کد خبر : 50280 / /
/

عیدی کارگران | عیدی کارگران مبلغ | عیدی کارگران 1403

کارکنان دولت سورپرایز شدند | واریز عیدی کارگری برای این کارکنان | مبلغ عیدی کارگران ۱۴۰۳ چقدر؟

نماینده اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق کشور گفت: طبق بخشنامه هیات وزیران، امسال نیز مشمولین قانون کار در تمام نهادها و وزارت‌خانه‌ها باید عیدی کارگری دریافت کنند.

کارکنان دولت سورپرایز  شدند | واریز عیدی کارگری برای این کارکنان | مبلغ عیدی کارگران ۱۴۰۳ چقدر؟

عیدی کارگران | کلیه کارفرمایان و واحدهای مشمول قانون کار باید امسال حداقل ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و حداکثر ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان عیدی کارگران و پاداش پایان سال بپردازند.رقم عیدی کارگران اعلام شد. بنابراین،عیدی کارگران همه کارگران مشمول قانون کار امسال حداقل ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و حداکثر ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان عیدی از کارفرمایان خود دریافت خواهند کرد.اگر قصد دارید از میزان عیدی کارگران خود مطلع باشید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

 

نماینده اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق گفت: کارگران دولت بایستی عیدی کارگری دریافت کنند. نماینده اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق کشور گفت: طبق بخشنامه هیات وزیران، امسال نیز مشمولین قانون کار در تمام نهادها و وزارت‌خانه‌ها باید عیدی کارگری دریافت کنند.

وی افزود: سه سال پیش مشمولین قانون کار بر اساس حقوق کارمندی عیدی دریافت می‌کردند که دیوان عدالت در این زمینه رای صادر کرد؛ براساس این رای، مشمولین قانون کار باید براساس ماده واحده عیدی کارگران، عیدی و پاداش پایان سال خود را دریافت کنند؛ مصوبه هیات وزیران نیز این مساله را تایید کرده است./ ایلنا

عیدی کارگران

مبلغ عیدی کارگران در سال ۱۴۰۲

رقم عیدی امسال کارگران مشخص شده است اما هنوز خبری از واریز عیدی و پاداش پایان سال نیست.

مبنای پرداخت عیدی کارگران تعداد ماه‌هایی است که فرد طی یک سال کار کرده است. در صورتی که فردی یک سال کامل در محل کار خود سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، عیدی او معادل دو ماه حقوق پایه است اما مشروط به اینکه از سقف ۱۵۹,۲۴۸,۵۲۰ ریال فراتر نرود. همچنین حداقل عیدی امسال کارگران ۱۰۶,۱۶۵,۶۸۰ ریال است. اما عیدی کارگران چه زمانی واریز خواهد شد؟

زمان واریز عیدی کارگران کی است؟

اگرچه قانون در مورد زمان واریز عیدی کارگران تامین اجتماعی، مقرره خاصی ندارد و این امر در اختیار کارفرمایان می باشد، اما در عرف بازار کار، زمان واریز عیدی کارگران تامین اجتماعی از سوی کارفرمایان، اسفند ماه و در بیشتر موارد، حداکثر تا بیست اسفند ماه  است. البته عده ای از کارفرمایان نیز به انتظار اسفند نمانده و عیدی کارگران را در بهمن ماه واریز می نمایند. با توجه به این توضیحات می توان گفت که احتمالا، زمان واریز عیدی سال ۱۴۰۳ برای کارگران تامین اجتماعی ماه های بهمن و اسفند خواهد بود.

عیدی کارگران

محاسبه عیدی کارگران با کارکرد کمتر از یک سال

بر اساس تبصره ۱ ماده واحده قانون مذکور، برای کارکنانی که سابقه کارشان در کارگاه کمتر از یک سال است، مبلغ پرداختی عیدی به نسبت ایام کارکرد در سال و با احتساب شصت روز مزد به عنوان مبنای محاسبه، تعیین می‌شود. مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده موضوع ماده واحده این قانون تجاوز نماید. با توجه به این تبصره، فرمول محاسبه عیدی سال ۱۴۰۲ برای کارگران با کارکرد کمتر از دوازده ماه مساوی است با: حقوق ماهانه ضرب در تعداد ماه های کارکرد تقسیم بر ۱۲

عیدی کارگران ساعتی در سال ۱۴۰۲

کارکنانی که به صورت ساعتی کار می‌کنند حقوق ماهانه ثابت نداشته و دستمزد آنان در ماه متغیر است لذا برای محاسبه عیدی و پاداش، میانگین حقوق ۳ ماه آخر خدمت آنان مبنای محاسبه قرار خواهد گرفت.

رقم عیدی کارگرانی که استعفا دادند

کارکنانی که در طول سال از خدمت استعفا داده یا اخراج، بازنشسته یا به هر نحوی ادامه رابطه آنان با کارگاه قطع شده باشد، به نسبت مدت کارکرد محق به دریافت عیدی و پاداش سالانه خواهند بود.

نحوه محاسبه عیدی سال ۱۴۰۲

در صورتی که ۲ برابر پایه حقوق کارمند از مبلغ سقف عیدی کمتر باشد؛ مبلغ عیدی کارمند معادل ۲ برابر پایه حقوقش خواهد بود. به موجب ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب ۶/۱۲/۷۰ مجلس شورای اسلامی، کلیه کارفرمایان مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد به عنوان عیدی و پاداش بپردازند، مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نبایستی از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند؛ ضمناً بر طبق تبصره یک ماده واحده مذکور مبلغ پرداختی به کارگرانی که کم‌تر از یک سال در کارگاه کار کرده‌اند باید به ماخذ شصت روز مزد روزانه و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه گردد، مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده موضوع ماده واحده این قانون تجاوز نماید. در کارگاه‌هایی که مطابق رویه جاری کارگاه بیش از مبلغ فوق پرداخت می‌کنند؛ برابر تبصره ۲ ماده واحده فوق عرف کارگاه معتبر است. بر اساس گزارش در بخشنامه مزد سال جاری، از اوایل سال ۱۴۰۱ حداقل مزد روزانه با نرخ یکسان برای کلیه کارگران مشمول قانون کار (اعم از قرارداد دائم یا موقت) مبلغ ۱۳۹.۳۲۵ تومان تعیین شده بود.

بر همین مبنا مبلغ عیدی کارگران امسال حداقل ۱۰ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۵۶۸ تومان و حداکثر ۱۵ میلیون و ۹۲۴ هزار و ۸۵۲ تومان است./اقتصادآنلاین

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.