کد خبر : 49580 / /
/

یارانه معیشتی | یارانه معیشتی جدید | یارانه معیشتی بهمن ماه

عیدی دولت برای یارانه بگیران با طرح فجرانه | افزایش 100 هزار تومانی یارانه معیشتی دهک هفت | چطور یارانه مان را 620 هزار تومانی کنیم؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: میزان یارانه‌ای که دهک یک تا هفت از طریق کالابرگ دریافت می‌کنند از ۱۲۰ به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

عیدی دولت برای یارانه بگیران با طرح فجرانه | افزایش 100 هزار تومانی یارانه معیشتی دهک هفت | چطور یارانه مان را 620 هزار تومانی کنیم؟

یارانه معیشتی جدید دولت رئیسی برای اولین بار از اردیبهشت سال 1401 پرداخت شد. با توجه به افزایش قیمت‌ها، دولت سیزدهم برای جبران رفاه از دست رفته خانوار و کمک به معیشت آن‌ها اقدام به افزایش یارانه معیشتی کرده استیارانه معیشتی بیستم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. یارانه معیشتی  سه دهک اول به شرط استفاده از کالابرگ افزایش خواهد یافت در ادامه به خبر جدید درباره یارانه معیشتی می پردازیم

یارانه معیشتی

سید صولت مرتضوی در آیین افتتاح استخر شنای کارگران شهرستان شهرکرد، ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر، اظهار داشت: امروز بالغ بر ۶۶۰ طرح با اعتباری افزون بر سه هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسند، همچنین عملیات اجرایی تعداد قابل توجهی از دیگر طرح‌های عمرانی در سطح استان آغاز می‌شود.

وی افزود: وعده‌های دولت محقق شده است، هر کجا که مراجعه و سفر انجام می‌شود به لحاظ اینکه مصوبات سفر فهرست بندی شده بودند شاهد به بهره‌برداری رسیدن طرح ها هستیم.

مرتضوی در خصوص حمایت از قشرآسیب‌پذیر در سال آینده، گفت: مجلس حقوق و دستمزد را برای آن بخش از کارکنانی که از محل منابع عمومی حقوق و دستمزد خود را دریافت می‌کنند مشخص کرد.

وی بیان داشت: در بخش بازنشستگان هم علاوه بر افزایش ۲۰ درصدی مقرر شد که ظرف سه سال بازنشستگان به حداقل ۹۰ درصد دریافتی شاغلان برسند، البته تلاش ما و مجلس بر این است که منابع را تامین کنیم و در سال ۱۴۰۳ تامین و پرداخت انجام شود.

مرتضوی افزود: در حوزه حداقل حقوق و دستمزد کارگران شرکای اجتماعی دیدگاه‌های مختلفی دارند و این در حالی است که برخی از نمایندگان دولت، نمایندگان کارفرما‌ها و کارگری قائل به مزد منطقه‌ای یا بخشی هستند، یعنی معتقدند میان صنایع باید تفاوت‌هایی وجود داشته باشد، حتی بیان می‌شود به صورت کلی همه همچون سنوات گذشته عمل کنند، این سه گزینه در کارگروه‌ها در حال بررسی است و کمیته‌های زیرمجموعه شورای عالی کار در حال بررسی هستند امید است در زمان مناسبی که با مشارکت شرکای اجتماعی تصمیم می‌گیریم به یک وحدت نظر برسیم و برای سال آینده حداقل حقوق و دستمزد کارگران را اعلام کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: سال آینده همچنان پرداخت یارانه ادامه خواهد داشت و کار خوبی که دولت در این زمینه انجام داد طرحی تحت عنوان طرح فجرانه بود که از دهه فجر امسال آغاز و به مدت سه ماه یعنی تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: میزان یارانه‌ای که دهک یک تا هفت از طریق کالابرگ دریافت می‌کنند از ۱۲۰ به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است، از سوی دیگر تمهیدات اندیشیده دیگر این است که شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان حداقل برای سرانه را حذف کرده‌اند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: پرداخت یارانه به صورت وزنی است، یعنی هر فردی هر مقداری از ۱۱ قلم کالا که مشمول یارانه بوده را خریداری کند به همان مقدار پرداخت به او انجام می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح فجرانه که از ۱۷ بهمن‌ماه اعتبار آن تخصیص و از ۱۸ بهمن‌ماه اجرایی شده و به مدت سه ماه ادامه دارد، درخصوص جزئیات سبد غذایی برای حمایت از خانوار‌های مشمول این طرح، گفت: براساس جدول تهیه شده، ماهانه برای هر نفر سه لیتر شیر، یک بسته ۴۰۰ گرمی پنیر uf، یک دبه ۲.۵ کیلویی ماست کم‌چرب، یک کیلو تخم مرغ، یک کیلو گوشت مرغ، یک بسته ۸۱۰ گرمی روغن مایع، یک بسته ۷۰۰ گرمی ماکارونی، دو کیلو برنج، نیم کیلو قند و شکر، یک کیلو و ۲۰۰ گرم حبوبات و نیم کیلو گوشت منجمد گوساله در نظر گرفته شده است.

