کد خبر : 49351 / /
/

مرگ تلخ 4 عضو یک خانواده در علی آباد کتول

4 عضو یک خانواده در علی آباد کتول بر اثر استنشاق مونوکسید کربن متاسفانه جان خود را از دست دادند.

مرگ تلخ 4 عضو یک خانواده در علی آباد کتول

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان گلستان با اعلام این خبر گفت: این حادثه بعدازظهر شنبه اتفاق افتاد.

محمدجواد مقسمی افزود: حال یک نفر دیگر از اعضای این خانواده نیز که دچار مسمومیت شده، وخیم است.

وی، نقص بخاری گازی و همزمان، روشن بودن اجاق گاز را، علت احتمالی انتشار مونوکسیدکربن و مسمومیت اعضای این خانواده اعلام کرد.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان گلستان در ادامه با بیان اینکه با سرد شدن هوا، استفاده از وسایل گرمایشی که اغلب گازسوز است، خطرات ناشی از مسمومیت با مونوکسید کربن را افزایش می‌دهد، اضافه کرد: مونوکسید کربن گازی بی رنگ، بی بو، بی مزه و غیرمحرک است و مسمومیت با آن به سادگی رخ می‌دهد.

مقسمی گفت: مسمومیت با مونوکسیدکربن بر اثر تنفس این گاز خطرناک ایجاد می‌شود که بر اثر تنفس بیش از اندازه، در خون جایگزین اکسیژن می‌شود و با از بین رفتن اکسیژن، سلول‌ها در سراسر بدن می‌میرد و فعالیت اندام‌ها متوقف می‌شود.

وی افزود: این مسمومیت به وسیله انواع وسایل گازسوز از جمله بخاری، آبگرمکن، پیک نیک و حتی زغال ایجاد می‌شود و اغلب در فصل سرما و زمستان رخ می‌دهد.

توصیه‌هایی برای پیشگیری از مسموم شدن با مونوکسیدکربن

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان گلستان توصیه‌هایی هم برای پیشگیری از مسمومیت با منوکسیدکربن کرد، ازجمله؛ از نگهداری کودک در داخل خودروی روشن و در پارکینگ‌های طبقاتی خودداری کنید و به محض رسیدن به درب ورودی این نوع پارکینگ ها، از همراه خود بخواهید کودک را از خودرو خارج کرده و به فضای آزاد ببرد و سیستم جریان هوا از خارج به داخل اتاق ماشین را ببندید.

استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد و کنترل و انسداد منافذ مسیر دودکش، قبل از راه اندازی بخاری، بهترین راه پیشگیری از بروز حوادث مسمومیت به شمار می‌رود.

دقت و توجه به داغ بودن دودکش، بهترین آزمایش برای کارکرد مناسب دودکش است.

اگر لوله دودکش بخاری سرد باشد، به علت خارج نشدن محصولات احتراق و گاز‌های سمی از دودکش است و در این صورت باید ضمن رفع نقص، به طور موقت با بازکردن قسمتی از در یا پنجره تهویه در محیط ایجاد کنید.

داشتن کلاهک مخصوص H شکل دودکش در پشت بام‌ها برای جلوگیری از عدم بروز خاموشی بخاری و به دنبال آن انتشار گاز CO اهمیت بالایی دارد.

رنگ مطلوب شعله بخاری وسایل پخت و پز، آبی است و چنانچه رنگ شعله قرمز، زرد یا نارنجی باشد، نشانگر نقص در سوخت رسانی و کمبود اکسیژن در محیط است که به سرعت باید بررسی شود. اگر رنگ شعله بخاری آبی نباشد، ممکن است هوای کافی به بخاری نرسیده و تولید گاز منوکسیدکربن کند.

در صورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه، نباید همه روزنه‌های جریان هوا در منزل و به ویژه اتاق خواب مسدود شود.

از نصب آبگرمکن در حمام، روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه و هرگونه سوخت فسیلی در فضا‌های بسته برای گرم نگه داشتن محیط، باید خودداری شود.

دودکش و اتصالات آن باید از جنس مقاوم و بدون هیچگونه منفذ یا نشتی در سر تا سر آن باشد و شیب لوله‌های افقی در داخل واحد‌ها، باید مثبت و رو به بالا و ارتفاع عمودی لوله در بیرون، حداقل سه برابر طول افقی آن باشد.

قطر لوله دودکش باید مساوی یا بزرگتر از قطر لوله خروجی دستگاه گازسوز باشد.

از قرار دادن لوله خروجی بخاری به داخل ظرف آب و از به کار بردن وسایل گرمایشی بدون نصب دودکش یا دارای نقص در دودکش خودداری شود.

هیچگاه از چراغ یا بخاری نفتی یا گازی بدون دودکش، درون خانه به ویژه هنگام خواب نباید استفاده شود.

مقسمی اضافه کرد: نخستین اقدام در برخورد با فردی که با منوکسیدکربن مسموم شده، انتقال مصدوم به هوای آزاد است.

وی تاکید کرد: در صورت قطع تنفس بیمار مسموم با منوکسیدکربن و گاز‌های دیگر، به سرعت با مرکز اورژانس تماس بگیرید./رکنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.