستمزد نداشت و بخاطر ارز ۴,۲۰۰ تومان بود.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.