مرتضوی ادامه داد: باتوجه به اینکه در مرحله جدید این طرح شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از یارانه حذف شده و اعتبار تشویقی نیز از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است، سبد ۱۱ قلمی برای تأمین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده و مابه‌التفاوت آن قیمت‌ها با قیمت روز (۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تأمین خواهد شد.

وی افزود: به عبارتی قیمت روز سبد مشتمل بر ١١ قلم که حجم، وزن و کالای مشخصی دارد، ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که خانوار‌های دهک‌های اول تا هفتم درآمدی در صورت خرید بسته باید قیمت سال ۱۴۰۱ آن را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان خریداری می‌کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز (به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان) از محل اعتبار جدید دولت تأمین خواهد شد.

مرتضوی تصریح کرد: از همین رو می‌توان گفت با اجرای طرح فجرانه، فردی با دهک درآمدی یک تا سه به جای دریافت ۴۰۰ هزارتومان یارانه، ۶۲۰ هزارتومان و فردی با دهک درآمدی چهار تا هفت، به جای دریافت ۳۰۰ هزارتومان، ۵۲۰ هزارتومان یارانه دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد: هر کدام از اقلام تعریف شده در سبد غذایی اعتبار تشویقی مشخصی دارند که در صورت خرید تنها اعتبار تشویقی آن قلم به فرد تعلق می‌گیرد./ باشگاه خبرنگاران

یارانه معیشتی

یارانه معیشتی ویژه ماه رمضان در راه است؟

با توجه به اینکه نوروز امسال با ایام ماه مبارک رمضان مصادف شده است این امکان وجود دارد که دولت برای حمایت از اقشار کم درآمد جامعه طرح‌های حمایتی دیگری را رونمایی کند.

در سال ۱۴۰۱ دولت سیزدهم به دستور رئیس جمهور، مبلغ ۱۵۰ هزار تومان یارانه معیشتی به حساب بیش از ۱۱ میلیون یارانه‌بگیر واریز کرد و هدف از این یارانه تشویقی، حمایت از دهک‌های اول تا چهارم و مستمری‌بگیران کمیته امداد و بهزیستی که از دریافت سهام عدالت جا مانده بودند اعلام شد.

با شروع ماه رمضان در فروردین ۱۴۰۲ تصور می‌شد دولت بار دیگر یارانه معیشتی ۱۵۰ هزار تومانی را به حساب دهک‌های کم درآمد جامعه واریز کند اما سیده طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها شایعات مربوط به واریز یارانه ۱۵۰ هزار تومانی را تکذیب کرد و گفت دولت برنامه‌ای برای واریز این یارانه ندارد. با توجه به سابقه دولت رئیسی در زمینه واریز یارانه معیشتی ویژه ماه رمضان در سال ۱۴۰۱ و عدم تکرار این طرح در سال ۱۴۰۲، تکلیف واریز این یارانه در رمضان پیش رو مشخص نیست و برای اطلاع از تصمیمات دولت در این خصوص باید منتظر اخبار رسمی بود.

گفتنی است به تازگی زمان واریز یارانه‌ها تغییر کرده و بر این اساس یارانه نقدی و معیشتی دهک‌های یک تا سه در بیستم و پنجم هر ماه و یارانه نقدی و معیشتی سایر دهک‌ها سی‌ام هر ماه واریز می‌شود اما با توجه به به ۲۹ روزه بودن اسفند ۱۴۰۲ و اینکه خانوارها به یارانه خود برای خرید شب عید نیاز دارند باید دید آیا در اسفندماه زمان واریز یارانه جلو کشیده می‌شود یا در همان روزهای پایانی سال یارانه به حساب مشمولان واریز خواهد شد.

ضمن اینکه در هفته پایانی اسفند ۱۴۰۲ مرحله دوم واریز سود سهام عدالت نیز انجام می‌شود و سهامداران می‌توانند سود خود که احتمالاً رقم آن نسبت به دریافتی آذرماه بیشتر است را برای خریدهای نوروزی خود مصرف کنند./ افکارنیوز

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.